Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre,
Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig
Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Trond
Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, mener at St.meld.
nr. 30 (2006-2007) Kringkasting i en digital fremtid gir et godt
grunnlag for en gjennomgang av mange av de sentrale mediepolitiske spørsmål
som reiser seg som en konsekvens av den digitale teknologien som
nå innføres. Ikke minst legger meldingen opp til
en nødvendig debatt om allmennkringkastingens betydning
og muligheter i fremtiden. Komiteen mener dette er
en nødvendig og viktig debatt, ikke minst i forhold til
NRKs fremtidige stilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til Dokument nr. 8:11 (2006-2007) - representantforslag fra
stortingsrepresentantene Karin S. Woldseth og Ulf Erik Knudsen om
omorganisering av Norsk rikskringkasting (NRK), og avvikling av
ordningen med fjernsynslisens.
Disse medlemmer viser til at
NRK i mange år hadde monopol på kringkasting av
TV og radio. Monopolet var begrunnet med at kun et lisensfinansiert monopol
ville kunne gi riksdekkende allmennkringkasting av god kvalitet,
og på like vilkår. Dette monopolet har gradvis
blitt brutt opp som følge av teknologiske muligheter og
et sterkt ønske i befolkningen om større valgfrihet
i programtilbudet. En flora av lokale og nasjonale radiostasjoner,
sammen med flere riksdekkende kommersielle TV-kanaler, har vist
seg levedyktige. Ved konsesjonstildelinger har det ofte blitt stilt krav
til innhold, og i noen slike tilfeller har kravene i realiteten
medført nye allmennkringkastingskanaler. Den store økningen
i radio- og fjernsynstilbudet har gitt forbrukerne en stor frihet
til å velge. Utviklingen viser også at frihet
i eteren stimulerer mangfold og kvalitet.
Disse medlemmer mener det er
viktig at myndighetene legger til rette for god konkurranse mellom leverandørene
av kringkastingstjenester til forbrukerne. Disse medlemmer mener
videre at konkurransen innen radio- og fjernsynsbransjen hemmes
av at markedet i stor grad domineres av det tidligere statsmonopolet.
Dette skyldes i særlig grad de investeringer fellesskapet
har gjort i denne virksomheten og den finansieringsordning man har
for NRKs virksomhet. Med en inntektsside som i stor grad er skjermet
fra svingninger, og en særstilling i forhold til det politiske miljø,
har NRK flere store konkurransefortrinn fremfor sine rent kommersielle
konkurrenter. Dette syn underbygges av den kraftige ekspansjon man
har sett av NRK de siste årene, herunder ekspansjon innen
både TV og radio (særlig DAB).
Disse medlemmer mener at en fri
og uavhengig presse er en forutsetning for demokratiet, ytringsfriheten
og rettsstaten. For å sikre konkurranse og mangfold i mediene
vil disse medlemmer arbeide for størst mulig
grad av etableringsfrihet i medienæringen.
Disse medlemmer ønsker å redusere
og på sikt fjerne lisensavgiften NRK innkrever. Så lenge
NRK-lisensen eksisterer, må også NRK2 og NRK3
gjøres tilgjengelig for alle. Alternativt må de
som ikke mottar disse kanalene, få reduksjon i kringkastingsavgiften
- slik Fremskrittpartiet har tatt til orde for en rekke ganger i
Stortinget.
Disse medlemmer mener ideelt
sett at det burde være slik at konsesjoner for etermedia
kun gis som en formalitet. I et moderne samfunn kan det vanskelig sees å være
behov for at det offentlige skal engasjere seg i medievirksomheten.
Det offentlige bør derfor selge seg ut av mediekonsern
som NRK. Dette kan for eksempel gjøres ved at man splitter
opp NRK i flere aksjeselskap og selger virksomheten til private
interessenter. En oppsplitting vil forhindre at et marked som blir
dominert av en sterk statlig aktør, blir erstattet av et marked
dominert av en sterk privat aktør.
Disse medlemmer viser til at
det i dag finnes i hvert fall fire ulike distribusjonsformer for
TV og radio. Det analoge bakkenettet for TV er det eldste og har
i dag en synkende markedsandel (under 30 pst.), mens kabelnett og
parabolantenner har delt det meste av resten av TV-markedet. I tillegg
har bredbånd en liten, men sterkt voksende markedsandel.
Stortingsflertallet har, mot Fremskrittspartiets stemmer, vedtatt at
det skal bygges et digitalt bakkenett som erstatning for det analoge.
Dette nettet er nå i gang med å bli åpnet.
Disse medlemmer har vært
kritiske til det digitale bakkenettet, både på basis
av økonomi og spørsmålet om det er et
riktig valg av teknologi. Disse medlemmer har også vært
kritisk til kostnadene for forbrukeren når det gjelder
mottakerbokser og abonnementsordninger. Det er også grunn
til å stille spørsmål om eierstrukturen
(NRK, TV2 og Telenor) for NTV/RiksTV bidrar til forbrukernes
beste. Dette kan synes lite heldig ut fra et konkurransehensyn.
Selv om disse medlemmer ønsker
stor frihet i eteren, vil disse medlemmer selvfølgelig
også at de nødvendige sikkerhetsmessige hensyn
må tas. Dette innebærer selvfølgelig
at de landsdekkende kringkastingsselskapene må underlegges
spesielle bestemmelser for at myndighetene skal kunne formidle nødvendig informasjon
i krisesituasjoner (f.eks. krig, naturkatastrofer mv.). Dette forhold
må sikres ved egne avtaler med selskapene.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om oppsplitting og nedsalg av NRK på en slik måte
at virksom konkurranse oppnås og kulturpolitiske mål
ivaretas."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om gradvis avvikling av ordningen med fjernsynslisens."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre merker seg at meldingen ikke anviser
noen tydelig omlegging av mediepolitikken, men at man snarere følger
gamle spor i eksisterende virkemiddelapparat. Disse medlemmer mener
mye taler for at man kunne ha drøftet mer omfattende endringer
eksempelvis i spørsmål knyttet til tilsynsmyndighetene,
vertikal integrering, plattformnøytrale virkemidler og
finansiering.
Komiteen viser til gjennomgangen
i meldingen der teknologiske muligheter og endrede brukervaner beskrives. Komiteen mener
det også er viktig å være oppmerksom
på de kulturrelaterte utviklingstrekk som også følger
av den utviklingen vi er inne i. Muligheter for smalere valg og
stor internasjonal tilgjengelighet gir flere særlige utfordringer
og muligheter, både når det gjelder medienes demokratiske
rolle, (kfr. drøftingene rundt allmennkringkasting) og
spørsmål knyttet til kulturpolitiske hensyn, eksempelvis ønsket
om ivaretakelse av den immaterielle kulturarven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre deler den bekymring flere har
gitt uttrykk for når det gjelder utviklingen i forhold
til vertikal integrasjon generelt, og det tunge samlete engasjement
Telenor har fått i det norske markedet spesielt. Disse
medlemmer viser til den debatt som har vært og
mener i den forbindelse det blir en avsporing utelukkende å fokusere
på Telenor, for så i kjølvannet av dette å anvise
bruk av statens eierskap for å bremse Telenor særskilt. Disse
medlemmer mener spørsmålet om vertikal
integrasjon må løses gjennom generelle virkemidler
som blir gjeldende for alle. Disse medlemmer vil
videre vise til at det også er all grunn til å være
oppmerksom på mer lokale/regionale monopoler til
nettløsninger som kan vokse frem. Dette uten at aktørene
nødvendigvis har noen samlet sterk rolle i markedet. Disse
medlemmer mener det er grunn til å sette fart i
arbeidet med å finne løsninger for å håndtere
problemstillingene rundt vertikal integrasjon. Disse medlemmer mener
det er et overordnet mål å finne frem til løsninger
som gir publikum og innholdsleverandørene friest mulig
tilgang for dermed å skape størst mulig konkurranse
og mangfold teknologisk og innholdsmessig.
Komiteen viser til meldingen
og har ellers ingen tilføyelser.
Komiteen viser til meldingen
og påpeker at en grundig politisk gjennomgang av så vel
allmennkringkastingsbegrepets innhold som rammene for en videreføring
av allmennkringkastingen i vårt land, er viktig og nødvendig. Komiteen viser
her til at de teknologiske endringene som nå gjennomføres,
vil endre rammebetingelsene dramatisk, økonomisk som regulatorisk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener Stortinget
således står overfor en rekke saker i årene
som kommer der sentrale spørsmål knyttet til konsesjonsordninger,
finansiering og NRKs stilling, må forventes å komme
opp.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener meldingen på en god og
grundig måte drøfter spørsmål
knyttet til NRKs stilling, finansiering, organisering og hvordan
tilsynet på mediefeltet skal være.
Flertallet støtter departementets
konklusjoner om allmennkringkastingens rolle, blant annet at NRK
opprettholdes som en statlig eid lisensfinansiert allmennkringkaster. Flertallet mener
digitaliseringen som bidrar til en økning i antall fjernsynskanaler,
ikke fjerner behovet for offentlige tiltak for å sikre
et bredt allmennkringkastingstilbud, også blant de kommersielle aktørene. Flertallet registrerer
at departementet vurderer å innføre en formidlingsplikt
i det digitale bakkenettet mot allmennkringkastingsforpliktelser,
når TV2s konsesjonsperiode utløper. Flertallet støtter dette.
Flertallet mener det er viktig
at departementet vurderer om Norsk filmfonds støtteordning
for audiovisuelle produksjoner bør utvides, slik at ordningen kan
omfatte både spillefilmer, dokumentarer og andre allmennkringkastingsprogrammer
som markedet ikke vil frambringe i ønsket grad. Flertallet mener
en avgift på omsetning av betal-TV-tilbydere kan være
en egnet måte å finansiere en slik ordning på,
og ber departementet vurdere dette.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at 25 pst. av verbalinnslagene i NRK skal være
på nynorsk. NRK skal medvirke til å styrke norsk
språk, identitet og kultur. Derfor er det viktig at barn
får høre begge målformer, også i
program som er rettet inn mot barn og unge.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti
og Venstre viser til at minst 25 pst. av verbalinnslaga
til NRK skal vere på nynorsk. Desse medlemene meiner
at dette også må gjelde barne- og ungdomsprogram.
NRK skal medvirke til å styrke norsk språk, identitet
og kultur, difor er det viktig at barn får høyre
begge målformer, også i program som er retta inn
mot barn og unge. I dag blir det sendt svært lite nynorsk
i barne- og ungdomsprogram på NRK. Desse medlemene meiner
at innsatsen med å få meir nynorsk i program retta
mot barn og unge i NRK må aukast.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil understreke viktigheten av allmennkringkasteren
som leverandør av objektiv informasjon. En allmennkringkaster
skal være en motvekt i en tid der flere typer medier kan
oppfattes å ha en egen agenda som partisk påvirker.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig i at det
også i fremtiden vil være behov for godt tilgjengelig
allmennkringkasting i vårt land. Flertallet mener
NRK spiller en selvfølgelig nøkkelrolle i så henseende,
og støtter således Regjeringens ønsker
om en sterk offentlig eiet allmennkringkaster i fremtiden. Flertallet er
enig i at det er ønskelig med konkurrerende private kanaler innenfor
allmennkringkasting.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil imidlertid advare mot å forsøke å oppnå dette
gjennom reguleringer eller innføring av nye avgiftsregimer.
Dette må i så fall gjøres som ledd i større
omlegginger av mediepolitikken, der avgifter og lisens sees i sammenheng. Disse
medlemmer viser til at publikums brukervaner, og utviklingen
av nye formidlingsplattformer og tjenester, gjør at det
her er svært vanskelig å forutsi utviklingen videre. Disse medlemmer mener
det er grunn til å følge utviklingen nøye
og vurdere positive virkemidler, som eksempelvis foreslått
gjennom utvidelse av området for filmstøtte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at departementet vil vurdere å utvide Norsk filmfonds
støtteordning for audiovisuelle produksjoner.
Disse medlemmer merker seg at
departementet vil vurdere nærmere om tilskuddsordningen
kan finansieres gjennom en avgift på omsetningen til betal-TV-tilbydere.
Disse medlemmer går
imot dette.
Komiteen understreker at radiomediet
har særlige utfordringer knyttet til overgangen fra analoge
til digitale signaler. Dette fordrer en mer åpen tilnærming
og en mindre brutal overgang til ny plattform enn hva tilfellet
er for andre medier. Komiteen mener det er viktig å ta
hensyn til at radiomediet bæres av en svært sammensatt
gruppe aktører bestående av en bredde av virksomheter,
fra de små lokalradioene til NRK og store private mediehus. Komiteen mener
det er viktig at de mulighetene denne bredden representerer, også ivaretas
i fremtiden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, slutter seg til departementets konklusjoner
om digital radio. Blant annet at det er riktig å fastsette
en slukkedato for de analoge FM-sendingene først når hele
befolkningen har tilgang til digitalt radiotilbud og dette tilbudet
representerer en digital merverdi for lytterne. Minst halvparten
av alle husholdningene må ha anskaffet digitale radiomottakere
før det kan fastsettes en måldato for avvikling
av FM-sendingene.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, støtter
departementets intensjoner om å sende forslag til ny konsesjonsperiode
for lokalradio ut på høring. Dette flertallet mener
mye taler for at Stortingets tidligere plenarvedtak om sendetidsfordeling
bør omgjøres, og at man kan legge dette til grunn
for utformingen av høringsutkastet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at NRK
er inne i en betydelig omstillingsfase som følge av endrede
konkurranseforhold, endrede teknologiske rammebetingelser - og ikke
minst, endrede brukervaner. Omstillingsbehovet speiler en rask utvikling
der tempoet i seg selv representerer betydelige politiske utfordringer.
Utviklingen av NRK mot å bli et moderne mediehus utfordrer
flere av de grensesettinger som er satt fra statens side, det være
seg i forhold til konkurransesituasjonen, programprofil og som produksjonsenhet. Flertallet viser
til at diskusjonene omkring rammene for statens styring lenge har
vært et tema. Flertallet ser det som en
sentral politisk oppgave at man fremover makter å gi klare
føringer for hvilke styringsverktøy staten skal ha,
og anvise hvilke konsekvenser disse valgene får i forhold
til den politiske styringen av NRK. Særlig er det viktig å ha
ryddige grensedragninger i forhold til NRKs kommersielle virksomhet. Flertallet viser også her
til drøftingen av spørsmålet om en allmennkringkastingsplakat
i pkt. 2.9.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, slutter
seg til departementets konklusjoner om at NRK i hovedsak skal være finansiert
av kringkastingsavgiften, men at NRK også kan ha kommersielle
inntekter.
Dette flertallet støtter
at det innføres et forbud mot reklame på NRKs
tekst-TV, men at reglene for sponsing i NRK i hovedsak videreføres. Dette
flertallet understreker imidlertid at NRK må utvise
varsomhet med hensyn til praktiseringen av sponsing. NRK skal framstå med
en ikke-kommersiell programprofil. Dette flertallet støtter
at det inntas en bestemmelse i NRKs vedtekter om at det bør
utvises særlig varsomhet overfor innhold som utsetter seerne for
kommersielt press. Særlig gjelder dette programmer rettet
mot barn og unge. Bestemmelsen bør også omfatte
prising av sms-tjenester, og NRK bør ikke ha fortjeneste
på sms-tjenester rettet mot barn.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre legger til grunn at man
vil følge nøye med på om NRKs kommersielle aktiviteter
lar seg forene med NRKs oppdrag som allmennkringkaster og relevant
lovgivning på området.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, legger til grunn
at et vanlig tillitsforhold mellom eier og styre tilsier at staten
gjennom ordinære årsmeldinger og ønskede
orienteringer vil få fyllestgjørende informasjon
om NRKs virksomhet. Dette flertallet viser også til
at NRKs styre, og staten som eier, etter eget initiativ kan ta opp
saker som ønskes behandlet på generalforsamlingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at meldingen foreslår en rekke
kontrolltiltak og rapporteringsrutiner blant annet knyttet til hva
som skal godkjennes på NRKs generalforsamling. Disse
medlemmer viser til at dagens organisering av NRK i stor
grad er begrunnet av ønsket om at NRKs bindinger til staten
ikke skal bli for sterke. Disse medlemmer mener dette
fortsatt er et viktig hensyn å ivareta, og at summen av
de godkjennings- og rapporteringsrutiner som er foreslått,
er mer omfattende enn det som burde være nødvendig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på at
NRKs tilpasning til nye formidlingsplattformer gir betydelige utfordringer
i forhold til omstillingskostnader, finansiering av egen virksomhet,
grensesetting når det gjelder reklame og tydeliggjøring
av institusjonens samfunnsoppdrag. Flertallet mener
det er viktig at NRK settes i stand til å oppfylle sitt
samfunnsoppdrag uavhengig av på hvilken teknologisk plattform
dette gjøres. Flertallet understreker imidlertid
at det er viktig fortløpende å vurdere hvilke
grenser for kommersiell aktivitet det legges opp til på den
enkelte plattform.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
NRK, så lenge dagens finansieringsmodell med lisens opprettholdes,
skal ha sterke restriksjoner på reklame- og sponsorfinansiering.
Slik finansiering bidrar til ytterligere å favorisere NRK fremfor
de kommersielle konkurrentene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, forutsetter at Stortinget
blir orientert på egnet måte om eventuelle
nye retningslinjer for hvordan gratisprinsippet skal praktiseres
på nye medieplattformer, forhåndsgodkjenning av
nye medietjenester mv.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter departementets konklusjoner om NRKs tilbud på Internett
og NRKs nettsider, blant annet at mest mulig av NRKs løpende programproduksjon
og programarkiv skal tilgjengeliggjøres på Internett
som en del av allmennkringkastingsoppdraget.
Videre støtter dette flertallet departementets syn
om reklame på NRKs nettsider. Det skal tas særlig hensyn
til barn og unge, og sider som har barn som målgruppe,
skal ikke inneholde reklame. NRK skal tilstrebe et tydeligst mulig
skille mellom allmennkringkastingstilbudet og eventuelle kommersielle
tjenester som tilbys på deres nettsted.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre har merket seg at NRK - som skal være
en reklamefri sone - benytter en betydelig andel skjermtid til å reklamere
for egne nettsider som bl.a. inneholder reklame og finansieres med
reklameinntekter. Den "reklamefrie sonen" blir dermed noe uklar
og reiser en viktig problemstilling vedrørende hvorvidt
NRK som helhet kan ansees som reklamefritt eller ikke. Videre skaper
dette et dilemma for andre aktører og nettportaler - som
ikke finansieres via lisensavgiften og som konkurrerer med NRK om
de samme reklameinntektene. Dette medlem forutsetter
at dette er en problemstilling Regjeringen vil følge nøye
i tiden som kommer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg at kringkastingsavgiften
og dens eventuelle fremtidige innretting får bred omtale
i meldingen. Flertallet tar gjennomgangen av ulike
modeller for framtidig finansiering av NRK til etterretning. Flertallet legger
videre til grunn at kringkastingsavgiften og NRKs finansiering vil
evalueres fortløpende, jf. formuleringen om at "Departementet
vil inntil videre legge opp til at dagens system for kringkastingsavgift
videreføres (…)."
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at dette er i tråd med Venstres syn slik det fremkommer
i Innst. S. nr. 118 (2006-2007). Dette medlem vil understreke
at det er viktig å opprettholde dagens ordning med NRK
som allmennkringkaster, men at ordningen med lisensfinansiering
er foreldet og gammeldags, og tilpasset en helt annen medievirkelighet
enn den vi har i dag. Videre mener dette medlem at dagens
ordning med lisensavgift er grunnleggende usosial, blant annet fordi
den ikke tar hensyn til inntekten i den enkelte husstand. Dette
medlem legger til grunn at disse momentene veier svært
tungt i den fortløpende evalueringen av kringkastingsavgiften.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre konstaterer at spørsmålet
om kringkastingsavgiften er et tilbakevendende tema, og at det er
en krevende oppgave å finne frem til løsninger
som tilfredsstiller alle grupper. Dette kommer ytterligere til å aksentuere
seg i en situasjon der NRKs programmer distribueres over forskjellige teknologiske
plattformer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at NRKs inntekt fra lisens er godt over tre milliarder kroner.
Sammenligner man for eksempel med at TV2-gruppens inntekter har
ligget på anslagsvis det halve, er det tydelig at NRK har
en langt bedre økonomisk posisjon. Denne posisjonen kan
brukes til å finansiere satsinger som kommersielle aktører ikke
kan bære, noe som er sterkt konkurransevridende. Et eksempel
er den utvidelse av NRKs virksomhet vi har sett i den senere tid.
Disse medlemmer mener det er åpenbart
at systemet med en tvungen fjernsynslisens som finansieringsgrunnlag
gir NRK et klart konkurransefortrinn. Disse medlemmer har
stor forståelse for at denne "avgiften" føles
sterkt urimelig av mange forbrukere som ikke benytter seg av NRKs
produkt. Et eksempel på dette er alle de som ikke har muligheten
til å se NRK2 fordi de bor utenfor dekningsområdet.
I St.meld. nr. 44 (2002-2003) om digitalt bakkenett for fjernsyn
blir NRK2s bakkedekning anslått til kun 52 pst.
Disse medlemmer mener også fjernsynslisens har
en klart diskutabel prinsipiell side. En relevant sammenligning
kan være at alle avislesere ble tvunget til å tegne
abonnement på en bestemt avis, før de fikk lov
til å lese andre aviser.
Disse medlemmer merker seg for øvrig
at Regjeringen vurderer å innføre en ordning der
abonnementsregistre for distribusjonsselskapene skal åpnes for
NRKs lisensregister. Disse medlemmer har forståelse
for at man ønsker å ta "tyvtittere", men disse
medlemmer er meget kritiske til slik samkjøring
av dataregistre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti ber departementet vurdere om studenter
som er oppført i folkeregisteret med lik adresse som foreldre
eller foresatte, kan fritas for NRK-lisens.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem sak om at studenter som er oppført i Folkeregisteret
med lik adresse som foreldre eller foresatte, kan fritas for NRK-lisens."
Komiteens medlem fra Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake med sak til Stortinget om andre og mer tidsriktige måter å finansiere
en allmennkringkaster på enn dagens lisens."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar til etterretning
at Regjeringen har lagt frem St.meld. nr. 6 (2007-2008) NRK-plakaten "Noe
for alle. Alltid".
Flertallet viser til St.meld.
nr. 30 (2006-2007) kapittel 6 og 8, der statens styring av NRK og
NRKs finansiering er drøftet. Flertallet mener
det er viktig å sette statens styringsverktøy
inn i en samlet overordnet sammenheng. Flertallet mener
det ligger betydelige utfordringer i det å finne frem til
en balansert styringsform der både NRKs fristilling og
behovet for politiske føringer ivaretas.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener en allmennkringkastingsplakat er en god måte å ivareta
ulike hensyn knyttet til styringen av NRK på. Dette
flertallet støtter at allmennkringkastingsplakaten
for NRK må være overordnet og prinsipiell, og
ikke for detaljert. Dette flertallet er opptatt av å bevare
den redaksjonelle friheten i NRK, og ikke gripe inn i NRKs redaksjonelle
valg, herunder hvilke programmer NRK velger å sende.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil understreke at en allmennkringkastingsplakat
for NRK må være overordnet og prinsipiell, og ikke
for detaljert.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil videre påpeke at
det oppfattes som noe underlig at en allmennkringkaster skal oppfattes
som drivkraft i forbindelse med utviklingen av statlige pengespill,
og vil be om at man i arbeidet med en kringkastingsplakat som skal
tydeliggjøre NRKs samfunnsoppdrag, også drøfter
dette spørsmålet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser i
denne forbindelse til den senere tids debatt vedr. pengespillet
Keno, og vil understreke at det ikke bør være
en allmenkringkasters rolle å fremme statlige pengespill. Disse
medlemmer er svært skeptiske til at potensielt
avhengighetsskapende pengespill kringkastes daglig av en allmennkringkaster.
En allmennkringkaster skal etter disse medlemmers mening
ikke være en aktør i spillpolitikken.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener NRKs rolle
som offentlig finansiert allmennkringkaster blant annet også er å bidra
med programmer som anviser en ikke-kommersiell profil. NRK bør
derfor ikke nødvendigvis alltid søke de høyeste
seerantall, men også bidra med programmer av særlig
interesse for et mindre publikum, og således fremstå med
en annen profil enn det man kan forvente fra kommersielle kanaler. Flertallet mener
nye teknologiske muligheter åpner for dette.
Komiteen slutter seg til meldingens
utgangspunkt om at den teknologiske utviklingen utfordrer så vel
tilsynsmyndighetenes arbeidsfelt som de regulatoriske virkemidlene
tilsynene forvalter. Komiteen mener dette tilsier
en bred gjennomgang av de aktuelle tilsyns arbeidsfelt og formelle
stilling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, noterer seg også departementets vurderinger
i forhold til oppfølgingen av NRKs allmennkringkastingsoppgaver,
og slutter seg til konklusjonen om at Stortinget orienteres gjennom
de årlige budsjettproposisjoner.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, slutter seg til at departementet foretar
en gjennomgang av medieeierskapsloven der en vurderer om loven bør
utvides til å regulere vertikal integrasjon, likeså om
loven også bør regulere elektroniske medier, herunder
nettaviser og web-tv, samt hvordan denne regulering eventuelt skal
gjennomføres. Dette flertallet støtter
at det settes ned et utvalg med oppdrag å se nærmere
på medieeierskapsloven, med særlig vekt på regulering
av vertikal integrasjon og elektroniske medier. Utvalget vil i lys
av lovens formål bl.a. måtte identifisere hvilke
elektroniske medier og hvilke ledd i den vertikale verdikjeden det
kan være aktuelt å regulere og hvilke former for
regulering som da vil være aktuelle.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre tar til etterretning at Regjeringen
vil foreta en gjennomgang av medieeierskapsloven med sikte på også å regulere
nye områder. Disse medlemmer merker seg
her særlig spørsmålet om vertikal integrasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Innst. O. nr. 13 (2004-2005) om lov om endringar i lov 13. juni
1997 nr. 53 om tilsyn med erverv i dagspresse og kringkasting. I
denne innstillingen påpekte komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
at regjeringen Bondevik II i Sem-erklæringen fremhevet
at man ville arbeide for størst mulig etableringsfrihet
i medienæringen for å sikre mangfold og konkurranse
i mediene, samt at overvåkingen av konkurransen i mediesektoren
burde overlates til Konkurransetilsynet. Dette ble ikke fulgt opp
i forslaget til endringer i medieeierskapsloven. Lovens virkeområde ble
isteden foreslått utvidet, og det ble en nasjonal eierskapsgrense
for et medium på 40 pst. (senere reversert av sittende
regjering til 33.3 pst.), samtidig som lovens terskel i enkelte
tilfeller i praksis ble senket gjennom regulering av krysseierskap
og multimedieeierskap.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget vedtok en ny konkurranselov (jf. Innst. O. nr. 50 (2003-2004)) som
innfører forbud mot konkurransebegrensende samarbeid og
utilbørlig utnyttelse av markedsmakt. Forbudene dekker
all næringsvirksomhet, også i mediesektoren.
Virkemidlene som finnes i medieeierskapsloven er av samme type som
de som er vedtatt i konkurranseloven.
Disse medlemmer minner om at
det fra en rekke hold er blitt hevdet at medieeierskapsloven fører
til det motsatte av mangfold og konkurranse, nemlig forvitring.
Erfaringene fra de siste par år kan tyde på at
dette er riktig. Samtidig har flere, deriblant Norsk Redaktørforening,
påpekt at det viktigste tiltak for bevaring av mangfold
i mediene er en styrking av prinsippene i Redaktørplakaten.
Disse medlemmer legger derfor
til grunn at hensynene til mediemangfold og ytringsfrihet bedre
ivaretas gjennom økt vekt på prinsippene i Redaktørplakaten
og en regulering av samarbeid og strukturendringer i mediesektoren
på lik linje med andre sektorer. Dette gjør det
unødvendig å opprettholde en egen medieeierskapslov.
Det er vanskelig å se behovet for at to ulike forvaltningsorgan
skal kunne gripe inn mot samme transaksjoner og samarbeid med samme
type virkemiddel. Dette er ikke god bruk av samfunnets ressurser.
Disse medlemmer viser til at
konkurransemyndighetene har lang erfaring med arbeid i forhold til ulike
sektorer, inklusive mediesektoren, og er godt rustet for oppfølgning
av samarbeid og strukturendringer i mediesektoren. Disse
medlemmer mener derfor at denne delen av Medietilsynets
virksomhet er overflødig.
Disse medlemmer mener altså at
det ikke er behov for nasjonale eierskapsbegrensninger ut over det som
Konkurransetilsynet setter.
Disse medlemmer foreslår
derfor:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
sak om avvikling av medieeierskapsloven og Medietilsynets virksomhet
på dette felt - med sikte på at disse problemstillinger
skal reguleres og kontrolleres gjennom konkurranseloven og Konkurransetilsynet."
Komiteens medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, støtter
en bred gjennomgang av de aktuelle tilsyns arbeidsfelt og formelle
stilling, og mener på generelt grunnlag at det er positivt
at tilsyn i størst mulig grad er uavhengig av det respektive
departement.
Komiteen merker seg
at departementet vil videreføre dialogen med ESA om dagens
system for kontroll med kryssubsidiering av NRK er tilfredsstillende. Komiteen forutsetter
at spørsmålet om kryssubsidiering og beslektede
problemstillinger vil bli fulgt svært nøye i tiden
som kommer.
Komiteen vil videre understreke
den betydelige vertikale integrasjon som foregår i hele
medieverdenen, og da særlig med hensyn til kringkastingsfeltet. Komiteen merker
seg at departementet flere steder i meldingen peker på at
dette utviklingstrekket - i tillegg til økende grad av
horisontal integrasjon - kan medføre en risiko for at konkurransen
i ett eller flere berørte markeder svekkes, til tross for
at man p.t. har lover som i utgangspunktet skal regulere dette på en
tilfredsstillende måte. Komiteen viser i
denne forbindelse blant annet til den senere tids debatt om eierskap
i medieverdenen, og da særlig Telenors rolle.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
imøteser en gjennomgang av medieeierskapsloven, slik at
denne bedre kan tilpasses dagens og morgendagens utfordringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at medieeierskapsloven ikke har
fungert etter hensikten innenfor papir og etermediene, og at de
begrensninger loven i dag legger for eierskapet på disse
områdene, ikke gir tilfredsstillende løsninger
i forhold til utviklingen av dagens mediemarked. Disse medlemmer mener
at man på disse områdene vil oppnå tilfredsstillende
løsninger med utgangspunkt i konkurranselovens bestemmelser.
Komiteens medlem fra Høyre mener
at man, dersom medieeierskapsloven skal tas i bruk i spørsmålet
om vertikal integrasjon, må gjøre grunnleggende
endringer i forhold til hovedlinjene i dagens lov. Dette
medlem vil ikke nå ta stilling til om revisjon av
medieeierskapsloven er et godt utgangspunkt for det videre arbeidet
med disse spørsmålene, men avvente de forslag
og utredninger departementet her har bebudet. Dette medlem vil
understreke at man her står overfor svært komplekse
problemområder og at man i realiteten må legge
kortene på nytt. Det er da nødvendig å se
den totale lovgivningen på området og tilsynsmyndighetenes
arbeidsområder og mandater i sammenheng.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, støtter departementets konklusjoner
om listeføring av viktige begivenheter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre noterer seg at departementet vil
komme tilbake med egen sak om listeføring av
viktige nasjonale begivenheter, jf. kringkastingsforskriftens § 2-8.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser positivt på at
arbeidet med en ikke-kommersiell kanal går videre, og at
det gis plass til denne i det digitale bakkenettet. Flertallet er
enig i at de aktuelle aktørene i en slik åpen
kanal selv må utforme de konkrete løsningene for
hvordan kanalen skal organiseres mv.
Flertallet mener imidlertid det
er viktig at departementet følger arbeidet og at Stortinget
holdes orientert om hvordan denne saken utvikler seg.
Komiteen understreker viktigheten
av at lokal-TV også i fremtiden får gode distribusjonsmuligheter. Komiteen er
tilfreds med at lokal-TV kommer på plass i det digitale
bakkenettet som forutsatt. Komiteen deler departementets
betraktninger om behovet for å ta i bruk regulatoriske
virkemidler dersom aktørene i bakkenettet ikke kommer frem
til tilfredsstillende løsninger på egen hånd.
Komiteen viser til meldingen
og har for øvrig ingen merknader.