Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten,
og fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til
Riksrevisjonens undersøkelse av tjenester fra laboratorie-
og røntgenvirksomheter, der målet har vært å vurdere
om forvaltningen av godkjenningsordningene og avtalene med private
laboratorier og røntgeninstitutter gir god ressursutnyttelse,
samt å undersøke om styringen og kontrollen med
refusjonskravene fra private laboratorie- og røntgenvirksomheter
er tilstrekkelig. Datagrunnlaget for undersøkelsen omfatter
i hovedsak perioden 2002-2004.
Komiteen har merket seg at folketrygdens
totale utgifter til refusjoner til private laboratorier og røntgeninstitutt økte
med 92 pst. fra 2000 til og med 2004 målt i løpende
kroner, og at det er særlig folketrygdens utgifter til
private røntgeninstitutt som har økt. I 2004 var
de statlige utgiftene til polikliniske laboratorie- og røntgenvirksomhet
til sammen 2,5 mrd. kroner. Privat virksomhet mottok rundt 900 mill.
kroner fra folketrygden og helseforetakene. 1,6 mrd. kroner gikk
til offentlig virksomhet som polikliniske refusjoner.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
uttaler at trygdeetaten ikke har en tilstrekkelig oppgjørskontroll
av refusjonskravene fra private laboratorier og røntgeninstitutter. Komiteen finner
i likhet med Riksrevisjonen dette alvorlig, og forutsetter at departementet
med bakgrunn i Riksrevisjonens funn gjennomgår kontrollen
av refusjonskravene fra private laboratorier og røntgeninstitutter,
og iverksetter nødvendige tiltak for å sikre et
tilfredsstillende kontrollregime. Komiteen har merket
seg at trygdeetatens oppgjørsorganisasjon først
ble opprettet 1. september 2004, og følgelig
kun hadde eksistert i noen måneder på det tidspunktet
Riksrevisjonen beskriver, samt at finansieringsordningen for private
laboratorier og røntgeninstitutter ble lagt om med virkning
fra 1. september 2005.
Komiteen finner det kritikkverdig
at de regionale helseforetakene ikke har tilstrekkelig informasjon
om behovet for laboratorie- og røntgentjenester og hva
det koster å produsere disse tjenestene i egen regi. De
har følgelig liten mulighet til å vurdere om det
er god økonomi å kjøpe tjenester fra
private laboratorier og røntgeninstitutter.
Komiteen legger til grunn at
det på bakgrunn av Riksrevisjonens funn foretas en grundig
gjennomgang av helseforetakenes rutiner, med sikte på en
opprydding i forholdet til private tjenestetilbydere, og muliggjøring
av kostnadssammenligning mellom egne tjenester og private alternativer. Komiteen har
i denne forbindelse merket seg, og finner det positivt, at det i 2004
ble startet opp et arbeid med sikte på å utarbeide norske
kostnadsvekter i ISF-systemet basert på "kostnad per pasient",
slik at helseforetakene får et system som vil kunne gi
mer presis kostnadsinformasjon om for eksempel laboratorie- og røntgentjenester.
Komiteen forutsetter at departementet
stiller krav om at helseforetakene skaffer seg korrekt og nødvendig informasjon
om kostnader knyttet til laboratorie- og røntgentjenester
i egne foretak for å kunne gjøre en rasjonell
vurdering av i hvilken grad tjenestene skal produseres ved helseforetakene
eller kjøpes fra private aktører.
For å ha rett til trygderefusjon er
det et krav at private laboratorier og røntgeninstitutt
har avtale med ett eller flere regionale helseforetak. Komiteen finner
det alvorlig når Riksrevisjonens undersøkelse
viser at de regionale helseforetakene har inngått avtaler
uten at regelverket for offentlige anskaffelser er fulgt. Avtalene
spesifiserer ikke godt nok hvilke tjenester de private laboratoriene
og røntgeninstituttene skal utføre. Det har også skjedd
at helseforetakene har kjøpt slike tjenester uten at det
foreligger avtale. Komiteen har merket seg departementets
opplysning om at det har fulgt opp de regionale helseforetakene
gjennom foretaksmøtene for å sikre at de etterlever
regelverket om offentlige anskaffelser. Komiteen forventer
at departementet sikrer at regelverket følges.
Komiteen peker på at
Riksrevisjonens undersøkelse i Dokument nr. 3:3 (2005-2006)
viser at helseforetakene ikke har tilfredsstillende systemer
for å registrere og rapportere aktivitet i egen virksomhet
og at det ikke har vært mulig å beregne kostnadene
knyttet til tjenesteproduksjon i offentlig laboratorie- og røntgenvirksomhet.
Undersøkelsen reiser også spørsmål om
de regionale helseforetakene har et tilstrekkelig informasjonsgrunnlag
for å vurdere i hvilken grad det er behov for å kjøpe
tjenester fra private laboratorie- og røntgenvirksomheter,
og hva som er riktig pris når det inngås avtaler
med private leverandører.
Komiteen viser til merknaden
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) der det pekes på at
styring og kontroll med dette feltet er viktig og at
"rapporter vedrørende utgiftene til
poliklinisk virksomhet bør føre til endringer
som bedre kan styre og kontrollere dette feltet uten at det går
ut over pasienttilbudet og den medisinske og teknologiske utviklingen som
er nødvendig og påkrevd."
Også i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004)
ble det uttrykt bekymring for utgiftsnivået når
det gjaldt de private laboratoriene og røntgeninstituttene.
Komiteen vil understreke behovet
for at den samlede kapasiteten i norsk helsevesen utnyttes mest
mulig rasjonelt og til beste for pasientene. Det er vesentlig at også private
aktører får rammebetingelser som er tilstrekkelig
langsiktige og forutsigbare.
Etter komiteens oppfatning er
det viktig at kontroll av virksomheten og kostnadene i alle eksisterende tilbud
om helsetjenester, er effektiv og god. Kontrollen, også på kostnadssiden,
må gjelde likt for offentlige og private tilbud.
Det påligger derfor etter komiteens mening
de regionale helseforetakene et stort ansvar for at det blir foretatt
en grundig gjennomgang av egne tjenester på disse områdene
slik at sammenligningen mellom bruk av egne tjenester og private
tilsvarende tilbud blir reell.
Komiteen ber departementet forsikre
seg om at de tiltak som er iverksatt fungerer etter hensikten og
på den måten møter Riksrevisjonens kritikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener de private
tjenestetilbyderne på dette området er en viktig
og nødvendig del av det samlede helsetjenestetilbudet i
Norge og at køer og ventetider vil øke dersom
helseforetakene ikke inngår avtaler med private tilbydere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det først og fremst er de private røntgeninstituttene
og laboratoriene som er årsaken til at det stort sett er
lett tilgjengelige og gode tjenester i dagens system og det er viktig
at dette tilbudet opprettholdes. Disse medlemmer vil
også vise til at de private tilbudene har bidratt til kortere
ventetider og lettere tilgjengelighet.
Disse medlemmer mener det er
viktig at det private tilbudet utnyttes for å bidra til
riktig kostnadsnivå og konkurranse mellom ulike tilbydere
slik at brukerne får et riktig og rimelig tilbud uten lange
ventetider og køer i systemet.
Etter disse medlemmers oppfatning
er det viktig at de private tilbyderne blir benyttet der dette er
til beste for brukerne og rasjonelt for samfunnsøkonomien.