Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye,
fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og
Per Ove Width, fra Høyre, Sylvi Graham og fra Sosialistisk
Venstreparti, Bjørn Jacobsen, viser til at dagens sikkerhetsutfordringer
i mindre grad enn tidligere er knyttet til tradisjonelle militære
trusler. Det er viktig at man arbeider for en helhetlig sikkerhetspolitikk,
som styrker samfunnssikkerhet og gir en god balanse i forholdet
mellom militær og sivil beredskap. I slik sammenheng er
det viktig å videreutvikle Forsvaret som et effektivt sikkerhetspolitisk
virkemiddel.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti merker seg at forsvarsministeren
i brev til komiteen datert 6. mars 2006 sier at Regjeringen
vil videreføre arbeidet med å modernisere Forsvaret,
og at det må anlegges langsiktige perspektiv på utviklingen.
Forsvarsministeren sier videre at Regjeringen, i tråd med
Soria Moria-erklæringen, vil gå inn for etableringen
av et bredt sammensatt og rådgivende forsvarspolitisk utvalg,
som kan bidra til å forberede grunnlaget for en ny langtidsplan
i Forsvaret. Utvalgets sammensetning og mandat forutsettes klarlagt
i løpet av våren 2006, og vil umiddelbart starte sitt
arbeid for å legge frem sin rapport senhøstes
2007.
Disse medlemmer anser med dette
at forslaget i Dokument nr. 8:30 (2005-2006) og forslagsstillernes intensjoner
er ivaretatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at forsvarsministeren i brev til komiteen datert 6. mars
2006 sier at Regjeringen vil videreføre arbeidet med å modernisere
Forsvaret, og at det må anlegges langsiktige perspektiv
på utviklingen. Forsvarsministeren sier videre at Regjeringen,
i tråd med Soria Moria-erklæringen, vil gå inn
for etableringen av et bredt sammensatt og rådgivende forsvarspolitisk
utvalg, som kan bidra til å forberede grunnlaget for en
ny langtidsplan i Forsvaret. Utvalgets sammensetning og mandat forutsettes
klarlagt i løpet av våren 2006, og vil umiddelbart
starte sitt arbeid for å legge frem sin rapport senhøstes
2007.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng påpeke
at et bredt sammensatt og rådgivende forsvarspolitisk utvalg
etter disse medlemmers oppfatning ikke kan sammenlignes
med en bredt sammensatt forsvarskommisjon. En forsvarskommisjon
skal se norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk i et utvidet bilde
og over en relativt lang periode inn i fremtiden hva politikk og teknologi
angår. Forsvarskommisjonen får derfor et bestemt
oppdrag som legger et grunnlag for kommende regjeringer og stortingsarbeid.
En forsvarskommisjon vil kunne arbeide friere enn et forsvarspolitisk
utvalg, fordi forsvarskommisjonene tradisjonelt har hatt og bør fortsatt
ha en uavhengig rolle i forhold til dagspolitiske situasjoner som
sådan, men derimot se det hele i perspektiv av langsiktige
forhold som påvirker nasjonen generelt. Poenget med en
forsvarskommisjon er historisk sett at man vil få en frittstående
vurdering av nasjonens situasjon og utvikling innen forsvars- og
sikkerhetspolitikk. Denne vurderingen og konklusjonen som kommer
vil i så måte være en pekepinn for kommende storting
og regjeringer. Disse medlemmer er dessuten opptatt
av at et slikt dyptgående og grundig arbeid iverksettes
så snart som mulig og ønsker i så måte
ikke å vente til Regjeringen nedsetter et utvalg for å se
på et snevrere felt av de samme temaer.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette
en bredt sammensatt forsvarskommisjon for å trekke opp
forslag til retningslinjer for Forsvarets utvikling frem til 2020."
Komiteens medlem fra Høyre viser
til at Regjeringen, og Fremskrittspartiet gjennom sitt forslag,
presenterer to ulike forslag til utredninger som grunnlag for neste
langtidsplan for Forsvaret. Dette medlem viser til
at det ikke er vedtatt noe mandat for utvalget, noe som gjør
det vanskelig å sammenlikne de to foreslåtte utredningsmodellene.
Dette medlem viser til langtidsplanen
for Forsvaret 2005-2008, jf. Innst. S. nr. 234 (2003-2004) og St.prp.
nr. 42 (2003-2004). Dette medlem mener at Forsvarets
situasjon er godt utredet og kartlagt frem til 2008. Forsvarets
viktigste behov i dag er videreføringen av politikken som
ble vedtatt og igangsatt i forrige stortingsperiode. Ny politisk
forsvarskommisjon eller utvalg på det nåværende
tidspunkt, kan skape uro rundt den pågående omstillingen
i Forsvaret og i verste fall medføre forsinkelser i målrealiseringen.
Dette medlem viser til at Forsvarssjefens
pågående Forsvarstudie 07 (FS 07) vil være
grunnlagsmateriale for Regjeringen og for Stortinget når
neste langtidsplan for Forsvaret skal vedtas i vårsesjonen
2008. Dette medlem vektlegger behovet for å holde
dette tidsskjemaet og mener at nye parallelle utredninger vil kunne
virke forstyrrende inn på FS 07 og binde den påfølgende
politiske prosess.