Følgende representantforslag fremmes:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige lovendringsforslag slik at konsesjonsmyndighet
for alle kraftverk opp til 1 MW delegeres til den enkelte kommune."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Asmund Kristoffersen, Eva M. Nielsen, Tore Nordtun, Torny Pedersen, Karin
Yrvin og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Børge
Brende og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi
Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten
Hjemdal, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, og fra Venstre, lederen Gunnar
Kvassheim, viser til at det er stor interesse for å bygge
og drive mikro- og minikraftverk over hele landet. Et samlet storting
har gitt insitamenter til en slik satsing.
Komiteen viser til at statsråd
Odd Roger Enoksen i spørretimen 8. november 2006
orienterte om at Norges vassdrags- og elektrisitetsverk (NVE) nå styrker sin
saksbehandlingskapasitet. Dette er nødvendig for å få en
helhetlig og rask behandling av de ca. 150 søknadene som
ligger til behandling. I tillegg behandles nå rundt 90
søknader for kvalitetssikring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at dersom tiltaket kan
være nevneverdig til skade eller ulempe for allmenne interesser,
er det konsesjonspliktig etter vannressursloven. Prosjekter som
ikke er konsesjonspliktige, behandles i dag av kommunene som byggesak
etter plan- og bygningsloven. Flertallet viser videre
til at departementet har ute på høring et forslag
til faglige retningslinjer for utarbeidelse av fylkesvise planer
for utbygging av småkraftverk.
Flertallet peker på at
i perioden 2001 til 2005 ble om lag 300 prosjekter med samlet produksjonskapasitet
på om lag 370 GWh/år vurdert til ikke å være
konsesjonspliktige. Flertallet viser til at det er
viktig at denne type søknader undergis en kvalitetsmessig
god og helhetlig saksbehandling.
Flertallet er opptatt av en forsvarlig
behandling av alle vassdragsreguleringer som sikrer at naturmangfold,
friluftsliv og landskapsverdier ikke går tapt. Flertallet viser
til svar til komiteen fra Olje- og energidepartementet av 8. november
2006 vedlagt, hvor det framgår at departementet ikke går
inn for å delegere selve konsesjonsmyndigheten for mikro-
og minikraftverk til kommunene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at hovedbegrunnelsen for ikke å delegere denne
myndigheten er hensynet til en forsvarlig saksbehandling. Dette flertallet deler
denne oppfatningen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, har merket seg at Olje- og energidepartementet
er i gang med å utrede om det kan være hensiktsmessig å delegere
kompetansen til å fatte vedtak om det foreligger konsesjonsplikt
for mikro- og minikraftverk til kommunene. En slik delegasjon vil
avlaste konsesjonsmyndigheten for en omfattende saksmengde forut
for selve konsesjonsbehandlingen av de prosjekter som omfattes av
konsesjonsplikten. Dette kan få konsekvenser for kommunene,
noe departementet har varslet at de nå ser på. Flertallet har
merket seg at tiltaket vil bli satt i kraft dersom delegasjonen fører
til en forenkling og effektivisering av konsesjonsbehandling av
mindre vannkraftverk. Flertallet vil samtidig påpeke
at en overføring av vurdering av konsesjonsplikt til kommunene
kan komme i konflikt med behovet for en helhetlig vurdering av inngrep
på tvers av kommunegrenser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
bør innføres tidsfrister slik det er blitt gjort
i plan- og bygningsloven for byggesaker, for å sikre raskere
og forutsigbar saksbehandlingstid for mikro- og minikraftverk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg den store økningen
i antall konsesjonssøknader om å bygge små vannkraftverk
de siste årene. Av disse sakene er ca. 12 prosent under
1 MW. Denne store pågangen har ført til en økning
i behandlingstiden for søknader om å bygge små vannkraftverk.
Ifølge svar fra Finansdepartementet på spørsmål
fra Høyres stortingsgruppe 16. oktober 2006, regner
NVE vanligvis ca. 1 år som normal behandlingstid for konsesjonssøknader
om små vannkraftverk. Disse medlemmer mener
at behandlingstiden for søknader om bygging av små vannkraftverk
er uakseptabelt lang. Disse medlemmer har merket
seg at småkraftnæringen peker på at saksbehandlingstiden
hos NVE er en av de mest alvorlige flaskehalser i forhold til å utnytte
det potensialet små vannkraftverk innebærer.
Disse medlemmer peker på at
utbygginger under 1 MW - mikro- og minikraftverk - innebærer små naturinngrep.
Inngrepet får dessuten sjelden konsekvenser utover den
angjeldende kommunen. Selv der det kan oppstå konflikter
i forhold til miljøinteresser eller andre hensyn, mener disse
medlemmer at det er den enkelte kommune som er best i stand
til å håndtere disse konfliktene på en
best mulig måte og finne en god og balansert løsning
ut fra lokal kunnskap. I så måte er det liten
forskjell på behandlingen av utbygging av mikro- og minikraftverk
i forhold til andre plan- og byggesaker hvor kommunene i dag har
selvstendig beslutningsmyndighet.
Disse medlemmer har tro på det
lokale selvstyrets evne til å håndtere lokale
saker på den best mulige måte. Disse medlemmer har
merket seg at olje- og energiministerens hovedbegrunnelse for ikke å delegere
konsesjonsmyndigheten for mikro- og minikraftverk til kommunene,
er hensynet til forsvarlig saksbehandling. Disse medlemmer deler
ikke Regjeringens manglende tiltro til lokal kompetanse i slike
saker.
Disse medlemmer viser til at
Norge er inne i en anstrengt forsyningssituasjon for elektrisk kraft.
Dette henger sammen med et årlig behov for å importere
5-7 TWh elektrisk kraft fra utlandet i år med normale nedbør-
og temperaturforhold, og en ensidig avhengighet av vannkraft som
gjør oss sårbare i år med lite nedbør når
den totale produksjonskapasiteten har blitt redusert i forhold til
forbruket.
Disse medlemmer har merket seg
at NVE anslår et potensial på landsplan på 25
TWh ny kraftproduksjon fra småkraftverk. Dette utgjør
mer enn 20 prosent av dagens kraftproduksjon i et normalår,
og dekker mer enn 80 prosent av strømforbruket til norske
husholdninger.
Disse medlemmer har merket seg
at på tross av fagre ord om det betydelige potensialet
små vannkraftutbygginger kan gi for ny miljøvennlig
kraftproduksjon, har dagens regjering i realiteten forverret rammevilkårene
for små vannkraftutbygginger. Disse medlemmer viser
her til at Regjeringen i februar brøt forhandlingene med
Sverige om et felles marked for grønne sertifikater for
ny fornybar kraftproduksjon. Som følge av dette ble en
rekke småkraftprosjekter som kunne gitt verdifulle bidrag
til landets kraftproduksjon, lagt i skuffen. Regjeringens forslag
om et nytt fond for fornybar energi som ble presentert i St.prp.
nr. 1 (2006-2007), gir langt dårligere betingelser enn
det grønne sertifikater ville ha gitt for små vannkraftutbygginger.
Grønne sertifikater kunne ha gitt en betydelig økt
støtte enn de 4 øre/kWh opp til 3 MW
som Regjeringen legger opp til.
Disse medlemmer viser videre
til at Regjeringen i Soria Moria-erklæringen varsler at
den vil innføre fylkesvise planer for småkraftutbygging. Disse medlemmer ser
på dette som enda en unødvendig byråkratisering
i forhold til utbygging av småkraft, noe som ytterligere
kan forsinke og komplisere utbyggingen av småkraft.
Disse medlemmer har merket seg
at olje- og energiministeren i sitt brev til komiteen sier at det
i statsbudsjettet for 2007 er forutsatt at NVE skal prioritere konsesjonsbehandling
og arbeid knyttet opp mot forsyningssikkerhet. Statsråden
sier at dette innebærer at NVEs saksbehandlingskapasitet
når det gjelder anlegg for kraftproduksjon, vil bli styrket.
Imidlertid er det lite i Regjeringens forslag til statsbudsjett
for 2007 som vitner om en slik prioritering, og disse medlemmer har
merket seg at Regjeringen ikke foreslår å styrke
NVE, den anstrengte forsyningssituasjonen for elektrisk kraft til
tross, i sitt forslag til statsbudsjett. Disse medlemmer mener
at å delegere konsesjonsmyndighet for mikro- og minikraftverk
til den enkelte kommune, kan frigjøre saksbehandlingskapasitet
hos NVE til å håndtere de gjenværende
konsesjonssøknader raskere.
Disse medlemmer har merket seg
at statsråden i sitt brev varsler at Olje- og energidepartementet
er i gang med å utrede om det kan være hensiktsmessig å delegere
kompetansen til å fatte vedtak om det foreligger konsesjonsplikt
til kommunene. Disse medlemmer mener at et slikt
tiltak vil være et skritt i riktig retning, om enn utilstrekkelig.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjerningen foreslå å sette
klare tidsfrister for saksbehandlingstid og svar på søknader om
utbygging av mikro-, mini- og småkraftverk, samt foreslå sanksjoner
dersom de gitte tidsfristene ikke overholdes."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at kommunene kan få delegert konsesjonsmyndighet slik at
også enkelte småkraftverk (1-10 MW) kan avgjøres
av lokale myndigheter. Grensen for å delegere konsesjonsmyndighet
til den enkelte kommune kan med fordel settes ved 3 MW.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige lovendringsforslag slik at konsesjonsmyndighet
for kraftverk opp til 3 MW installert kapasitet delegeres
til den enkelte kommune."
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige lovendringsforslag slik at konsesjonsmyndighet
for alle kraftverk opp til 1 MW delegeres til den enkelte kommune."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener av prinsipp at avgjørelser skal
fattes så nært dem det angår som mulig.
Ut fra et slikt nærhetsprinsipp er det viktig med god faglig
kompetanse i lokalforvaltningen. Samtidig er det viktig å ivareta
helhetlige hensyn knyttet til miljø- og arealforvaltning. Disse
medlemmer støtter derfor det sentrale vurderingskriterium
i vannressursloven knyttet til inngrepets konfliktpotensial. Spørsmålet
om å delegere konsesjonsmyndigheten for mikro- og minikraftverk
til den enkelte kommune, må vurderes i et større
perspektiv enn bare hensynet til effektiv saksbehandling og kortere
behandlingstid.
Disse medlemmer mener imidlertid
denne diskusjonen hører hjemme i arbeidet med utformingen
av en framtidig regional forvaltning. Disse medlemmer forventer
at Regjeringen i den bebudede stortingsmeldingen om regionforvaltningen
drøfter dennes rolle i miljø- og naturressursforvaltningen,
herunder oppgaver knyttet til vannressursloven. På denne
bakgrunn vil disse medlemmer gå imot å delegere konsesjonsmyndighet
for mikro- og minikraftverk til den enkelte kommune nå.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjerningen foreslå å sette klare tidsfrister for saksbehandlingstid og svar på søknader om utbygging av mikro- mini-, og småkraftverk, samt foreslå sanksjoner dersom de gitte tidsfristene ikke overholdes.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovendringsforslag slik at konsesjonsmyndighet for kraftverk opp til 3 MW installert kapasitet delegeres til den enkelte kommune.
Forslag fra Høyre:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovendringsforslag slik at konsesjonsmyndighet for alle kraftverk opp til 1 MW delegeres til den enkelte kommune.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:4 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Peter Skovholt Gitmark, Gunnar Gundersen, Kari Lise Holmberg, Bent Høie og Ivar Kristiansen om å delegere konsesjonsmyndigheten for mikro- og minikraftverk til den enkelte kommune - bifalles ikke.
Jeg viser til brev fra energi- og miljøkomiteen
23. oktober d.å. hvor komiteen ber om departementets svar på representantforslaget
om å delegere konsesjonsmyndigheten for mikro- og minikraftverk
til den enkelte kommune.
Ved brev av 12. oktober til Stortinget
besvarte jeg et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant
Torbjørn Andersen om å delegere økt myndighet
til kommunene til å avgjøre saker om utbygging
av småkraftverk. Spørsmålet kom også opp
i forbindelse med samme representants spørsmål
i Stortingets spørretime i dag der jeg svarte på hva
Regjeringen vil gjøre for å korte ned saksbehandlingstiden
for kraftverk under 10 MW.
De siste årene har det vært
en markant økning i antall konsesjonssøknader
om å bygge små vannkraftverk. Av disse sakene
er ca 12 pst. under 1 MW. Denne store pågangen
har medvirket til at behandlingstiden for søknadene om å bygge
små vannkraftverk er lengre enn det som er ønskelig.
Av mitt svar i brev av 12.10 framgår
at jeg ikke går inn for å delegere selve konsesjonsmyndigheten
for mikro- og minikraftverk til kommunene. Hovedbegrunnelsen for
ikke å delegere denne myndigheten er hensynet til en forsvarlig
saksbehandling. Konsesjonsbehandling er en dynamisk prosess der
konsesjonsmyndighetens kompetanse ofte vil være helt nødvendig for å komme
fram til et prosjekt som er forsvarlig og godt tilpasset i forhold
til miljø, energiproduksjon og økonomi. Vi må være
sikre på at beslutningene som treffes står seg
for ettertiden. Jeg viser her til den redegjørelsen jeg
har gitt for mitt syn i ovennevnte brev.
Uavhengig av spørsmålet om
hvilken myndighet som bør ha ansvaret for selve konsesjonsbehandlingen, er
jeg selvsagt opptatt av å effektivisere og forenkle behandlingsprosessen
så langt det lar seg gjøre.
Som jeg har gjort rede for i Stortinget i dag,
er det allerede gjennomført en rekke tiltak for å effektivisere konsesjonsbehandlingen.
I statsbudsjettet for 2007 er det forutsatt at NVE skal prioritere
konsesjonsbehandling og arbeid knyttet opp mot forsyningssikkerhet. Dette
innebærer bl.a. at NVEs saksbehandlingskapasitet når
det gjelder anlegg for kraftproduksjon skal bli styrket.
I tillegg er departementet i gang med å utrede
om det kan være hensiktsmessig å delegere kompetansen
til å fatte vedtak om det foreligger konsesjonsplikt for mikro-
og minikraftverk til kommunene. En slik delegasjon vil avlaste konsesjonsmyndigheten
for en omfattende saksmengde forut for selve konsesjonsbehandlingen
av de prosjekter som omfattes av konsesjonsplikten. Dette kan få konsekvenser
for kommunene, som departementet nå ser på. Tiltaket
vil bli satt i kraft dersom slik delegasjon fører til en
forenkling og effektivisering av konsesjonsbehandlingen for mindre vannkraftverk.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 23. november 2006
Gunnar Kvassheim
leder |
Eva M. Nielsen
ordfører |