Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen, Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten, og fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til at det den 1. juni 2006 ble avholdt høring i kontroll- og konstitusjonskomiteen om UDIs behandling av de såkalte MUF-sakene hvor 197 tillatelser er innvilget med hjemmel i utlendingsloven § 8 annet ledd. Tillatelsene ble i disse sakene gitt til mennesker fra Nord-Irak som tidligere har hatt midlertidig tillatelse som ikke dannet grunnlag for bosettingstillatelse eller familiegjenforening. Videre viser komiteen til delrapport av 22. mai 2006 fra den regjeringsoppnevnte Graver-kommisjonen som blant annet skulle granske UDIs behandling av nevnte saker. Komiteen viser dessuten til brev fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet til komiteen av 7. april 2006 og til uttalelser fra Lovavdelingen av 21. mars og 31. mai 2006.
Innledningsvis vil komiteen presisere at den foreliggende sak ikke omhandler utlendingspolitikkens innhold. Regjeringen har bebudet at den vil fremme forslag om en ny utlendingslov for Stortinget våren 2007. I den forbindelse vil Stortinget få anledning til en bred og gjennomgående debatt om norsk utlendingspolitikk og den fremtidige utforming av lov og regelverk på området.
Utgangspunktet og kjernen i denne saken er etter komiteens mening i hvilken grad Regjeringen med utgangspunkt i gjeldende rollefordeling har en betryggende politisk styring med utlendingsforvaltningen/UDI. Komiteens målsetting er å sikre en best mulig utlendingsforvaltning som har bred tillit i befolkningen.
Komiteen viser til at det er
et grunnleggende utgangspunkt for vår styreform at statsråden
er konstitusjonelt ansvarlig for den politikk som utøves
i vedkommende del av statsforvaltningen. En regjering kan fjernes
gjennom valg eller ved mistillit fra Stortinget dersom det er kvalifisert
misnøye med den politikk som føres. Dette gjelder
imidlertid ikke for embets- og tjenestemenn i forvaltningen. Det
er derfor avgjørende at det etableres styringssystemer
som sikrer at det oppdrag som gis til forvaltningen gjennom lover,
forskrifter, instrukser og bestillinger blir fulgt opp.
Komiteen vil presisere at vårt
demokratiske folkestyre er helt avhengig av at forvaltningen lojalt
følger opp lovene som gis av nasjonalforsamlingen, samt regler
og instrukser som gis av regjeringen som utøvende
myndighet. Demokratiet er videre avhengig av at informasjon som
er avgjørende for politikkutformingen formidles til politikerne.
Selv om det ikke er mulig å etablere et entydig og allmenngyldig
skille mellom politikk og administrasjon, er det forvaltningens
oppgave å sørge for at problemstillinger som er
politiske i sin karakter eller kan sette statsråden i politisk
ansvar, blir undergitt politisk behandling. Innenfor de rammer for
legitim politisk styring som er gitt i lov- og regelverk, er det
de politiske organer som fastlegger rekkevidden av det politiske
ansvar. Gitt de klare rolleforskjeller som eksisterer, finner komiteen grunn
til å anerkjenne den viktige innsats som gjøres
i forvaltningen for å kvalitetssikre politiske beslutninger.
Det er viktig at eventuelle motforestillinger blir lyttet til og
at det gis rom og mulighet for faglig diskusjon før beslutninger
tas.
Komiteenvil
i denne sammenheng understreke at informasjonsplikten er sentral
i hele vårt styringssystem og for utøvelsen av
politisk ansvar. Uten at informasjonsplikten påaktes i
hele forvaltningen, blir det umulig å utøve politisk
ansvar.
Komiteen har merket seg at det
er foretatt flere endringer i styringsforholdene på utlendingsfeltet
de siste årene. Utlendingsnemnda (UNE) ble opprettet 1. januar
2001, og behandler klager på vedtak fattet av UDI. Departementets
styring skal overfor UNE skje gjennom lov og forskrift. Dersom det
er nødvendig for å ivareta hensynet til rikets
sikkerhet eller utenrikspolitiske hensyn, kan departementet instruere
UDI om avgjørelsen i enkeltsaker. Gjennom endringer i 2005 ble
det fastlagt at Kongen i statsråd skal være klageorgan
i slike saker. Da ble det også vedtatt at departementet
kan styre gjennom å gi generelle instrukser til UDI om
lovtolkning og skjønnsutøvelse. Komiteen vil bemerke
at for å sikre tillit til et slikt styringssystem er det
en forutsetning at departementet til enhver tid er oppdatert når
det gjelder praksis og mulige praksisendringer i UDI og at det er
lojalitet i direktoratet og departementet i forhold til politisk
ledelse.
Komiteen viser til at departementet
gjentatte ganger har presisert rapporteringsplikten overfor UDI, blant
annet i departementets tildelingsbrev i forbindelse med statsbudsjettet
i 2003, 2004 og 2005.
Komiteen har merket seg at det
gjennom den gjennomførte granskingen og den åpne
høringen er klarlagt at UDI, tross dette, og i strid med
rapporteringsplikten unnlot å rapportere om praksisen de
la opp til ved behandlingen etter utlendingsloven § 8
annet ledd for søkere med MUF-tillatelse som ikke fikk
arbeidstillatelse etter den midlertidige forskriften § 2.
Komiteen viser i den sammenheng
til at Graver-kommisjonen finner det "uforståelig at departementet ikke
ble varslet i forkant", at UDI selv i brev til Arbeids- og inkluderingsdepartementet
datert 13. mars 2006 skriver at det var "helt åpenbart
at direktoratet skulle ha informert departementet" og at også tidligere direktør
Trygve G. Nordby i den åpne kontrollhøringen erkjente
at den manglende orienteringen utgjorde et brudd med rapporteringsplikten
overfor departementet.
Komiteen vil understreke betydningen
av å overholde rapporteringsplikten, og finner det meget
kritikkverdig at UDI har unnlatt å rapportere til departementet i
denne saken.
Komiteen viser videre til at
den praksis UDI la seg på i behandlingen av MUF-sakene
etter Utlendingsloven § 8 annet ledd, betegnes
som "åpenbart i strid med de politiske intensjonene" i
Graver-kommisjonens rapport, og at også UDI konkluderer
med at praksisen ikke var i samsvar med "de tydelige politiske intensjonene" i
brev datert 13. mars 2006.
Komiteen ser alvorlig på at
UDI i behandlingen av disse sakene ikke fulgte opp de politiske
føringene fra departementet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser også til at Justisdepartementets
lovavdeling i brev datert 21. mars 2006 skriver at "(d)et
er verken i forskriften eller i høringsbrevet gitt føringer
for praktiseringen av kriteriet "sterke menneskelige hensyn" i § 8
annet ledd for de tilfeller der en søker faller utenfor
vilkårene i forskriften § 2".
Disse medlemmer viser til at
det er ulike oppfatninger om hvor avklarte de politiske føringene
var i forskriften. UDI burde derfor ha lagt sin praksis for behandling
av MUF-sakene fram for departementet. Disse medlemmer understreker
også at denne saken viser behovet for klarere politiske
styringssignaler. Disse medlemmer viser videre til
at statsråd Bjarne Håkon Hanssen i høringen
1. juni 2006 sa at han hadde
"observert at det har vært en uklar
rolleforståelse, uklare kommunikasjonsrutiner, uklarhet
rundt styringssignalene og uklare krav til form når det
gjelder rapportering".
Komiteen har notert
at det under Stortingets høring 1. juni 2006 framkom
en entydig oppfatning blant de ansattes representanter om at det
var forankret en praksis i UDIs ledelse om at man i tvilssaker skulle avgjøre
saken i søkerens favør, også i saker
som ikke gjelder beskyttelsebehov. Komiteen anser
at en slik praksis er å trå inn på politikernes
område og innebærer en politisk føring
for skjønnsutøvelsen i saksbehandlingen.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, er
innforstått med at det i beskyttelsessaker kan være
grunnlag for en slik ja-ved-tvil-praksis, i tråd med de
retningslinjer FNs høykomisær for flyktninger
anbefaler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det klart politiske spørsmålet om saksbehandlerne
i UDI som avgjorde diverse søknader om oppholdstillatelse,
asyl, familiegjenforening med mer skulle innvilge eller avslå søknader
det var tvil om, ble besvart med at tidligere direktør
Trygve G. Nordby hadde bestemt at det i slike tilfelle skulle gis
innvilgelse av søknadene. Trygve G. Nordby tok således
selv den klare politiske avgjørelse i stedet for å forelegge den
for departement og regjering. Disse medlemmer anser
en slik opptreden for å være en bagatellisering
av virkeligheten og ikke i pakt med en lojal oppfølging
av lover gitt av nasjonalforsamlingen samt det regelverk og de direktiver
stillingen gir.
Disse medlemmer er dypt uenige
i en slik holdning og mener derfor at landets politiske myndigheter gjennom
vedtak og forskrift eller instruks sørger for den motsatte
holdning og fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at UDIs holdning til ulike søknader om asyl, opphold,
familiegjenforening og lignende er slik at ved tvil skal søknadene avslås."
Komiteen har også merket
seg at det under høringen kom fram at praksisen i UDI ved
behandling av asylsøkere med usikker identitet ikke har
vært i overensstemmelse med departementets føringer
om at det ikke skal gis permanent opphold i Norge dersom det er tvil
om identiteten. Komiteen finner det særlig alvorlig
at UDIs avvikende praksis fortsatte selv etter at daværende
statsråd Erna Solberg i spørretimen 24. november
2004 informerte Stortinget om en praksis som ikke var i overensstemmelse
med praksisen som faktisk ble ført i UDI. Dette til tross
for at også ansatte i UDIs statsborger- og bosettingsenhet
slo alarm gjennom et lengre notat til sin nærmeste overordnede.
De to ovenfor nevnte forhold sammen med behandlingen
av MUF-sakene vitner, slik komiteen ser det, om at
det har vært en uklar rolleforståelse i UDIs ledelse
av hva som er forvaltningens område og hva som er politikernes
område. Dette finner komiteen alvorlig og
kritikkverdig.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener det påhviler både
departementet og UDI å foreta nødvendige avklaringer
rundt rolleforståelse og styringssignaler for å hindre
uklarhet.
Komiteen har notert
at det har fremkommet ulike oppfatninger i det juridiske miljø til
hvorvidt UDIs behandling av MUF-sakene etter utlendingsloven § 8 annet
ledd var lovstridig, men finner ikke i denne sammenheng grunn til å gå nærmere
inn i denne diskusjonen. Uansett hva man måtte komme til
ved denne vurderingen, finner komiteen det kritikkverdig
at direktoratets ledelse var klar over at man tøyde grensene
langt, men likevel unnlot å foreta seg noe nærmere for å finne
ut hvor grensene gikk og sikre at saksbehandlingen holdt seg på riktig
side av grensen. Alminnelig aktpågivenhet i forhold til
politisk følsomme spørsmål burde uansett
ha tilsagt at man foretok en nøyere avveining av dette.
Komiteen har merket seg at granskingskommisjonen
finner det godtgjort at departementet ikke ble orientert om UDIs
praksis i MUF-sakene før brevet av 23. januar
2006, og at granskingskommisjonen mener departementet reagerte "raskt
og adekvat på dette", først gjennom kontaktmøtet
2. februar 2006, senere gjennom møter og brev. Komiteen finner
i likhet med granskingskommisjonen at det er påfallende
at direktoratet først 8. mars 2006 stanset ytterligere behandling.
Tidligere direktør Manuela Ramin-Osmundsen forklarte i
høringen 1. juni 2006 dette med at beskjeden fra
departementet ikke var klar og foregikk i et uformelt rom. Statsråd
Hanssen ga i høringen utrykk for at beskjeden fra departementet
til UDI i møtet 2. februar 2006 var tydelig nok. Komiteen anser
at dette forholdet viser et behov for tydeligere rutiner i styringsdialogen,
og at den er skriftliggjort og lett sporbar.
Komiteen viser til at tidligere
statsråd Erna Solberg i høringen 1. juni
2006 beskrev spenninger i forholdet mellom departementet og UDI,
noe som toppet seg våren 2002. I oktober 2005 fant hun
grunn til å advare sin ettertreder statsråd Hanssen
om "trang til å tøye grenser " i UDI. Statsråd
Hanssen beskrev i høringen 1. juni 2006 forholdet
mellom departement og UDI som preget av "uklar rolleforståelse,
uklare kommunikasjonsrutiner, uklarhet rundt styringssignaler og uklare
krav til form når det gjelder rapportering".
Komiteen har notert at tidligere
statsråd Solberg endret informasjonsrutinene mellom departementet
og UDI og satte i gang et arbeid for å lage nye styringsinstrumenter.
Dette arbeidet munnet ut i lovendringer som trådte i kraft
9. september 2005. Gjennom endringene ble departementets
instruksjonsmyndighet utvidet slik at departementet nå kan
gi generelle instrukser om lovtolkning og skjønnsutøvelse.
I saker om rikets sikkerhet eller som for øvrig berører
utenrikspolitiske hensyn, kan departementet dessuten gi instrukser
om behandlingen av enkeltsaker. Departementet kan også beslutte
at vedtak truffet av UDI til gunst for utlendingen, skal overprøves
av UNE. Gyldigheten av vedtak til gunst for utlendingen i UNE, kan
departementet prøve for domstolene gjennom søksmål.
Det ble også etablert en ordning med "stornemnd" i UNE.
Vedtak i stornemnd skal danne presedens både for UDIs og UNEs
senere vedtak i likeartede saker.
Komiteen finner det godtgjort
at det i saken om de 197 MUF-søknadene foreligger brudd
på informasjonsplikten. Komiteen finner
likevel grunn til å stille spørsmål ved
om tidligere statsråd Solberg gjennom fire år
som ansvarlig for dette feltet gjorde nok for å etablere
ryddige styrings- og kommunikasjonslinjer mellom departement og
direktorat. Komiteen anser at det var grunn til å forvente
at begge de ansvarlige statsråder i større grad
forsikret seg om at disse rutinene fungerte godt, i og med den erkjennelsen
de satt inne med, og fordi det gjaldt et sentralt politikkområde som
flyktning- og innvandringspolitikken. Komiteen viser
til at disse spørsmål inngår som tema
for delinnstilling to fra Graver-utvalget og går derfor
ikke videre i denne side av saken nå.
Komiteen har ut fra de kritikkverdige
forhold som er avdekket i denne saken en klar forventning om at departementet
nå tar et overordnet ansvar for at utlendingsforvaltningen
får en organisering som ivaretar behovet for politisk styring
og kontroll innen rammen av den rolledeling som lovgivningen på feltet
fastsetter mellom de ulike organer. Det er behov for å fokusere
på ledelse, styringsdialog, saksbehandling, rolleforståelse og
kultur. Det må gis et klart oppdrag til direktoratets ledelse,
og departementet må over en periode følge opp dette
oppdraget tettere enn det som er vanlig i en løpende driftssituasjon.
Styringsdialogen mellom departementet og UDI
har, slik den er beskrevet i komiteens høring, etter komiteens oppfatning
vært preget av hyppig og fragmentert kontakt i ulike former
og på mange nivå. Dialogen har dels vært
formell, dels uformell og fremstår som lite strukturert.
Det er etter komiteens oppfatning behov for en forbedret
styringsdialog og klarere rutiner for en sporbar og tydelig kommunikasjon
mellom departementet og UDI. Komiteen mener man trenger
klarere styringssystemer og rutiner for styring, og ber departementet
om å følge opp dette og melde tilbake om hvilke
tiltak som er iverksatt i forbindelse med statsbudsjettet for 2007. Komiteen har
merket seg at Arbeids- og inkluderingsdepartementet har klargjort
og fastlagt kommunikasjonsrutinene mellom departementet og UDI. Komiteen forutsetter
at departementet har en tett oppfølging av at de nye rutinene
blir etterfulgt.
Komiteen ber også om
at departementet foretar en kritisk gjennomgang av egen kompetanse,
kapasitet og ressurser for å sikre god kontroll med et
så vidt komplisert og komplekst felt som utlendingsforvaltningen
er.
Det er svært viktig, både
for den enkelte søker og for samfunnet, at saksbehandlingstiden
i UDI ikke er urimelig lang. Komiteen vil fremheve
at man i de siste årene har gjort en solid innsats for å redusere
saksbehandlingstiden i etaten. Det er etter komiteens mening
nødvendig å sikre at saksbehandlingstiden ikke øker
fremover. Det er fortsatt et mål å redusere tiden
fra søknad leveres til saken er ferdig behandlet.
Komiteen vil fremheve at kravet
om rimelige saksbehandlingstider i UDI må søkes
nådd samtidig som kvaliteten i saksbehandlingen holder
et høyt nivå. Komiteen ber departementet
vurdere om det er behov for å styrke UDI ressursmessig
for å oppnå dette. Komiteen finner
også grunn til å understreke nødvendigheten
av at det til enhver tid er gode rutiner for kvalitetssikring av
direktoratets skjønnsutøvelse. Resultatrapportering
og -vurdering må ikke bare baseres på rent kvantitative
mål, men også fokusere på kvaliteten
i saksbehandlingen.
Komiteen anser at behandlingen
av denne saken har avdekket forhold som viser et tydelig behov for å sikre
en god rolleforståelse hos ledere og saksbehandlere i UDI. Komiteen er
positiv til at Arbeids- og inkluderingsdepartementet vil etablere
et eget rolleutvalg eller en tilsvarende ordning der representanter
for departement og direktorat kan drøfte hva som ligger
i de ulike rollene.
Komiteen vil understreke betydningen
av en tydelig og mest mulig hensiktsmessig rollefordeling mellom
departementet, UDI og UNE. Under høringen 1. juni
2006 ble det stilt spørsmål ved hvorfor ikke UNE
varslet departementet om UDIs praksis i MUF-sakene, selv om den
i UNE ble ansett for å ikke å være i
overensstemmelse med generell praksis og signaler. UNEs direktør
Terje Sjeggestad opplyste at det ikke forelå noen plikt,
og ble heller ikke sett på som naturlig, å gå til
departementet med en slik sak. Komiteen finner ikke
dette tilfredsstillende, og vil be departementet sørge
for at det finnes arenaer der det er naturlig at slike forhold kan
tas opp også med departementet.
Komiteen har også merket
seg at UNEs direktør Terje Sjeggestad i høringen
1. juni 2006 beskrev en fare for ubegrunnet forskjellsbehandling
som følge av lovendringene som ble foretatt høsten
2001. Komiteen vil be departementet om å nøye
følge utviklingen, og sikre at den nyetablerte stornemnden
i UNE blir et effektivt redskap for å sikre likebehandling
på alle nivå i utlendingsforvaltningen.
Det er også nødvendig å tilstrebe
en trygg og åpen styringskultur og et godt arbeidsmiljø i
etaten. Kulturen bør etter komiteens mening
være preget av gjensidig respekt, åpenhet, dialog
og lojalitet. Det er viktig, både for arbeidsmiljøet
og kvaliteten i saksbehandlingen, at innvendinger og kritikk ikke
stoppes på laveste ledernivå, men bringes opp
for vurdering og avklaring. For å skape en trygg kultur
må ansatte ha en annen beskyttelse i tilfelle konflikt
med ledelsen, jf. blant annet arbeidet med nye bestemmelser i arbeidsmiljøloven
om vern av varslere. Komiteen ber departementet vurdere å gjennomføre
en ny arbeidsmiljøundersøkelse i UDI med det første.
En slik undersøkelse vil etter komiteens mening
være avgjørende for at det arbeidet som nå må gjøres
for at UDI skal være en sunn organisasjon med fokus på tildelte
arbeidsoppgaver, skal lykkes.
Tilliten til utlendingsforvaltningen er avhengig
av en klar sammenheng mellom politiske mål og ansvarlige politikeres
opplysninger om utlendingsfeltet på den ene siden, og dens
praktisering av lov, forskrift og instruks på den andre
siden. Det er etter komiteens mening viktig å legge
bedre til rette for åpenhet rundt og innsikt i UDIs arbeid.
Etter komiteens mening bør det bli en større
grad av offentlighet rundt UDIs praksis i asylsaker og i familiegjenforeningssaker,
og det bes om at departementet legger til rette for utarbeidelse
av jevnlig oppdaterte praksisbeskrivelser. Slike offentlig tilgjengelige
beskrivelser av forvaltningspraksis i UDI vil etter komiteens mening
fremme kvalitet og likebehandling i etaten. De vil imidlertid også sikre
samfunnsdebatt om kontroversiell praksis og dermed muliggjøre
en eventuell praksisomlegging dersom det skulle være behov
for dette.
Komiteen viser til at både
Trygve G. Nordby og Manuela Ramin-Osmundsen har fremsatt sterk kritikk mot
det prosessuelle grunnlaget for Graver-utvalgets rapport av 22. mai
2006. Professor Hans Petter Graver ga i høringen 1. juni
2006 klart uttrykk for at kommisjonen, tross den fremsatte kritikk,
stod fast ved sine konklusjoner. Men han sa samtidig at tidspresset
som kommisjonen arbeidet under kunne ha medvirket til at involverte
parter følte seg dårlig ivaretatt.
Komiteen vil på prinsipielt
grunnlag presisere at det er viktig å sikre rettssikkerheten
til partene i en granskingsprosess. Det ville imidlertid vært
uheldig både for de involverte parter og for UDI om granskingen
av de 197 MUF-sakene skulle dratt ut i tid med den konsekvens at
Stortingets høring måtte utsettes til høsten
2006. Dette er etter komiteens mening også et moment
som må tillegges vekt i en helhetlig rettssikkerhetsvurdering
av den konkrete sak.
Det er etter komiteens mening
positivt at Regjeringen nå vil gjennomgå retningslinjene
som ligger til grunn for offentlige granskinger, jf. rundskriv fra 4. mars
1975. Komiteen ber særlig om at man vurderer å tydeliggjøre
hvilke beviskrav og partsrettigheter som skal gjelde, og om at man
melder tilbake til Stortinget på egnet måte.
Komiteen har merket seg at annen
del av Graver-utvalgets arbeid vil omfatte en mer generell gjennomgang
av ansvarsforholdene og forankring ved utforming av praksis i UDI.
Dersom granskningen gir grunnlag for det, skal det også legges
fram forslag til endringer i styringsdialog, regelverk eller retningslinjer
som sikrer at UDIs praksis følger gjeldende lov, forskrift
og instruks.
Komiteenforutsetter
at departementet nøye vurderer rapporten og de tiltak den
foranlediger og ber om at Stortinget i St.prp. nr. 1 (2006-2007)
blir orientert om oppfølgingen så vel av utvalgets
arbeid som av denne komitéinnstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet refererer
til den åpne høringen hvor tidligere direktør
Trygve G. Nordby i ettertid mente man burde ha lagt sakene frem
for departementet fordi det ble reist spørsmål
om at grensene i forhold til Utlendingsnemnda ble tøyd
- og han beklaget dette. Disse medlemmer registrerer
at Nordby mente det var en feilvurdering fra sin side - ikke fordi
lovtolkningen var feil eller endring i praksis, men fordi denne
håndteringen kunne oppfattes som politisk kontroversiell. Disse
medlemmer er av den oppfatning at Nordbys oppfatning er
i dårlig samsvar med virkeligheten idet vi er av den mening
at han her snakker om en helt ny praksis med å gi arbeidstillatelse
til syke, uføre, folk som aldri hadde arbeidet osv.
Disse medlemmer registrerte videre
i høringen at Trygve G. Nordby mente at
"det var helt nødvendig å få etablert
både ledere og rutiner som sikret at beslutninger av vesentlig
og prinsipiell betydning ble tatt av ledere i linjen. Dette var
det ikke alle som likte."
I denne forbindelse ønsker disse
medlemmer å understreke at det var styringen av
lovtolkningen som var mislikt. Videre mener disse medlemmer at
det er ankeinstansen UNE som skal fange opp eventuelle gale avslag.
Dessuten mener disse medlemmer at manglende kontroll
er i dårlig samsvar med det regelverk UDI er satt til å forvalte.
Videre ser disse medlemmer tydelig at midlertidige
ansettelser, underbemanning i asyl- og oppholdsavdelingen, produksjons-press
og pålegg om å senke kontrollnivået,
synes å ha vært et kontroversielt tema. Et resultat
av denne driftskultur i UDI ble slik disse medlemmer oppfatter det
at en holdning som "ved tvil, si ja", ikke var synonymt med en human
praksis. Disse medlemmer har merket seg at denne
"ved tvil - si ja"-holdning og minimal kontroll av søknadene
kom aldri frem i UDIdirektørens offentlige rapporter, presseoppslag,
samtaler osv.
Disse medlemmer registrerte i
slutten av Trygve G. Nordbys innlegg bekymring for rettssikkerheten, idet
han som part i en sak oppfatter granskingskommisjonens meget sterke
ordbruk som minner om en form for en dom, og hvor synspunkter ikke
kommer frem og disse vurderinger ikke tydeliggjøres slik
man gjør i en dom og hvor det i realiteten ikke eksisterer
klage- eller ankeadgang. Disse medlemmer viser til
høringen og refleksjoner fra fagforeningene hvor det fremkommer
informasjoner om ledelse og ledelseskultur i UDI, spesielt etter
at MUF-sakene kom opp og frem til dags dato. Slik disse medlemmer oppfattet
det, er fagforeningene i denne perioden blitt kjent med sider av UDI
og en "fryktkultur" som de ikke kjente inngående til tidligere,
med fokus på de ansattes opplevelser av faglige lojalitetskonflikter
under Trygve G. Nordbys ledelse. Derfor finner disse medlemmer det
noe underlig at Nordby etterlyser sin egen rettssikkerhet i forhold
til Graver-kommisjonen, sett i lys av interne konflikter i UDI hvor
de ansatte hevder at direktørene var enerådende
og at de ansatte nærmest ikke hadde rettigheter og muligheter
for å kunne bli hørt.
I forbindelse med spørsmål
fra saksordfører Dagfinn Høybråten om
likebehandling av asylsøkere, ønsker disse
medlemmer å fokusere på Trygve G. Nordbys
meget klare "ja, absolutt"-svar hvor han henviser til de mange års
praksis med likebehandling og hvor det er meget stor grad av likebehandling.
Som tidligere påpekt av disse medlemmer er
vi av den mening at Nordby her snakker om en helt ny praksis med å gi arbeidstillatelse
til syke, uføre, folk som aldri hadde arbeidet osv., som
dermed utløser en vesentlig forskjellsbehandling.
Spørsmål fra UDI til departementet
for å få signaler og tilbakemeldinger i asyl-
og oppholdssaker ble fokusert, og disse medlemmer registrerer
med interesse Nordbys svar om at mange saker ble liggende veldig
lenge i departementet og at det var mangel på fullgod tilbakemelding.
På spørsmål fra Fremskrittspartiets
Carl I. Hagen om UDI har fulgt de politiske vedtatte retningslinjer
og instrukser i forskrifts form, registrerer disse medlemmer at
Trygve G. Nordby svarer at "når det er så klart
innenfor loven, er det ikke like opplagt at man skulle sett den
bjella i forhold til å rapportere." Disse medlemmer vil
i denne sammenheng bemerke at Lovavdelingen sier ikke at det er
klart innenfor loven.
Disse medlemmer viser til at
tidligere direktør i UDI, Manuela Ramin-Osmundsen, i sitt
innlegg fremførte at hun ikke var kjent med den praksisen
og hovedlinjene som UDIs asylavdeling hadde lagt seg på fra høsten
2005. I denne forbindelse ønsker disse medlemmer å vise
til pressemelding fra Utlendingsdirektoratet datert den 9. august
2002 hvor det opplyses at fire nye toppledere i UDI er ansatt. Disse
medlemmer fokuserer spesielt på stillingsbeskrivelsen
som sier "Ramin-Osmundsen vil som assisterende direktør arbeide
nært sammen med direktøren, med hele UDI"s arbeidsfelt
som ansvarsområde". Derfor finner disse medlemmer det
ubegripelig at Mauela Ramin-Osmundsen ikke var kjent med praksisen
og hovedlinjene som asylavdelingen hadde lagt seg på, samt
kunnskapen til sentrale notater og underlagsmateriale i sakens anledning. Disse
medlemmer stiller spørsmål om Ramin-Osmundsen
oppfylte den arbeidsplikt som stillingen innebar idet hennes ansvar
var hele UDIs område og ikke et avdelingsansvar.
For disse medlemmer er det ubegripelig
at tidligere assisterende direktør ikke var oppdatert om omlegging
av praksis og de nye hovedlinjer. Under utspørringen hadde
Carl I. Hagen et spørsmål om hvorfor MUF-sakene
aldri ble drøftet på direktørmøtene
fra oktober i fjor, til det gikk opp for Ramin-Osmundsen at det
her var en annen praksis enn den man trodde. Disse medlemmer er
svært overrasket over Ramin-Osmundsens svar som tydelig
ga uttrykk for at den nye praksis aldri ble drøftet på direktørmøter
- verken formelt eller på en uformell måte.
Disse medlemmer viser til debatten
i kjølvannet av at det ble klart at den forrige direktør
i UDI ikke var norsk statsborger. Mange reagerte på dette,
i og med at mange var av den klare mening at stillingen som direktør
i UDI var en embetsmannsstilling som i henhold til Grunnloven § 92
er forbeholdt norske statsborgere, som også må oppfylle
et av fire tilleggskrav.
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen ved utenriksministeren ikke anser stillingen som øverste
leder for landets utlendingsdirektorat for å være
en embetsstilling, og at det er greit hvis de tilsatte i UDI er utenlandske
statsborgere. Dette representerer et syn disse medlemmer ikke
deler. På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at stillingen som direktør i UDI gjøres til
en embetsstilling."
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at alle saksbehandlerstillinger og stillinger i UDI som medfører instruksjonsmyndighet
over saksbehandlere som behandler konkrete søknader om
asyl, oppholdstillatelse, familiegjenforening og lignende, forbeholdes norske
statsborgere."