Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Eva M. Nielsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre,
Børge Brende og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Randi Sollie Denstad og fra Venstre,
lederen Gunnar Kvassheim, viser til at bevaringen av den
atlantiske villaksen er viktig for å bevare det biologiske
mangfoldet, turistnæringen i distriktene, rekreasjonsfiske
og tilgangen på genetisk materiale for oppdrettsnæringen.
Norge har en unik forekomst av villaks, stor artsrikdom og er et
kjerneområde for villaks. Flere faktorer truer imidlertid enkelte
av villaksstammene.
Komiteen viser til oppdrettsnæringens
betydning for verdiskaping og sysselsetting i distriktene. Oppdrettsnæringen
er en næring som er svært avhengig av et rent
hav og et godt miljø. Næringen er også i
sin natur distriktsvennlig all den tid kjerneproduksjonen ikke kan
sentraliseres. Dette gjør at mange små lokalsamfunn
har forholdsmessig stor sysselsetting innenfor denne næringen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at Stortinget i 2003
opprettet 37 laksevassdrag og 21 laksefjorder, jf. Innst. S. nr.
134 (2002-2003). Det ble samtidig lagt til grunn at det opprettes
om lag 50 nasjonale laksevassdrag med tilhørende laksefjorder,
og at dette arbeidet om mulig ferdigstilles i løpet av
2004/2005. Direktoratet for naturforvaltning har utredet
og hatt på høring 27 laksevassdrag og 19 fjordområder
som vil bli vurdert i forbindelse med ferdigstillelsen.
Flertallet viser til at Regjeringen
i løpet av 2006 vil legge frem en stortingsproposisjon
om vern av villlaksen og ferdigstilling av nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder.
Flertallet viser til at villaksen
er truet av en rekke forskjellige påvirkninger. De viktigste
er lakseparasitten Gyrodactulus Salaris, rømt oppdrettslaks,
lakselus, forurensning og vassdragsinngrep. Flertallet er
tilfreds med at Regjeringen nå arbeider for å møte
disse truslene på en offensiv måte, der flere
myndigheter og næringer bidrar, og i nært samarbeid
med lokalsamfunn, oppdrettsnæringen og dens organisasjoner. Flertallet viser
for øvrig til miljøvernministerens brev til komiteen
datert 24. april og 26. april 2006, og som er vedlagt denne innstillingen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, vil i den forbindelse spesielt peke på arbeidet
med tiltaksplan mot Gyrodactulus Salaris og Fiskeridirektoratets
nye tiltakspakke mot rømming,"Visjon nullflukt."
Dette flertallet vil ikke gi
sin tilslutning til forslaget fra forslagsstillerne om evaluering
av nasjonale laksefjorder og oppheving av båndlegging av
midlertidige sikringssoner for laks (MSL).
Dette flertallet foreslår
at Dokument nr. 8:16 (2005-2006) avvises.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til
at den norske kystens spesielle geografiske og klimatiske fortrinn
gjør det spesielt gunstig å drive med havbruk
i Norge. Norge har lenge vært verdens største
havbruksnasjon, men er nå i ferd med å bli tatt
igjen av Chile.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget våren 2003, gjennom behandlingen av St.prp.
nr. 79 (2001-2002), jf. Innst. S. nr. 134 (2002-2003), opprettet
21 nasjonale laksefjorder og 37 laksevassdrag. Formålet med
opprettelsen av nasjonale laksevassdrag og nasjonale laksefjorder
var å verne de atlantiske villaksstammene i Norge mot de
trusler oppdrett av laks kan innebære for villaksen.
Disse medlemmer viser til at
arbeidet i stor grad var basert på utredningen "Til laks åt
alle kan ingen gjera", jf. NOU 9:1999. Vernet er også i
stor grad basert på og en videreføring av midlertidige
sikringssoner for laksefisk (MSL), som ble etablert i 1989. Forutsetningen
den gang var at de skulle vare i fem år, - de har nå vart
i 16 år.
Disse medlemmer viser til at
utredningen "Til laks åt alle kan ingen gjera" innstilte
på å verne 50 elver og 9 fjorder. Utredningen
la også vekt på at det var oppdrett av laks, ikke ørret,
som skulle forbys i de nasjonale laksefjordene. Stortinget vedtok
imidlertid å etablere 37 nasjonale vassdrag og 21 nasjonale laksefjorder,
og at vernet skulle gjelde "anadrom laksefisk", slik at regnbueørret
også ble omfattet av vernet.
Disse medlemmer viser til at
et viktig argument fra fagmiljøene på åttitallet
for å innføre MSL var å bekjempe gyrodactylus
salaris. Den gang målte man salinitet (saltinnhold) og
innstilte på vern der saliniteten var lav på grunn
av frykt for spredning av "gyro." I dag vet man at "gyro" ikke spres
via oppdrettsfisk. Allikevel er ordningen videreført, stort
sett med de samme grenser som ble satt den gangen. I dag må lav salinitet
anses for å være betryggende i forhold til lakselus,
som ikke tåler lav salinitet.
Disse medlemmer viser til at
de truslene man særlig ønsket å beskytte
villaksen mot, var lakselus rundt oppdrettsanleggene og genetisk
innblanding som følge av rømming av oppdrettslaks.
Antallet vassdrag påvirket av lakselus er de siste år
betydelig redusert. Det er ulike årsaker til dette, men
systematisk arbeid fra næringen og fra myndighetenes side
har gitt resultater.
Disse medlemmer peker på den
viktige jobben som har blitt gjort i Hardanger Fiskehelsenettverk
og i andre prosjekter med koordinert lusefjerning, og at Havforskningsinstituttet
i sine spredningsforsøk av lakselus finner at den spres
over store avstander. Antallet lus vil da være det avgjørende
for spredningen, ikke lokaliseringen i hovedsak.
Disse medlemmer viser også til
at saltinnholdet, saliniteten, i noen av de vernede fjordene er
så lavt at lakselus ikke kan reprodusere i disse fjordene.
Dette medfører videre at lakselus fra oppdrettsanleggene ikke
er en trussel for utvandrende laksesmolt.
Disse medlemmer viser til at
det har blitt gjort for lite av både myndigheter og næringen
selv for å redusere antallet rømminger og havarier.
Disse medlemmer viser til at
fiskeriministeren nylig kunngjorde etableringen av den statlige
havarikommisjonen Stortinget bad om i anledning etableringen av
de nasjonale laksefjordene. Samtidig har det fra mange av de vernede
fjordene aldri rømt laks, til tross for at det har blitt
drevet oppdrett i mer enn tyve år i noen av disse fjordene.
Rømt oppdrettslaks vandrer over store avstander og havner
ofte i elver langt unna rømmingsstedet.
Disse medlemmer peker også på de
andre trusselfaktorene mot villaksen, som DN årlig peker
på i sin rapport "Bestandsstatus for laks i Norge 2004"
(DN, juni 2005). Blant disse er forsuring, landbruksforurensning
og gyrodactylus salaris, som alle er trusselfaktorer på linje
med rømming og lakselus. Disse medlemmer mener
Regjeringen må rette like stort fokus mot disse faktorene
som mot rømming og lakselus.
Disse medlemmer viser til at Stortinget
ved behandlingen av St.prp. nr. 79 (2001-20002), jf. Innst. S. nr.
134 (2002-2003), vedtok å avvikle de midlertidige sikringssonene.
Men man vedtok samtidig fortsatt å båndlegge de
samme områdene ved å be regjeringen avstå fra å tildele
nye konsesjoner for matfiskoppdrett av anadrome arter i disse områdene
før Stortinget hadde ferdigbehandlet forslag til supplering
og ferdigstillelse av ordningen med nasjonale laksevassdrag og laksefjorder.
Dette var forutsatt at ferdigstillelse av nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder kunne gjennomføres i 2004/2005.
Slik ferdigstilling har ikke skjedd, og vernet bør derfor
oppheves snarest for de MSL som ikke ble omgjort til nasjonale laksefjorder.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen evaluere
effekten av, og kostnaden ved nasjonale laksefjorder som ble opprettet av
Stortinget ved behandlingen av St.prp. nr. 79 (2001-2002), jf. Innst.
S. nr. 134 (2002-2003), og presentere denne evalueringen for Stortinget
på egnet måte. Evalueringen bør ferdigbehandles
av Stortinget før det fremmes eventuelle ytterligere forslag
om nasjonale laksefjorder."
"Båndleggingen av midlertidige
sikringssoner for laksefisk (MSL) gjennom Stortingets vedtak i Innst.
S. nr. 134 (2002-2003), oppheves."
"I tråd med utredningen
NOU 9:1999 "Til laks åt alle kan ingen gjera" fjernes alle
restriksjoner for annet havbruk enn oppdrett av laks i nasjonale
laksefjorder."
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
nasjonale tiltak som kan bidra til å redusere lakselusproblemet
og rømming for hele næringen, basert på de
positive erfaringer næringen har gjort på dette
i enkelte områder, og gi en tilbakemelding til Stortinget
om dette på egnet måte."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil i forbindelse med behandlingen av den varslede
stortingsproposisjon fra Regjeringen om vern av villaksen og ferdigstilling
av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder, vurdere de tiltak som
forslagsstillerne til dokumentet tar opp. Dette medlem har
i denne sammenheng spesielt merket seg omtalen av sikringssoner
i brev av 24. april 2006 fra Miljøverndepartementet til
komiteen, og mener det ikke er grunnlag for å føre
videre midlertidige sikringssoner for laksefisk (MSL) i fjorder
som ble vedtatt vernet i 2003. Dette medlem legger
videre til grunn at Regjeringen opphever andre MSL som ikke blir
vedtatt vernet i behandlingen av den varslede proposisjonen om nasjonale
laksevassdrag og laksefjorder.
Dette medlemforeslår
at Dokument nr. 8:16 (2005-2006) vedlegges protokollen.