Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Synnøve Brenden
Klemetrud og Tove Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf
Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti,
lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Trond
Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, mener forslaget
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande, Gunnar Kvassheim
og Gunvald Ludvigsen om tiltak for å gjøre adopsjonsprosessen
enklere, tar opp en svært viktig problemstilling, som det
bør settes fokus på.
Komiteen deler forslagsstillernes
syn i at adopsjon av barn ikke kan ansees å være
en menneskerett, men så lenge det finnes mange barn i verden
som ikke har omsorgspersoner, er det grunn til at vi som lever i
et vestlig land med høy levestandard gjør det
vi kan for å legge til rette for adopsjoner.
Komiteen merker seg at det er
en trend som viser at adopsjon av barn til utlandet reduseres i takt
med nasjonalstatens bedrede forhold innad. Dette betyr at dersom
man ønsker å legge til rette for adopsjon til
Norge, må det stadig inngås nye avtaler med land
der det er behov.
Komiteen merker seg at det kan
oppfattes slik at regelverk for potensielle adoptivforeldre blir stadig
mer rigid. Man opplever i dag at reglene blir stadig strengere og
at muligheter for adopsjon kobles sammen med ulike faktorer som
utdanning, inntekt, alder, helserisiko etc.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser
til at når retningslinjene for godkjenning av adoptivforeldre legger
vekt på god fysisk og psykisk helse, er dette av hensyn
til barnets beste. Dette vil spesielt være viktig med tanke
på at foreldrene skal kunne gi god omsorg til et barn som
eventuelt har spesielle behov, og som dermed vil kreve ekstra oppfølging
i mange år framover. Flertallet peker imidlertid
på at retningslinjene understreker at foreldre skal utgjøre
en omsorgsenhet, og at man i vurderingen av søkernes
egnethet som adoptivforeldre skal ta hensyn til dette. Flertallet er
tilfreds med at regelverket for godkjenning av adoptivforeldre åpner
for stor grad av skjønn og individuell vurdering av de
aktuelle søkerne, i henhold til ulike parametre som utdanning,
alder, inntekt osv. Flertallet vil peke på at
en relativt stor del av adopsjonssøknadene blir innvilget.
I 2006 ble i alt 1 071 saker, ifølge Bufdir, behandlet
i regionene, med en avslagsprosent på kun ca. 9 pst.
Flertallet merker seg at engangsstønad
for 2007 ved adopsjon utgjør kr 38 320,
og legger til grunn at Regjeringen vurderer adopsjonsstøtten
i forbindelse med de årlige budsjettprosesser.
Flertallet viser for øvrig
til statsrådens brev om saken (vedlegg).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
kan synes urimelig for noen å legge opp til et regelverk
som automatisk utelukker store deler av befolkningen. Disse
medlemmer mener videre det er viktig å se paret som
helhet og ikke utelukke paret fordi en av dem ikke fullt ut oppfyller
dagens forutsetninger om utdanning, inntekt, alder og helse.
Disse medlemmer mener også det
er grunn til å sette fokus på de økonomiske
vilkår for adoptivforeldre. Disse medlemmer konstaterer
at adopsjonsstøtten har variert fra år til år
- de siste 10-15 år. Dette gir en viss grad av usikkerhet
for de parene som går inn i en adopsjonsprosess.
Komiteen viser til høringsuttalelse
fra adopsjonsforeningene InorAdopt, Adopsjonsforum og Verdens Barn
av 13. november 2007 (Vedlegg). De nevnte foreningene er
de tre norske adopsjonsforeninger som har godkjenning for å drive
adopsjonsformidling. Komiteen viser også til
at komiteen har avholdt åpen høring i denne saken
der de nevnte foreninger møtte.
Komiteen viser for øvrig
til brev fra statsråd Karita Bekkemellem av 26. september
2007. (Vedlegg).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer tidligere har tatt til orde
for at homofile ikke skal kunne få adoptere. Disse
medlemmer merker seg at ingen land godkjenner adopsjon i
slike tilfeller, og at det er en betydelig kø av heterofile par
som står i kø for å få adoptere.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet har programfestet at man er imot at homofile skal
få adoptere, først og fremst av hensyn til hva som
er det beste for barna. Fremskrittspartiet mener det er å foretrekke
at barn vokser opp med omsorgspersoner av forskjellig kjønn.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen legge til grunn
for sitt arbeid at homofile ikke skal kunne godkjennes som adoptivforeldre."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil understreke at spørsmålet
om homofile og lesbiske skal få muligheten til å bli
vurdert som adoptivforeldre ikke dreier seg om hvorvidt disse gruppene
har like god omsorgsevne som andre, noe de selvsagt har. Dette
medlem mener spørsmålet handler om stabiliteten
i samlivet og hvilken vekt man tillegger det å ha både
mor og far som rollemodeller for barns identitetsutvikling i sitt
daglige oppvekstmiljø. Dette medlem vil
understreke at mange barn har en god oppvekst uten å ha
både en far og en mor hos seg. Likevel er det noe annet å anse
alternative familiekonstellasjoner som likestilte ordninger og som
like ønskelige på barnas vegne.
Dette medlem viser til at SSB-forsker
Turid Noack har foretatt en studie av forekomsten av skilsmisser
i registrerte partnerskap og ekteskap (Samfunnsspeilet nr. 6/2005).
Hun konkluderer på følgende måte:
"Analysen av det svenske materialet viste en betydelig
overrisiko for skilsmisse i registrerte partnerskap i forhold til
ekteskap. (….) En rekke skilsmissestudier finner at ektepar
med barn er mer beskyttet mot skilsmisse enn barnløse par, og
at barn betyr mer i så måte jo yngre de er. Siden
det er langt mindre vanlig med barn blant partnere enn blant gifte,
var det tenkelig at mye av forskjellen i skilsmisserisiko lå nettopp
her. (....) Også de barnløse lesbiske og homofile
partnerskapene hadde imidlertid betydelig overrisiko for skilsmisse
sammenliknet med barnløse ektepar. Enten vi så på alle
par eller bare barnløse par og kontrollerte for de samme
bakenforliggende faktorene, var overrisikoen for skilsmisse sammenliknet
med ektepar den samme, det vil si om lag tre ganger så stor
for de lesbiske parene og om lag halvannen gang så stor for
menn i registrerte partnerskap."
Dette medlem mener adopsjonsreglene
må ha fokus på det optimale for barnet, og da
må stabilitet i samlivet veie tungt. Dette medlem vil samtidig
påpeke at ved å gi homofile og lesbiske en generell
rett til å bli vurdert som adoptivforeldre på lik
linje med heterofile par, kommer norsk lovgivning i strid med den
europeiske konvensjonen om adopsjon.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til grunn
at barn som adopteres, skal ha rett til en mor og en far."
Komiteen viser til
at slik saksgangen i dag er lagt opp, får adoptivsøkere
et forhåndssamtykke til adopsjon i Norge før saken
sendes til utlandet. Før slikt samtykke kan gis, må søkerne
utredes av barnevernet i kommunen de tilhører.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil
understreke at behandling av den enkelte adopsjonssøknad
i stor grad baseres på individuell vurdering og skjønn, selv
om retningslinjene i adopsjonsloven skal legges til grunn for behandlingen.
For å ivareta barnets beste må de aktuelle faginstanser
ta mange ulike avveininger gjennom en grundig gjennomgang og vurdering
av de aktuelle søkerne. Flertallet understreker
at en slik saksbehandling er viktig for at det enkelte adoptivbarn kan
gis de beste muligheter i sin nye familie.
Flertallet er imidlertid enig
med forslagsstillerne i at man i saksbehandlingen både
i barnevernsarbeid generelt og i adopsjonssaker kan oppnå gode
synergier gjennom bedre samhandling og koordinering. Flertallet
vil peke på at f.eks. interkommunalt samarbeid innen barnevernet
har vist seg å forbedre saksbehandlingen både
kvalitativt og i forhold til tidsbruk. Flertallet legger
til grunn at Regjeringen i sin gjennomgang av saksfeltet vil se
på mulige tiltak for å korte ned saksbehandlingstiden
for adopsjonssøkere, og understreker at kommunene også i disse
sakene må følge alminnelige regler for saksbehandling
i forvaltningsloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at foreningene har opplyst at mange kommuner er så små,
eller har så høy utskifting av sosialarbeidere,
at det ikke finnes tilstrekkelig kompetanse til hva en slik rapport bør
inneholde. Bufetat region øst, som er den desidert største
regionen, har tidligere informert om at de sender nær 30
prosent av utredningene i retur til barnevernet fordi sosialrapporten
er mangelfull. Disse medlemmer mener dette viser
at kompetansen bør heves - og at det kan være
gevinster ved utstrakt interkommunalt samarbeid på dette
felt.
Disse medlemmer merker seg også at
det er svært stor forskjell i behandlingstiden, ettersom belastningen
hos barnevernet varierer fra kommune til kommune. Disse medlemmer mener det
er uakseptabelt at det i noen kommuner er eksempler på ventetid
på over 1 år før man har kunnet starte
utredningen av om familien kan godkjennes. I tillegg kommer selve
utredningstiden (ofte 3-6 måneder) og behandlingen hos Bufetat
(3-6 måneder). Ofte har søkerne brukt mange år
på å forsøke å få et
etterlengtet barn. For slike er en lang saksbehandling en ekstra påkjenning
og dermed ikke akseptabelt.
Disse medlemmer mener det bør
legges til grunn en maksimal behandlingstid for utredning av adoptivsøkere.
Erfaringsmessig har barnevernet mange steder stor belastning, og
utredning av adoptivsøkere er ett av de få områdene
der det ikke er noe krav til maksimal behandlingstid. Disse
medlemmer har stor forståelse for at andre saker
innen barnevernet prioriteres. Disse medlemmer mener
likevel at de nevnte behandlingstidene er for lange. Det bør
legges til grunn at den normale saksbehandlingstiden bør
være 9 måneder og at den ikke skal kunne overstige
12 måneder fra saken er sendt inn til man har et klart svar.
Disse medlemmer foreslår
at det legges til grunn en maksimal utredning av adoptivsøkere og
fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette
for en maksimal behandlingstid på 9 måneder for
adopsjonssøkere."
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette
for at det blir mulig å søke om adopsjon uavhengig
av land som er godkjent."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette
for prøveadopsjon før formidlingstillatelse gis."
"Stortinget ber Regjeringen øke driftsstøtten
for adopsjonsforeningen eller subsidiært ta et større ansvar
for utvikling av nye land i forhold til adopsjon."
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette
for at døve adopsjonsforeldre gis rett til gratis tolk
ved adopsjonsreise."
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette
for at prosessen rundt adopsjon skal bli mindre byråkratisk
og mer forutsigbar, og ber samtidig Regjeringen legge til rette
for at Norge skal søke å inngå samarbeidsavtaler
med flere land og at staten skal ha en mer aktiv rolle i forberedelse
av nye avtaler."
"Stortinget ber Regjeringen øke adopsjonsstøtten
til 1 G."
Komiteens medlem fra Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette
for at det er barnets beste som er avgjørende når adoptivforeldre
vurdere og ikke adopsjonssøkers legning eller potensiell
sykdomsrisiko."
Komiteen viser til
at foreningene påpeker at det er et problem at norske myndigheter
krever at søkere kun kan godkjennes for adopsjon fra ett bestemt
land. Dette må søkerne ta stilling til i starten
av prosessen. Ettersom det ofte tar svært lang tid før
søkerne får sin forhåndsgodkjenning, kan
mye ha endret seg i utlandet i mellomtiden. Dersom søkerne
da må bytte land, må de tilbake til Bufetat for å få ny
godkjenning for et nytt land, og de må også få skrevet
ut ny informasjon i sosialrapporten.
Komiteen finner adopsjonsforeningenes forslag
om at det må være mulig å søke
om adopsjon uavhengig av land interessant. Etter godkjenningen i
Norge må søkerne uansett ta stilling til hvilket
land søknaden skal sendes til.
Komiteen ser også at
en annen grunn til at søkerne bør godkjennes uavhengig
av land, er at det stilles mange krav til søkerne fra utlandet,
og ikke alle opplysninger fremgår før sosialrapporten
foreligger. Det vil derfor være langt enklere å ta
stilling til hvilket land som passer best for den enkelte familie
når sosialrapporten foreligger.
Komiteen mener derfor at foreningenes
forslag bør utredes i den gjennomgangen som departementet
skal foreta av adopsjonsfeltet.
Komiteen merker seg
at pr. i dag kommer det flest adopterte barn fra Kina, Colombia
og Sør-Korea.
Komiteen er enig med adopsjonsforeningen
i at når det gjelder våre samarbeidsland for adopsjon,
er det viktig at norske myndigheter opprettholder en grundig kontroll
med prosessen i barnas opprinnelsesland. Komiteen understreker
at det samtidig er viktig å anerkjenne opprinnelseslandenes
rett til selv å stille krav til norske familier som skal
adoptere barn fra deres land.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, understreker
at det er de godkjente organisasjonene for adopsjonsformidling som
på bakgrunn av sin kunnskap om feltet har rett til å inngå samarbeid
om adopsjon med ulike land. Det er deretter myndighetene, gjennom
Bufdir, som skal gi en eventuell formidlingstillatelse. Flertallet merker
seg at avslag på søknad om slik tillatelse har
vært begrunnet ut fra usikkerhet knyttet til ivaretakelse
av barnets interesser i det aktuelle land, og også i enkelte
tilfeller tvil om adopsjonssøkernes sikkerhet. Flertallet er
enig i at det bør føres en forsvarlig praksis
med hensyn til formidlingsgodkjenning i forhold til land der rettssikkerheten
ikke er tilstrekkelig dokumentert. Flertallet vil
imidlertid peke på at utenlandsadopsjon er regulert gjennom
Haag-konvensjonen, og at Regjeringen tar opp ulike temaer knyttet
til barns rettigheter og vern av barn i internasjonale drøftinger. Flertallet er tilfreds
med dette og støtter at slike spørsmål reguleres
gjennom internasjonale avtaler og konvensjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser det
som viktig at norske myndigheter legger til rette for at adopsjonsforeningene
skal kunne starte et samarbeid med nye land. Disse medlemmer har
her merket seg adopsjonsforeningenes ønsker om at det blir
enklere for foreningene å gjennomføre prøvesaker før
formidlingstillatelse gis.
Komiteen merker seg
at adopsjonsforeningene opplyser at gjennomsnittlig kostnad for
internasjonal adopsjon ligger på 100 000 til 150 000
kroner (inkludert hentereise). Denne kostnaden er, ifølge
foreningene, økende. Adoptivforeldrene dekker i dag en
stor del av kostnaden på egen hånd.
Komiteen har merket seg at adopsjonsforeningene ønsker
at adopsjonsstøtten økes til 1 G (folketrygdens
grunnbeløp).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er
tilfreds med at Regjeringen har bebudet en generell og helhetlig gjennomgang
av adopsjonsfeltet, med tanke på å forbedre adopsjonsprosessene
og sikre både adopsjonssøkere og adoptivbarns
rettigheter. Norges ratifikasjon av Haag-konvensjonen om vern av
barn og samarbeid ved internasjonale adopsjoner, er et av mange
viktige tiltak som allerede er iverksatt. Tilbud om adopsjonsforberedende
kurs for førstegangssøkere og nye regler for stebarnsadopsjon
i registrert partnerskap er gode tiltak som er satt inn for å styrke
adoptivfamiliene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
er grunn til å legge til rette for at prosessen rundt adopsjon
skal bli mer forutsigbar, og ber i den forbindelse Regjeringen legge
til rette for klare frister for saksbehandlingen.
Disse medlemmer mener at Norge
skal søke å inngå samarbeidsavtaler med
flere land, og Regjeringen bes vurdere om staten kan ha en mer aktiv
rolle i forberedelse av nye avtaler.
Disse medlemmer mener også at
de økonomiske rammene for adopsjon bør bli mer
forutsigbare, og ber Regjeringen i den forbindelse vurdere om adopsjonsstøtten
kan knyttes til folketrygdens grunnbeløp.
Disse medlemmer er bekymret for
at regelverk for potensielle adoptivforeldre ser ut til å bli stadig
mer rigid. Disse medlemmer mener at et par for eksempel
kan bli utmerkede adoptivforeldre selv om den ene av foreldrene
ikke er i en ideell alder, eller har en sykdom. Disse medlemmer ber
om at regelverket på dette felt gjennomgås med
sikte på å se paret som helhet, og ikke utelukke
paret fordi en av dem ikke fullt ut oppfyller dagens forutsetninger.
Komiteen viser for øvrig
til brev fra statsråd Karita Bekkemellem av 26. september
2007 (vedlegg). Statsråden konkluderer blant annet med
at det er flere forhold som tilsier at det er grunnlag for å foreta
en helhetlig gjennomgang av adopsjonsfeltet - og foreta en nærmere
drøfting av de ulike sidene av saken. Komiteen deler
dette syn og ser frem til at en slik sak blir lagt frem for Stortinget
på egnet måte.