Jeg viser til forslaget fra representantene
Monsen, Nesvik og Hagesæter om endringer i reglene om innførselsmerverdiavgift.
Representantene foreslår at Stortinget
skal be regjeringen fremme forslag om endringer i reglene om innførselsmerverdiavgift
med sikte på å gjøre import enklere for
næringslivet ved å fjerne ordningen med innførselsmerverdiavgift
for næringsdrivende med fradragsrett. Det anføres
at innførselsmerverdiavgift ved import er et nullsumspill
som innebærer både administrasjonskostnader for
det offentlige og store administrasjonskostnader og likviditetsbeslastninger
for næringsdrivende som importerer varer.
Jeg vil innledningsvis vise til at det er grunnleggende trekk
ved merverdiavgiftssystemet at det skal oppkreves avgift ved omsetning
i alle ledd - også ved import. Dette systemet gjelder i
alle land som har et merverdiavgiftssystem. I verden i dag oppkreves
merverdiavgift i 136 land og antallet er stadig økende.
Det å gjøre merverdiavgiftsplikten avhengig av
om kjøper eller i dette tilfellet importør har
fradragsrett vil innebære at man går et skritt
tilbake i retning av sisteleddssystemet som man forlot i Norge ved
innføringen av merverdiavgift.
For å forhindre at systemet med innbetaling
av merverdiavgift ved innførsel innebærer en urimelig
likviditetsbelastning for næringsdrivende importører
som har fradragsrett, er det etablert et system med såkalt
tollkreditt - en rentefri kreditt på innbetaling av merverdiavgiften.
I 2004 ble det gjort endringer i tollkredittordningen for å gjøre
den mer fleksibel og brukervennlig.
Som representantene viser til er det tidligere
vurdert en omlegging av merverdiavgiften, herunder om innførselsmerverdiavgiften
bør endres, jf. NOU 1991:30 Forbedret merverdiavgiftslov
(Zimmer-utvalget). Utvalget konkluderte ikke, men delte seg i et
flertall og et mindretall, hvor flertallet avviste alle de tre alternative
modellene for å endre merverdiavgiften.
Når det gjelder toll- og avgiftsetatens
rolle i avgiftssystemet er dette behandlet av utvalget under pkt
8.12 i utredningen. Heller ikke på dette punkt har utvalget trukket
noen konklusjoner. Utvalget viser til at dersom et slikt fritak
ved import i minst mulig grad skal gi rom for avgiftsunndragelser,
er det av stor betydning at visse forutsetninger er til stede før
en slik ordning settes i verk. Videre bør det av samme
grunn knyttes bestemte krav til de næringsdrivende som
skal omfattes av en slik ordning. En helt avgjørende forutsetning er
at det kan skje en omfattende informasjonsutveksling mellom de to
involverte etatene (toll- og avgiftsetaten for innførselens
del, og skatteetaten for fradragsrettens del). Utvalget nevner også problemstillingene knyttet
til næringsdrivende som importerer varer hvor det ikke
foreligger rett til fradrag for inngående avgift (mval. § 22
jf. § 14) - dette gjelder eksempelvis varer anskaffet i
reklame- og gaveøyemed.
Finansdepartementet har så langt ikke
funnet grunnlag for å arbeide videre med sikte på å endre
merverdiavgiftssystemet på dette punkt. Som det fremgår
anså Zimmer-utvalget det helt nødvendig at flere
forutsetninger var på plass før dette kunne være
aktuelt, herunder etablering av et fullstendig informasjonsutvekslingssystem
mellom de to etatene. I tillegg er det lagt vekt på at
et system med innførselsmerverdiavgift uansett må opprettholdes
for importører som ikke har fradragsrett. Dette vil være
virksomheter som faller utenfor merverdiavgiftssystemet pga. omsetning
under kr 50 000, omsetning som er unntatt fra merverdiavgift, virksomheter
som ikke anses å drive næringsvirksomhet og vanlige
forbrukere som innfører merverdiavgiftspliktige varer.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at dette
kan løses ved informasjon fra avgiftsforvaltningen til
toll- og avgiftsetaten om hvilke næringsdrivende som er registrert
i avgiftsmanntallet. En registrering i avgiftsmanntallet gir imidlertid
bare opplysninger om den næringsdrivende som sådan,
og ikke om den enkelte transaksjon. Det er nettopp et slikt informasjonsutvekslingssystem
for den enkelte transaksjon EU har funnet det nødvendig å opprette,
se nedenfor.
Innen EU ble all skatteoppkreving ved interngrensene
fjernet i forbindelse med etableringen av det indre marked fra 1993.
Fra dette tidspunktet oppkreves det altså ikke lenger merverdiavgift
ved innførsel av varer fra et EU-land til et annet. Det
var flere grunnleggende endringer som måtte til for å kunne
etablere et indre marked uten oppkreving av merverdiavgift ved grensepassering.
Det ble derfor gjort betydelige endringer i regelverket innen EU
for å sikre at merverdiavgift ble oppkrevd i et land, at
varen ikke ble avgiftsbelagt både i avsenderlandet og mottagerlandet,
og at varen ikke ble levert avgiftsfritt både i avsenderlandet
og mottagerlandet. Ved varehandel innen EU ble det etablert et system
for merverdiavgift hvor den næringsdrivende mottager i
forbrukslandet som hovedregel skal beregne og innberette merverdiavgiften
ved anskaffelse, men slippe å innbetale denne til statskassen
i sitt hjemland. Ved handel av varer fra tredjeland, eksempelvis
fra Norge til EU er kontrollen og oppkrevingen av merverdiavgift
basert på grenseprosedyrer. Norge er som kjent i denne
sammenhengen et tredjeland fordi beskatning ikke er en del av EØS-avtalen.
Grunnen til at EU har kunnet "fjerne" innførselsmerverdiavgiften
ved intern-handel er også at det er etablert spesielle
IT-baserte kontrollsystemer mellom medlemslandene som også innebærer
en stor grad av mulighet til å utveksle merverdiavgiftsopplysninger mellom
medlemslandene knyttet til de enkelte transaksjoner over landegrensene.
Norge inngår som kjent ikke i dette samarbeidet.
Slik jeg ser saken vil det være de
næringsdrivendes plikt til å faktisk innbetale
merverdiavgiften til toll- og avgiftsetaten på innførselstidspunktet,
sammenholdt med at fradraget må gjøres etter de
reglene som gjelder ved innenlandsmerverdiavgift og da overfor skatteetaten,
som eventuelt er den viktigste problemstillingen. Som nevnt ovenfor
har Finansdepartementet foreløpig likevel ikke funnet grunnlag
for å arbeide videre med sikte på å endre
merverdiavgiftssystemet på dette punkt. En slik omlegging
vil ha administrative og kontrollmessige konsekvenser som vi i dag
ikke har oversikt over, og bør i tilfellet knyttes til
at man ser på oppgavene i forhold til begge de to berørte
etatene. Jeg har derfor som tidligere redegjort for overfor Stortinget prioritert å arbeide
for at dagens tollkredittordning kan bli mer velfungerende. Endringer
i denne ordningen ble som kjent iverksatt i 2004, og det vil bli
vurdert om dette er tilstrekkelig når den nye ordningen
har fungert en stund.
Jeg er kjent med at det nå er lagt
fram en rapport utarbeidet av KPMG om denne saken. Rapporten vil
selvsagt inngå i departementets videre vurdering av problemstillingen
fremover. Jeg understreker imidlertid at eventuelle endringer på dette
området uansett innebærer betydelige systemendringer
som berører flere etater, herunder må behovet
for nye eller endrede IT-løsninger vurderes. Dette gjelder
også betydelige pengestrømmer som det må være
etablert gode kontrollordninger for, med sikte på å forhindre
avgiftsunndragelser. I lys av de store kostnader og systemendringer
som regelendringer på dette området vil medføre, vil
jeg tilrå at man først høster erfaringer
med gjeldende tollkredittordning, og ev. vurderer justeringer i denne,
og at man derfor ikke nå legger opp til endringer i betalingsrutinene
for innførselsmerverdiavgiften.