Post 1 Driftsutgifter blir foreslått
auka samla med 5,875 mill. kroner.
Ei auking med 0,875 mill. kroner mot at kap.
683 Ressurssenter for natur- og reindriftstenester, post 1 Driftsutgifter
blir foreslått redusert med tilsvarande beløp.
I tillegg styrking av post 1 med 5 mill. kroner knytt til utgifter
til helserefusjonsprosjektet.
Post 21 Særskilde driftsutgifter foreslås
redusert med 5 mill. kroner. Forslaget fremmast mot tilsvarande auke
under kap. 601 post 73 Tilskot til helse- og rehabiliteringstenester
for sjukmeldte.
Post 45 foreslås auka med 8 mill. kroner.
Styrkinga av Arbeids- og velferdsetaten med
13 mill. kroner; 5 mill. kroner på post 1 og 8 mill. kroner
på post 45 fremmes med inndekking i nedsetjing av løyvinga
under kap. 634 post 73. Forslaget inneber òg at Helse-
og omsorgsdepartementets ramme blir redusert med 3 mill. kroner,
jf. St.prp. nr. 10 (2007-2008).
Rekneskapen til tidlegare Rikstrygdeverket viste
i 2006 tre uavklarte differansar som er vidareført i Arbeids-
og velferdsetatens rekneskap. Dette gjeld kasseforsterkningar, pensjonstrygd
for sjømenn og bidragsområdet. Nettoeffekten av
differansane utgjer 106,7 mill. kroner.
Differansane for kasseforsterkningar og pensjonstrygd
for sjømenn er per i dag isolert og bokført som gjeld
i Arbeids- og velferdsetaten sin balanse. Etterkontrollar viser
at utbetalingane er korrekte, slik at differansen ikkje utgjør
ein reell gjeld.
For bidragsområdet er differansen per
i dag isolert og bokført som ein fordring i Arbeids- og
velferdsetaten sin balanse. Etterkontrollar tilbake til 1992 viser
at utbetalingane er korrekte knytt til innbetalt bidrag. Differansen
er av rekneskapsteknisk art og representerer ikkje ein reell fordring
i Arbeids- og velferdsetaten sin balanse.
Departementet gjer framlegg om at differansane
blir postert ut i Arbeids- og velferdsetaten sitt rekneskap mot
konto for forskyving i balansen. Det er satt i verk tiltak som skal
sikre at det ikkje blir nye differansar. Det synast til forslag
til vedtak II.
Post 71 Særskilde arbeidsmarknadstiltak, kan overførast, foreslås
redusert med 50 mill. kroner.
Post 73 Investeringar i skjerma verksemd foreslås redusert
med 10 mill. kroner.
Post 74 Lønnssubsidie ved reaktivisering, overslagsløyving, foreslås
redusert med 24 mill. kroner til 20 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, har ingen merknader og
slutter seg til det fremlagte forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyreviser til at
bakgrunnen for mindreforbruket på dette kapittel, ifølge
departementet, er noe lavere gjennomsnittlig pris på arbeidsmarkedstiltakene
for yrkeshemmede enn hva som lå til grunn for forslaget
til bevilgning i St.prp. nr. 1 (2006-2007). Det er også blitt
mindre behov for investeringer i skjermede virksomheter enn hva
som lå til grunn for bevilgningen i forslaget til statsbudsjett
for 2007.
Disse medlemmer mener det er
behov for en betydelig sterkere innsats på de områder
som gjelder tiltak for å få yrkeshemmede tilbake
til en aktiv tilværelse og innsats på arbeidsmarkedet.
Det er derfor lite tillitvekkende, slik disse medlemmer ser
det, når bevilgede midler ikke blir benyttet.
Når det gjelder post 74, Lønnssubsidium
ved reaktivisering er mindreforbruket begrunnet med at aktiviteten
på disse tiltakene er blitt lavere enn regnet med. Disse
medlemmer anser lønnssubsidium ved reaktivisering
og uførepensjon som lønnstilskudd som kan være
effektive virkemidler i arbeidet med å hjelpe yrkeshemmede
og andre uføretrygdede tilbake til yrkesaktivitet enten
restarbeidsevnen er stor eller liten, og mener at innsatsen på dette
området burde har vært betydelig større
fra NAVs side. Disse medlemmer viser til sine respektive
partiers merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2007-2008) i tilknytning
til kap. 634.
Post 1 Ventelønn, overslagsløyving,
foreslås auka med 15 mill. kroner til 340 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, har ingen merknader og
slutter seg til det fremlagte forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre finner behovet for å øke
utgiftene til ventelønn vanskelig å forstå i
dagens situasjon med høy sysselsetting og mangel på arbeidskraft. Disse
medlemmer mener at det må gjøres en større
innsats fra NAV"s side for å bistå dem
som, etter dagens regelverk har rett til ventelønn, for
å skaffe seg nytt arbeid istedenfor å være
passive mottakere av offentlige ytelser.
Disse medlemmer viser til sine
respektive partiers merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2007-2008)
i tilknytning til kap. 635.