Jeg viser til oversendelse fra energi- og miljøkomiteen
av 10. oktober 2006 vedrørende Dokument nr. 8:111
(2005-2006). I Dokument nr. 8:111 foreslås det at det legges
til rette for fleksibel forvaltning av rovviltpolitikken og for
stimulering til reell regionalpolitisk medbestemmelse. Beslutninger
fattet av nemndene må være endelige og nemndene
må få full tilgang til statens virkemiddelapparat
samt Statens naturoppsyns kompetanse. Det foreslås videre
at Mattilsynet får myndighet til å kreve at rovdyr
som volder skade tas ut når dette er den mest hensiktsmessige
løsningen for å forhindre dyretragedier og beitenekt.
Videre foreslås det at viltloven § 11
endres i tråd med de endringene som er gjennomført
i Sverige, og utvides til å gjelde rett til nødverge
ved rovviltangrep på hund, og når rovvilt opptrer
aggressivt på innmark.
Ved behandlingen av St.meld. nr. 15 (2003-2004) Rovvilt
i norsk natur våren 2004 inngikk Stortinget et forlik om
rovviltforvaltningen. Regjeringen legger til grunn at dette forliket
ligger fast.
I forbindelse med nevnte stortingsbehandling
var flertallet i energi- og miljøkomiteen, representantene fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig
Folkeparti enige om å opprette åtte forvaltingsregioner
for rovvilt. Grensene for forvaltningsområdene skulle følge
fylkesgrensene, jf. Innst. S. nr 174 (2003-2004) s. 8 og 9. Flertallet
viste til sammensetningen som er foreslått i St.meld. nr.
15 (2003-2004), og la til grunn at alle rovviltnemndene skal ha
fem medlemmer som oppnevnes av Miljøverndepartementet etter forslag
fra berørte fylkeskommuner. I regionene 5, 6, 7 og 8 oppnevnes
ett av medlemmene av Sametinget. Flertallet forutsatte at næringsorganisasjonene
og andre aktuelle organisasjoner skal aktivt trekkes inn i nemndenes
arbeid.
I tråd med disse føringene
ble det i desember 2004 oppnevnt åtte regionale rovviltnemnder.
Det medfører altså ikke riktighet at det er etablert
seks store rovviltregioner, slik det er omtalt i Dokument nr. 8:111 (2005–2006).
Regionale forvaltningsplaner for rovvilt vil
være nemndenes viktigste verktøy for gjennomføring
av nasjonalt vedtatt rovviltpolitikk i sin region. Ifølge
forskrift 18. mars 2005 nr. 242 om forvaltning av rovvilt skal
rovviltnemnden ha nær kontakt med kommuner, lokalsamfunn,
lag og organisasjoner ved utformingen av forvaltningsplanen. Rovviltnemnden
har etter forskriften selv myndighet til å fastsette sin
egen forvaltningsplan. De fleste rovviltnemndene har nå vedtatt
sin forvaltningsplan, etter omfattende prosesser i regionen. Gjennom
forvaltningsplanene etableres det en geografisk differensiert forvaltning
i hver enkelt region. Forvaltningsplanene er retningsgivende både
for nemndenes og Direktoratet for naturforvaltnings myndig-hetsutøvelse.
De regionale rovviltnemndene har myndighet til å fatte
vedtak om kvote for lisensfelling, skadefelling og kvotejakt når
bestandsmålet for den aktuelle bestand er nådd.
Når det gjelder eventuell felling av individer i bestander
som ligger under bestandsmålet, er det nødvendig å foreta
en vurdering av bestandens overlevelse på nasjonalt nivå.
Myndigheten til å fatte vedtak i slike tilfeller er derfor
lagt til Direktoratet for naturforvaltning. Det er åpnet
for å kunne gi tillatelse til lisens- eller skadefelling
også når bestandsmålet ikke er nådd, men
det er en forutsetning at bestanden skal ha en årlig vekst
mot bestandsmålet.
Måten dagens rovviltforvaltning er
organisert på, innebærer at de regionale rovviltnemndene
har hovedansvaret for å gjennomføre den nasjonalt
fastsatte rovviltpolitikken innenfor sin region. I og med nemndenes sammensetning,
deres myndighet til selv å fastsette forvaltningsplan og
til å fordele midler til forebyggende og konfliktdempende
tiltak, og deres myndighetsutøvelse vedrørende
lisensfelling, skadefelling og kvotejakt for bestander der regionalt
bestandsmål er nådd, er det allerede i dag lagt
til rette for fleksibel forvaltning og reell regionalpolitisk medbestemmelse.
Regjeringen legger i gjennomføringen
av rovviltpolitikken også stor vekt på lokal medvirkning.
For eksempel er det viktig å benytte lokal kunnskap i bestandsregistreringene.
Direktoratet for naturforvaltning skal sørge for at rammene
til Nasjonalt overvåkningsprogram for rovvilt sikrer reell
lokal medvirkning. Elgjegere er nå involvert i innsamling
av bjørneekskrementer for DNA-analyse og Norges Jeger og
Fiskerforbund organiserer registrering av gaupe. Fjelltjenesten,
bygdeallmenninger og fjellstyrene er involvert i bestandsregistrering
av jerv. Når det gjelder ulv har Høgskolen i Hedmark
ansvaret for å følge opp revirmarkerende par eller
familiegrupper, mens Statens Naturoppsyn følger opp enslige
dyr. Også dette arbeidet skjer med bidrag fra lokalbefolkningen.
Rovviltartene skal forvaltes mest mulig likt
andre viltarter. Lisensfelling der alminnelige jegere slipper til,
samt kvotejakt på gaupe, skal derfor være hovedvirkemidlene
for uttak av rovvilt. Det er iverksatt kvotejakt på gaupe
og lisensfelling av jerv i flere fylker, og i år ble det
for første gang åpnet for lisensfelling av bjørn i
Finnmark og i trøndelagsfylkene. I unntakstilfeller kan
det være nødvendig å gjennomføre
ekstraordinære uttak for å sikre at rovviltbestandene
ikke vokser utover de bestandsmålene som er fastsatt. Slik
uttak skjer da unntaksvis i regi av eget personell i Statens naturoppsyn.
Et eksempel på dette er hiuttakene av jerv som ble gjennomført
i flere fylker i vår.
I Dokument nr. 8:111 foreslås det at
rovviltnemndene skal ha full tilgang til Statens naturoppsyns kompetanse.
Til dette vil jeg bemerke at det statlige fellingslaget i regi av
SNO så langt som mulig skal bidra med kompetanse og praktisk
innsats under gjennomføring av felling, når den
som har fått fellingstillatelse ber om dette. Dette er
nedfelt i SNO sin instruks for det statlige fellingslaget ved uttak
av vilt, fastsatt av Miljøverndepartementet. SNO bidrar
blant annet gjennom direkte deltakelse i skadefelling eller ettersøk
og gjennom råd og veiledning.
I Dokument nr. 8:111 foreslås det at
beslutninger fattet av rovviltnemndene skal være endelige.
I likhet med vedtak i andre saker som berører ulike grupper
eller interesser, er det imidlertid viktig at det er anledning til å påklage
også vedtak fattet av rovviltnemndene. Jeg kan derfor ikke
se at det er grunnlag for å etterkomme forslagsstillernes
forslag på dette punkt.
I Dokument nr. 8:111 foreslås det at
Mattilsynet får myndighet til å kreve at rovdyr
som volder skade tas ut når dette er den mest hensiktsmessige
løsningen for å forhindre dyretragedier og beitenekt.
Forvaltningen av rovviltartene utøves i dag av de organer
som er tillagt myndighet i henhold til viltloven og Forskrift 18. mars 2005
nr. 242 om forvaltning av rovvilt. Avhengig av om bestandsmålet
for den enkelte art er nådd eller ikke, tilligger myndigheten
til å fatte vedtak om kvote for betinget skadefelling henholdsvis
regional rovviltnemnd eller Direktoratet for naturforvaltning. Myndigheten
til å iverksette betingete fellingstillatelser tilligger
fylkesmannen. Denne myndigheten kan i særskilte tilfeller
delegeres til kommunen. Mattilsynets utøvelse av myndighet
etter dyrevernloven har også koblinger til rovviltforvaltningen,
jf situasjoner der det er aktuelt å vurdere tiltak i medhold
av dyrevernloven for å unngå at dyrevernsituasjoner
skal oppstå.
De statlige virkemidlene skal samordnes og innrettes slik
at de samlet bygger opp om og balanserer målet om rovvilt
og beitebruk. Sammen med landbruks- og matministeren har jeg i brev
av 28. juli 2006 presisert betydningen av effektiv samordning
mellom miljøpolitiske, landbrukspolitiske og reindriftspolitiske
virkemidler. Sentralt i denne sammenheng er fylkesmennenes og Mattilsynets
felles forpliktelse til å sørge for samordning
mellom etatene. Videre skal de i fellesskap sørge for dialog
med brukeren om mulige tiltak som kan settes i verk for å unngå at
enkeltbrukere blir pålagt urimelige vilkår for
sin næringsdrift, og for å unngå at dyrevernsituasjoner
skal oppstå. Det er en målsetting at slik samordning
og dialog skal opprettes før en konkret skadesituasjon
oppstår. I årets beitesesong har man i de fleste
tilfellene kommet fram til minnelige løsninger med berørte
brukere, og det har vært få tilfeller av vedtak
om beitenekt.
Fra 1. juni 2006 har fylkesmennene
fattet vedtak om iverksettelse, herunder også vedtak om
forlengelse, av skadefellingstillatelse til sammen 29 ganger på bjørn,
9 ganger på gaupe og 44 ganger på jerv.
Etter dette kan jeg ikke se at det er grunnlag
for å etterkomme forslaget om at Mattilsynet skal få myndighet
til å kreve at rovdyr som volder skade tas ut for å forhindre
dyretragedier og beitenekt.
I Dokument 8:111 foreslås det at viltloven § 11
(nødvergeparagrafen) endres. Miljøverndepartementet
utreder for tiden mulige endringer i nødvergeparagrafen. Det
tas sikte på å sende et forslag til endring av
bestemmelsen på høring i løpet av høsten.
Prosessen videre vil avhenge av de høringsinnspill departementet
mottar.