Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra
Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til Dokument
nr. 3:12 (2005-2006) Riksrevisjonens undersøkelse av myndighetenes arbeid
med kartlegging og overvåking av biologisk mangfold og
forvaltning av verneområder. Riksrevisjonen har vurdert
hvor langt forvaltningen har kommet med kartlegging og overvåking
av biologisk mangfold i forhold til målet om å ha
et kunnskapsbasert forvaltningssystem på plass innen 2007,
samt i hvilken grad statlige verneområder forvaltes i tråd
med sine respektive verneformål.
Komiteen har merket seg Riksrevisjonens
påvisning av manglende felles forståelse av hva
det nasjonale programmet for kartlegging og overvåking
av biologisk mangfold bidrar med, og at bidragene fra de ulike departementene
derfor har variert.
Komiteen finner det foruroligende
når Riksrevisjonen slår fast at man i forbindelse
med utviklingen av programmet for å etablere en god kunnskapsmessig plattform
for forvaltningen, verken har hatt tid eller ressurser til å utrede
hvilke tiltak som er de viktigste og mest nødvendige.
Komiteen forutsetter at det treffes
tiltak for å sikre en felles forståelse og bedre
samordning av virksomheten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er et
faresignal når vernede områder omtales som truet.
Riksrevisjonens undersøkelse viser at andelen verneområder
som er truet, har økt. I 1995 oppga Direktoratet for naturforvaltning
at 18 pst. av områdene var truet, mens andelen pr. 2006
ligger på 30 pst. Selv om dette også skyldes at nye
områder er vernet, gir funnene grunn til bekymring og viser
at dette arbeidet har fått for lav prioritet. Flertallet er
også bekymret over at det er iverksatt få tiltak
i de vernede områdene og at vernede områder forvitrer
i stedet for at verdien av området opprettholdes slik hensikten
med vernet var.
Flertallet mener at Riksrevisjonens
rapport gir grunn til å stille spørsmål
ved om Norges ambisjoner om å være et foregangsland
i miljøpolitikken er oppnådd fra myndighetenes
side på de to reviderte områdene, og noterer at
Riksrevisjonen mener at arbeidet så langt har vært
preget av manglende evne til å omsette høye miljøambisjoner
til konkrete tiltak. Flertallet forutsetter at det
ikke er aktuelt å redusere ambisjonene på dette
området og at det derfor legges til rette for forsterket
innsats.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er et faresignal at vernede områder nå omtales
som truet. Dette, sammen med en uttalelse fra Miljøverndepartementet
om at "forvaltning og skjøtsel av allerede vernede områder
vil bli prioritert på et senere tidspunkt", viser at vern
uten tilhørende tiltaksplaner kan anses som uaktsom naturforvaltning. Disse
medlemmer understreker det faktum at pr. mars 2006 er 30 pst.
av verneområdene vurdert som truet, og at det står
et udekket behov for tiltak i 82 pst. av de 579 verneområdene. Disse
medlemmer er bekymret over at få tiltak er iverksatt
i de nevnte områder, og fremhever det faktum at vernede
områder forvitrer i stedet for at verdien av
området opprettholdes i tråd med målsettingene
for vernet.
Disse medlemmer mener Riksrevisjonens
rapport viser at høye uttalte miljøambisjoner
ikke har blitt fulgt opp med bevilgninger til skjøtsel,
mens nytt vern har fått et uforholdsmessig stort fokus
i budsjettsammenheng. Disse medlemmer mener rapporten indikerer
at det hadde vært formålstjenlig å fokusere
på forvaltningen av allerede vernede områder fremfor å gjennomføre
ytterligere vern.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at det biologiske mangfoldet
nå går tapt i et høyt tempo. Ifølge
FN er det globale tapet av biologisk mangfold nå så høyt
og så omfattende at det etter hvert vil kunne undergrave
grunnlaget for en bærekraftig utvikling. Det er viktig å ha
dette som bakgrunn når man vurderer tiltakene som er satt
i verk for å redusere tapet av biologisk mangfold. Dette
er også bakgrunnen for arbeidet med verneplaner og verneområder. Flertallet vil
peke på at Norge også har internasjonale forpliktelser
til å verne om det biologiske mangfoldet.
Flertallet viser til at det ofte
vil være interessekonflikter knyttet til forvaltningen
av et verneområde. Det kan i noen sammenhenger være
i vernets egen interesse å inngå kompromisser
med andre gode interesser, for eksempel knyttet til ferdsel og lokal
næring.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen i sin gjennomgang legger vekt på at Stortinget
ved flere anledninger har gitt uttrykk for at Norge skal være
et foregangsland i miljøpolitikken. Riksrevisjonen frem-holder
at en ikke kan se at denne ambisjonen er oppnådd for myndighetenes
arbeid på de to reviderte områdene.
Komiteen viser til at hele naturforvaltningsområdet
er preget av store ambisjoner. Riksrevisjonen har nok i sin gjennomgang
lagt avgjørende vekt på prinsipielle uttalelser
fra Stortingets side, som henvist til ovenfor, og ut ifra slike
formuleringer mener revisjonen at departementene ikke har fulgt
opp tilstrekkelig i de årlige budsjettene. Det blir ikke
helt ut dekkende under henvisning at bevilgningsnivået
fastsettes i den årlige budsjettprosessen og i budsjettprioriteringene. Det
er Stortinget som hvert år bestemmer bevilgningsnivået
og ambisjonsnivået; ikke departementene.
Komiteen viser også til
at Riksrevisjonen ikke har revidert departementets totale innsats
når det gjelder biologisk mangfold. Komiteen understreker
at beregningen fra Norsk Institutt for Vannforskning om hvor mye
marin kartlegging kan koste, kun er ett eksempel fra én
forskningsinstitusjon. I likhet med departementene stiller også komiteen spørsmål
ved at Riksrevisjonen har latt én forskningsinstitusjon
tolke hva som imøtekommer internasjonale og nasjonale krav
på området. Etter komiteens vurdering
krever slike tolkninger en forvaltningsmessig, folkerettslig og politisk
vurdering.
Komiteen har merket
seg at det er bred enighet i fagmiljøet om at det er en
utfordring med spredt og uforutsigbar finansiering. Komiteen peker
i den sammenheng på at energi- og miljøkomiteen
under behandlingen av St.meld. nr. 42 (2000-2001) la vekt på at
"kunnskapen som opparbeides gjennom kartleggingen av biologisk mangfold
må være lett tilgjengelig for beslutningstakere
og offentligheten".
Komiteen peker videre på at
den kunnskapsbaserte forvaltningen som St.meld. nr. 42 (2000-2001)
la opp til, i stor grad var avhengig av Nasjonalt program for kartlegging
og overvåkning av biologisk mangfold, og konstaterer at
Artsdatabasen er etablert og antas å bli en sentral aktør
for å gjøre data om biologisk mangfold tilgjengelig
for beslutningstakere på lokalt, regionalt og sentralt
nivå. Komiteen viser til at det er fem år
siden det nye forvaltningssystemet ble vedtatt, men uten at det
ennå er konkretisert hvilke typer tiltak og aktiviteter
det kunnskapsbaserte forvaltningssystemet består av samlet
sett. Heller ikke er det angitt hvilket omfang tiltakene skal ha
før systemet skal kunne sies å være ferdig
etablert.
Komiteen forutsetter at det settes
fortgang i arbeidet med å konkretisere tiltak og aktiviteter.
Komiteen konstaterer at den kommunale
kartlegging og identifikasjon av områder av stor verdi
for biologisk mangfold, fortsatt ikke er tilfredsstillende. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen påpeker at myndighetene fortsatt
i begrenset grad vet hvor langt man er kommet i arbeidet med å identifisere
områder med stor verdi for det biologiske mangfoldet. Komiteen tar
til etterretning at den kommunale kartleggingen og Nasjonalt program
har bidratt vesentlig mindre til en bedret kunnskapsstatus enn forutsatt. Komiteen vil
understreke behovet for at den kommunale kartleggingen videreføres
i en fase 2, og forutsetter at kommunene vil kunne oppnå bedre
kvalitet og omfang på kartleggingsdataene hvis de supplerende
tiltakene gjennomføres.
Komiteen har dessuten merket
seg at rapporten antyder at den miljøfaglige kompetansen
i kommunene er lavere enn antatt under behandlingen av St.meld.
nr. 42 (2000-2001). Miljøfaglig kompetanse i kommunene er
ikke bare en forutsetning for kunnskapsbasert forvaltning, det er
også en forutsetning for økt lokal forvaltning
i verne- og utmarksspørsmål.
Komiteen forutsetter at Regjeringen
følger opp de mangler som er påpekt i Riksrevisjonens
rapport og legger til grunn at også Riksrevisjonen følger
utviklingen nøye.