Merknader frå komiteen

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, frå Høgre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og leiaren Petter Løvik, frå Framstegspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, frå Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, frå Kristeleg Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og frå Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til vedlegg til Dokument nr. 8:41 (2004-2005) frå Samferdselsdepartementet v/statsråden datert 17. mars 2005.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, støttar utgreiingsarbeid med formål om å opne for prøvedrift av persontransport på Alnabanen. Fleirtalet ser det som eit ønskjeleg mål å få persontrafikk på Alnabanen. Fleirtalet ber om at oversikt over framtidige investeringskostnader kjem fram i endelig utgreiing, samt ei vurdering av behovet for offentleg kjøp av person-transporttenester på tog. Fleirtalet avventar difor endeleg utgreiing frå departementet.

Fleirtalet finn difor å foreslå at Dokument nr. 8:41 (2004-2005) vert vedlagt protokollen.

Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at persontogtrafikk på Alnabanen vil støtte opp under areal- og byutviklingsplanane for Groruddalen.

Desse medlemene vil understreke tydinga av å planlegge for høge kollektivdelar ved byutviklingsprosjekt i ei tidleg fase, og spesielt i eit område som er utsett for luftforureining.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til brev fra Samferdselsdepartementet ved statsråden av 17. mars 2005 som refererer til flere analyser gjennomført av Jernbaneverket hvor det fremkommer stor usikkerhet i saken. Derfor er Alnabanen ikke blitt realitetsbehandlet ifølge statsråden.

Disse medlemmerviser også til departementets svar på spørsmål i forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan 2006-2015. Disse medlemmer peker på at konklusjonene så langt har vært et rent lokaltogtilbud på Alnabanen og at et slikt tilbud ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt.

Disse medlemmerviser til Jernbaneverkets vurdering i brev av 26. februar 2005 at dersom prøvedrift skal iverksettes, må tilbudet tilpasses kapasitetssituasjonen på tilstøtende baner (Hovedbanen og Gjøvikbanen).

Disse medlemmerregistrerer at Jernbaneverket vurderer at det per dags dato finnes en rekke uavklarte forhold med hensyn til sikkerhet og kapasitet for gods­trafikk som nødvendiggjør behovet for en rekke utredninger før eventuell prøvedrift kan iverksettes.

Disse medlemmerfølger Jernbaneverkets henstilling om å fraråde at det igangsettes prøvedrift på Alnabanen idet fjernstyring og fullt utbygd sikringsanlegg sannsynligvis vil medføre så store investeringer at tiltaket først må utredes for å avklare om det er samfunnsøkonomisk riktig å innlemme Alnabanen i driftsopplegget for kollektivtransporten i Oslo og Akershus.

Disse medlemmervil også minne om at det i Nasjonal transportplan 2006-2015 er vedtatt å bygge om containerterminalen på Alnabru i perioden 2006-2009, og av denne grunn vil prøvedrift av persontrafikk på Alnabanen medføre konflikter av forskjellig art. Samfunnsøkonomisk viktighet av en fungerende containerterminal er langt større enn en marginal jernbanestrekning for persontransport hvor det allerede eksisterer opptil flere alternative kollektivtilbud.

Disse medlemmerminner om at godstrafikken kan leve med den skinnekvalitet som finnes på dagens Alnabane, mens det for å tilfredsstille personbefordring, trengs en vesentlig og kostnadskrevende oppgradering av skinnegangen og annet teknisk utstyr.

Disse medlemmerregistrerer Samferdselsdepartementets krav om nødvendighet og behov for å vurdere nærmere behov for materiell, personell, samt økt behov for kjøp av statlige- og/eller kommunale kjøp av persontransporttjenester.

Disse medlemmerhar registrert at arealene langs Alnabanen vil komme til å være et fremtidig potensial for lokalisering av bolig- og industriareal med et tidsaspekt som ligger minst 25 til 30 år fremover. Selve jernbanetraseen vil så langt bli liggende til bruk for godstrafikk og kun fremtiden vil vise om behovet for personbefordring på Alnabanen kan bli aktuell og regningssvarende fra et samfunnsøkonomisk synspunkt.

Disse medlemmerser ingen grunn til å bruke departementets og Jernbaneverkets ressurser til å vurdere mulig prøvedrift på Alnabanen, men heller bruke disse midler til andre prioriterte oppgaver innenfor samferdsel og jernbane.