Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Anniken Huitfeldt, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Per Egil
Evensen og Åse M. Schmidt, fra Høyre, lederen
Ine Marie Eriksen Søreide og Gunnar Gundersen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Åsa Elvik og Ole-Anton Teigen, fra Kristelig
Folkeparti, Dagrun Eriksen, fra Senterpartiet, Inger S. Enger, og
fra Venstre, Odd Einar Dørum, viser til dokumentet.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at lærerne er satt til å forvalte Norges viktigste
ressurs, og at det er av avgjørende betydning for utvikling
av kunnskapssamfunnet at lærerne er kompetente, kunnskapsrike
og motiverte for denne oppgaven. Læreren er avgjørende for å stimulere
elevens holdninger og interesse for læring, og det må være
et kontinuerlig fokus på lærerens kompetanse. Komiteen vil
ytterligere understreke betydningen av og behovet for systematiske
ordninger for kompetanseheving i form av etter- og videreutdanning
for lærere i grunn- og videregående skole.Systematiske ordninger i hvilken som
helst form for kompetanseheving vil innebære tung økonomisk satsing
med så store konsekvenser på personellsituasjonen
i skolen at en må ha stor grad av sikkerhet for at eventuelle
tiltak får den tilsiktede effekt.
Forskningen påpeker bl.a. at læreren
på mange måter er helt alene når det
kommer til å oppdatere sine kunnskaper i og om en komplisert
kunnskapsverden. Svært mange sammenlignbare yrker har utviklet
ulike former for støttestrukturer og redskaper som hjelper
dem å finne fram til relevant kunnskap. Komiteenvil påpeke at det finnes en
rekke utfordringer knyttet til faglig oppdatering hos lærerne,
men at et av hovedproblemene er at det mangler systematiske ordninger
som ivaretar dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,tolker
forslaget om et kompetanseår slik at det er ment å bidra
til en systematikk og dermed til å legge til rette for
at det utvikles helhetlige støttestrukturer for kompetanseheving
hos lærerne tilsvarende det som finnes i andre sammenlignbare
yrker.
Komiteen viser til
at forskningen også påpeker at det er et svært
vidt område læreren forventes å orientere
seg i. Dette gjør det vanskelig for den enkelte å spisse
problemstillingene og dermed finne svar enkelt. Som en tredje utfordring
påpekte forskningen "frivillighetskulturen", definert som
mangel på kollektivt definerte kunnskapskrav, som en utfordring
innen læreryrket. Å innføre en ordning
med systematisk etter- og videreutdanning innebærer det
at man vil kunne legge til rette for en styrking av bevisstheten rundt
kollektivt definerte kunnskapskrav, og dermed endre det som av forskerne
har blitt omtalt som et problematisk aspekt ved "frivillighetskulturen".
Forslaget åpner for en rekke prinsipielle
problemstillinger. Komiteen vil påpeke at
Stortinget i 2005 vedtok endringer i opplæringslovens bestemmelser
om kompetanseutvikling. Det er skoleeier
som har ansvar for drift og lokal prioritering og utvikling av skolen, herunder
kompetanseutvikling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at spørsmålet
om innføring av et kompetanseår for lærere
derfor hører inn under forhandlinger mellom skoleeier og
lærernes organisasjoner om hvordan den totale ressursbruken
i norsk skole skal forvaltes og fordeles. Flertallet vil imidlertid
påpeke at selv om skoleeier har det formelle hovedansvaret
for kompetanseutvikling hos lærerne, er det åpenbart
at staten vil måtte stå for en betydelig støtte
i forbindelse med gjennomføring og finansiering av en slik
ordning.
Komiteen har merket
seg at en rekke undersøkelser viser at Norge allerede i
dag bruker mer ressurser i skolen enn land vi sammenligner oss med.
Videre tyder undersøkelser på at norske lærere
er flinke til å etterutdanne seg, men gjør det
ikke målrettet mot de fag de underviser i.
Komiteen mener at det er viktig
at lærerne har mulighet for individuell kompetanseutvikling. Komiteen mener
det er viktig at ikke kompetanseutvikling bare blir et individuelt
anliggende, men også en strategi for å utvikle
skolene til lærende organisasjoner. Komiteen synes
det er viktig at skolene får mulighet til å legge
opp til felles kompetanse- og utviklingstiltak som kan bidra til
lærende organisasjoner, og som kan bidra til at skolenes
samlede kompetanse utvikles. Komiteen ønsker
derfor å påpeke viktigheten av at kompetansemidlene
både brukes til individuelle tiltak i form av kurs og til
utviklingstiltak på skolene. Komiteen mener
derfor at suksessen når det gjelder disse midlene, ikke
bare må måles i antall lærere som har
gått på kurs, men også hvilke tiltak
som har ført til endringer på skolene.
Komiteenvil
understreke at et kompetanseløft for lærerne er
en helt sentral del av Kunnskapsløftet. I 2006 er det bevilget
375 mill. kroner til skoleeier for kompetanseutviklingstiltak. Komiteenforventer at denne delen av Kunnskapsløftet
vil bli fulgt opp i de årlige budsjetter framover. I den
grad det er usikkerhet til stede om satsingen og om den har gitt
den ønskede effekt, er dette knyttet til den enkelte skoleeiers
oppfølging. Komiteen vil påpeke
at staten har et betydelig ansvar i forbindelse med å følge
opp om midler stilt til rådighet for skoleeier til kompetanseutviklingstiltak for
lærere. Oppfølging faller inn under det ansvaret politikere
og bevilgende myndigheter har for å sikre kvaliteten i
norsk skole.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Venstre, vil
påpeke atforskning
avdekker at det ikke er åpenbart hvilke virkemidler som
vil være mest effektive for å sikre faglig oppdatering
og etterutdanning hos lærerne.Flertallet er av
den mening at det ikke er noen dokumentasjon som entydig viser at
etterutdanningens lengde utover det som må klassifiseres
som korte kurs, er det avgjørende. Korte kurs med varighet
noen dager og som ikke settes inn i sammenheng på den enkelte
skole, har liten effekt på opplæringen, mens forskning
viser at "mini-sabbater" på 4-6 uker også hadde
vist seg å ha stor effekt. Forslagsstillernes parallell
til de vitenskaplig ansatte er etter flertallets oppfatning
ikke helt relevant. For en yrkesgruppe som lærere må en
ordning som den som foreslås i langt større grad
knyttes til dokumenterte resultater fra etterutdanningen enn det
vitenskapelig ansatte er pålagt.
Flertallet understreker at systematisk
oppfølging av og fokus på lærerens behov
for kompetanseutvikling er viktig for å utvikle kvaliteten
i opplæringen. Dette er det allerede sterk fokus på gjennom
Kunnskapsløftet. Flertallet vil understreke
viktigheten av at departementet har en kontinuerlig oppfølging
og vurdering av i hvilken grad skoleeier følger opp intensjonene
i den årlige bevilgning til Kunnskapsløftet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet, ser det ikke som naturlig å gå inn
på en så omfattende reform som forslagsstillerne
inviterer til før en har flere erfaringer med det igangsatte
Kunnskapsløftet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er en rekke yrkesgrupper som er kunnskapsintensive og
som har behov for systematisk faglig påfyll. Forslaget
legger, etter disse medlemmers oppfatning, til grunn
en forskjellsbehandling mellom yrkesgrupper som disse medlemmer er
i tvil om vil bidra til en styrking av lærerrollen på sikt.
Disse medlemmer viser til at
det i forslaget står at:
"Denne ordningen innebærer at lærere
etter et visst antall år - for eksempel 7 år -
kan få permisjon inntil ett år med full eller
delvis lønn for å ta relevant videreutdannelse
eller praktisere i annet relevant arbeid."
Disse medlemmer vil skille klart
mellom relevant etter- og videreutdanning og annet relevant arbeid. Disse
medlemmermener etter- og videreutdanning
står i et betydelig mer relevant lys enn ønsket
om å bruke ett år til å arbeide i et
annet yrke. Det finnes alt i dag ulønnede permisjonsordninger
for lærere og alle andre, som gir mulighet til å ta
arbeid annet sted. Dersom forslagsstillerne mener det er aktuelt å arbeide med
full eller delvis lønn fra lærerjobben i tillegg
til ordinær lønn fra annet relevant arbeid, vil disse medlemmer mene
at det er uheldig bruk av etterutdanningsmidler.
Disse medlemmer viser til de
forslag Fremskrittspartiet fremmet under behandlingen av statsbudsjettet
for 2006 og Revidert nasjonalbudsjett for 2006, om et vesentlig økt
fokus på etterutdanning for lærere. Disse
medlemmer er enige med forslagsstillerne i at det er nødvendig
med en mer helhetlig plan for etter- og videreutdanning for lærere,
men viser til at et kompetanseår er et særdeles
kostnadskrevende tiltak, uten at effekten kan garanteres. Disse
medlemmer viser til foreløpige beregninger fra
Kommunenes Sentralforbund som har kostnadsberegnet forslaget til
om lag 6,3 mrd. kroner per år. I tillegg til dette beløpet kommer
kostnader for selve utdanningen og eventuelt legitimerte utgifter.
Disse medlemmer vil videre vise
til at det alt eksisterer omfattende muligheter og rettigheter for ansatte
til utdanningspermisjon både i arbeidsmiljøloven
og Hovedtariffavtalen. Disse medlemmerforstår det slik at forslaget
først og fremst vil gi lærere en rett til lønnet
utdanningspermisjon. Det vil i så fall være en
særrett for lærere fremfor andre kommunalt ansatte
som har rettigheter til ulønnet utdanningspermisjon på lik
linje med lærere i dag.
Disse medlemmer mener likevel
det er klart rom for økt satsning på kompetanseheving
blant lærere, både faglig, pedagogisk og for å styrke
lærernes lederegenskaper.
Disse medlemmer mener det er
viktig å satse på effekter på lang og
kort sikt. For å sikre en bedre kompetanse på fremtidens
lærere må lærerutdanningen forbedres.
NOKUT har nylig gitt allmennlærerutdanningen i Norge et
skudd for baugen og det er nødvendig å handle
raskt. Disse medlemmervil
derfor fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag for å sikre at allmennlærerutdanningen
i Norge legges inn i ordinær gradsstruktur og endres slik
at 3-årig bachelor gir mulighet til undervisning i 1.-4.
klassetrinn og at mastergrad gis anledning til undervisning på øvrige
trinn. Det må stilles krav til tilstrekkelig fordypning
i enkelte fag."
Disse medlemmer mener videre
at Regjeringen må øke etterutdanningsfokuset og
komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan etterutdanningstilbudet
for lærere kan systematiseres slik at den enkelte lærer
kan omfattes av en forpliktende etterutdanningsplan over tid. Disse
medlemmer fremmer på den bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme
nødvendige forslag for å sikre at den enkelte
lærer gis rett til en forpliktende og individuell etterutdanningsplan."
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innen
utgangen av 2007 komme med sak om hvordan etter- og videreutdanning for
lærere - gitt den nåværende situasjon
- kan skape gjensidig forpliktelse og gi lærere den nødvendige
systematikk for at slik utdanning skal være hensiktsmessig og
relevant."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det er et hovedmål for skolen å sette
hver enkelt elev i sentrum og sikre alle elever utfordringer ut fra
hver enkelts egenskaper og potensial. Dersom vi skal lykkes med
dette, er dyktige og engasjert lærere avgjørende. Dette
medlem mener elevene i skolen har krav på engasjerte,
oppdaterte og kunnskapsrike lærere. Dette medlem mener
derfor at vi må sikre lærere det beste utgangspunktet
for å oppnå en skole som er bedre tilpasset den
enkelte elev.
Dette medlem viser til at det
i en rapport fra Læringslaben påpekes at skolen
har utfordringer knyttet til ensformige undervisningsopplegg og
manglende evne til å tilpasse undervisningen til elevene.
Med forventninger om individuell tilrettelegging og til ny oppdatert
kunnskap i undervisningen ser dette medlem det som
helt nødvendig å kunne tilby lærerne
tid til kompetanseheving.
Dette medlem vil understreke
at Kunnskapsløftet som nå er trådt i
kraft vil være viktig for kvaliteten i norsk skole. Dette
medlem ser det som avgjørende at satsingen også følges
opp gjennom styrket lærerutdanning og et kompetanseløft
også på lærersiden.
Dette medlem mener det på denne
bakgrunn bør innføres et prøveprosjekt
med kompetansetid for lærere. Prøveprosjektet
bør i første omgang gjennomføres i ett
fylke med 3-6 måneders varighet der endringer i skolen,
ny pedagogikk og mer fagkunnskap står i fokus. Dette
medlem vil påpeke at en fornyelsestid og kompetanseheving
vil kunne gi inspirasjon, ny og oppdatert kunnskap, nye undervisningsmetoder
og dermed gi eleven et bedre utdanningstilbud.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
mulig fremme en plan for en begrenset prøveordning med
3-6 måneders kompetansetid for lærere, der endringer
i skolen, ny pedagogikk og mer fagkunnskap står i fokus."
Komiteens medlem fra Venstre vil
påpeke at bakgrunnen for forslaget er flersidig: Erkjennelsen av
ikke god nok grunnutdanning for lærere over lengre tid,
erkjennelsen av manglende systematikk i etter- og videreutdanning
i et viktig yrke og det alminnelige behov for kontinuerlige kompetanseheving
i dagens kunnskapssamfunn.
Dette medlem vil i den forbindelse
vise til uttalelsene fra Utdanningsforbundet og Elevorganisasjonen
angående ordningen med kompetanseår, datert henholdsvis
22. september 2006 og 3. oktober 2006, der det
fremgår at begge organisasjonene støtter forslaget
om å fremme en plan for innføring av et kompetanseår. Dette
medlem merker seg spesielt at Utdanningsforbundet påpeker
at "[e]tter- og videreutdan-ningstilbud for lærere
må settes inn i et system slik at kompetansen oppdateres
kontinuerlig", og at Elevorganisasjonen presiserer at "[kompetanseåret] vil
inngå som et naturlig element blant andre kvalitetshevingstiltak
i Kunnskapsløftet".
Dette medlem merker seg videre
at det ikke finnes entydige forskningsresultater som viser at etter-
og videreutdanningens lengde er det avgjørende, men vil påpeke
at det må anses som sannsynlig at etter- og videreutdanning
av lengre varighet, dvs. fra ett til to semestre, vil gi lærerne
større utbytte enn de av dagens tilbud som har kortere
varighet. Dette gjelder særlig for videreutdanning, her
forstått som erverving av "ny" kompetanse ut over basiskompetansen
fra grunnutdanningen. Dette medlem vil imidlertid
understreke at lengden på et kompetanseår må være
fleksibel, tilpasset den enkelte lærer og den enkelte skoles
behov for kompetanse.
Dette medlem vil videre påpeke
at parallellen til vitenskapelig ansattes rett til såkalt
forskningstermin er relevant i den grad den belyser en variant av
hvordan en ordning med et kompetanseår for lærere
kan tenkes. Dette medlem er fullt ut klar over de
forskjeller det er mellom de nevnte yrkesgruppene, men mener likevel
det er fruktbart å tenke parallellitet i forbindelse med
utformingen av ordningen med et kompetanseår for lærere.
Dette medlem vil også presisere
at forslaget ikke må forstås slik at man skal
kunne heve full eller delvis lønn fra stillingen som lærer
dersom man som en del av ordningen med kompetanseår praktiserer
i annet lønnet arbeid som er relevant for læreryrket.
Dersom det er en differanse mellom lærerlønnen
og det yrket man praktiserer i som en del av kompetanseår-ordningen,
bør det utvikles systemer som kompenserer denne forskjellen, men
det skal ikke være slik at man hever dobbel lønn. Dette
medlem vil påpeke at hensikten med å åpne for
muligheten for at man som lærer kan praktisere i annet
relevant arbeid som en del av kompetanseår-ordningen først
og fremst er for å knytte skolehverdagen nærmere
praksis og hverdagen utenfor skolen. For eksempel kan medielæreren
praktisere som journalist, og en lærer innenfor byggfag
kan praktisere i sitt fag. Forskning underbygger påstanden
om at det er viktig å legge til rette for at lærere
kan øke forbindelsen mellom teori - i denne sammenheng
forstått som det man underviser i og om - og praksis.
Videre vil dette medlem understreke
at ordningen med et kompetanseår bør innebære
både en rett og en plikt for lærerne, i tråd
med det som flere høringsinstanser har påpekt.
Dette medlem vil understreke
at innføringen av et kompetanseår må anses
som en videreføring av Kunnskapsløftet - som et
spleiselag mellom stat og kommune - til å også omfatte
et kompetanseløft for lærerne i større
og mer systematisk grad enn det Kunnskapsløftet legger
opp til.
Endelig vil dette medlem bemerke
at innføringen av en ordning med et kompetanseår
bør innledes med en begrenset prøveordning i utvalgte
kommuner i samarbeid med partene i arbeidslivet, og evalueres av
en tverrfaglig forskergruppe innen utgangen av prøveordningens
periode slik at man dermed kan ha kvalifiserte resultater å vise
til i det videre arbeidet med ordningen.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
mulig fremme en plan for gradvis innføring av en ordning
med et kompetanseår for lærere i grunnskole og
videregående skole.
"Stortinget ber Regjeringen snarest
mulig igangsette en begrenset prøveordning med et kompetanseår
i utvalgte kommuner i samarbeid med partene i arbeidslivet, finansiert
som et spleiselag mellom stat og kommune."