Jeg viser til brev fra kommunal- og forvaltningskomiteen
av 17. mars 2006, med forslag om tiltak for å sikre
personer med minoritetsbakgrunn mulighet til deltakelse i arbeidslivet
Jeg vil i svaret nedenfor ta utgangspunkt i de konkrete forslag
til tiltak som representantene har kommet med.
Når det gjelder innføring
av en aktivitetsplikt, vil jeg gjøre oppmerksom på at
Bondevik II-regjeringen valgte å ikke innføre
aktivitetsplikt i lov om forbud mot diskriminering på grunn
av etnisitet, religion mv (diskrimineringsloven), mens de partiene
som i dag sitter i regjeringen gikk inn for en slik plikt i forbindelse
med stortingsbehandlingen av lovforslaget (Ot.prp. nr. 33 (2004-2005).
Det er ønskelig at offentlige og private
virksomheter legger til rette for like muligheter for alle i sin
ansettelsespolitikk. Jeg har i flere sammenhenger tatt til orde for
at alle må ta et ansvar for å sikre en bedre rekruttering
av personer med innvandrerbakgrunn, og at dette best kan oppnås
gjennom målrettede tiltak. Regjeringen vil forsterke samarbeidet
med flere sentrale aktører, inkludert arbeidslivets organisasjoner,
for å utvikle virkemidler for å bekjempe diskriminering
og rekruttere flere innvandrere til stillinger i privat og offentlig sektor.
Vi vil vurdere effekten av de frivillige tiltakene i arbeidslivet
sammen med effekten av den nye diskrimineringsloven. Dersom resultatene
tilsier behov for endring av diskrimineringsloven, vil innføring
av aktivitetsplikt bfi vurdert senere.
Aetat har i dag et bredt spekter av tiltak som
kan benyttes av arbeidssøkere som har problemer med å komme
i jobb på egenhånd. Flere av tiltakene retter
seg primært mot arbeidssøkerne, og skal bidra
til å styrke deres muligheter for deltakelse i arbeidslivet
blant annet gjennom målrettet kvalifisering og arbeidspraksis.
Andre tiltak retter seg mot arbeidsgivere, og skal blant annet stimulere
til at virksomheter åpner for å ansette personer
som tilhører Aetats målgrupper. Lønnstilskudd
er et tiltak som innebærer en prosentvis lønnsrefusjon
til arbeidsgiver i en begrenset del av ansettelsestiden, og som
skal bidra til at utsatte grupper arbeidssøkere ansettes
på ordinære lønns- og arbeidsvilkår.
Om lag 31 prosent av alle ordinære
tiltaksdeltakere er innvandrere (SSB, 4. kvartal 2005).
Om lag 8 prosent av innvandrerne som deltar på tiltak er
registrert med lønnstilskudd. I forbindelse med etablering
av ny arbeids- og velferdsforvaltning (NAV) i 2. halvår
2006, arbeider Arbeids- og inkluderingsdepartementet nå med
en gjennomgang av virkemidler i den nye etaten. Økt bruk
av lønnstilskudd er blant de tiltak som er under vurdering.
Resultatene fra virkemiddelgjennomgangen vil presenteres i en stortingsmelding
om arbeid, velferd og inkludering høsten 2006.
Jeg vil på bakgrunn av dette ikke fremme
forslag om utvidet bruk av lønnstilskudd nå.
Introduksjonsordningen for nyankomne innvandrere skal
iht. introduksjonslovens krav tilpasses den enkeltes opplæringsbehov,
og inneholde tiltak vedkommende kan nyttiggjøre seg på bakgrunn
av en kartlegging av vedkommendes behov og muligheter. Introduksjonsprogrammet
skal minst inneholde opplæring i norsk og samfunnskunnskap,
og tiltak som forbereder den enkelte til videre yrkes- og samfunnsdeltakelse.
Når en deltaker har fullført introduksjons-programmet,
er målsetningen at vedkommende skal gå over i
videre utdanning eller i ordinært arbeid og være i
stand til å delta i samfunnslivet for øvrig. Dersom vedkommende,
etter fullført program, ikke kommer over i utdanning eller
arbeid, vil vedkommende fanges opp av Aetats ordinære tilbud.
Det legges opp til et tett samarbeid mellom kommunen som koordinerer
den enkeltes program, og Aetat lokal.
Innvandrere er en sentral målgruppe
i arbeidsmarkedspolitikken, og skal prioriteres ved inntak til ordinære
arbeidsmarkedstiltak. Aetat kan, ved behov, tilby opplæring
som arbeidsmarkedskurs. Opplæring skal bidra til at yrkeshemmede
og ordinære arbeidssøkere kvalifiseres til ledige
jobber. Innholdet i kursene vil variere avhengig av arbeidssøkernes
forutsetninger og behov samt den lokale arbeidsmarkedssituasjonen.
Tilpassede opplæringsløp og kombinasjoner av teoretisk og
praktisk læring kan være hensiktsmessig for innvandrere
med lav eller ingen formell utdannelse.
Realkompetansevurdering kan være et
viktig virkemiddel for denne gruppen med tanke på videre
utdanning og arbeid.
Voksne som trenger det har, etter opplæringsloven, rett
til gratis og tilpasset opplæring på grunnskolenivå. Voksne
født før 1978 har rett til videregående
opplæring dersom de ikke har fullført slik utdanning
tidligere.
Som en ytterligere satsing har Kunnskapsdepartementet
i 2006 avsatt 24,5 mill. kroner til et nytt program for basiskompetanse.
Programmet skal sørge for at flere voksne kan skaffe seg
grunnleggende ferdigheter i regning, lesing, skriving og IKT som
de trenger for å mestre krav og utfordringer i arbeids-
og samfunnsliv. VOX og Aetat samarbeider om deler av programmet som
omfatter tilbud til arbeidssøkere. Det forventes at flere
innvandrere vil kunne dra nytte av dette.
I løpet av våren skal det
settes i gang en omfattende evaluering av introduksjonsordningen
for nyankomne innvandrere. Denne vil rette fokus mot både
kommunenes implementering av introduksjonsloven, dens virkemidler
samt effekten av ordningen.
Innvandrere har i henhold til introduksjonsloven
hatt rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap siden
1. september 2005. Når denne nye ordningen med
rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
har virket en tid, vil også den bli evaluert.
Arbeidsmarkedstiltakene evalueres jevnlig, blant annet
for å kartlegge hvilken nytte ulike målgrupper har
av de forskjellige tiltakene. Ved planlegging av nye evalueringsprosjekter
for 2007, vil departementet også vurdere prosjekter som
kartlegger innvandrernes nytte av tiltakene.
Aetat opplyser at de tar sikte på å etablere
et kontaktnett med aktuelle samarbeidsparter sentralt og lokalt. Målet
er å få flere innvandrere i varige ansettelsesforhold
gjennom mer helhetlig innsats og forpliktende samarbeid mellom sentrale
aktører på arbeidsmarkedet. Partene i arbeidslivet,
VOX og Integrerings- og mangfoldsdirektoratet er eksempler på aktuelle
samarbeidsparter.
Jeg vil også føye til at Aetat
i dag har etablert brukerforum både på nasjonalt
plan og i alle fylker. Representasjon og deltakelse varierer noe
fra sted til sted, men i enkelte fylker deltar blant annet arbeidsgiverorganisasjonene.
I brukerforumet på nasjonalt nivå deltar Funksjonshemmedes
fellesorganisasjon, Samarbeidsforum for funksjonshemmedes organisasjoner,
Antirasistisk senter, Senter for seniorpolitikk og Velferdsalliansen. Inntil årsskiftet
deltok også Senter mot etnisk diskriminering.
I den forrige regjeringens handlingsplan mot
rasisme og diskriminering (2002-2006) var ett av de lanserte tiltakene
en årlig utdeling av pris for etnisk mangfold i arbeidslivet.
Jeg fikk selv gleden av å dele ut den første mangfoldsprisen
i desember 2005, til Posten Norge AS. Hensikten med mangfoldsprisen
var å premiere innsats som fremmer etnisk mangfold på arbeidsplassen,
formidle kunnskap om tiltak som fungerer, samt å spre engasjement
og inspirasjon til andre virksomheter om å iverksette lignende
innsats på egen arbeidsplass. Økt fokus på de gode eksemplene på integrering
er viktig for å forebygge rasisme og diskriminering.
Jeg ønsker å videreføre
prisen for etnisk mangfold i arbeidslivet i årene fremover,
og mener at dette langt på vei imøtekommer forslaget
om en årlig antidiskrimineringspris.
Regjeringspartiene ga i Soria Moria- erklæringen uttrykk
for et ønske om at vi vil gjøre det enklere og raskere å få godkjent
utdanning tatt i andre land.
På bakgrunn av dette har Kunnskapsdepartementet nylig
oppnevnt et utvalg som skal utrede problemstillinger knyttet til
dagens system for godkjenning og godskriving av høyere
utdanning i Norge. Utvalget skal blant annet foreslå tiltak
som kan gjøre saksbehandlingen av søknader om
godkjenning av utenlandsk høyere utdanning enklere, raskere
og mer brukervennlig, og samtidig sikre at den er rettferdig. Utvalget
skal spesielt vurdere behov for endringer som kan bidra til bedre
integrasjon av innvandrere i det norske arbeidsmarkedet.
Utvalget skal avgi en innstilling til Kunnskapsdepartementet
1. desember 2006. Kunnskapsdepartementet tar imidlertid
sikte på å sende utvalgets innstilling på bred
høring, og vil vurdere mulige tiltak i oppfølgingen av
høringsrunden.
Helt til slutt vil jeg understreke at jeg deler
forslagsstillernes ønske om å skape like muligheter
for deltakelse i arbeidslivet flere av de prosessene som nå er
satt i gang, ikke minst i forhold til NAV, vil understøtte dette.