Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite
og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge
Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og
Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra
Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Vera Lysklætt,
viser til Datatilsynets og Personvernnemndas årsmeldinger
for 2004 som er presentert i St.meld. nr. 40 (2004-2005). Stortingsmeldingen omfatter
begge virksomheter. Dette gir etter komiteens mening
et samlet bilde av personvernarbeidet.
Komiteen merker seg departementets
merknader til de to årsmeldingene.
Komiteen viser til at Datatilsynet
har gitt en omfattende redegjørelse for sin virksomhet.
Tilsynet har i denne rapporten også gitt en oversikt over
en rekke utvalgte temaer. Komiteen vil fremheve at dette
både gir en grundig innføring i sentrale problemstillinger
og en liste over aktuelle satsingsområder. Komiteen vil
også trekke frem at årsrapporten peker på hvilke
utfordringer Norge står overfor på Datatilsynets
områder.
Komiteen vil gi uttrykk for at
arbeidet med å trygge personvernet i høyeste grad
har aktualitet. Den rivende teknologiske utviklingen har medført
at personvernet settes under press, og det vil være viktig
med et fortsatt sterkt fokus på arbeidet med å trygge
personvernet. Komiteen mener det er viktig at Datatilsynet
fortsetter å være en aktiv deltaker i den offentlige
debatten rundt personvernhensyn og nye teknologiske muligheter. Komiteen viser
til Datatilsynets sentrale rolle i forbindelse med personvern, ikke
bare som forvalter av regelverket, men også som premissleverandør
i forhold til utviklingen av det. Komiteen ønsker
at Datatilsynet skal være både premissleverandør
og forslagsstiller i forhold til nødvendige endringer av
regelverket.
Komiteen viser til den debatten
som de siste årene har vært i mediene både
om overvåking av offentlige kommunikasjonsmidler og overvåking
av ansatte på arbeidsplassen. Komiteen mener
det er nødvendig å sette fokus på hvor
grensene for den private sfæren skal gå. Det er
viktig med en bevisst holdning til spørsmålet om
individuelle personvernrettigheter er i ferd med å måtte
vike for samfunnets behov for vern, kontroll og effektivitet. Komiteen viser
til uttalelsen fra Moderniseringsdepartementet og er enig i at det
er nødvendig med en debatt om hensynet til den enkeltes
integritet kontra hensynet til det moderne samfunnets behov for å kunne
behandle og utveksle personopplysninger. Komiteen mener
det vil være nødvendig å trekke en rekke
grenseganger. Komiteen mener det er viktig at flere
enn Datatilsynet engasjerer seg. Både arbeidstilsynet,
arbeidstakerorganisasjonene, barneombudet og personvernombud er
blant dem som bør delta aktivt i debattene.
Komiteen viser til kronikken
av Advokatforeningens leder Anders Ryssdal, vedlagt i årsmeldinga
for 2004. Ifølge Ryssdal åpner teknologisamfunnet
for nye og uoverskuelige metoder for innsamling, lagring og bruk
av informasjon, både for forvaltning og næringsliv.
Ryssdal fremhever at potensialet for effektivisering er stort, men
at slik bruk også åpner for misbruk av den informasjonen
som blir samlet inn.
Komiteen er enig i at det må være
klare grenser for bruk, gjenbruk og sammenkopling av informasjon. Dette
viser ikke minst den bitre striden i Redningsselskapet der 23 ansatte
fikk ny og gammel e-post sjekket. Denne saken viser at Norge har
et betydelig hull i regelverket når det gjelder skjult
overvåking av ansattes e-post.
Moderne datateknologi og en økende
mengde e-post gir muligheter for detaljovervåking langt
inn i den personlige sfæren. I økende omfang har
både arbeidsrelatert og privat informasjon de siste årene
blitt sendt som e-post. Det er all grunn til å være
betenkt over en utvikling som viser seg å kunne krenke
ansattes integritet, det være seg både offentlig
og privat sektor.
En undersøkelse viser at hver tiende
IT-ansvarlig i bedriftene har gått inn og lest ansattes
private e-post etter at sjefen har bedt om å få innsyn.
(VG 22. desember 2005.) Dersom dette medfører
riktighet, trues både privatlivets fred og enkeltmenneskers
verdighet av en teknologi som åpner for at arbeidsgiver kan
få innsyn og kontroll over ansatte. Det er svært betenkelig
hvis det medfører riktighet at bare et mindretall av bedriftene
har planer og retningslinjer på dette området.
Komiteen mener det er all grunn
til å rette oppmerksomhet mot de grensedragninger og uklarheter som
eksisterer i nåværende regelverk både
når det gjelder innhenting, bruk og lagring av data, deriblant
e-post. Behovet for klarere regler er i høy grad til stede.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem for Stortinget en sak som avklarer, presiserer og forbedrer
regelverket når det gjelder innhenting, bruk og lagring
av data, herunder e-post."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen for tiden arbeider med forslag til forbedringer
av regelverket når det gjelder innhenting, bruk og lagring
av data, herunder e-post.
Komiteen mener det
må settes klare grenser for hvor langt offentlige myndigheter
og andre kan gå i retning av innsyn i eller kontroll med
den enkeltes gjøremål. Retten til likeverdig behandling
i rettsapparatet og forvaltningen, og enkeltmenneskers rett til
vern om eget privatliv, er grunnleggende prinsipper i en rettsstat.
Personvernet kan komme i konflikt med andre
formål. Komiteen vil ha fokus på at
personvernet ikke svekkes. Det må etableres ordninger som
både tar hensyn til samfunnets behov for innsyn og kontroll
og enkeltmenneskers rett til personvern.
Komiteen har lagt merke til
at mange aktører fremdeles mangler kunnskap om det eksisterende regelverket. Komiteen er
enig i at dette er alvorlig fordi interne kontrollsystem er basisen
for at personvernlovgivningen blir etterlevd. Komiteen vil
peke på det ansvaret den øverste ledelsen har
når det gjelder å formidle kunnskap, delegere
oppgaver eller plikter i bedriften og sette i gang nødvendige
aktiviteter.
Komiteen viser til at Datatilsynet
besluttet at nettstedet "deiligst.no" måtte slette opplysninger
og bilder av barn under 15 år. Komiteen har
merket seg at Datatilsynet vil følge opp liknende saker
angående barn og unge. Komiteen støtter
dette.
Komiteen har merket seg at Datatilsynet
på minst to områder har anbefalinger som gjelder
kommunal sektor. Kommunesektoren behandler en stor mengde personopplysninger,
også sensitive, og komiteen ser at det kan
være naturlig å opprette personvernombud i mange
kommuner. I samarbeid med Justisdepartementet har Datatilsynet lagt
fram forslag om å overføre ansvar for kontroll
og tilsyn med kameraovervåking til de kommunene som ønsker
det. Komiteen er enig i at dette må gjelde
bare innenfor kommunegrensene. Komiteen støtter
anbefalingene, men vil bemerke at det må være
opp til den enkelte kommune å ta den endelige avgjørelsen.
Komiteen er kjent med at personopplysninger
i stadig større grad blir utvekslet over landegrensene
og støtter det utstrakte samarbeidet som Datatilsynet har innledet
i forhold til andre land. Komiteen har merket seg
at dette samarbeidet møter utfordringer på enkelte
områder fordi Norge ikke er medlem av EU. Komiteen har
også merket seg at Norge kan bli utsatt for sterkt press
for å innordne seg det samme regelverket som EU-landene
vedtar. Dette gjelder for eksempel lagringsplikt for tele- og internettrafikk. Komiteen viser
til Datatilsynets uttalelse i denne sammenheng.