Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre Myrli,
fra Fremskrittspartiet, Kari Kjønaas Kjos, Endre Skjervø og
Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild
Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø og fra
Venstre, André N. Skjelstad, deler Regjeringens
positive holdning til arbeidskraftinnvandring fra de nye EU-landene
og understrekningen av at disse arbeidstakerne må bys de
samme lønns- og arbeidsvilkår som norske arbeidere. Komiteenhar merket seg at Regjeringen prioriterer
arbeid mot sosial dumping, svart arbeid og andre uregelmessigheter/ulovligheter
i arbeidsmarkedet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, registrerer at overgangsordningene
for arbeidstakere fra de nye EØS-landene hittil har fungert
etter hensikten, men at situasjonen på arbeidsmarkedet
tilsier videreføring av bestemmelsene. I løpet
av treårsperioden skal det foretas en ny vurdering blant
annet på bakgrunn av utsiktene til et strammere arbeidsmarked
og eventuelle endringer i overgangsordningene i andre nordiske land.
Komiteen viser til
at det er behov for tiltak mot sosial dumping i arbeidslivet. Komiteen viser
videre til St. prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006), der Regjeringen
opplyser at den vil føre en offensiv politikk mot sosial
dumping i samarbeid med partene i arbeidslivet, for å forhindre
at den norske arbeidslivsmodellen settes i fare. Komiteen registrerer
at det i tillegg til forslaget i denne stortingsmeldingen om videreføring
av overgangsordningene, arbeides med en rekke tiltak mot sosial
dumping som vil bli presentert i Revidert nasjonalbudsjett for 2006.
Komiteenviser
til at velferdsordningene i liten grad blir benyttet av registrerte
innvandrere fra de nye EØS-landene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderparitet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at overgangsordningene ikke
anses å være til hinder for å rekruttere
arbeidstakere fra de nye EØS-landene. Videre viser flertallet til at tilstrømningen
av arbeidstakere til Norge, som har overgangsordninger, er langt
større enn tilstrømningen til for eksempel Sverige,
som ikke har innført slike ordninger. Disse forhold, sammenholdt
med at overgangsordningene er et viktig virkemiddel for å sikre
utenlandske arbeidstakere forsvarlige lønns- og arbeidsforhold,
tilsier etter flertallets oppfatning
at ordningene bør videreføres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 149 (2003-2004), der det ble
påpekt at det var unødvendig å innta
en offensiv holdning for raskt å liberalisere reguleringene
på arbeidsinnvandring for å sikre høykvalifisert
innvandring fra de nye EU-områdene. Fremskrittspartiets
medlemmer støttet innføringen av overgangsregler
for arbeidsinnvandring fra 8 av de 10 nye EU-landene, og understreket
at det var oppsiktsvekkende at regjeringen hadde forholdt seg så passiv
i forhold til hvilke utfordringer utvidelsen av arbeidsmarkedet
kunne medføre for Norge.
Disse medlemmer har merket seg
at det i St.meld. nr. 9 (2005-2006) pekes på at overgangsordningene
kan ha hjulpet til med å redusere det uregistrerte arbeidet
og at kontrollene som er utført av Arbeidstilsynet, har
avdekket manglende arbeidstillatelse for tilsatte i norske eller
norskregistrerte virksomheter. Ifølge St.meld. nr. 9 (2005-2006)
fikk totalt 37 200 personer fra de nye EØS-landene
arbeidstillatelse i 2005 - en økning på ca. 30
prosent i forhold til 2004. Økningen året før
var på 40 prosent. Omtrent halvparten av de tillatelsene
som ble gitt i 2005, var fornyelser. Disse medlemmer anser
at en ytterligere økning må forventes dersom overgangsordningene
blir avskaffet.
I sine merknader i Innst. S. nr. 149 (2003-2004),
pekte medlemmene fra Fremskrittspartiet, sammen med Senterpartiet,
på at de aller fleste vesteuropeiske land strammet inn
i sine velferdsytelser "i frykt for at de skal bli misbrukt av velferdsturister
fra de nye medlemslandene". De samme medlemmene konstaterte at utvidelsen
på sikt kunne føre til at norske borgere sto i fare
for å få et dårligere velferdstilbud
og at dette ville være en uheldig konsekvens. I St.meld.
nr. 9 (2005-2006) påpekes det at velferdsordninger som
sykepenger, dagpenger og sosialhjelp er blitt lite eller så godt som
ikke benyttet, mens SSB peker på at barnetrygd, engangsstønad
ved fødsel og kontantstøtte blir en del benyttet. Disse
medlemmer mener dette gir grunnlag for en grundig gjennomgang
av de norske velferdsordningene med tanke på avgrensninger
og eventuelle tilpasninger i forhold til en eventuell økt innvandring
fra EØS-land, også med tanke på utviklingen
ved eventuelt bortfall av overgangsordninger senere.
Disse medlemmer registrerer at
en rekke andre land i Europa nå fjerner overgangsordningene
for arbeidsinnvandring fra de nye EØS-landene, samtidig som
de nye landenes arbeidsmarkeder og økonomi utvikler seg
i positiv retning og gjør behovet for å søke arbeid
i andre land mindre. En slik utvikling kan etter disse medlemmers mening
føre til et mindre behov for overgangsordningene i fremtiden,
samtidig som behovet for ny arbeidskraft i Norge kan øke
og innslaget av arbeidstakere fra EØS-land kan ha en positiv
virkning på det norske arbeidsmarkedet. Foreløpig anser
imidlertid disse medlemmer det for nødvendig å videreføre
ordningene og mener at de siste to årene har vist at de
fungerer etter hensikten. For å forebygge en negativ utvikling
av bruken av norske velferdsordninger og å hindre mistenkeliggjøring
av fremmede arbeidstakere, særlig i en tid uten overgangs-ordninger
og spesielle tiltak i markedet, vil disse medlemmer fremme
forslag om en gjennomgang av velferdsordningene med sikte på en
tilpasning som kan bidra til en overflødiggjøring
av overgangsordninger i fremtiden.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en gjennomgang av alle de norske velferdsordningene som arbeidstakere
og deres familiemedlemmer/pårørende fra
EØS-land er, eller kan bli, omfattet av som en konsekvens
av arbeid/opphold i Norge i kortere og lengre perioder."
"Stortinget ber Regjeringen, på bakgrunn
av gjennomgangen av velferdsordningene, legge frem sak for Stortinget
med vurderinger av behov og omfang, relatert til situasjonen for
arbeidstakere fra EØS-land, samt forslag til rimelige avgrensninger
der avtale- og regelverk gjør dette mulig."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil peke på at det stadig blir viktigere
for Norge å tiltrekke seg arbeidskraft og kompetanse. Arbeidsmarkedet
er allerede svært stramt, og ledigheten forventes å falle
ytterligere i de kommende månedene. I enkelte næringer
kan man ikke klare seg uten arbeidskraften fra øst. I en
slik situasjon mener disse medlemmer at utenlandske
arbeidstakere utgjør en ressurs som vi ikke har råd
til å si nei til. Siden arbeidsinnvandringen fra øst
ikke truer norske arbeidsplasser eller velferdsordninger, blir overgangsreglene
en ren rangering av borgerne i EØS-samarbeidet.Disse medlemmer mener
at ved å fjerne overgangsreglene vil muligheten for å bo
og arbeide i Norge bli lik for alle EØS-borgere.Disse medlemmer har videre merket
seg at Den europeiske faglige samorganisasjon, EFS, har tatt til
orde for at de nåværende overgangsreglene
for arbeidskraft fra de nye EU-landene skal tas bort. EFS slår
fast at begrensningene i bevegelighet for arbeidskraften fra de
nye medlemslandene står i strid med grunnleggende rettigheter
for enkeltmennesket, og mener målet må være
fri bevegelighet innenfor hele den utvidede unionen.
Disse medlemmer har merket seg
at Sverige, Storbritannia og Irland, som var de eneste landene som ikke
innførte restriksjoner på arbeidsinnvandring fra
de nye EØS-landene, har opplevd en nedgang i arbeidsledigheten, økt
sysselsetting og sterkere økonomisk vekst enn mange av
landene som har innført overgangsordninger.
Disse medlemmer har merket seg
at departementet skriver følgende i meldingen:
"Det er venta at arbeidsmarknaden vil bli endå betre i
2006. Det kan tilseie at overgangsordningane bør kunne
opphevast utan vesentlege negative effektar for arbeidsmarknaden.
Det er venta at fleire land vil oppheve overgangsordningane. Det
kan auke konkurransen om arbeidskrafta frå dei nye EØS-landa.
Høgare økonomisk vekst i dei nye EØS-landa
enn i dei gamle EØS-landa gjer også at situasjonen
på arbeidsmarknaden i heimlandet er vorten betre. Prognosar
frå OECD tyder på framleis sterk vekst i dei nye
EØS-landa dei næraste to åra. Dei nemnde
forholda dreg i retning av at overgangsordningane kan opphevast."
Disse medlemmer er enige i disse
vurderingene, og mener på denne bakgrunn at det ikke finnes
noen tungtveiende grunner til å opprettholde overgangsordningene.
Disse medlemmer vil understreke
at det er en klar forutsetning at alle som jobber i Norge skal ha skikkelige
lønns- og arbeidsvilkår, og at det må føres nøye
kontroll med at gjeldende regelverk for lønnsbetingelser
og arbeidsmiljø overholdes.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet bør
gis hjemmel for å ilegge tvangsmulkt ved manglende
oppfølging av vedtak etter allmenngjøringsloven.
Det er dessuten viktig at disse etatene har tilstrekkelige ressurser
og kompetanse for å kunne håndtere de utfordringene
som arbeidsinnvandringen gir på en god, effektiv og målrettet
måte.
Komiteen har ellers
ingen merknader.