Departementet foreslår i proposisjonen endringer i enkelte bevilgninger i statsbudsjettet for 2005. Proposisjonen omtaler kostnadene ved gjennomføring av nasjonale prøver. Videre gis det omtale av avvikling av selskapene Berkano AS og Senter for fôrteknologi AS. Det gis også omtale av den økonomiske situasjonen ved Studentsamskipnaden i Hedmark og likningskontroll i Statens lånekasse for utdanning for 2002.
Departementet foreslår å øke
den overførbare bevilgningen på post 63 Tilskudd
til samisk i grunnopplæringen med kr 900 000.
Merbehovet skyldes at flere elever enn forventet har benyttet retten
til opplæring i samisk i grunnskolen. Samtidig har aktiviteten
i videregående opplæring vært høyere
enn forventet.
Videre foreslås å redusere
bevilgningen på post 64 Tilskudd til opplæring
for språklige minoriteter i grunnskolen med 51 mill.
kroner. Mindrebehovet skyldes at aktiviteten knyttet til opplæring
for språklige minoriteter i grunnskolen ikke har økt
så mye som tidligere anslått. Forslaget innebærer
en videreføring av aktivitetsnivået fra foregående
skoleår.
Departementet foreslår å øke
bevilgningen på post 66 Tilskudd til leirskoleopplæring
med 2,4 mill. kroner. Merbehovet skyldes et krav fra Fylkesmannen
i Oslo og Akershus som ikke ble utbetalt i 2004 og derfor er overført
til 2005.
Bevilgningen på post 67 Tilskudd til
opplæring i finsk foreslås redusert med 1,4 mill.
kroner. Mindrebehovet skyldes at færre elever enn antatt
har fått opplæring i finsk i grunnopplæringen.
Endelig foreslås post 70 Tilskudd til
bedrifter som tar inn lærlinger med spesielle behov redusert
med 2,4 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at bedriftenes etterspørsel
etter tilskudd har vært lavere enn antatt.
Inntektsbevilgningen på post 4 Refusjon
av ODA-godkjente utgifter foreslås redusert med ca. 10 mill. kroner.
Mindrebehovet skyldes justerte anslag fra Kommunal- og regionaldepartementet
på andelen asylsøkere som er fra ODA-godkjente
land, og andelen av disse som har vært i landet i mindre
enn ett år.
Anslag basert på elevtelling 1. oktober
2005 viser et mindrebehov i overslagsbevilgningen til frittstående skoler
på post 70 på om lag 146 mill. kroner. Dette skyldes
i hovedsak at det tidligere anslaget for omfang ved frittstående
grunnskoler og frittstående videregående skoler
var for høyt. Årsaken til at aktiviteten er lavere
enn antatt, er at noen skoler som har søkt om godkjenning,
ikke har fått godkjenning. Av skolene som har fått
godkjenning har noen ikke startet opp, mens andre har startet opp
med et lavere elevtall enn antatt. Videre har enkelte skoler som
har søkt om og fått utvidelser i elevtallet, likevel
ikke hatt en elevtallsøkning. Noen av de eksisterende skolene
har hatt nedgang i elevtallet.
Departementet foreslår på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på post 70 med
ca. 146 mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere
bevilgningen til driftsutgifter på post 1 med kr 500 000.
Mindrebehovet skyldes en faseforskyvning av enkelte analyseprosjekter.
Statens dykkerskole ble overført til
Høgskolen i Bergen fra 1. januar 2005, jf. St.prp.
nr. 1 (2004–2005). Høgskolen i Bergen
er nettobudsjettert, og ved overførselen ble det ikke overført
midler til dekning av feriepengeforpliktelser fra 2004 til utbetaling
i 2005. Departementet foreslår derfor å øke
bevilgningen på post 50 med kr 840 000
for å dekke disse forpliktelsene.
Departementet foreslår å redusere
tilskuddet til internasjonale program på post 73 med ca.
7 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak valutakursutviklingen,
samt at det har vært forsinket framdrift i EØS-programmet
"European Bodies in the Field of Education".
Departementet foreslår å redusere
den overførbare bevilgningen på post 72 til internasjonale
samarbeidsprosjekter med kr 756 000. Mindrebehovet
tilsvarer overføring av ubrukt bevilgning fra 2004 til
2005.
Det har vært høyere utgifter
enn forutsatt til det internasjonale arbeidet, blant annet til UNESCO-kommisjonen
og UNESCO-delegasjonen i Paris. Departementet foreslår
derfor å øke bevilgningen på post 21 med
kr 500 000.
Departementet foreslår å redusere
bevilgningen til internasjonale grunnforskningsorganisasjoner på post 72
med ca. 2,5 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes valutakursutviklingen.
Videre foreslås bevilgningen til EUs
rammeprogram for forskning på post 73 økt med
ca. 27 mill. kroner. Merbehovet skyldes en endring i periodiseringen
av utgiftene til de ulike rammeprogrammene.
Lavere kontingent er grunnen til å redusere
post 75 UNESCO med 3,8 mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere
overslagsbevilgningen post 72 Rentestønad med 32 mill.
kroner, ettersom det er færre innvilgede rentefritak enn
forventet.
Departementet foreslår å øke
overslagsbevilgningen på post 73 med 11 mill. kroner. Merbehovet
skyldes at det er foretatt flere avskrivninger knyttet til gjennomført
hovedfag og Finnmarksordningen enn forventet.
For noen av inntektskapitlene vil inntektene
avvike fra de vedtatte bevilgningene. Departementet foreslår å endre
disse inntektsbevilgningene mot en tilsvarende endring av utgiftsbevilgningene.
Departementet viser til Stortingets behandling
av Innst. S. nr. 161 (2004-2005) om endring av modell for nasjonale
prøver:
"Komiteen ber departementet skaffe seg den nødvendige
oversikten over kostnader ved de nasjonale prøvene både
på nasjonalt og på kommunalt nivå, og
rapportere dette tilbake til Stortinget på egnet måte."
Departementet redegjør i proposisjonen
for Utdanningsdirektoratets kartlegging av kostnader ved nasjonale
prøver. Utvalget av kommuner er foretatt av Statistisk
sentralbyrå. Kommunene har her besvart spørsmål
om organisering og gjennomføring av nasjonale prøver,
samt om kostnader til nasjonale prøver utover de ressurser
kommunen og skolene ordinært benytter til sitt lokale kvalitetsvurderingssystem
og den ordinære undervisningen. Utdanningsdirektoratet
har i 2005 gjennomført en spørreundersøkelse
blant lærere, skoleledere og elever om gjennomføringen
av de nasjonale prøvene.
Kartleggingen viser til dels store forskjeller
i ressursbruk mellom kommunene. Anslag over total ressursbruk per
elev varierer fra i underkant av kr 200 helt opp til over
kr 1 500. Det er ikke mulig å finne systematiske forskjeller
ut fra kommunestørrelse.
På samme måte viser kartleggingen
relativt store forskjeller i ressursbruk målt i tid til
forberedelser, gjennomføring og vurdering av prøvene.
Heller ikke på disse variablene er det systematiske forskjeller
ut fra kommunestørrelse. Noen av de største kommunene rapporterer
større tidsbruk per elev enn mindre kommuner. Variasjonen
i ressursbruk mellom kommunene faller ellers i større grad
sammen med organisatoriske forhold enn med kommunestørrelse.
Men det er vanskelig å finne klare sammenhenger.
Når det gjelder statens kostnader til
utvikling og gjennomføring av de nasjonale prøvene,
viser anslag for 2005 en kostnad på kr 29 000
til utvikling av prøvene, kr 40 000 til
gjennomføring og kvalitetssikring og kr 10 000
til administrasjon, trykking og distribusjon.
I tillegg er 15 mill. kroner tildelt
fylkesmennene for at de skal kunne løse oppgaver knyttet
til det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet.
Departementet viser til at Berkano AS er et
selskap heleid av staten ved Arkitektur- og designhøgskolen etter
at høyskolen i 2004 kjøpte alle aksjene i selskapet. Selskapet
skulle stå for den kommersielle delen av høyskolens
virksomhet på området rapid prototyping og være
et instrument for å utvikle kompetanse på prosjektstyring
og prosjektorganisering for høyskolen. Markedsforholdene
for denne typen tjenester har utviklet seg ugunstig for
selskapet. Egenkapitalen i selskapet er tapt. Selskapet har i tillegg
pådratt seg en gjeld på 1,4 mill. kroner
med Arkitektur- og designhøgskolen som eneste kreditor.
Det er ikke midler i selskapet til å dekke dette. Selskapet
må avvikles. Det er oppnevnt et avviklingsstyre.
Statens kapitalinnskudd i selskapet er på kr 100 000 og
dette er selskapets pålydende aksjekapital per 31. desember
2004. Som følge av avviklingen må statens aksjekapital
på kr 100 000 i selskapet avskrives.
Departementet foreslår at fordringen
som Arkitektur- og designhøgskolen har mot Berkano AS,
avskrives, jf. forslag til vedtak II nr. 1.
Departementet viser til at Senter for fôrteknologi
AS er et selskap heleid av staten ved Universitetet for miljø-
og biovitenskap etter at de øvrige aksjonærene
i selskapet vederlagsfritt har overført sine aksjeposter
til universitetet. Selskapet skulle være et kompetansesenter
med kunnskap om fôrvarer og produksjonstekniske forhold
på et høyt internasjonalt nivå. Egenkapitalen
i Senter for fôrteknologi AS er tapt. Selskapet har i tillegg
påtatt seg forpliktelser for 5,4 mill. kroner,
som det ikke har vært midler i selskapet til å dekke.
Universitetet har allerede dekket selskapets forpliktelser. For at
universitetet skal få råderett over selskapets
aktiva, bør selskapet avvikles. Dette innebærer
videre at universitetet må avskrive sin fordring på kr 371 000
mot selskapet. Det er oppnevnt et avviklingsstyre for selskapet.
Statens opprinnelige kapitalinnskudd i selskapet
var 3 mill. kroner. Etter vederlagsfri overføring
av aksjer pålydende 6 mill. kroner til universitetet, er
det samlede pålydende for statens andel 9 mill. kroner
per 31. desember 2004, jf. oppføring i St.meld.
nr. 3 (2004-2005). Som følge av avviklingen må statens
aksjekapital på 9 mill. kroner i selskapet avskrives.
Senter for fôrteknologi AS eier anleggsmidler,
det vil si maskiner, utstyr og lokaler, som universitetet er avhengig
av i sin undervisnings- og forskningsvirksomhet. Selskapets aktiva
er taksert til 8,2 mill. kroner og blir overført til
universitetet ved avviklingen.
Departementet foreslår derfor at Universitet
for miljø- og biovitenskap, gjennom det ekstraordinære kapitalinnskuddet
i selskapet som er gjennomført, dekker de forpliktelser
som selskapet ikke selv kan dekke, jf. forslag til vedtak II nr. 2.
Studentsamskipnaden i Hedmarks regnskap for
2004 er gjort opp med et betydelig underskudd, og egenkapitalen
er negativ. Departementet følger utviklingen ved studentsamskipnaden
og legger vekt på at grunnleggende velferdstjenester som
bolig, kantine og barnehager sikres for studentene ved Høgskolen
i Hedmark.
Som følge av den økonomiske
situasjonen arbeider ledelsen i studentsamskipnaden med omstruktureringstiltak
på flere områder. Samskipnaden er i dialog med Hamar
kommune for å sikre barnehagetilbudet til studenter som
søker seg til Hamar og samarbeider med Studentsamskipnaden
i Oppland om omlegging av driften av studentbokhandlene i Hedmark.
Studentsamskipnaden vurderer også mulighetene for salg
av studentboliger på Rena.
I Statens lånekasse for utdanning gjennomføres behovsprøvingen
av utdannings- og forsørgerstipend etterskuddsvis mot personinntekt.
Dette gjøres ved at registre over tildelt stipend kontrolleres
mot likningsdata fra Skattedirektoratet (likningskontrollen). Ved personinntekt
over en fastsatt beløpsgrense blir tildelt stipend omgjort
til utdanningslån. Stipendene skal også behovsprøves
mot pensjons- og trygdeytelser, blant annet attførings-/rehabiliteringspenger,
slik det fremgår av Lånekassens forskrifter. Ordningen
med likningskontroll ble innført høsten 2002,
jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) og St.prp.
nr. 1 (2001-2002).
Ved behovsprøvingen av utdanningsstipend
er fribeløpet for lønnsinntekter høyere
enn fribeløpet for trygdeytelser. Attførings-
og rehabiliteringspenger skattlegges som lønnsinntekt fra
og med 2002, slik at disse ytelsene i likningsdataene for 2002 fremkom
som ordinære lønnsinntekter. Dette førte
til at fribeløpet for lønnsinntekter automatisk
ble lagt til grunn i behovsprøvingen mot attførings-
og rehabiliteringspenger. Om lag 2 900 kunder som mottok
disse trygdeytelsene i 2002, fikk på denne måten
omgjort en for liten andel av utdanningsstipendet til lån.
Totalt ble 14,5 mill. kroner ikke omgjort til lån
i henhold til Lånekassens forskrifter.
Likningskontrollen i Lånekassen er
en helautomatisk prosess som gjennomføres når
likningen for det aktuelle året er klar. Kontrollen for
2002 ble gjennomført ved utgangen av 2003. Mangelen i likningsdataene
for 2002 ble ikke oppdaget før våren 2004. Alle
klagesaker i kjølvannet av likningskontrollen var på dette
tidspunktet ferdigbehandlet.
Departementet foreslår av hensyn til
de berørte kundene at det ikke gjennomføres ny
likningskontroll for 2002 med sikte på å omgjøre
tidligere vedtak om behovsprøving av stipend mot trygdeytelser.
Forslaget vil ikke ha bevilgningsmessige konsekvenser.