Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Eva M. Nielsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre,
Børge Brende og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Akhtar Chaudhry, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten
Hjemdal, fra Senterpartiet, Randi Sollie Denstad og fra Venstre,
lederen Gunnar Kvassheim, viser til brev fra Miljøverndepartementet
datert 8. februar 2007, som er vedlagt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at forslagsstillerne tar opp
viktige spørsmål knyttet til forurensning fra
biler. Flertalletviser til
at Regjeringen nå er i ferd med å gjennomføre
en av de viktigste miljøomlegginger av bilavgifter i nyere
tid. I forbindelse med statsbudsjettet for 2007 ble det vedtatt å erstatte
slagvolum med CO2-utslipp, som en av
de tre komponentene for beregning av engangsavgift. Videre har flertalletmerket seg at det fra 1. januar 2007
er gitt fritak for CO2-avgift for andelen
bioetanol som blandes inn i ordinær bensin.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser for øvrig til brevet fra statsråden
datert 8. februar 2007, der det står følgende:
"Vi har derfor allerede under behandling og vurdering
de helhetlige rammevilkårene for biodrivstoff og kjøretøy
som kan bruke biodrivstoff, inkludert målsettinger, økonomiske
virkemidler, omsetningskrav og krav til offentlige anskaffelser,
som foreslått i Dokument 8:15 (2006-2007)."
Dette medlem mener disse forslagene
er viktige for at transportsektoren skal klare å redusere
sine klimautslipp. Dette medlem har derfor store
forventninger til Regjeringens forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at utslippene
av klimagasser har økt kraftig i transportsektoren. Det
vil derfor være nødvendig å gjennomføre
tiltak for å redusere transportbehovet gjennom bl.a. satsing
på kollektivtrafikk. Samtidig vil overgang til mer miljøvennlig
drivstoff være avgjørende for å få ned
klimagassutslippene i denne sektoren.
Flertallet mener det er nødvendig å øke
bruken av utslippsfrie og klimanøytrale drivstoff.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, har merket seg Regjeringens arbeid
på dette området, og ser i den forbindelse fram
til Regjeringens fremleggelse av stortingsmeldingene om sektorvise
klimahandlingsplaner, samt handlingsplanen for miljø- og
samfunnsansvar for offentlige anskaffelser, som er bebudet i løpet
av vårsesjonen 2007.
Dette flertallet har merket seg
at Regjeringen vil komme med krav til oljeselskapene om at en viss prosent
av omsetningen av alt drivstoff skal være biodrivstoff,
samtidig som den også vil vurdere andre virkemidler for å øke
omsetningen av biodrivstoff i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstrevil påpeke at Regjeringen ikke
har fritatt bioetanol for bensinavgift. Det er innført
avgiftsfritak for autodieselavgift for andelen biodiesel innblandet
i ordinær diesel. Disse medlemmer mener
det er uheldig at bioetanol forskjellsbehandles i forhold til biodiesel.
Forskjellsbehandlingen gjør det økonomisk uforsvarlig
for oljeselskapene å blande inn bioetanol i bensin. Dette
er et vesentlig hinder for bruken av biodrivstoff i Norge.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å frita
andelen bioetanol innblandet i bensin for bensinavgift."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at transportsektoren
er en stor kilde til klimautslipp i Norge. Med den kunnskap vi har
i dag om klimaendringene, er det en viktig global oppgave å redusere
klimautslippene. Konsekvensene av våre klimautslipp vil
gå ut over de fattigste i verden og kommende generasjoner. Disse
medlemmer mener Norge må ta miljøvennlige
valg i solidaritet med blant andre disse. Også transportsektoren
må bidra til reduserte klimautslipp.
Disse medlemmer mener flere tiltak
må til for å lykkes med dette. Et bedre kollektivtilbud
vil kunne redusere bruken av privatbil og redusere økningen
i biltrafikken. Utvikling og introduksjon av ny teknologi i kjøretøy, økt
kunnskap om energivennlig kjøring blant trafikantene og økt
bruk av fornybare energibærere i transportsektoren er andre
tiltak som vil ha utslippsreduserende virkning.
Disse medlemmer mener det er
en politisk oppgave å gi rammevilkår som kan legge
til rette for en mer miljøvennlig transportsektor. I denne
sammenheng er introduksjon og økt bruk av biodrivstoff
et tiltak som vil ha relativt rask og god effekt for å redusere klimautslippene
fra transportsektoren. Disse medlemmer mener det
i dag finnes teknologiske løsninger som det er vilje i
markedet til å ta i bruk, men at det i dag mangler en infrastruktur
som gjør dette vanskelig.
I denne sammenheng viser disse medlemmer til bruk
av biogass i busser og kommunale lastekjøretøy, hvor
man for eksempel i Fredrikstad nå arbeider med å få etablert
god plassering av fyllestasjon. Flere oljeselskap bygger nå gradvis
ut sine tilbud rundt storbyene om salg av biodrivstoff.
Disse medlemmer mener både
innblanding av biodrivstoff i fossilt drivstoff, forskning og utvikling for å fremme
produksjon av 2. generasjons biodrivstoff, og økt
andel drivstoffleksible biler i bilparken, er sentrale strategier
i politikken for en mer miljøvennlig transportsektor. Gjennom
kompetanseoppbygging kan Norge bidra mer til bærekraftig
utvikling, utvikling av teknologi, og til tilførsel av
biodrivstoff til et stadig økende verdensmarked.
Disse medlemmer viser til Dokument
nr. 8:15 (2006-2007), og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
rammevilkår som gjør det økonomisk lønnsomt å legge
om til bruk av biodrivstoff."
"Stortinget ber Regjeringen vurdere å innføre
en pakke med støtteordninger for bilister som går
over til biodrivstoff."
"Stortinget ber Regjeringen vurdere å innføre
rutiner for anskaffelse av kjøretøy til bruk i
offentlig sektor, der 75 prosent av kjøretøyene
benytter miljøvennlige drivstoff."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil vise til forslag fra stortingsrepresentantene
Borghild Tenden, Gunnar Kvassheim og Lars Sponheim om å frita
bioetanol (biobensin) til drivstofformål fra CO2-avgift, bensinavgift og alkoholavgift
(jf. Dokument nr. 8:63 (2005-2006) og Innst. S. nr. 211 (2005-2006)). Disse
medlemmer synes det på denne bakgrunn er positivt
at Regjeringen har gitt fritak for CO2-avgift
for andelen bioetanol som blandes inn i ordinær bensin.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at transportsektoren står for ca. 22 pst. av Norges
samlede CO2-utslipp.
Disse medlemmer er positive til
innblanding av bioetanol og biodiesel i fossilt drivstoff, men mener primært
at bioenergi er best egnet til varmeformål.
Disse medlemmer tror allikevel
at biodrivstoff er et supplement til fossilt drivstoff i overskuelig
fremtid i transportsektoren i Norge.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at enkelte i dag har en urealistisk forestilling om potensialet
for andel biodrivstoff i forhold til det totale forbruket av drivstoff
i transportsektoren både nasjonalt og globalt.
Disse medlemmer viser til at
dagens produksjon av biodrivstoff globalt sett beslaglegger betydelige dyrkningsarealer
og krever mye kunstgjødsel. Samtidig er det verd å merke
seg at biodrivstoff har dårlige kuldeegenskaper og kort
lagringstid. Ved produksjon av fremtidens biodrivstoff vil man måtte
eliminere flere av dagens ulemper i forbindelse med produksjon og
lagring av biodrivstoff, samt å få til et bedre
energiregnskap i selve fremstillingsprosessen enn det dagens kjente
teknologi kan fremskaffe.
Disse medlemmer vil også understreke
faren for at energiregnskapet blir negativt, hvis man hugger f.eks.
regnskog i Brasil for å produsere biodrivstoff.
Disse medlemmer mener det fortsatt
er et påtakelig behov for forskning og utvikling før
man kan se for seg en videre kommersialisering av 2. generasjons biodrivstoff.
Disse medlemmer merker seg en
stor usikkerhet knyttet til kostnader og lønnsomhet rundt
biodrivstoff. For å kunne fatte gode vedtak rundt implementering
av miljøfremmende tiltak, er det av avgjørende
viktighet at man kjenner til kostnadene knyttet til tiltakene. Disse
medlemmer vil videre påpeke at det ikke er klarlagt
hvor store mengder energi fremstilling av biodrivstoff vil kreve.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremlegge
energiregnskap for ulike typer biodrivstoff."
Disse medlemmer forutsetter at
tiltak som belønner bruk av biodrivstoff, f.eks. reduserte
avgifter, ikke medfører tilsvarende økte avgifter
på andre drivstoff.
Disse medlemmer peker på den
pågående debatten om biobrensel også til
oppvarming, og understreker viktigheten av at dette må sees
i sammenheng. For å unngå å drive rovdrift
på Norsk skog, bør man få en helhetlig
oversikt over uttaksmuligheter og mulige bidrag til både
biodrivstoff og biobrensel.
Disse medlemmer viser til at
rundt 5 millioner kubikkmeter skogvirke må til for å erstatte
20 prosent av dagens bensin- og dieselforbruk med biodrivstoff i Norge.
Den årlige avvirkningen i norske skoger har de siste årene
variert mellom 7 og 9 millioner kubikkmeter tømmervirke.
Et hogstkvantum på 5 millioner kubikkmeter tilsvarer at
man nærmest må fordoble den årlige avvirkningen
i norsk skogbruk for å nå et mål om 20
prosent innblanding, slik blant annet EU har satt seg som mål
innen 2020. Disse tallene indikerer at selv om man avvirket hele
den totale årlig bruttotilveksten av skog i Norge på 25,7
millioner kubikkmeter (2005) kun til produksjon av biodrivstoff,
ville det så vidt kunne dekke det totale drivstoffbehovet
i transportsektoren, med dagens kjente teknologi for produksjon
av biodrivstoff.
Disse medlemmer vil peke på at
en storstilt omlegging til bruk av biodrivstoff på bekostning
av fossilt drivstoff i dag er en umulighet, fordi dette vil legge
beslag på altfor store arealer landbruksareal og produktive
skogsareal, samt kunne føre til avskogning.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremlegge
en helhetlig plan for hvordan Norges skogressurser skal benyttes."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre har merket seg at den siste rapporten fra FNs klimapanel
(IPCC) ytterligere understreker at verden står overfor
alvorlige utfordringer i form av menneskeskapte klimaendringer,
og at det er helt nødvendig å sette i verk tiltak
for å redusere de globale utslipp av klimagasser.
Disse medlemmer har videre merket
seg at de norske klimagassutslippene ligger betydelig over vår Kyoto-forpliktelse
om 1 pst. økning i forhold til 1990-nivå. Disse
medlemmer viser til at veitrafikk står for om lag
20 pst. av våre CO2-utslipp.
Reduserte utslipp fra veitrafikk vil derfor være et viktig
nasjonalt tiltak for å nå våre utslippsforpliktelser
for klimagasser. Økt kollektivtransport og mer miljøvennlige
biler vil være viktige faktorer i den forbindelse. Disse
medlemmer mener derfor at Regjeringen må vise en
mer pro aktiv holdning når det gjelder mulighetene for økt innblanding
av biodrivstoff, og forutsetter at Regjeringen fremlegger forslag
om dette i de meldinger og handlingsplaner den har varslet - blant
annet om sektorvise klimatiltak - i løpet av våren
2007.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil understreke nødvendigheten av å ha
et overvåkent blikk på arealbruk til matproduksjon
kontra bioenergi. Mulighetene som ligger i å utnytte våre
skogressurser på en bærekraftig måte,
bør derfor brukes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket
seg at tilliten til at gode rammevilkår for miljøløsninger
skal vedvare, er svekket i norsk næringsliv som en følge
av at Regjeringen vraket ordningen med grønne sertifikater.
En rekke bedrifter investerte i ulønnsomme og miljøvennlige
kraftprosjekter i påvente av det varslede opplegget. Med
Regjeringens subsidiære opplegg for støtte til
fornybar energi er mange av disse investeringene i dag verdiløse.
Disse medlemmer mener situasjonen
gjør det vanskeligere for næringslivet å forsvare
investeringer i produksjon av blant annet biodrivstoff i Norge.
Dette gjør at Norge står i fare for å miste
det potensial som ligger i kompetanseutvikling, teknologiutvikling,
sysselsetting og verdiskaping, som en introduksjon av biodrivstoff
i Norge kan medføre. Industriaktører peker på at
viljen til å investere vil bli større som en følge
av at det gis garanti for at dagens avgiftsfritak vedvarer.
På denne bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
et opplegg for hvordan bedrifter som investerer i produksjon av
biodrivstoff i Norge, kan sikres økonomisk forutsigbarhet over
tid."
Disse medlemmer mener bilbrukere
i stor grad ser sammenhengen mellom bilkjøring, økte
klimagassutslipp og klimaendringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at mange bilbrukere ønsker å benytte drivstoff
som bidrar med mindre forurensning. For å bidra til økt
bruk av biodrivstoff, økt forbrukerbevissthet og for å legge
til rette for at biodrivstoff blir et konkurransefortrinn for oljeselskapene,
mener disse medlemmer at man bør innføre
en merkeordning for drivstoffpumper. Det er naturlig at
– alle drivstoffpumper merkes
– merkeordningen tydelig skiller
mellom drivstoff som inneholder biodrivstoff og rent fossilt drivstoff
– merkingen er tydelig og lettoppfattelig
av brukerne.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre
en merkeordning for drivstoffpumper for å øke
bruken av biodrivstoff og for å styrke konkurranseevnen
til biodrivstoff i markedet."
Disse medlemmer viser også til
at en rekke biler i dagens bilpark kan benytte biodrivstoff. Mange modeller
har også fabrikkgaranti for at de kan gå på biodiesel.
I svært mange tilfeller er ikke forbrukeren klar over dette. Disse
medlemmer vil peke på behovet for forbrukeropplysning
og informasjon om mulighetene for bruk av biodrivstoff. På denne
bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen bidra
til å gjøre informasjon om mulighetene for bruk
av biodiesel i dagens bilpark tilgjengelig."
Disse medlemmer har merket seg
Regjeringens varslede introduksjonsprogram for biodrivstoff. Regjeringen
har, gjennom Soria Moria-erklæringen, lovet at introduksjonsprogrammet
skal være i tråd med EU-direktiv 2003/30/EF.
Direktivet legger opp til et mål om en andel på 5,75
pst. biodrivstoff innen 2010.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstrevil
peke på at Norge er milevis fra dette målet i
dag. Disse medlemmer vil peke på at et omsetningspåbud
for biodrivstoff er ferdig utredet av SFT, og er anbefalt av SFT som
et virkemiddel i klimapolitikken. Det norske lavutslippsutvalget
har anbefalt et omsetningspåbud om 5 pst. biodrivstoff
innen 2009.
På denne bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Venstre følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen etablere
et nasjonalt mål om 5,75 pst. andel biodrivstoff innen
2010, og innføre et omsetningspåbud for å bidra
til å nå dette målet."
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen presentere
en utredning og vurdering av et omsetningspåbud i den varslede stortingsmeldingen
om sektorvise klimahandlingsplaner og i Revidert nasjonalbudsjett
for 2007."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre støtter mer teknologinøytrale
kriterier for avgiftsmessig behandling av biler. I denne forbindelse var
det positivt at Regjeringen vedtok å beregne bilavgiftene
basert på blant annet en CO2-komponent.
Målet med Regjeringens avgiftsomlegging var at de mest miljøvennlige
bilene skulle bli billigere. Det skjedde ikke, ettersom bilene som
går på miljøbensinen bioetanol har blitt
dyrere.
Disse medlemmer har registrert
at Norsk Bioenergiforening og flere miljøorganisasjoner
mener dette er uheldig for å legge til rette for en mer
miljøvennlig bilpark. På spørsmål
fra Venstres stortingsgruppe i forbindelse med budsjettbehandlingen,
har Finansdepartementet ikke kunnet gi gode svar på provenyeffekten
av å innføre avgiftslette for denne typen biler. Disse
medlemmer mener det er uheldig at Finansdepartementet ikke
har bistått Stortinget med relevant informasjon i forbindelse
med saken.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at både
industrien og miljøorganisasjoner mener det må satses
tyngre på forskning og utvikling av 2. generasjons
biodrivstoff. Begrunnelsen er at 2. generasjons biodrivstoff
er mer tilpasset dagens motorer, at ressursgrunnlaget for denne
typen drivstoff er større, og følgelig at potensialet
er langt større.
Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til at Norsk Hydro og Norske Skog har lansert planer om å bygge
en fabrikk for produksjon av 2. generasjons biodrivstoff
fra trevirke ved gamle Union fabrikker. Utfordringen er imidlertid
at teknologien for å produsere drivstoffet ikke er kommersiell
i dag. Dette krever økt satsing på forskning og
utvikling. Disse medlemmer er blant annet derfor
bekymret for Regjeringens satsing på forskning og utvikling
på miljøvennlig transport. Regjeringen Bondevik
II styrket bevilgningene til forsøk og demonstrasjon med
alternative drivstoff, herunder biodrivstoff, betydelig i sin regjeringsperiode.
Den sittende regjering har ikke fulgt opp denne opptrappingen i
sitt budsjett for 2007.
Disse medlemmer vil også påpeke
at det er viktig å introdusere 1. generasjons
biodrivstoff i markedet for å berede grunnen for en senere
introduksjon av 2. generasjons biodrivstoff. Introduksjon av 1. generasjons
biodrivstoff øker forbrukeraksepten og kunnskapsnivået
om biodrivstoff øker aksepten blant markedsaktørene,
og stimulerer private til å drive frem nye og bedre løsninger
på området.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil i denne sammenheng peke på at både
Venstre og Kristelig Folkeparti i sine alternative statsbudsjett
for 2007 foreslo å bevilge 5 mill. kroner utover Regjeringens
forslag til formålet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at manglende infrastruktur og logistikk kan være en
hovedutfordring ved bruk av nye energiteknologier og drivstoff.
Dersom man skal bidra til å få store volum ut
i markedet, kan en god strategi være å få store
drivstoffkunder med geografisk begrenset ferdsel til å ta
alternative drivstoff i bruk. Det kan sikre investorer i nye drivstoff
et visst volum, og samtidig gjøre infrastrukturinvesteringene
lønnsomme i forhold til volumene som blir omsatt. Et eksempel
kan være å få bilparken ved gruveselskapet
Titania til å kjøre på biodiesel i stedet
for vanlig diesel. Anleggsmaskinene har begrenset geografisk område,
slik at en fyllestasjon i stor grad dekker behovet. Samtidig er drivstoff-forbruket
stort. I dette eksemplet er samtidig eksisterende avgiftsfritak
for diesel et hinder for at storkunder vil ta biodiesel i bruk,
da sistnevnte har høyere kostnader for bedriften. I Regjeringens
arbeid med alternative biodrivstoff bør denne problemstillingen vurderes
grundig. Disse medlemmer mener at konklusjonen ikke
bør være å øke avgiftene for næringslivet.