Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde
Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig
Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay
Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry,
viser til forslagene i Dokument nr. 8:40 (2007-2008).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til det fremlagte forslaget og Regjeringens Soria Moria-erklæring
som slår fast at regelverket for vaktvirksomhet skal gjennomgås
for å sikre bedre kvalitet og kontroll med private vaktselskaper.
Dette arbeidet er nå i gang, og Regjeringen har signalisert at arbeidsgruppen
vil legge fram sin rapport innen juni 2008.
Flertallet har merket seg forslagsstillernes
ønske om klargjøring av grensene for vekteres maktbruk. Det vil
i gjennomgangen av regelverket for vaktselskaper være naturlig at
det både gjøres rede for dagens regelverk knyttet til adgang til
maktbruk og vurderes om det er nødvendig å klargjøre grensene for
bruk av maktmidler og maktanvendelse ytterligere.
Flertallet er av den oppfatning
at bruk av maktmidler skal håndteres av det offentlige og være underlagt
offentlige instrukser, jf. Soria Moria-erklæringen:
"Regjeringen vil gå imot privatisering av myndighetenes
strengeste tvangsutøvelse og ikke konkurranseutsette politi- og
fengselsvesen."
Flertallet vil i den forbindelse
vise til at Regjeringen har økt politibudsjettet med ca. 0,5 mrd.
kroner i perioden 2006 til 2008. I tillegg er opptaket til Politihøgskolen
på rekordhøye 432 studenter, noe som er avgjørende for å få et styrket
og mer synlig politi i fremtiden. I tillegg har Regjeringen satt
i gang arbeid med å utrede politi- og lensmannsetatens utdannings-
og bemanningsbehov frem til 2015.
Flertallet viser til forslagsstillernes
forslag om gjennomgang av opplæringen for vektere, samt statsrådens
kommentarer til angjeldende sak, jf. brev av 22. januar 2008 (vedlagt).
I sistnevnte går det fram at spørsmål knyttet til opplæring og vurderinger
knyttet til innskjerping av krav til utdanning og innhold i utdanning
står sentralt i arbeidsgruppens gjennomgang av regelverket. Flertallet ser
fram til å se resultatet av denne gjennomgangen.
Flertallet er fornøyd med at
det nå er utviklet et dataverktøy for å effektivisere politidistriktenes
arbeid med vandelskontroll. Verktøyet skal nå være tatt i bruk i
alle politidistrikter. Flertallet ser frem til en
videreutvikling, slik at dette verktøyet kan bli enda mer effektivt.
Flertallet vil for øvrig vise
til fyldige flertallsmerknader i Innst. S. nr. 152 (2006-2007).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til det fremlagte forslag som gir uttrykk
for en bekymring over utviklingen i deler av den private sikkerhetsindustrien
som disse medlemmer deler. Disse medlemmer vil
samtidig understreke at denne bransjen utfører en mengde viktige
samfunnsoppgaver som skaper økt trygghet for befolkningen og som
det er urealistisk å tro vil bli overlatt til det offentlige alene
grunnet den forventede provenyeffekt det kan tenkes å ha uansett
politisk flertall. Disse medlemmer oppfatter ikke forslagsstillerne
dit hen at de er skeptiske til den private sikkerhetsindustrien
som sådan, men derimot at de er opptatt av at kontrollen med denne og
deres ansatte må bedres i form av skjerpet regelverk og effektive
kontrollrutiner som kan håndheve regelverket.
Disse medlemmer støtter derfor
forslagsstillernes påpeking av at det er viktig å gjennomgå og klargjøre
grensene for reglene for privat pågripelsesrett. Disse medlemmer viser
til at bruken av vektere og ordensvakter har økt voldsomt de siste
årene, og at det er stort behov for gode kontrollrutiner for en
bransje i sterk vekst. Disse medlemmer er av den
soleklare oppfatning at det ikke skal råde noen tvil om hvor grensene
går for bruk av tvangsmidler. Manglende regulering og kontroll kan
gi den mer useriøse delen av en bransje i vekst et "konkurransefortrinn"
ved at pris og kvalitet presses på bekostning av den enkeltes rettssikkerhet. Disse
medlemmer har merket seg at Regjeringen i Soria Moria-erklæringen
har nedfelt at den skal gjennomgå regelverket om vaktvirksomhet
med sikte på en klarere regulering av bransjen. Disse medlemmer har
merket seg at det er nedsatt en arbeidsgruppe under ledelse av Justisdepartementet
som skal avgi sin rapport innen juni 2008, og at eventuelle lovendringer vil
bli sendt på høring senere.
Disse medlemmer viser til at
spørsmålet om bedre kontroll med vekterbransjen har vært debattert
gjentatte ganger i Stortinget på bakgrunn av avdekkingen av at kontrollen
med den private sikkerhetsindustrien har vært til dels lemfeldig, og
at en rekke av de forholdene som forslagsstillerne tar opp, kan
knyttes til dette, jf. for eksempel behandlingen av Innst. S. nr.
152 (2006-2007), jf. Dokument nr. 8:19 (2006-2007) og ved budsjettbehandlingen
for både 2007 og 2008.
Disse medlemmer understreker
behovet for at den store opptrappingen av antallet plasser på Politihøyskolen
(PHS) som fant sted under den forrige regjeringen, og som nå videreføres
av den sittende Regjeringen, kombineres med en aktiv seniorpolitikk
og bedre bruk av sivilt ansatte for å styrke politidekningen i Norge.
Den samlede økningen ved PHS vil kunne gi rundt 900 nye politistillinger
etter 10 år. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
har igangsatt et bemanningsprosjekt. Disse medlemmer ser det
imidlertid som naturlig at Regjeringen igangsetter en egen politistudie,
blant annet med sikte på å legge grunnlaget for at behovet for private sikkerhetstjenester
ikke øker som en direkte følge av at folk mister tiltroen til at
politiet er i stand til å håndheve ro og orden grunnet driftsrammer
som ikke er tilstrekkelige. Disse medlemmer viser
videre til at Stortinget har til behandling et forslag om 3 000
nye stillinger i politiet hvor disse temaene vil bli nærmere berørt,
jf. Representantforslag nr. 51, Dokument nr. 8:51 (2007-2008).
Disse medlemmer har merket seg
statsrådens påpeking av at Politiets data- og materielltjeneste
har satt i gang et utviklingsarbeid med tanke på å utvikle dataverktøy
for å effektivisere politidistriktenes arbeid i forbindelse med
vandelskontroll. Disse medlemmer ber statsråden på
egnet måte orientere Stortinget om effekten av dette påbegynte pilotprosjektet
i Oslo med sikte på at alle politidistrikter får tilgang til dette verktøyet
snarest mulig i den grad det virker etter intensjonen.
Disse medlemmer viser til at
det kan settes spørsmålstegn ved det nærmere innholdet i den gjennomførte
opplæringen som vektere gjennomgår. Disse medlemmer har
merket seg at det i dag finnes to utdanningsløp for vektere. Disse
medlemmer har i denne sammenheng merket seg at det kan stilles
spørsmål ved om Vekterskolen som sådan kan fungere som en form for
kartellvirksomhet, ved at de fire store selskapene faktisk har mulighet
til å hindre fremvekst hos mindre selskaper som opptrer seriøst. Disse
medlemmer mener at det bør vurderes hvorvidt Vekterskolen
bør bli offentlig godkjent.
Disse medlemmer har i denne sammenheng merket
seg at vekterutdanningen opprinnelig var på 80 timer. Via voksenopplæringen
i Forsvaret ble det så innført et kurs på 20-40 timer, for så å bli
endret til et kurs på 15+30+50 timer. Disse medlemmer viser
imidlertid til at det foreligger indikasjoner på at det samme kurset
kjøres 2 ganger, slik at det faglige innholdet ikke har blitt styrket. Disse
medlemmer anmoder derfor om at Justisdepartementet og Politidirektoratet
i samarbeid med Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT)
og næringen, kvalitetssikrer utdanningen og definerer det offentliges
krav slik at utdanningsinstitusjoner lettere kan etablere tilbud.
Slik vil man kunne oppnå en kvalitetsmessig bedre utdanning, samtidig
som flere utdanningsinstitusjoner kan gi denne opplæringen.
Vekterskolen må, slik disse medlemmer ser det,
også ha mulighet til å gjennomføre den samme bakgrunnskontrollen
som selskapene. Det har veldig liten hensikt å gå på skolen dersom
man ikke kvalifiserer for jobb etterpå. Disse medlemmer har
merket seg at spørsmålet om utdanning og opplæring skal gis spesielt
fokus i den departementale arbeidsgruppens arbeid og forutsetter
at disse forholdene utredes nærmere.
Disse medlemmer viser til at
man i England har oppnådd en skikkelig opprydding i bransjen ved
at man har gjort hver enkelt operatør personlig ansvarlig for arbeid
uten lisens, og det er noe man også burde vurdere å gjøre i Norge.
Disse medlemmer har merket seg
at statsråden i den offentlige debatt har vist til at man har invitert
"Vekterselskapene" til en samtale om utdanningen av vektere. Disse medlemmer ser
på dette som positivt, selv om disse samtalene først fant sted over
2 år etter at man nedfelte i Soria Moria-erklæringen at man skulle
foreta gjennomgangen av lovverket. Videre har disse medlemmer fått
indikasjoner på at det kun er de større selskapene som har blitt invitert. Disse
medlemmer forutsetter at representanter for de mindre selskapene
også blir hørt med sikte på en effektiv endring og implementering
av en eventuell ny lov om vaktvirksomhet. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til at Sikker Vakt [1] skal være et kvalitetsstempel,
men har merket seg at det kan reises spørsmål ved hvorvidt medlemskapskriteriene
i praksis utelukker mer enn 70 pst. av bransjen uten at det nødvendigvis
kun er faglig fundert.
Disse medlemmer har merket seg
at det i dag er ulike krav til dørvakter og vektere på tross av at
dørvakter i mange tilfeller utøver vekteroppgaver. Slik disse
medlemmer ser dette, er det et kunstig skille. Disse
medlemmer er av den oppfatning at vi må ha IT-systemer som
sikrer at både dørvakter og vektere som har mistet godkjenning i
et distrikt, også blir "svartelistet" i de andre politidistriktene. Disse
medlemmer er av den oppfatning at det bør utredes en ordning der
ikke bare graverende forhold fører til øyeblikkelig tap av retten
til å drive i næringen, men også en ordning hvor mindre overtredelser
kan gi prikker som kan medføre økt oppfølging og som etter et visst
antall prikker kan medføre yrkesforbud.
Disse medlemmer viser til at
flere vaktselskaper kontinuerlig arbeider for å bedre kvaliteten,
både på den enkelte vekter og de tjenester de leverer til sine kunder. Disse
medlemmer registrerer at kriminalstatistikken viser at bruk
av narkotika blir mer og mer vanlig også blant folk som er i fast
arbeid. Disse medlemmer ber derfor igjen Regjeringen
om å utrede forslag om å kunne teste ansatte i vekterselskaper ved
mistanke om misbruk av rusmidler.
Disse medlemmer vil avslutningsvis
igjen vise til følgende enstemmige merknad i Innst. O. nr. 20 (2000-2001)
ved vedtakelsen av gjeldende vaktvirksomhetslov:
"Komiteen viser til at departementet i proposisjonen
slår fast at politiet ikke har hatt tilstrekkelige ressurser til
å utøve tillatelses- og kontrollfunksjonen på en tilfredsstillende
måte, og at lovforslaget legger opp til å styrke kontrollfunksjonen.
Det er anslått behov for minst 5 nye stillinger hos godkjenningsmyndigheten
for å få den ønskede opptrapping av dette arbeidet. Komiteen mener
det er viktig at intensjonene med de lovendringer som nå foretas
blir ivaretatt. Komiteen forutsetter derfor at departementet følger
opp forslaget i de årlige budsjettene."
Disse medlemmer registrerer at
vekslende stortingsflertall og regjeringer ikke har fulgt opp en
enstemmig innstilling fra Stortinget, og at forslag om å rette opp
dette misforholdet har blitt nedstemt av de nåværende regjeringspartiene. Disse
medlemmer viser videre til at en rekke forslag som kunne
ha bedret kontrollen med den enkelte vekters egnethet, tidligere
har blitt nedstemt. Disse medlemmer fremmer likevel disse
forslagene på nytt i håp om at de nåværende regjeringspartiene har
reflektert videre over disse.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å
1. Sørge for at Justisdepartementet
og Politidirektoratet i samarbeid med Nasjonalt organ for kvalitet
i utdanningen (NOKUT) og næringen, kvalitetssikrer vekterutdanningen
og kravene som stilles ordensvakter, samt definerer det offentliges
krav slik at utdanningsinstitusjoner lettere kan etab-lere tilbud.
2. Særskilt gjennomgå opplæringen for vektere og
ordensvakter som patruljerer i det offentlige rom, for å vurdere
hvorvidt opplæringen er tilfredsstillende med hensyn til lovlig
og ulovlig maktbruk i tjeneste. Stortinget forutsetter at også representanter
for mindre selskaper inviteres til dialog om endrede opplæringskrav
mv.
3. Utarbeide klare forskrifter til vaktvirksomhetsloven
om bruk av maktmidler i tjenesteutøvelse. Forskriften bør inneholde
bestemmelser om hvilke maktmidler vektere, ordensvakter og andre
i tjeneste kan bruke, under hvilke omstendigheter maktmidler kan
benyttes og enkle rapporteringsrutiner til politiet ved pågripelse eller
bruk av maktmidler.
4. Utrede og fremme forslag om en egen
prikkordning for vektere og ordensvakter og dørvakter.
5. Gjøre de nødvendige grep for at ordensvakter og
vektere som begår alvorlige uønskede og kriminelle handlinger via
Politiets datasystemer, raskt kan svartelistes i alle politidistrikt.
6. Senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
sørge for opprettelse av de stillingene som ble forutsatt av Stortinget
ved vedtakelsen av lov om vaktvirksomhet.
7. Legge frem forslag til endringer i lov
om vaktvirksomhet med sikte på å klargjøre at politiattest kan kreves
også etter ansettelse, og at det enkelte selskap gis anledning til
å innhente dette ved mistanke om kriminelle handlinger begått av egne
ansatte.
8. Utrede forslag om å teste vektere i
vekterselskap ved mistanke om misbruk av rusmidler i tjeneste.
9. Innføre et krav til nasjonalt vekter-ID-kort
for å kunne arbeide som vekter i Norge. Kortet skal kunne inndras
av politiet dersom man viser seg uegnet. Det må stilles krav om
godt synlig regi-streringsnummerskilt på uniformen for dørvakter
og vektere slik at man kan oppgi dette ved klage.
10. Sørge for at politiet skal ha plikt
til å varsle ledelsen i et vaktselskap dersom en av deres ansatte
har begått straffbare handlinger, eller er under etterforskning
mistenkt for alvorlige straffbare handlinger."