Hydros opsjonsprogram ble innført i
2001. Det fremgikk av pressemelding fra Hydro datert 4. mai 2001
at Oslo Børs var blitt orientert om at generaldirektør
Eivind Reiten og øvrige medlemmer av Hydros konsernledelse
var tilbudt kjøpsopsjoner i selskapets aksje. Det fremgikk
videre at opsjonene bare kunne utløses fullt ut dersom
Hydros aksjonærer hadde hatt en avkastning på 20
prosent årlig i perioden fra april 2001 til april 2004,
målt som summen av økt aksjekurs og utbytte. Innløsningskursen
på opsjonene var 390,40 kroner, og innløsningen
ville kunne skje i perioden 30. april 2004 til 30. april 2006.
Av pressemelding fra Hydro datert 2. september 2004
fremgikk det at styret i Hydro som en videreføring av ordninger
med korte og langsiktige incentiver, hadde vedtatt å tildele
opsjoner til om lag 35 personer i Hydros øverste ledelse. Prisen
for aksjer under opsjonsordningen var for tildelinger i 2004 fastsatt
til 476 kroner per aksje.
Det fremgikk at opsjonene tidligst kunne utløses 1.
juli 2007 og senest 30. juni 2010. Videre fremgikk det at for opsjoner
som ble tildelt i 2004 og etterfølgende år, var
det fastsatt en maksimal grense for hvor stor opsjonsgevinst som samlet
sett kunne innløses ved å utøve opsjonene,
tilsvarende den enkelte leders basislønn i det år
gevinstene ble realisert.
Styret i Norsk Hydro ASA besluttet 23. juli
2007 å avvikle selskapets opsjonsordning, i tråd
med retningslinjene fra 2006 for statens holdning til lederlønninger.
Av pressemelding fra Hydro datert 25. juli 2007 fremgikk det blant
annet at 35 ledere ville motta en utbetaling fordi fremtidige rettigheter
knyttet til tidligere tildelte opsjoner bortfalt. Samlet utbetaling
knyttet til innløsning av opsjoner tildelt i 2003 og 2004,
samt utbetaling knyttet til avvikling av opsjoner tildelt i 2005 og
2006, utgjorde 210 mill. kroner. Utbetalingen omfattet både
ledere som gikk til StatoilHydro og ledere som fortsatte i Hydro
etter fusjonen av Hydros olje- og gassaktiviteter med Statoil.
Det fremgikk videre at utbetalingen ville bli beskattet som lønn.
Nærings- og handelsdepartementet reagerte
på størrelsen av de utbetalte beløp,
og på at det var gjort flere justeringer i opsjonsavtalens
forpliktelser som det ikke var informert om tidligere.
Både fra flere andre aksjeeiere i Norsk
Hydro ASA, i offentligheten og fra politisk hold, ble det reagert
på måten Hydros avvikling av opsjonsordningen
var gjennomført.
Nærings- og handelsdepartementet kontaktet
27. juli 2007 advokatfirmaet Selmer, som hadde vært departementets
rådgiver ved StatoilHydro-transaksjonen. Advokatfirmaet
ble bedt om å vurdere alle forhold knyttet til lovligheten
av Norsk Hydro ASAs styres håndtering av tidligere tildelte
opsjoner til ledelsen, avviklingen av ordningen og innløsningen
av opsjonene. Oppdraget ble formalisert i brev av 30. juli 2007.
Også advokat Gudmund Knudsen i advokatfirmaet
BAHR ble bedt av Nærings- og handelsdepartementet om å bistå i
vurderingene. Oppgaven var primært å kvalitetssikre
Selmers uttalelse. Oppdraget ble formalisert i brev av 31. juli
2007.
Begge advokatfirmaene la frem sine rapporter om
ettermiddagen 3. august 2007, og det ble holdt pressekonferanse
i regi av Nærings- og handelsdepartementet samme kveld.
De to advokatfirmaene kom til ulike konklusjoner
med hensyn til om styret hadde nødvendige fullmakter til å avvikle
ordingene på den måten som lå i styrets
vedtak.
Etter Selmers vurdering lå avviklingen
av Hydros opsjonsprogrammer innenfor styrets kompetanse etter allmennaksjeloven.
Selmer vurderte det videre slik at avviklingen av eksisterende ordninger
ikke var omfattet av de nye reglene i allmennaksjeloven, jf. § 6-16
a første ledd nr. 3, jf. annet ledd og § 5-6
tredje ledd.
Etter Selmers vurdering behøvde ikke
styret å innhente særskilt fullmakt fra generalforsamlingen for å gjennomføre
den vedtatte avviklingen.
Advokatfirmaet vurderte det videre slik at avviklingen
av Hydros opsjonsprogrammer for ledende ansatte som ble overført
til StatoilHydro ved sammenslåingen av Hydros petroleumsvirksomhet
med Statoil ASA, var en nødvendig konsekvens av sammenslåingen.
For Hydro-ledere som fortsatte sitt ansettelsesforhold i Hydro,
var det imidlertid ikke nødvendig å avvikle ordningen
som en direkte konsekvens av sammenslåingen.
Advokatfirmaet BAHR delte ikke advokatfirma Selmers
syn på at avviklingen av opsjonsordningene i juridisk forstand
var en nødvendig konsekvens av sammenslåingen,
selv om også de så at det kunne være
hensiktsmessig. Ifølge BAHR avvek de særskilte
avviklingsavtalene som Hydro inngikk fra opsjonsavtalens ordning
og ga opsjonsinnehaverne en bedre ytelse enn det som fulgte av opsjonsavtalene.
BAHR viste videre til at allmennaksjeloven § 6-16
a første ledd nr. 3, jf. § 5-6 tredje
ledd fastsetter at generalforsamlingen skal fastsette retningslinjer
for tildeling av godtgjørelse til selskapets ledelse som
er aksje- eller aksjeverdibasert, og at slike retningslinjer er
bindende for styret.
Det fremgår videre av BAHRs uttalelse
at det ved beregningen av det avtalte kontantoppgjøret til
opsjonsinnehaverne, ikke var tatt hensyn til den fordelen det var
for opsjonsinnehaverne at kravet om tre års opptjeningstid
(arbeidsplikt) og plikten til reinvestering i Hydroaksjer var bortfalt.
Dette var vilkår etter de opprinnelige opsjonsavtalene.
BAHR vurderte det slik at den avtalen styret inngikk, samlet sett
ikke kunne sees på som en ren avviklingsavtale innenfor
opprinnelige opsjonsvilkår, men som en endringsavtale som
kan synes å gi opsjonsinnehaverne en klart bedre og annerledes
ytelse enn de opprinnelige avtalene.
BAHR mente videre at styret hadde andre handlingsalternativer
enn det som ble valgt, og som klart ikke hadde vært omfattet
av allmennaksjeloven § 6-16 a, jf. § 5-6
tredje ledd.
Begge advokatfirmaene mente at saken burde ha vært
lagt frem for Hydros generalforsamling, senest 5. juli 2007.
På oppdrag fra Nærings- og
handelsdepartementet kom BAHR 5. august 2007 med en vurdering av
saksbehandlingen i Norsk Hydro ASA i tilknytning til styrevedtaket
om å avvikle opsjonsordningen. Det fremgår at
vurderingene i det vesentlige bygget på informasjon i forbindelse
med utarbeidelsen av utredningen av 3. august 2007, og at BAHR ikke
hadde etterspurt informasjon fra Hydro om saksbehandlingen eller
for øvrig vært i kontakt med Hydro om de spørsmål
som ble behandlet.
BAHR ga følgende oppsummering:
"Hydro har ikke gitt noen offentlig redegjørelse for
sin saksbehandling, og det foreligger følgelig svært
begrenset informasjon om denne. Basert på de opplysninger
som foreligger, er det imidlertid vår konklusjon at det
er nærliggende å reise kritikk mot saksbehandlingen
i Hydro.
Dette har først og fremst sammenheng
med at initiativet til avviklingen av opsjonsordningen synes å ha
blitt tatt av konsernledelsen, og at enkelte av lederne synes å ha
deltatt i behandlingen av saken i Hydro, til tross for at de har
stått i et motpartsforhold til Hydro. Vi stiller spørsmål ved
valget av eksterne rådgivere og organiseringen av oppdragene.
Styreleder
er ansvarlig for at saken blir forsvarlig forberedt for styret.
Etter vårt syn burde styreleder i en sak som denne, hvor
sentrale ledere hadde en betydelig økonomisk særinteresse, tatt
initiativ til å søke bistand hos eksterne rådgivere
uten bånd til selskapet som kunne foretatt en selvstendig
vurdering av saken direkte overfor styret/kompensasjonskomiteen.
Konsernsjefen (og andre involverte ledere) har imidlertid også et
selvstendig ansvar for at selskapets saksbehandling er forsvarlig,
og dette gjelder især når det er konsernledelsens
egne forhold som aktualiserer behovet."
Jan Reinås trakk seg som styreleder
5. august 2007.
I pressemeldingen kommenterer Reinås
sin beslutning slik:
"Statsråden gjorde det klart at min fratreden
var en forutsetning for at han ville bidra til å få en avslutning
på diskusjonen om styrets håndtering av avviklingen
av Hydros opsjonsordningen. Jeg opplevde dette som press fra en
enkelt aksjonær.
Etter en samlet vurdering
har jeg på denne bakgrunn besluttet å gå av
som styreleder i håp om å bidra til å gjøre
det lettere for bedriftsforsamlingen å ta stilling til
styrets håndtering av saken.
Jeg understreker
at jeg fremdeles mener at styret har hatt fullmakt til å avvikle
de tidligere inngåtte opsjonsavtalene, som har vært
kjent for Hydros aksjonærer siden ordningen ble innført
i 2001. Vi har ansvar for å respektere de avtaler selskapet
har inngått og jeg fastholder at styret, etter grundige
vurderinger, har funnet frem til en skikkelig måte å avvikle
opsjonsordningene på. Hydros kompensasjon til toppledelsen
vil fremover bestå av fast lønn og prestasjonsbasert
bonus, i tråd med statens retningslinjer for lederlønninger."
4. august 2007 besluttet styret i Norsk Hydro ASA å innkalle
selskapets bedriftsforsamling til møte mandag 6. august
for å vurdere styrets håndtering av opsjonsavtalene.
Styret stilte samtidig sine plasser til rådighet. I forbindelse
med bedriftsforsamlingens møte ble det kjent at Hydros
konsernledelse, deriblant konsernsjef Eivind Reiten, hadde frasagt
seg deler av sin opsjonsgevinst.
Bedriftsforsamlingen i Hydro fattet i møtet
6. august 2007 følgende vedtak:
"Hydros styre har gitt bedriftsforsamlingen en grundig
fremstilling av saksbehandlingen i forkant av, begrunnelsen for
og innholdet av styrets beslutning 23. juli 2007 om å avvikle
Hydros opsjonsordning.
Bedriftsforsamlingen tar til
etterretning at styret på dagen møte uttaler at
den ekstraordinære generalforsamlingen 5. juli 2007 burde
vært orientert om planene for avvikling av opsjonsordningene
mot en engangsutbetaling.
Bedriftsforsamlingen er
orientert om at det foreligger ulike vurderinger av det juridiske grunnlag
for beslutningen om avvikling av selskapets opsjonsordning. Bedriftsforsamlingen tar
til etterretning at styret etter sitt beste forretningsmessige skjønn
har fattet beslutning om å avvikle opsjonsordningen.
Bedriftsforsamlingen
tar til orientering at konsernsjef Eivind Reiten i dag på eget
initiativ har tilbudt styret å redusere den avtalte utbetaling
for avviklingen av opsjoner tildelt i årene 2005 og 2006
med 50 prosent. De øvrige medlemmer av konsernledelsen
har sagt seg villig til å redusere den avtalte utbetaling
for avviklingen av opsjoner tildelt i årene 2005 og 2006
med 30 prosent. Bedriftsforsamlingen ser dette som et viktig bidrag
til å skape ro om selskapet, hvilket vil gi styret og konsernledelse
det nødvendige grunnlag for å videreutvikle Hydro
som ett av Norges mest sentrale selskap.
Bedriftsforsamlingens
ansatt-valgte representanter mener at reduksjonen av utbetalingene burde
vært større og at styret kunne bidratt til dette.
Imidlertid ønsker de ansattes representanter å bidra
til ro i selskapet.
På denne bakgrunn vil
bedriftsforsamlingen enstemmig uttrykke sin tillit til styret."
Komiteen henvendte seg i brev av 10. oktober 2007
til nærings- og handelsministeren vedrørende den
politiske håndteringen av statens eierskap i Norsk Hydro
ASA. Brevets ordlyd var:
"Regjeringen har i sommermånedene håndtert Hydro-styrets
avslutning av opsjoner og styreleders påtvungne avgang.
Kontroll-
og konstitusjonskomiteen vil be om en redegjørelse for
Regjeringens handlemåte i disse sakene og begrunnelse for
denne."
Komiteen fikk svar fra nærings- og
handelsministeren 6. november 2007. Svarbrevet følger som vedlegg
1 til innstillingen.
I brevet redegjør statsråden
innledningsvis for endringer i allmennaksjeloven høsten
2006 og om de nye retningslinjene for statlig eierskap og holdning
til lederlønn.
Det vises til at staten ba om at følgende
stemmeforklaring ble inntatt i protokollen fra Hydros generalforsamling
8. mai 2007:
"Staten mener at Styrets erklæring om retningslinjer
for ledende ansatte i Norsk Hydro ASA slik redegjort for av styrets
leder og slik den er gjengitt i Note 4 til konsernregnskapet på side
F19 i årsrapporten for 2006 er uklar. Det er vanskelig å skille
mellom hva som er en redegjørelse for eksisterende ordninger
og hva som er retningslinjer for det kommende regnskapsåret.
Dette bør gjøres bedre til neste generalforsamling.
Basert på den skriftlige redegjørelsen i årsrapporten
og på redegjørelsen fra styrets leder på generalforsamlingen
i dag vil staten stemme ja til Styrets retningslinjer. De er materielt
i tråd med Statens retningslinjer for godtgjørelse
til ledende ansatte på fire viktige punkter som er:
1. Styret vil ikke utstede
nye opsjoner eller opsjonslignende programmer.
2. Norsk Hydros system for variabel lønn
medfører at samlet variabel lønn ikke overstiger
6 måneders fastlønn.
3. At i fremtidige avtaler om pensjon vil
pensjonsalder som hovedregel ikke settes lavere enn 65 år
og at samlet kompensasjonsgrunnlag ikke bør overstige 66
prosent av lønnen.
4. Avtaler om etterlønn bør
ikke overstige 12 måneders fastlønn."
I svarbrevet redegjøres det videre
for at styreleder Jan Reinås tok initiativ til et møte
med eierskapsavdelingen i Nærings- og handelsdepartementet
21. juni 2007. Reinås ga først en orientering
om hovedpunkter i et nytt lederlønnssystem i Norsk Hydro.
En hovedkonklusjon var at samlet nivå på fastlønn
pluss bonus ville bli høyere enn før i tilknytning
til at de tidligere fordelene ved opsjonsordningen falt bort. Tallet
5, 6 mill. kroner i fastlønn for konsernsjef Reiten ble
nevnt. Når det gjaldt opsjonsprogrammet, sa Reinås
at det fra starten var beregnet til å gi et tillegg i total
kompensasjon på i gjennomsnitt 25 prosent av fastlønn,
mens det faktiske resultatet de siste årene hadde vært
et tillegg på i gjennomsnitt 86 prosent. Ifølge
brevet fra statsråden vurderte Eierskapsavdelingen det
slik at omleggingen av lønnssystemet rent teknisk ikke
brøt med bestemmelsene i statens retningslinjer med hensyn
til at bonus skulle være maks 50 prosent. Avdelingen ga
imidlertid uttrykk for at en slik økning i lønn
som Reinås redegjorde for, ville vekke reaksjoner.
Når det gjaldt utløsning av
opsjonsordningene, blir det i brevet redegjort for at Reinås
i møtet med eierskapsavdelingen orienterte om at Hydro-styret
hadde konkludert med at en avvikling av opsjonsordningene ved en
utbetaling ville være en bedre løsning enn videreføring.
Om verdiene skal Reinås ha sagt at de var beregnet etter standardmetoder,
og det ble vist til Black & Scholes-modellen.
Statsråden uttaler i brevet:
"Jeg ble kort tid etter møtet orientert
om saken fra avdelingen. På bakgrunn av de synspunkter NHD
hadde protokollert på generalforsamlingen, og det som var
sagt på møtet 21. juni 2007, hadde NHD etter mitt
syn gitt en klar tilbakemelding om statens holdning til å avvikle
opsjonsordninger. Inngåtte avtaler skulle naturligvis holdes,
men begrenses til nødvendige kostnader. Statens syn på fremtidig
lederlønnsutvikling skulle også være
klar."
Statsråden redegjør videre
for håndteringen av situasjonen etter Norsk Hydros offentliggjøring 25.
juli 2007 av beslutningen om å avvikle selskapets opsjonsordning.
Det fremgår:
"Kursutviklingen for Hydro-aksjen hadde virket til
at utbetalingsbeløpene ble høyere enn det som var
antydet en måned tidligere. Det ble også kjent
at opplegget innebar andre endringer i opsjonsavtalene. Plikten
til å reinvestere i Hydroaksjer bortfalt, det forelå ikke
lenger noen arbeidsplikt for opsjonsmottakerne, og taket for størrelsen
på bonusen til den enkelte var borte.
I
Nærings- og handelsdepartementet reagerte vi både
på størrelsen av de utbetalte beløp,
og på at det var gjort flere justeringer i opsjonsavtalenes forpliktelser
som det ikke var informert om tidligere. Dette var forhold, som
etter mitt syn, burde ha gitt grunnlag for å forhandle
om en reduksjon ved beregningen av opsjonsutbetalingene."
Statsråden viser videre til at det
ble reagert på måten Hydros avvikling av opsjonsprogrammene
var gjennomført, fra flere aksjeeiere i Norsk Hydro ASA,
i offentligheten og fra flere politiske hold. Det vises også til
at det ble reist spørsmål om håndteringen
av avtalene lå innenfor styrets fullmakter etter endringene
i allmennaksjeloven, jf § 6-16 a, og om det ved kontantutbetalingen
ble gjort så vesentlige endringer i forutsetningene for
opsjonsavtalene at avviklingsavtalen måtte anses som en
ny avtale. Videre ble det pekt på at spørsmålet
om en avviklingsordning verken ble tatt opp på den ordinære
generalforsamlingen 8. mai 2007 eller på den ekstraordinære
generalforsamlingen 5. juli 2007.
Statsråden viser til at Nærings-
og handelsdepartementet for sin del konkluderte med at det var behov
for å gjøre egne undersøkelser for å skape trygghet
rundt behandlingsmåten.
Statsråden redegjør i brevet
for at Advokatfirmaet Selmer ble kontaktet 27. juli 2007, og at
avtalen ble formalisert gjennom et oppdragsbrev 30. juli 2007. Oppdraget
var å vurdere alle forhold knyttet til lovligheten av Norsk
Hydro ASAs styres håndtering av tidligere tildelte opsjoner
til ledelsen, avviklingen av ordningen og innløsningen
av opsjonene.
For primært å kvalitetssikre
Selmers uttalelse ble advokat Gudmund Knutsen i advokatfirmaet BAHR
kontaktet. Oppdraget ble formalisert i brev av 31. juli 2007.
Statsråden viser til at det ble tillyst
pressekonferanse om ettermiddagen 3. august 2007, i forbindelse
med fremleggelse av hovedkonklusjonene fra de to advokatfirmaenes
vurderinger.
Statsråden redegjør for at
de to advokatfirmaene kom til ulike konklusjoner med hensyn til
om styret hadde nødvendige fullmakter til å avvikle ordningene
på den måten som lå i styrets vedtak.
Rapportene fra Selmer og BAHR var vedlagt statsrådens
brev.
Statsråden omtaler i brevet også bedriftsforsamlingens
behandling 6. august 2007.
Når det gjelder styreleder Jan Reinås’ avgang, har
statsråden følgende kommentarer:
"Etter at de to juridiske vurderinger fra hhv. Selmer
og BAHR forelå og var offentliggjort 3. august 2007, var
det naturlig å invitere Hydros styreleder Jan Reinås
til mitt kontor for å drøfte saken og dens videre
behandling. I løpet av denne samtalen fant jeg det riktig å gjøre
oppmerksom på at Nærings- og handelsdepartementet
ikke ville støtte et eventuelt forslag om gjenvalg av Reinås
som styreleder i Norsk Hydro ASA ved styrevalget høsten
2007; et valg som var blitt nødvendig som ledd i gjennomføringen
av StatoilHydro-fusjonen. Jeg ga samtidig uttrykk for at min vurdering
var at, med den situasjon som var oppstått i opsjonssaken,
ville Hydro være best tjent med at Reinås trakk
seg; både av hensyn til Hydro og for den videre behandling
av saken.
Dagen etterpå hadde jeg telefonisk
kontakt med styreleder Jan Reinås, der han informerte meg om
at Hydro-styret ville innkalle bedriftsforsamlingen til møte
6. august 2007 for å vurdere styrets handlemåte.
Jeg fikk klar forståelse av at Reinås ville tre
tilbake i forbindelse med dette møtet. I en ny telefonsamtale
samme dag meldte jeg tilbake at jeg ville kommentere positivt at styret
ville legge opsjonssaken fram for bedriftsforsamlingen, og at Reinås
da ville trekke seg av hensyn til situasjonen i Hydro.
Søndag
5. august, et kvarter før Reinås holdt pressekonferanse
om saken, ble jeg informert om at han allerede samme dag ville trekke
seg fra vervet som styreleder i Norsk Hydro ASA på grunn
av manglende tillit fra største eier."
Som et ledd i behandlingen av saken besluttet komiteen å avholde
en åpen kontrollhøring onsdag 28. november 2007,
jf. reglement for åpne kontrollhøringer. Følgende
ble invitert og møtte til høring:
Nærings-
og handelsminister Dag Terje Andersen med departementsråd
Reier Søberg som bisitter.
Tidligere styreleder i Norsk Hydro ASA
Jan Reinås, med styresekretær i Norsk Hydro, Hans Martin
Heikvam som bisitter.
De hovedproblemstillinger komiteen ønsket å få belyst
under høringen, var:
1. Nærings-
og handelsdepartementets forhold til styret i Norsk Hydro ASA.
2. Behandlingen av avslutningen av opsjonsprogrammet
for ledende tilsatte.
3. Nærings- og handelsdepartementets
behandling av styreleder Jan Reinås’ avgang.
Det ble tatt stenografisk referat fra høringen.
Referatet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen sendte 4. desember
2007 et nytt brev til statsråd Dag Terje Andersen, der
det ble stilt spørsmål rundt Nærings-
og handelsdepartementets vurdering av avviklingen av opsjonsprogrammet
i Norsk Hydro ASA. Brevet hadde følgende ordlyd:
"I den åpne kontrollhøringen i
kontroll- og konstitusjonskomiteen 28. november, kom det frem at
opsjonsinnehaverne i Norsk Hydro ASA (Hydro), gjennom avtalen for
avviklingen av selskapets opsjonsprogram, gav avkall på opparbeidede
rettigheter, så som muligheten til selv å velge
tidspunkt for innløsning av sine opsjoner. Den fremforhandlede
avtalen inneholdt således ytelser og motytelser fra begge
parter - i et omfang som både selskapets styre og de meglerhus
som har vurdert avtalens innhold og verdi, har ansett som korrekt
og forsvarlig.
Komiteen ber i den forbindelse statsråden
om å redegjøre for hvorfor departementet likevel
anser at de avtaler som ble inngått er til klar fordel for
opsjonsinnehaverne, samt dokumentere denne vurderingen."
Komiteen mottok svarbrev fra statsråden
13. desember 2007. Brevet følger som vedlegg 2 til innstillingen.
Som svar på komiteens anmodning om dokumentasjon blir det
sitert fra de to rapportene Nærings- og handelsdepartementet
mottak fra Selmer og BAHR, der det også var inntatt vurderinger
fra de to finansielle rådgiverne Arctic Securities og First
Securities, som Selmer konsulterte i samråd med departementet.
Det fremgår blant annet at beregningene
av kontantvederlaget er knyttet til den faktiske kursen på Hydro-aksjer
på nærmere angitte tidspunkter. First har i sitt
brev til Selmer av 2. august 2007 uttalt at
”Opsjonsverdien er vesentlig større
jo høyere aksjekursen er. Opsjonsverdiene den 1. desember
ville ha ligget noe over 1/3 av verdien den 23. juli. Opsjonsverdiene
den 20. januar ville ha ligget på om lag 2/3 av
verdien seks måneder senere.”
Statsråden uttaler i brevet til komiteen:
"Jeg må fastholde min vurdering av at de
endringer som er gjort i vilkårene i avtalene og den sterke økning
over kort tid av opsjonsverdiene gjør det betimelig å stille
spørsmål ved om ikke Hydro-styret må anses å ha
hatt muligheter for å fremforhandle et - for selskapet
og aksjonærene - rimeligere avtaleopplegg for å avvikle
Hydro-ledelsens opsjonsavtaler. Jeg vil også understreke
at i henhold til vurderingen hos begge de juridiske rådgiverne
som staten benyttet var forbedringen i opsjonshavers vilkår
av en art som medførte at Hydros generalforsamling i det minste
burde ha vært orientert om endringene."
Statsråden uttaler videre:
"… Fremfor årlige utbetalinger
fremover, har opsjonsinnehaverne mottatt en større engangsutbetaling.
Det er ikke noe som har forhindret de aktuelle ledere i å kunne
nytte sitt kontantvederlag - etter skatt - til selv å reinvestere
i Hydro-aksjer og/eller Hydro-opsjoner i markedet, og således
fortsatt ha de muligheter som er nevnt. Det å få adgangen
til selv å kunne foreta dette valget må snarere
ses på som en fordel for opsjonsinnehaverne enn et avkall
på rettigheter det skal kompenseres for når opsjonsprogrammet avvikles."