Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite
og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge
Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og
Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra
Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Vera Lysklætt,
viser til det arbeid som Kunnskapsdepartementet har satt i gang
med sikte på å gjøre det enklere å få godkjent
utdanning fra andre land. Komiteen vil understreke
at flere innvandrere har gjennomført utdanning i hjemlandet.
Disse ønsker å bruke sine kunnskaper i det norske
arbeidsmarkedet, og det er viktig at det legges godt til rette for
dette. Dagens ordninger for godkjenning av utenlandsk utdanning
er dessverre lite samordnet. Det er behov for en bedre og mer enhetlig
vurdering av utenlandsk utdanning i Norge. Dette gjelder både
for utenlandsk fagutdanning og for akademisk utdanning. Videre trengs
større åpenhet om hvordan norske utdanningsinstitusjoner
vurderer den enkelte utdanning fra bl.a. Afrika og Asia.
Komiteen viser til at både
introduksjonsordningen og rett og plikt til norskopplæring
for innvandrere ble vedtatt i forrige stortingsperiode. Etter komiteens mening
må kommunene få noe tid til å utprøve
og etablere gode rutiner for slike viktige reformer. Komiteen mener
det er helt vesentlig at det etter en tid blir iverksatt en bred
evaluering. Komiteen imøteser derfor den
omfattende evalueringen som statsråden viser til i sitt
brev.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til
at forslagsstillerne ønsker å iverksette tiltak
som kan medvirke til å få flere av innvandrerne
ut i jobb. Flertallet er kjent med at ledigheten
for innvandrere er større enn for befolkningen for øvrig. Flertallet er
derfor enig med forslagsstillerne i at det er viktig at en har tiltak som
kan snu en slik negativ situasjon og også forhindre at
en negativ forskjell i livssituasjonen videreutvikles. Utdanning
og arbeid er etter flertallets mening det viktigste
for å få til en vellykket integrering.
Flertallet vil peke på at
statsråd Bjarne Håkon Hanssen i sitt brev til
kommunal- og forvaltningskomiteen, datert 24. mars 2006,
har gitt utførlige opplysninger om både regelverk,
rutiner og ulike tiltak som er eller kommer til å bli iverksatt.
Brevet fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet vedlegges innstillingen. Flertallet viser
til brevet og forutsetter at Regjeringen legger stor vekt på tiltak
som vil sikre personer med minoritetsbakgrunn deltakelse i arbeidslivet. Dette
er en helt vesentlig del av integreringsarbeidet.
Flertallet er enig i at flere
sentrale aktører i arbeidslivet bør trekkes inn
i samarbeidet for å få flere innvandrere i arbeid.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Venstre, støtter
synspunktet om at effekten av dette arbeidet må vurderes
før en eventuelt ser på å innføre
en aktivitetsplikt i diskrimineringsloven. Dette flertallet viser for øvrig
til partienes respektive merknader i Innst. O. nr. 69 (2004-2005),
jf. Ot.prp. nr. 33 (2004-2005).
NAV-reformen får stor betydning for
innvandrergruppene, og dette flertallet avventer
stortingsmeldingen om arbeid, velferd og inkludering høsten 2006. Dette
flertallet mener det ikke vil være riktig å vedta
utvidet bruk av lønnstilskudd på nåværende tidspunkt.
Dette flertallet foreslår
at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener det
er nødvendig å utvikle voksenopplæringstiltak
som gir kompetanse til personer med minoritetsbakgrunn uten formell
utdannelse. Opplæring av voksne må gis utover
den grunnopplæring som i dag tilbys gjennom introduksjonsordningen,
og opplæringstiltakene må stadig evalueres for å sikre
at deltakerne som har gjennomført tiltakene har nytte av
undervisningen i jobbsammenheng. God kontakt mellom Aetat og partene
i arbeidslivet er en forutsetning for best mulig formidling av arbeidsledige
til arbeid. Både arbeidsgiverne og de tillitsvalgte er
sentrale aktører ved rekruttering av nye medarbeidere til bedriftene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om voksenopplæringstiltak som gir kompetanse, ut
over introduksjonsordningen, til personer med minoritetsbakgrunn
uten formell utdannelse."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at likestillingsloven inneholder krav
om at bedriftene skal arbeide for likestilling. Virksomheter som
i lov er pålagt å utarbeide årsberetning,
skal i årsberetningen redegjøre for den faktiske
tilstanden når det gjelder likestilling i virksomheten.
Det skal dessuten redegjøres for tiltak som planlegges
iverksatt for å fremme likestilling, og for å forhindre
forskjellsbehandling i strid med likestillingsloven. Dette
medlem mener derfor at tilsvarende påbud bør
inntas i diskrimineringsloven, såkalt aktivitetsplikt.
Dette vil bidra til at bedriftene blir nødt til å forholde
seg aktivt til i hvilken grad personer med minoritetsbakgrunn er ansatt
i deres bedrift, og utvikle planer og målsettinger for
ansettelsespolitikken for å forhindre diskriminering og
fremme likestilling.
Dette medlem mener at personer
som er kvalifisert for arbeid i Norge, men som opplever å bli
holdt utenfor arbeidslivet, i større utstrekning enn i
dag bør ha mulighet til å få et integreringstilskudd
den første tiden vedkommende er i arbeid. Dette innebærer
at disse kan tilby arbeidsgiverne lønnstilskudd dersom bedriften
gir dem mulighet til å prøve seg i arbeid. Erfaring
viser at ordningen med lønnstilskudd hjelper mange til å få fast
arbeid. Dette medlem er glad for at dette nå vurderes
i arbeidet med stortingsmelding om arbeid, vedferd og inkludering,
men vil allikevel understreke at på bakgrunn av de positive
erfaringene med lønnstilskudd bør ordningen utvides.
Dette medlem er glad for at Aetat
tar sikte på å etablere et kommunalt nettverk
med aktuelle samarbeidspartnere, men vil også poengtere
at man formaliserer dette arbeidet for å gi det tyngde
og legitimitet. Fylkesarbeidskontorene bør derfor ta initiativ
til at det etablerte nasjonale brukerforum også blir etablert
på regionalt nivå hvor partene i arbeidslivet,
samt representanter for minoritetsbefolkningen, er representert. Formålet
med regionale fora skal være å utarbeide regionale
strategier for økt sysselsetting av personer med utenlandsk
bakgrunn.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å innta en bestemmelse om aktivitetsplikt for
arbeidsgivere i diskrimineringsloven."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om utvidet bruk av lønnstilskudd overfor personer
med minoritetsbakgrunn som er kvalifisert for arbeid i Norge, men
som opplever å bli holdt utenfor arbeidslivet."
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at fylkesarbeidskontorene tar initiativ til at det etableres
regionale fora for økt sysselsetting av personer med minoritetsbakgrunn,
hvor partene i arbeidslivet og representanter for minoritetsbefolkningen
er representert."
Dette medlem vil subsidiært
støtte forslaget om at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
svært positive til det flertallet av personer med innvandrerbakgrunn
som velger å integrere seg, og som bidrar til det norske
samfunnet hver eneste dag. Disse medlemmer ser med
glede på bedrifter som kun ser på reelle kvalifikasjoner
når det skal rekrutteres nye ansatte, og tror at bedrifter
som rekrutterer kvalifiserte personer med innvandrerbakgrunn på sikt
vil ha et komparativ konkurransefortrinn.
Disse medlemmer er imot enhver
form for diskriminering på grunnlag av religion, kjønn,
legning, etnisk og politisk tilhørighet. Disse medlemmer påpeker
at man ikke kan bekjempe diskriminering gjennom å innføre
nye former for diskriminering, og at flere av forslagene sannsynligvis
vil føre til det motsatte av hva forslagsstillerne ønsker,
nemlig økt rasisme og segregering.
Disse medlemmer viser til at
forslaget om lønnstilskudd for bedrifter som vil ansette
personer med minoritetsbakgrunn virker stigmatiserende, fordi man
gjør innvandrerbefolkningen som gruppe til et problem. Disse
medlemmer påpeker at innvandrerbefolkningen ikke
er noen ensartet gruppe, og at deltagelse i arbeidslivet varierer
fra 27 pst. sysselsatte mellom 16 og 74 år for personer
fra Somalia, til opp imot landsgjennomsnittet på rundt
70 pst. for enkelte andre grupper. Disse medlemmer vil
også påpeke at arbeidsledige etniske nordmenn
uten mulighet til lønnstilskudd kan ende permanent utenfor
arbeidslivet som følge av forslaget.
Disse medlemmer viser til at
enkeltmennesket selv har ansvar for å integrere seg og
komme i jobb, og at man gjør folk en bjørnetjeneste
hvis man gjør dem avhengige av offentlige goder og støtteordninger.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Dokument nr. 8:46 (2005-2006) -
forslag fra stortingsrepresentantene Dagfinn Høybråten, Åse
Gunhild Woie Duesund og Bjørg Tørresdal om tiltak
for å sikre personer med minoritetsbakgrunn mulighet til
deltakelse i arbeidslivet - bifalles ikke."