Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og Per Ove Width, fra Høyre, Sylvi Graham og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen, viser til at dagens sikkerhetsutfordringer i mindre grad enn tidligere er knyttet til tradisjonelle militære trusler. Det er viktig at man arbeider for en helhetlig sikkerhetspolitikk, som styrker samfunnssikkerhet og gir en god balanse i forholdet mellom militær og sivil beredskap. I slik sammenheng er det viktig å videreutvikle Forsvaret som et effektivt sikkerhetspolitisk virkemiddel.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg at forsvarsministeren i brev til komiteen datert 6. mars 2006 sier at Regjeringen vil videreføre arbeidet med å modernisere Forsvaret, og at det må anlegges langsiktige perspektiv på utviklingen. Forsvarsministeren sier videre at Regjeringen, i tråd med Soria Moria-erklæringen, vil gå inn for etableringen av et bredt sammensatt og rådgivende forsvarspolitisk utvalg, som kan bidra til å forberede grunnlaget for en ny langtidsplan i Forsvaret. Utvalgets sammensetning og mandat forutsettes klarlagt i løpet av våren 2006, og vil umiddelbart starte sitt arbeid for å legge frem sin rapport senhøstes 2007.

Disse medlemmer anser med dette at forslaget i Dokument nr. 8:30 (2005-2006) og forslagsstillernes intensjoner er ivaretatt.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker seg at forsvarsministeren i brev til komiteen datert 6. mars 2006 sier at Regjeringen vil videreføre arbeidet med å modernisere Forsvaret, og at det må anlegges langsiktige perspektiv på utviklingen. Forsvarsministeren sier videre at Regjeringen, i tråd med Soria Moria-erklæringen, vil gå inn for etableringen av et bredt sammensatt og rådgivende forsvarspolitisk utvalg, som kan bidra til å forberede grunnlaget for en ny langtidsplan i Forsvaret. Utvalgets sammensetning og mandat forutsettes klarlagt i løpet av våren 2006, og vil umiddelbart starte sitt arbeid for å legge frem sin rapport senhøstes 2007.

Disse medlemmer vil i denne sammenheng påpeke at et bredt sammensatt og rådgivende forsvarspolitisk utvalg etter disse medlemmers oppfatning ikke kan sammenlignes med en bredt sammensatt forsvarskommisjon. En forsvarskommisjon skal se norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk i et utvidet bilde og over en relativt lang periode inn i fremtiden hva politikk og teknologi angår. Forsvarskommisjonen får derfor et bestemt oppdrag som legger et grunnlag for kommende regjeringer og stortingsarbeid. En forsvarskommisjon vil kunne arbeide friere enn et forsvarspolitisk utvalg, fordi forsvarskommisjonene tradisjonelt har hatt og bør fortsatt ha en uavhengig rolle i forhold til dagspolitiske situasjoner som sådan, men derimot se det hele i perspektiv av langsiktige forhold som påvirker nasjonen generelt. Poenget med en forsvarskommisjon er historisk sett at man vil få en frittstående vurdering av nasjonens situasjon og utvikling innen forsvars- og sikkerhetspolitikk. Denne vurderingen og konklusjonen som kommer vil i så måte være en pekepinn for kommende storting og regjeringer. Disse medlemmer er dessuten opptatt av at et slikt dyptgående og grundig arbeid iverksettes så snart som mulig og ønsker i så måte ikke å vente til Regjeringen nedsetter et utvalg for å se på et snevrere felt av de samme temaer.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen opprette en bredt sammensatt forsvarskommisjon for å trekke opp forslag til retningslinjer for Forsvarets utvikling frem til 2020."

Komiteens medlem fra Høyre viser til at Regjeringen, og Fremskrittspartiet gjennom sitt forslag, presenterer to ulike forslag til utredninger som grunnlag for neste langtidsplan for Forsvaret. Dette medlem viser til at det ikke er vedtatt noe mandat for utvalget, noe som gjør det vanskelig å sammenlikne de to foreslåtte utredningsmodellene.

Dette medlem viser til langtidsplanen for Forsvaret 2005-2008, jf. Innst. S. nr. 234 (2003-2004) og St.prp. nr. 42 (2003-2004). Dette medlem mener at Forsvarets situasjon er godt utredet og kartlagt frem til 2008. Forsvarets viktigste behov i dag er videreføringen av politikken som ble vedtatt og igangsatt i forrige stortingsperiode. Ny politisk forsvarskommisjon eller utvalg på det nåværende tidspunkt, kan skape uro rundt den pågående omstillingen i Forsvaret og i verste fall medføre forsinkelser i målrealiseringen.

Dette medlem viser til at Forsvarssjefens pågående Forsvarstudie 07 (FS 07) vil være grunnlagsmateriale for Regjeringen og for Stortinget når neste langtidsplan for Forsvaret skal vedtas i vårsesjonen 2008. Dette medlem vektlegger behovet for å holde dette tidsskjemaet og mener at nye parallelle utredninger vil kunne virke forstyrrende inn på FS 07 og binde den påfølgende politiske prosess.