Jeg viser til privat forslag fra stortingsrepresentantene
Engeset og Foss. Forslagsstillerne ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2007 om å fremme forslag om alternative
modeller for vurdering av søkerens funksjonsevne og medisinske
forhold i uføresaker, herunder bruk av rådgivende
lege og legespesialister.
Stortingsmeldingen om arbeid, velferd og inkludering,
som vil bli lagt fram for Stortinget i november, vil rette et generelt
fokus på tiltak som skal få flere stønadsmottakere
raskere tilbake i arbeid. Vurderingen av om vilkårene for
uføreytelse er oppfylt vil komme på slutten av
denne prosessen når mulige tiltak har vært prøvd.
Det er Arbeids- og velferdsetaten (tidligere
trygdeetaten) som fatter formelt vedtak om tildeling av
trygdeytelser. Behandlende lege (fastlegen) har imidlertid en sentral
rolle som premissleverandør for etatens avgjørelser.
OECD har i sin landgjennomgang pekt på behandlende leges
sentrale stilling i det norske trygdesystemet som et problem. I
rapporten som vil bli offentliggjort primo november kommer OECD
med flere anbefalinger til Norge.
I de fleste andre OECD-land vurderes søknader
om uføreytelser av nøytrale leger som ikke kjenner
pasienten. Disse er enten ansatt i trygdeadministrasjonen eller utfører
denne jobben ved siden av annen praksis. Tanken bak er at behandlende
lege ofte står pasienten for nær til å kunne
foreta en nøytral vurdering. Samtidig er det behandlende
lege som kjenner pasienten best, jf. målene med fastlegeordningen.
Trygdeetaten har i 2005 gjennomført
et forsøk der man har brukt uavhengige leger til å vurdere
uføresøknader. Forsøket har vært
todelt. I den ene delen av forsøket ble uføresøknader
fra et fylke forelagt uavhengige legespesialister i et annet fylke.
Søkerne ble innkalt til undersøkelse. I den andre
delen av forsøket ble et utvalg uføresøknader
fra ett fylke forelagt trygdeetatens rådgivende leger fra
andre fylker (ingen undersøkelser). Målet med
forsøket har vært å finne ut om uavhengige
leger sikrer en bedre kvalitet på de vurderingene som legges
til grunn for trygdeetatens avgjørelse av om vilkårene
for uføreytelse er oppfylt. Til sammen 200 uføresøknader
ble gjennomgått.
SINTEF-helse har evaluert prosjektet. Evalueringen som
foreligger i disse dager viser at det er stor grad av overensstemmelse
mellom trygdekontorenes/fylkestrygdekontorenes vurdering
og vurderingene som ble foretatt av de uavhengige legene. Legene
som deltok i forsøket ble intervjuet. I tillegg gjennomgikk
leger ansatt ved SINTEF et utvalg saker. Legene ble stilt spørsmål
om de syntes at sakene var godt nok utredet. De uavhengige legespesialistene
syntes i mindre grad at sakene var godt nok medisinsk utredet enn
SINTEFs leger og de rådgivende legene. Disse legene etterlyste også større
bruk av funksjonsvurderinger for å tydeliggjøre
sammenhengen mellom sykdom og nedsatt arbeidsevne.
Det var imidlertid bred enighet mellom legegruppene,
inkludert SINTEFs leger, at det burde ha vært gjort et
bedre arbeid med å avklare medisinske forhold tidligere
i stønadsforløpet. Det ble pekt på at
en del saker kunne ha vært avklart på et langt
tidligere tidspunkt. 64 prosent av alle sakene var allerede forelagt spesialist
og 77 prosent var forelagt rådgivende lege som ledd i den
ordinære saksbehandlingen.
SINTEFs leger konkluderer med at spesialistvurderinger
ikke hører hjemme i sluttfasen av en medisinsk utredning.
Vurderingen av ekstern rådgivende lege brakte i følge
SINTEF inn lite nytt. Den nye vurderingen fikk som regel ingen praktiske
konsekvenser for uførevurderingen.
Ovennevnte prosjekt trekker opp en rekke problemstillinger
som det må arbeides videre med. Med etableringen av den
nye Arbeids- og velferdsetaten har vi etter min mening fått
et bedre grunnlag for å foreta tidligere avklaringer av
den enkelte stønadsmottakers funksjons- og arbeidsevne.
I tillegg til etatens egne ressurser, kan det være behov
for å kjøpe avklaringstjenester. Jeg har stor
tro på at et godt forarbeid vil gjøre det enklere å foreta
vurderinger senere i prosessen. Det kan imidlertid reises spørsmål
om dagens retningslinjer for hvilke krav som skal stilles til medisinsk
dokumentasjon er gode nok. Departementet vil i samarbeid med Arbeids-
og velferdsdirektoratet som ledd i oppfølgingen av prosjektet
vurdere behovet for endringer i regelverket.
Prosjektet blir omtalt i St.prp. nr l (2006-2007)
for Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Legens rolle ved tildeling
av trygdeytelser er også et tema i stortingsmeldingen om
arbeid, velferd og inkludering og for Uførepensjonsutvalget.
Hvorvidt man i tråd med OECDs anbefaling i større
grad skal bruke uavhengige leger i vurderingen av om det foreligger
rett til uføreytelse, ønsker jeg å komme
tilbake til i tilknytning til oppfølging av Uførepensjonsutvalget.