Det vises til brev av 13.09.2007 fra Riksrevisjonen
til Nærings- og handelsdepartementet. I brevet ber Riksrevisjonen
om Nærings- og handelsdepartementets endringsforslag til
faktabeskrivelsene, samt kommentarer til vurderingene i utkastet
til rapport. Det vises også til e-post av 18.09.2007 fra
Nærings- og handelsdepartementet v/Frode Sørland.
Nedenfor gis Entra Eiendoms kommentarer til
faktabeskrivelser og vurderinger i Riksrevisjonens utkast av 13.09.2007
til hovedanalyserapport.
Utkast til hovedanalyserapport hvor våre
endringer og merknader fremkommer følger vedlagt.
I kapittel 3.1 Samsvar med selskapets formål
i Riksrevisjonens utkast til hovedanalyserapport sies det at;
"I henhold til aksjeloven § 2-2 skal selskapets
virksomhet framgå av selskapets vedtekter. I St.meld. nr. 22
(2001-2002) påpekes det at formålsavgrensningen bør
angi en klart avgrenset kjernevirksomhet og ikke oppmuntre til framstøt
utenfor denne. Også i Norsk anbefaling om eierstyring og
selskapsledelse framheves det at vedtektene sammen med offentliggjorte
mål og hovedstrategier skal bidra til at aksjeeierne har
den nødvendige forutsigbarhet hva angår selskapets
virksomhet."
I denne anledning ønsker Entra Eiendom å påpeke
at selskapets strategi ble behandlet og godkjent i styremøte
12.12.2000, og har siden da i hovedsak bestått uendret.
Strategi og mål har kontinuerlig vært offentliggjort,
blant annet gjennom selskapets årsrapporter, og har også løpende
blitt presentert for aksjeeieren. Etter selskapets syn er den vedtatte
strategi innenfor de premisser som ble lagt for selskapet ved etableringen, samt
den løpende dialog som har vært mellom aksjeeier
og selskapet. Dette er også bekreftet gjennom Stortingets
behandling av revidert nasjonalbudsjett 2005, ref St.prp. nr. 65
(2004-2005).
I samme kapittel sies også følgende;
"I St.prp. nr. 84 (1998-99), kapittel 7.5.1, framgår
det at man må " […] legge til
grunn det faktum at selskapets kundegruppe utelukkende består
av statlige virksomheter. Dette er virksomheter som får
bevilget midler over statsbudsjettet til å dekke den husleien selskapet
har krav på.""
Ovennevnte sitat er i St.prp. nr. 84 (1998-99)
hentet ut fra et kapittel som omhandler selskapets økonomiske
forhold ved etableringen generelt, og gjelder spesielt en vurdering
av åpning for fremtidig delprivatisering av selskapet.
Det påpekes her også at staten ved etableringen
fremdeles vil eie 100% av selskapets egenkapital, og at
staten således ikke vil gi fra seg verdier gjennom etableringen
av selskapet. Denne omtalen relaterer seg dermed til kunde- og leietakersituasjonen
selskapet hadde på etableringstidspunktet, og gir i seg
selv ikke noen føringer for selskapets fremtidige utvikling
i kundestrukturen. Entra Eiendom kan derfor ikke se at dette sitatet
har relevans i denne sammenhengen, og mener sitatet her er tatt
ut av sin sammenheng.
I kapittel 3.2 Krav til forretningsmessig drift
sies følgende;
"Lovverk og generelle faglige standarder forutsetter at
virksomheter som skal drives forretningsmessig, har etablert god
forretningsskikk, selskapsledelse, internkontroll og risikostyring.
Det grunnleggende målet for forretningsmessig drift er
at virksomheten skal gi et best mulig økonomisk resultat
for eieren."
I denne sammenhengen ønsker selskapet å kommentere
at Entra Eiendom i perioden 01.07.2000 til 31.12.2005 har økt
verdijustert egenkapital med over 400%, noe som også fremgår
av Riksrevisjonens Dok. nr. 3:2 (2006-2007) (bl.a. i kapittel 2.2).
Selskapet har også levert ledende resultater sammenliknet
med bransjen for øvrig, noe som bl.a. kan dokumenteres
gjennom foreliggende IPD-resultater. I en vurdering av forretningsmessig
drift mener selskapet at det er viktig å foreta en sammenligning
mot bransjen forøvrig, men vi observerer at Riksrevisjonen
ikke har gjort dette verken i Dok. nr. 3:2 (2006-2007) eller i foreliggende utkast
til hovedanalyserapport.
I kapittel 4.1.1 har vi lagt til ytterligere
redegjørelse rundt Dark AS sin rolle i rehabiliteringen
av Biskop Gunnerus gate 14 (se vedlegg). Dette er samme informasjon
som vi oversendte Riksrevisjonen i forbindelse med verifisering
av faktabeskrivelsene, ref vårt brev av 04.09.2007, men
som Riksrevisjonen har unnlatt å ta med. Dette er også informasjon
Riksrevisjonen har fått tidligere i forbindelse med sin
innhenting av informasjon fra Entra Eiendom gjennom 2007, og er
således ikke ny informasjon for Riksrevisjonen. Etter vår
vurdering er dette informasjon som må være med
i faktabeskrivelsen for å gi en tilfredsstillende korrekt
fremstilling av bakgrunnen for vårt engasjement mot Dark AS.
I kapittel 4.1.2 oppgir Riksrevisjonen at Cort
Adelersgt 33 var regulert til næringsformål. Dette
er ikke korrekt, ettersom eiendommen var regulert til offentlige
formål. Dette ble beklageligvis ikke korrigert av oss i
vår verifisering av faktabeskrivelsene oversendt til Riksrevisjonen
04.09.2007.
I kapittel 4.1.3 gis en redegjørelse
for Erik Løfsnes forbindelse mot XXXXXX og XXXXX. I vår verifisering av faktabeskrivelsene,
ref vårt brev av 04.09.2007 til Riksrevisjonen, la vi til
supplerende informasjon som vi mener er nødvendig for å få en
korrekt fremstilling av forbindelsene her. Denne informasjonen er
ikke lagt inn i foreliggende utkast til hovedanalyserapport. Etter
vår mening må dette tas med, og vi har innarbeidet
dette i utkast til rapport (se vedlegg).
I samme kapittel var følgende setning
tatt med i faktabeskrivelsen som vi verifiserte (ref vårt
brev av 04.09.2007);
"Megler antar at det kan ha vært kjøper
som ville ha inn klausulen om konfidensialitet."
I det foreliggende utkast til hovedanalyserapport
er denne setningen tatt ut. Etter selskapets mening er dette viktig
informasjon rundt konfidensialitetsforholdet, og setningen må derfor
tas inn i igjen.
I kapittel 4.1.5 har Entra Eiendom innarbeidet
en nødvendig presisering i forbindelse med at XXXX ble foreslått
som styremedlem i Entra Eiendom. Videre er det også gjort
en korreksjon av XXXX ansettelsesforhold,
da dette ikke var korrekt i foreliggende utkast til hovedanalyserapport
(sistnevnte forhold er en feil som har oppstått etter at
Entra Eiendom verifiserte faktabeskrivelsene).
I kapittel 4.1.6 oppgir Riksrevisjonen blant
annet følgende;
"Eiendommen ble i åpningsbalansen verdsatt
til ca. 28,3 mill. kroner. Beløpet som Entra Eiendom solgte Cort
Adelers gate 33 for i 2004 er ikke fastsatt eksakt da eiendommen
ble solgt sammen med Fritzners gate 12 i en samlet sum på 75
mill kroner. I Entra Eiendoms regnskaper fremkommer at eiendommen
ble bokført solgt for ca. 53 mill kroner. Kort tid etter
ble eiendommen videresolgt for 62 mill. kroner. I overgangen september/ oktober
2006 ble eiendommen omsatt for 101 mill. kroner. Etter avklaringer
om regulering i januar 2007, som innebærer at lokalene
kan benyttes til kontorer, men ikke boliger og forretningslokaler,
har eiendommen blitt omsatt for 105 mill. kroner."
Selskapet mener det er viktig at Riksrevisjonen
her opplyser konkret om når og til hvem eiendommen ble videresolgt
for 62 mill. kroner. Dette er også informasjon som vi påpekte
måtte være med i vår verifisering av
faktabeskrivelsene, ref vårt brev av 04.09.2007 til Riksrevisjonen,
men det er ikke tatt til følge av Riksrevisjonen. I tråd
med informasjon vi nå har innhentet fra XXX i
EiendomsConsult har selskapet i denne sammenheng innarbeidet nødvendige
endringer og presiseringer i utkast til rapport, se vedlegg.
I kapittel 4.2.1 har vi lagt til en presisering
rundt sluttoppgjøret på 1 mill. kroner for Youngsgate
7-9.
Vi har også lagt til en ytterligere
presisering i fotnote 13. Dette er også en presisering
vi gjorde i forbindelse med verifisering av faktabeskrivelsene,
men ble ikke tatt til følge av Riksrevisjonen.
I kapittel 4.2.4 oppgir Riksrevisjonen at Erik
Løfsnes ble valgt inn i styret i Vålerenga Ishockey
AS i desember 2001. Entra Eiendom har tidligere orientert Nærings-
og handelsdepartementet, ref brev av 30.03.2007, om at Erik Løfsnes
ble valgt inn i styret på generalforsamling 26.11.2002.
Denne informasjonen ble deretter videresendt fra Nærings-
og handelsdepartementet i brev til Fremskrittspartiets Stortingsgruppe. Entra
Eiendoms informasjon i dette forholdet var basert på innhentet
skriftlig erklæring fra daglig leder i Vålerenga
Ishockey AS, se vedlegg. Entra Eiendoms informasjon stemte også overens
med informasjon i foretaksregisteret, hvor Erik Løfsnes
ble registrert som styremedlem 04.03.2003. Entra Eiendom er høsten 2007
blitt forelagt informasjon som viser at Erik Løfsnes ble
forespurt samt takket ja til å være styremedlem i
Vålerenga Ishockey AS i desember 2001. Ifølge
den nye informasjonen ble han formelt valgt inn som styremedlem
i generalforsamling 08.01.2002. På bakgrunn av den nye
informasjonen beklager Entra Eiendom at de opplysninger rundt dette
forholdet som ble gitt i vårt brev av 30.03.2007 til Nærings-
og handelsdepartementet ikke var korrekt. Det påpekes imidlertid
at informasjonen ble gitt på bakgrunn av skriftlig erklæring
fra Vålerenga Ishockey AS og informasjon fra foretaksregisteret.
Informasjonen ble således gitt i god tro.
I kapittel 4.4.1 har vi innarbeidet ytterligere
informasjon om de prosjekter Optimo har gjennomført for Entra
Eiendom, og om bakgrunnen for kjøp av aksjer i Optimo.
Dette er informasjon som ble oversendt Riksrevisjonen i forbindelse
med verifisering av faktabeskrivelser, ref brev av 04.09.2007, men
som Riksrevisjonen ikke fullt ut har innarbeidet.
I kapittel 4.4.2 oppgir Riksrevisjonen blant
annet følgende;
"I åpningsbalansen var verdien av eiendommen
satt til 910 000 kroner. Verdien ble i dette tilfellet vurdert ut fra
eksisterende bebyggelse og eksisterende bruk. Ved utgangen av 2001
ble eiendommen vurdert som boligeiendom, der det ble lagt vekt på at
den kunne selges som et utviklingsobjekt, og verdien ble ut fra
dette vurdert til 7 mill. kroner. Ut fra en investerings-analyse
av Entra Eiendoms boligprosjekt, datert 11. oktober 2001, ble den
forventede verdien av prosjektet anslått til ca. 12 mill.
kroner. Dette representerer den forventede merverdien (dvs. prosjektutviklingsgevinst)
etter gjennomføring av boligprosjektet (forventet salgsverdi etter
ferdigstillelse i forhold til samlede investeringer). I beregningen
av samlet investering er tomteverdien anslått til 20 mill.
kroner."
Etter selskapets oppfatning har ikke siste setning
i dette relevans for fremstillingen av den forventede merverdien,
og den er heller ikke helt korrekt fremstilt. Setningen bør
derfor tas ut. Alternativt må den omformuleres til følgende;
"I beregningen av samlet investering er markedsverdien
av tomt inklusive eksisterende bebyggelse anslått til 20
mill. kroner."
I kapittel 4.5.1, første kulepunkt
har vi lagt til en nødvendig presisering. Dette ble også lagt
inn i forbindelse med verifisering av faktabeskrivelsene, ref brev
av 04.09.2007, men ble ikke tatt til følge av Riksrevisjonen.
Presiseringen bidrar til å begrunne hvorfor Entra Eiendom
tidligere har gitt noe upresis informasjon på dette forholdet.
I kapittel 4.5.1, tredje kulepunkt har vi lagt
til informasjon om det samlede økonomiske omfanget av Entra Eiendoms
forretningsforbindelse med XXX. Dette ble også lagt
inn i forbindelse med verifisering av faktabeskrivelsene, ref brev
av 04.09.2007, men ble ikke tatt til følge av Riksrevisjonen.
I kapittel 4.5.1, fjerde kulepunkt har vi lagt
til informasjon om hvorfor selskapet tidligere ikke har vektlagt at
det våren 2004 også ble vurdert salg av Fritznersgt 12
til den indonesiske ambassaden, men at vi har fokusert på prosessen
rundt mulig utleie til ambassaden. Dette ble også lagt
inn i forbindelse med verifisering av faktabeskrivelsene, ref brev
av 04.09.2007, men ble ikke tatt til følge av Riksrevisjonen.
Etter selskapets syn må kapittel 4.5.2,
andre kulepunkt strykes. Realiteten i saken var at en av hovedårsakene
til at pst. besluttet å ikke gå videre med Youngskvartalet
var usikkerhet rundt reguleringsstatus (dvs reguleringsrisikoen),
noe Riksrevisjonen selv også sier i sin faktabeskrivelse
(ref kapittel 4.2.6). Selskapet ser at formuleringen rundt dette
i brevet til Kontroll- og konstitusjonskomiteen var noe upresis,
men kan ikke se at dette har vesentlig betydning i sakens anledning.
Etter selskapets syn må derfor dette kulepunktet strykes.
Videre må også kapittel 4.5.2,
tredje kulepunkt etter selskapets syn strykes. I brevet til Kontroll-
og konstitusjonskomiteen har vi oppgitt den foreslåtte
hovedregulering for eiendommen, som er kontor. Vi har i brevet ikke
sagt at "eiendommen kun skulle benyttes til kontorlokaler", men
vi har oppgitt at "Forslaget bygger på erstatning av eksisterende
bebyggelse med nytt kontorbygg i opp til 8 etasjer". I dette ligger
at omregulering til kontor er oppgitt som hovedformål.
Det er imidlertid helt naturlig at lokaler på gateplan
i sentrum reguleres til publikumsrettet virksomhet (f.eks. butikker
og restauranter), mens det for eiendommene totalt er kontor som
er hovedformål. Punktet må derfor strykes (innholdet
er i beste fall av uvesentlig betydning).
Når det gjelder kapittel 4.5.2, fjerde
kulepunkt vedrørende Erik Løfsnes styreverv i
Vålerenga Ishockey AS, vises det til tidligere kommentarer.
Selskapet beklager at den informasjonen selskapet ga i brev til Nærings-
og handelsdepartementet av 30.03.2007 vedrørende dette
forholdet, i etterkant har vist seg å ikke være
korrekt.
I samme kapittel er det videre gjort nødvendige
presiseringer rundt håndtering av kjøp og salg
innenfor fullmakt. I denne sammenheng viser vi til styrets behandling
av sak 59/01, hvor det ble godkjent salg av en rekke eiendommer.
Styrevedtaket i sak 59/01 er et gyldig styrevedtak, og
skiller seg ikke på noen måte fra andre styrevedtak
i andre saker i selskapet. Sånn som dette er fremstilt
i Riksrevisjonens utkast til rapport blir det ikke korrekt, og våre
presiseringer her er nødvendige. Dette kapittelet er også delvis
omarbeidet siden vi fikk faktagrunnlaget oversendt for verifisering.
I kapittel 4.6.2, første kulepunkt
har vi innarbeidet ytterligere nødvendige presiseringer
rundt utviklingen av Krambugt 3 og Olav Tryggvasonsgt 3. Dette er informasjon
som er nødvendig for å få korrekt fremstilling
av fakta i dette forholdet.
I kapittel 5.1 i omtalen av Cort Adelers gate
33 og Fritzners gate 12 i utkastet til rapport sies blant annet følgende;
"I Dokument nr. 3:2 (2006-2007) er det videre stilt spørsmål
ved om tilbakekjøpet av Fritzners gate 12 var lønnsomt
for selskapet. De nye opplysningene i saken bidrar ikke i vesentlig
grad til å avklare dette spørsmål."
Som Riksrevisjonen er kjent med, har selskapet
utarbeidet lønnsomhetsanalyse som viser at direkteavkastningen
fra eiendommen overstiger eiernes avkastningskrav, også etter
at de 2,5 mill. kronene er inkludert i eiendommens anskaffelseskostnad.
Vi kan derfor ikke se at Riksrevisjonen har grunnlag for sin påstand,
og avsnittet må derfor strykes.
Videre sies det også at;
"Undersøkelsen viser at Entra Eiendom ikke
i tilstrekkelig grad har kunnet dokumentere prosessen knyttet til
salget av Cort Adelers gate 33 og Fritzners gate 12 og tilbakekjøpet
av Fritzners gate 12. Beregninger, habilitetsvurderinger og annen
informasjon om transaksjonene som burde ha foreligget på transaksjonstidspunktet,
er av Entra Eiendom utarbeidet i etterkant og på forespørsel
fra og i kommunikasjon med Riksrevisjonen. Betingelsene for transaksjonene er
heller ikke tilstrekkelig dokumentert. Dette bidro til liten grad
av gjennomsiktighet og etterprøvbarhet."
Som Riksrevisjonen også selv kommenterer
i redegjørelsene rundt prosessene i faktadelen, ble habilitetsvurderingene
foretatt på transaksjonstidspunktet. Disse var imidlertid
på transaksjonstidspunktet ikke skriftlig dokumentert og
arkivert. Videre er det kun én lønnsomhetsberegning
angående tilbakekjøpet av Fritzners gate 12 som
er beregnet i etterkant. Denne ble utarbeidet som følge
av at Riksrevisjonen vurderte de 2,5 mill. kronene som anskaffelseskostnad
på Fritzners gate 12, og at Riksrevisjonen på denne
bakgrunn stilte spørsmål ved avkastningen i tilbakekjøpet.
Som Riksrevisjonen er kjent med, og som også fremgår
av faktabeskrivelsene, hadde Entra Eiendom hele tiden forholdt seg
til de 2,5 mill. kronene som en kostnad på Cort Adelers gate
33. Hvilken øvrig informasjon om transaksjonene som burde
ha foreligget på transaksjonstidspunktet er ikke spesifisert.
For øvrig vil vi også her
kommentere at selskapet ved behandlingen av Dok. nr. 3:2 (2006-2007)
var helt åpen på at det var et klart forbedringspotensiale
rundt dokumentasjon. Selskapet har tatt selvkritikk på at
man ikke har vært tilstrekkelig sporbar i alle forhold.
Blant annet som følge av dette har det i den siste tiden
blitt gjort ytterligere forbedringer i Entramodellen, og det har vært
fokusert på implementering og etterlevelse av denne.
Med bakgrunn i ovenstående har selskapet
innarbeidet nødvendige endringer i nevnte avsnitt.
Entra Eiendom slutter seg til at ryddighet og åpenhet rundt
premissene i slike prosesser er viktig for at allmennheten skal
ha tillit til at kjøp og salg av eiendommer er fundert
på et forretningsmessig og faglig forsvarlig grunnlag.
Under omtale av andre transaksjoner sies det
avslutningsvis;
"Ettersom styret i begynnelsen av desember 2001 vedtok
at Nordahl Bruns gate 18 skulle selges, kan det stilles spørsmål
ved selskapets begrunnelse for å avvise budet."
Etter selskapets vurdering tar ikke Riksrevisjonen her
tilstrekkelig hensyn til verdikonsekvensene av at det etter at budet
ble avslått ble gitt bygge- og deleforbud for eiendommen.
Dette har etter selskapets vurdering vesentlig betydning for eiendommens
verdi. Budet var basert på de forutsetninger som lå til
grunn før bygge- og deleforbudet ble gitt. Videre henviser
Riksrevisjonen til en investeringsanalyse som tilsa en forventet
gevinst i forhold til bokført verdi på 31 mill.
kroner. Vi vil her påpeke at denne analysen var utarbeidet før
selskapet hadde fått fullt ut vurdert eiendommens potensiale,
og man hadde tro på at den forventede gevinsten kunne være
større enn det investeringsanalysen tilsa.
For øvrig registrerer vi at Riksrevisjonen
på dette punktet viser til styresak 59/01 som
et endelig vedtak om at Nordahl Bruns gate 18 kunne selges, samtidig som
man andre steder i faktabeskrivelsene og vurderingen stiller spørsmål
ved gyldigheten av dette vedtaket. Styrevedtaket i sak 59/01
er et gyldig styrevedtak, og skiller seg ikke på noen måte
fra andre styrevedtak i andre saker i selskapet. Med bakgrunn i
kravene til forretningsmessig drift, påhviler det selskapet
i alle forhold å søke å oppnå best
mulig avkastning. På dette tidspunkt ble det på denne
bakgrunn vurdert at budet ikke var tilfredsstillende. Etter selskapets
vurdering må derfor ovennevnte setning strykes.
I kapittel 5.2 sies det innledningsvis;
"Undersøkelsen viser at Entra Eiendom i
forbindelse med utarbeidelsen av faktabeskrivelsen i Dokument nr. 3:2
(2006-2007) ikke ga tilstrekkelige informasjon, og ga opplysninger
som ikke var korrekte."
Selskapet vil her beklage at det i forbindelse
med utarbeidelse av Dok. nr. 3:2 (2006-2007) ikke ble gitt tilstrekkelig
og korrekt informasjon vedrørende transaksjonene rundt
Cort Adelers gate 33 og Fritzners gate 12. De dokumenter som den
gang ble fremlagt var de dokumenter som etter administrerende direktørs
oppfatning var de relevante med hensyn til hvordan de aktuelle transaksjonene
endte. I etterkant ser selskapet at dette ikke var tilstrekkelig
for å få gjennomført en fullstendig gjennomgang
av saken.
I samme kapittel sier Riksrevisjonen følgende;
"Noen av de uriktige eller upresise opplysningene
er gitt for å imøtegå Riksrevisjonens
vurderinger og andre merknader som er framkommet gjennom behandlingen av
Dokument nr. 3:2 (2006-2007). Dette gjelder blant annet opplysninger
om administrasjonens informasjon til styret om fullmaktstransaksjoner.
Administrerende direktørs fullmakt til å selge
eiendommer er knyttet til gjennomføringen av konkrete salg.
Det at selskapets styre ut fra en strategisk vurdering har fattet
vedtak om eiendommer som skal selges har liten betydning for vurderingen
av hvordan fullmakten er benyttet."
Etter selskapets oppfatning må denne
uttalelsen bygge på en misforståelse fra Riksrevisjonens
side. Det er ikke riktig at administrerende direktørs fullmakt begrenser
seg til gjennomføringen av konkrete salg. Administrerende
direktørs fullmakt omfatter fullmakt til å beslutte
og gjennomføre eiendomstransaksjoner innenfor fullmaktsbeløpet
(som den gang var inntil 50 mill. kroner). For disse transaksjonene
er det altså ikke behov for å informere styret
i forkant av kontraktsinngåelse, og det er heller ikke
behov for noe styregodkjennelse av disse transaksjonene. Hensikten
med fullmakten er å gi administrerende direktør
nødvendig fleksibilitet uten å måtte
involvere styret. Dette er helt normal praksis i bransjen, og det
er også vanlig med langt større fullmaktsgrenser
enn i Entra Eiendom.
Videre kan det her se ut som om Riksrevisjonen
vurderer sak 59/01 som en ren strategisk vurdering. Dette er
ikke riktig, da dette var en konkret implementering og operasjonalisering
av den allerede vedtatte strategien vedrørende blant annet
geografisk fokus og hvilken type eiendom selskapet skulle besitte.
Det er således ikke grunnlag for Riksrevisjonens uttalelse,
og hele avsnittet må derfor strykes.
Når det gjelder Riksrevisjonens kommentar
i samme kapittel vedrørende opplysninger om kommunikasjonen
med pst. og planlagt bruk av Youngs gate 7-9, er selskapet enig
i at opplysningene har vært upresise. Det vises i denne
sammenheng til våre kommentarer til kapittel 4.5.2 i faktabeskrivelsene
tidligere.
Innledningsvis i kapittel 5.3 sier Riksrevisjonen;
"Undersøkelsen viser at Entra Eiendom har
gjennomført eller planlagt investeringer for over 2,5 mrd. kroner
i eiendommer som i hovedsak benyttes til private formål.
I disse beregningene kommer eventuelt selskapets investeringer på Brattøra
i tillegg. Dokument nr. 3:2 (2006-2007) viste at selskapets private
leietakerandel har vært stigende fra opprettelsen og fram til
utgangen av 2005. Den nye undersøkelsen viser at den private
leietakerandelen er stigende også etter utgangen av 2005."
Etter selskapets vurdering foreligger det ikke
noen øvre begrensning for hvor stor andel private leietakere selskapet
kan ha. I denne sammenheng har selskapet forholdt seg til regjeringens
forslag i St.prp. nr. 65 (2004-2005), og Stortingets behandling
av denne. Finanskomiteen og Stortinget sluttet seg her til regjeringens
forslag som blant annet sier at det er "...lite hensiktsmessig å etablere
en fast prosentvis begrensning for andelen av selskapets arealer
som leies ut til sekundærkunder". Videre utgjøres
i overkant av halvparten av investeringsomfanget på 2,5
mrd. kroner som Riksrevisjonen oppgir av kjøp og utvikling
av Biskop Gunnerus gate 14. Dette var en eiendom som ble kjøpt av
daværende Posten BA, og med leieavtale med Posten BA om
lag halvparten av de daværende arealene. Gjennom kjøpet
av eiendommen bidro selskapet til å sikre at verdiutviklingen
forble på statens hender. Entra Eiendom var i tett dialog
med flere andre statlige/offentlig tilknyttede potensielle
leietakere, herunder bl.a. NSB og statlige og kommunale etater,
uten at dette førte frem. De øvrige arealene i
eiendommen er derfor leiet ut til private leietakere. Selskapet ønsker
imidlertid å påpeke at denne eiendommen vil være
et godt fremtidig potensielt objekt for offentlige leietakere, blant
annet med bakgrunn i beliggenhet, lokalenes fleksibilitet og de
relativt korte gjenværende kontraktstidene med private
leietakere.
Noen av hovedårsakene til at selskapets
andel private leietakere i de siste år har steget, og at
den forventes å stige ytterligere de kommende år,
er selskapets utvikling av Grenseveien 92 i Oslo, samt kjøp
av Akersgaten 51 i Oslo og Kjørbo i Sandvika. I 2003 flyttet
Vegdirektoratet fra vår eiendom Grenseveien 92 til vår
nyutviklede eiendom Alnafossen. Dette medførte at Grenseveien
92 ble fraflyttet og stående tom. Selskapet gjorde flere
forsøk på å få leiet ut eiendommen
til andre statlige og/eller offentlige leietakere, uten å lykkes
med det. Eiendommen ble deretter fullstendig rehabilitert, og er
nå fullt utleid. Leietakerne er i all hovedsak private
leietakere. Dette er i tråd med prinsippene som ble fastsatt
ved etableringen av selskapet, hvor håndtering av eiendom
som fraflyttes av statlig leietaker ble drøftet.
Akersgaten 51 ble kjøpt høsten
2002 i forbindelse med at Aftenposten flyttet til Biskop Gunnerus
gate 14. Entra Eiendom har i lengre tid vært i dialog med
flere potensielle statlige og offentlige leietakere for leie av denne
eiendommen, herunder NAV og Regjeringsadvokaten samt et departement,
uten at dette har ført fram. For tiden er eiendommen under
total rehabilitering. Det er inngått leieavtale med Vinmonopolet
(et annet statlig aksjeselskap) for en vesentlig andel av lokalene
(ca. 6.000 kvm), mens resterende arealer er/forventes leid
ut til private aktører. For øvrig har eiendommen
en strategisk beliggenhet i forhold til våre primærkunder,
og vil på sikt derfor kunne være et fremtidig
potensielt objekt for statlige leietakere.
Selskapet inngikk i 2006 avtale om kjøp
av Kjørboparken i Sandvika fra Norsk Hydro i forbindelse
med at de vil fraflytte eiendommene og samlokalisere seg i nybygg
på Vækerø. Selskapet har her vunnet konkurransen
om ny lokalisering for politiet i Asker og Bærum, og er
i gang med rehabilitering av eksisterende bygg samt nytt tilbygg
i Kjørboparken til dette formålet. I etterkant
av kjøpet er det også blitt avklart at Norsk Hydro
fremdeles vil ha behov for noe kontorlokaler på Kjørbo,
og det er derfor inngått leieavtale for dette. For øvrige
eksisterende lokaler er det inngått leieavtaler med private
aktører. Selskapet ser for seg at lokaler som nå er
disponert til Norsk Hydro vil kunne være aktuelle for potensielle
offentlige leietakere når disse fraflyttes, samt at også potensielt
nybyggingsareale på området vil kunne være
aktuelt for offentlige leietakere.
I Riksrevisjonens uttalelse ovenfor inngår
også planlagt ombygging av Krambugt 3/Olav Tryggvasonsgt
3 i Trondheim. Selskapet ønsker her å påpeke
at eiendommen ble kjøpt gjennom utøvelse av opsjon
nettopp for å ivareta en statlig leietakers interesser
og ønsker om samlokalisering i Skattens hus selv om denne
leietakeren var i en bindende leieavtale for flere år fremover
med annen utleier. Dette forholdet har vi også tatt inn
som endring i Riksrevisjonens vurdering av Krambugt 3/Olav
Tryggvasonsgt 3 senere i samme kapittel.
I samme kapittel sier også Riksrevisjonen;
"Av de kjøpte eiendommene som er utleid
til statlige aktører er betydelige arealer knyttet til
såkalte "formålsbygg". Dette gjelder Nasjonalbiblioteket
og Høgskolen på Kjeller. Med unntak for disse
eiendommene er kun 43 prosent av de utleide arealene i selskapets nye
eiendommer utleid til statlige aktører."
Selskapet vil her påpeke at ved etableringen
av selskapet ble det overført en rekke høgskoleeiendommer, da
dette ble vurdert å være innenfor selskapets formål. Enkeltstående
høgskoler i sentrale strøk ble da heller ikke
definert som formålsbygg. Det var kun undervisningseiendom
som inngikk i et campus-område som ble definert inn i denne
kategorien. Når det gjelder det forhold at Entra Eiendom
skulle kjøpe og rehabilitere/utvikle Nasjonalbiblioteket,
er dette en sak som ble særskilt besluttet av Stortinget.
Dette er videre behandlet i St.prp. nr. 65 (2004-2005) som Stortinget
sluttet seg til;
"Når det gjelder offentlige kulturbygg og
formålsbygg for øvrig har Entra Eiendom AS på kommersielle vilkår
engasjert seg når slike har vært lagt ut i konkurransemarkedet.
Dette bl.a. ut fra at staten/det offentlige er selskapets
primærkunder.
Eksempler på slike
prosjekter er det nye Nasjonalbiblioteket og Høgskolen
i Akershus. Staten som leietaker har i slike tilfeller valgt å slutte
avtale med Entra Eiendom AS som leverandør og utbygger
etter konkurranse med andre tilbydere."
I tillegg vises det også til tidligere
redegjørelse vedrørende Biskop Gunnerus gate 14,
som selskapet kjøpte fra Posten BA, og bidro til å opprettholde
verdiene på statens hånd. Utifra de to selskapenes
kjernevirksomhet er det for øvrig også naturlig
at Entra Eiendom AS foresto utvikling og utleie av denne eiendommen
fremfor at Posten gjorde dette. Som også nevnt tidligere,
var det opprinnelig tenkt en større andel statlige/offentlige
leietakere i Biskop Gunnerus gate 14 enn det som er resultatet så langt.
Selskapet anser imidlertid eiendommen som et godt potensielt objekt
for fremtidige offentlige virksomheter.
På denne bakgrunn finner ikke selskapet
grunnlag for at Riksrevisjonen trekker ut de to nevnte eiendommer, og
deretter gir en prosentandel av utleide arealer i nye eiendommer
som er utleid til statlige eiendommer. Avsnittet må derfor
fjernes. Alternativt må avsnittet omarbeides i tråd
med selskapets innarbeidede endringer i utkast til rapport, se vedlegg.
I samme kapittel sier Riksrevisjonen følgende;
"Det kan imidlertid stilles spørsmål
ved om det ligger innenfor Stortingets forutsetninger at Entra Eiendom med
utgangspunkt i sitt samfunnsansvar kan ta initiativ til og delta
i store byutviklingsprosjekter hvor det synes å være
begrensede muligheter for å bidra til å dekke statlige
aktørers behov for lokaler."
Etter selskapets vurdering har det på dette
området vært en vesentlig utvikling siden selskapet
ble etablert i 2000. Det er klare politiske signaler om at næringslivet,
og de statlige aksjeselskaper blant dem, må ta et langt
større grad av samfunnsansvar i sine handlinger, og implementere
samfunnsansvar i sine strategier. I tråd med dette har
Entra Eiendom tilpasset seg denne utviklingen, og ment at man har
holdepunkt for sin vurdering i de opprinnelige forutsetninger, samt
de krav som offentligheten stiller til næringslivet og
dets virksomhet på dette området. Uavhengig av
hvem som er leietaker i de konkrete lokaler, vurderes hovedhensikten å bidra
skape gode helhetlige løsninger. Dette oppnår
man ikke gjennom kun å fokusere på enkelteiendommer.
Med denne bakgrunn mener selskapet at avsnittet i utkastet til rapport
må omformuleres, eller tas ut.
Riksrevisjonens vurderinger avsluttes med følgende;
"Undersøkelsen viser at selskapets virksomhet
slik det er forvaltet gjennom selskapets forretningside, strategier
og praksis i vesentlig grad oppmuntrer til framstøt utenfor
selskapets kjernevirksomhet. Det kan på denne bakgrunn
stilles spørsmål ved om Nærings- og handelsdepartementet
i tilstrekkelig grad har sørget for å klargjøre
Entra Eiendoms formål."
Blant annet med bakgrunn i regjeringens forslag
i St.prp. nr. 65 (2004-2005) og stortingets behandling av den, kan
ikke selskapet se at virksomheten er forvaltet på en måte
som bryter med kjernevirksomheten. Selskapet oppfatter den løpende
dialogen med eier som god og avklarende.