Ved behandlingen av St.meld. nr. 31 (2002-2003)
Storbymeldingen, jf. Innst. S. nr. 117 (2003-2004), ba Stortinget
enstemmig Regjeringen legge fram en hovedstadsmelding med vekt på Oslos
rolle som hovedstad og største by, styringsutfordringene
i hovedstadsregionen og Oslos særlige utfordringer som
storby. Soria Moria-erklæringen klargjorde at Regjeringen ville
utarbeide en hovedstadsmelding. Utarbeidelsen er koordinert med
andre politiske prosesser for å følge opp flertallsregjeringens plattform.
Hovedstadsmeldingen markerer ikke noen nasjonal
overstyring av lokale myndigheter i regionen, men skal vise betydningen
av Regjeringens politikk for utviklingen i regionen. Den nasjonale
politikken skal legge til rette for lokalt ansvar og gode lokale
løsninger. Regjeringen vil føre en differensiert
politikk for landets ulike regioner, med hovedstadspolitikken som en
naturlig del. Når det oppstår særlige
utfordringer i hovedstadsregionen, vil Regjeringen bistå direkte
med statlig innsats for å nå nasjonale mål.
Regjeringen ønsker å føre
en samlet politikk for hovedstadsregionen, med det mål
at den skal utvikle seg som en åpen, trygg og skapende
region, til fordel for sine innbyggere og sitt næringsliv og
for hele landet.
Regjeringens hovedstadspolitikk bygger på prinsippene
i den nordiske modellen for vekst og velferd. Verdiskaping og produksjon
er en forutsetning for å kunne fordele. Samtidig er rettferdig
fordeling og gode velferdstjenester forutsetninger for høy
produktivitet. For hele Norge er det viktig at hovedstaden utnytter
sine store potensialer for nyskaping i næringsliv og kultur.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite, Tom Strømstad Olsen
og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge
Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og
Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam,
fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra
Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Vera Lysklætt,
viser til at en samlet kommunalkomité i Innst. S. nr. 117
(2003-2004) ba Regjeringen om å legge frem en egen hovedstadsmelding
der Oslos spesielle rolle som toneangivende storby og hovedstad
ble nærmere vurdert. Komiteen støtter
meldingens utgangspunkt om at en vurdering av hovedstadens rolle også må omfatte
kommunene som inngår i Samarbeidsalliansen Oslo-regionen,
og at Oslo utgjør selve navet i denne storbyregionen.
Komiteen erkjenner at Oslo er
i direkte konkurranse med storbyregionene København-Malmö,
Stockholm og Helsinki, og at økt konkurranseevne for hovedstadsregionen
er av strategisk betydning for Norge og norsk næringsliv. Komiteen er
glad for at meldingen tar til orde for en hovedstadspolitikk, og
mener nasjonal politikk bør underbygge Oslos utvikling
som dynamisk storby.
Komiteen vil peke på at
de nordiske storbyene sammen er viktige fyrtårn i Norden
for blant annet forskning, innovasjon og reiseliv. I et slikt perspektiv
har Norge og staten et ansvar for å bidra til et nordisk
storbysamarbeid, blant annet gjennom Nordisk råd, og ikke
bare skjele til konkurranse de nordiske storbyene imellom.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter Regjeringens ønske om å føre
en samlet politikk for hovedstadsregionen, med det mål
at den skal utvikle seg som en åpen, trygg og skapende
region, til fordel for sine innbyggere og sitt næringsliv
og for hele landet.
Flertallet er fornøyd
med at regjeringen Stoltenberg II, som første regjering,
legger fram en egen hovedstadsmelding. Oslo og hovedstadsregionen
har en rekke særlige utfordringer som flertallet er
glad for at Regjeringen vil bidra til å løse.
Komiteen har merket
seg at levekårsstudier viser at de fleste synes de har
det godt eller svært godt i Oslo.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener samtidig det er viktig å være oppmerksomme
på at Oslo også er en by der det finnes grupper
som ikke har det så bra, som har dårlig helse,
står utenfor arbeidslivet eller som har svært
lav inntekt. Flertallet er bekymret for at det er
et betydelig antall barn som vokser opp i familier med svært lav
inntekt, de fleste av dem barn med ikke-vestlig bakgrunn. Vestlige
bydeler i Oslo, slik som Vestre Aker og Ullern, har lavere indeks
for levekårsproblemer enn eksempelvis Gamle Oslo og Grorud. Flertallet ser
at Oslo har både de beste og dårligste levekårene
i landet.
Flertallet er bekymret over at
forskjellene i gjennomsnittlig levealder mellom bydelene er på opptil
12 år for menn. Befolkningen i bydeler i ytre vest ventes å bli
vesentlig eldre enn de som bor i indre østlige bydeler.
Forskjellene i levealder mellom vestkanten og østkanten
i Oslo har økt i perioden 1995-2000.
De økonomiske forskjellene i Oslo er
større enn i resten av landet, og flertallet har
merket seg at ulikheten har økt betydelig i tiårsperioden 1994-2004.
Flertallet viser til at Regjeringen
for perioden 2007-2010 har inngått et samarbeid med Oslo kommune
om et handlingsprogram for bolig-, by- og stedsutvikling i Groruddalen.
Flertallet viser til Regjeringens
målsetting om at alle skal kunne bo trygt og godt.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, viser til at andelen bostedsløse i hovedstaden
er anslått til ca. 1 500 av ca. 5 000
totalt på landsbasis. Bolig er en nødvendig forutsetning
for sosial og økonomisk deltakelse. Bostedsløsheten
kan bare løses i et tett samarbeid mellom kommune, stat
og boligkooperasjon. Dette flertallet vil understreke
det uverdige i at så mange lever uten fast bolig. Det må derfor
settes inn tiltak for å fjerne bostedsløsheten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det må inngås forpliktende samarbeid mellom
kommunen og staten. Husbanken vil på statlig side være
en sentral aktør som forvalter av ulike støtte-
og tilskuddsordninger spesielt rettet inn mot utleieboliger.
Flertallet er fornøyd
med at Regjeringen de siste årene har styrket Oslo-politiets
budsjetter. Oslo-politiet har en del særskilte oppgaver,
slik som blant annet ambassadesikkerhet, og særskilte utfordringer
slik som gjengkriminalitet, narkotika- og våpenomsetning
og det nye prostitusjonsbildet og menneskehandel. Trygghet er et grunnleggende
gode for alle innbyggere. Kriminaliteten i Oslo er høyest
i Norge, men byen kan likevel regnes som en av verdens tryggeste hovedsteder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at
Regjeringen har lagt frem en ordrik melding med mye statistikk og
fakta om situasjonen i Oslo, men lite politikk og konkrete tiltak.
Meldingen er nok et eksempel på at slike meldinger gjerne
blir en oppsummering av allerede vedtatt/innført
politikk, og lite nye forslag. Dette er en lærdom Stortinget
og Regjeringen bør ta med seg i vurderingen av behovet
for denne type meldinger.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen i hovedstadsmeldingen uttaler at de ønsker
at Oslo skal fungere som en drivkraft i nasjonal og regional utvikling,
og vil føre en offensiv politikk for å utvikle
fortrinn, kvaliteter og muligheter i Oslo og hovedstadsregionen.
Meldingen understreker også Oslos "annerledeshet" og betydning
som senter for nasjonal økonomi, kulturliv og kunnskapssamfunn.
Det er positivt at Regjeringen legger slik vekt på hovedstadens betydning
for hele landet. Disse medlemmer vil likevel påpeke
at Oslo i liten grad vil merke noen politiske konsekvenser av at
en hovedstadsmelding er lagt fram. Disse medlemmer savner
at gode beskrivelser av virkeligheten følges opp med nye
og konkrete tiltak.
Disse medlemmer mener mangfoldet
mellom kommunene i Oslo-regionen er en styrke, og at konkurranse
innad i regionen når det gjelder å trekke til
seg kompetanse og næringsliv, er viktig for å styrke
Oslo-regionens konkurransekraft internasjonalt.
Disse medlemmer ønsker
at kommunene fortsatt skal ha ansvaret for arealplanlegging og byutvikling,
slik at det lokale mangfoldet opprettholdes. Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til behandlingen av Ot.prp. nr. 32 (2007-2008)
om lov om planlegging av byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven)
(plandelen).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at også denne
regjeringen har som mål å opprettholde hovedtrekkene
i bosettingsmønsteret. I svar på skriftlig spørsmål
i Dokument nr. 15:130 klargjør kommunal- og regionalministeren
hva dette innebærer, og disse medlemmer er
glad for at statsråden erkjenner at verken Regjeringen eller
Stortinget kan vedta hvor folk skal bo. Disse medlemmer er
av den oppfatning at bosettingsmønsteret bør styres
av folks frie valg, og ikke av stortingspolitikerne, og viser til
sine merknader i Innst. S. nr. 56 (2006-2007) om dette.
Disse medlemmer synes det er
trist at Regjeringen i hovedstadsmeldingen ikke har gått bort
ifra de gamle ideene om at urbanisering er negativt. Disse
medlemmer mener blant annet at Regjeringen viser manglende
forståelse for faktiske forhold når det i meldingen
blant annet påstås at "en god distrikts- og regionalpolitikk
vil redusere pressproblemene i hovedstadsregionen". Disse
medlemmer mener tvert imot at storbyenes rolle i verdensøkonomien
blir stadig viktigere i takt med at en stor og voksende andel av
verdiskapingen finner sted innen tjenesteytende sektor, og at konkurransedyktige
norske storbyer vil bety svært mye for Norges konkurranseevne
internasjonalt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er et stort paradoks i norsk distriktspolitikk at det går
en flyttestrøm fra periferi til sentrum, samtidig som det årlig
bevilges enorme summer til distriktsutviklingsbegrunnede tilskudd
i inntektssystemet.
Disse medlemmer mener norsk distriktspolitikk
har spilt fallitt. Virkemidlene er sementert inn i en triviell og
lite fremtidsrettet tankegang som innebærer at dersom distriktene
skal bestå, så må distriktene vektlegges.
Da spesielt med konkret overfinansiering av tjenesteproduksjon i rurale
områder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at den nye veien for distriktsutvikling
må være å satse på byene og regionsentrene
som utviklingsaktører. Det er byene og regionsentrene som
skaper grunnlaget for befolkningen i distriktene, og det må være
statens rolle å sørge for at byene kan vokse utover
og ikke bare innover, som ser ut til å være Regjeringens
motiv.
Disse medlemmer ønsker
kun to folkevalgte nivåer, stat og kommune, og viser til
at Samarbeidsalliansen Oslo-regionen gjør en utmerket jobb
som samarbeidsorgan for de 56 kommunene i samarbeidsrådet. Disse
medlemmer ønsker å nedlegge de folkevalgte
fylkene/regionene, og viser til disse medlemmers merknader
til St.meld. nr. 12 (2006-2007) i Innst. S. nr. 166 (2006-2007).