Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti,
Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, viser
til at bakgrunnen for undersøkelsen er at IKT har vært et viktig
virkemiddel til økt effektivitet og bedre samhandling i helsetjenesten
og at det har vært nasjonale satsinger på IKT og helse siden 1997. Målet
med undersøkelsen har vært å belyse bruken av IKT som virkemiddel
til bedre samhandling og mer effektiv ressursutnyttelse i helsetjenesten.
Komiteen mener det er kritikkverdig
at til tross for ti år med nasjonale satsinger på IKT og helse, er
store deler av informasjonsflyten i helsetjenesten fortsatt papirbasert.
Selv om det er fokus på den elektroniske samhandlinga mellom nivåene
og mellom helsepersonell, mener komiteen at riksrevisjonsrapporten
underbygger at Helse- og omsorgsdepartementet ikke har ivaretatt
sitt ansvar for å følge opp de nasjonale IKT-satsingene. Norsk helsevesen
står med ett ben i den papirbaserte verden og ett ben i den elektroniske
verden, noe som medfører doble rutiner og merarbeid mange steder.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
funn avdekker mangelfull utnyttelse av elektroniske pasientjournaler
(EPJ) i helseforetakene. Innføring av EPJ er en forutsetning for
elektronisk samhandling, både innen spesialisthelsetjenesten og
mellom helseforetak og allmennleger. Mens allmennlegene har brukt
EPJ i flere år, pågår det i helseforetakene en gradvis overgang fra
papirjournal til elektronisk journal.
Undersøkelsen viser at alle helseforetak unntatt ett
har innført EPJ, men den elektroniske journalen har ikke erstattet
papiret. Komiteen er bekymret for om ledelsen i mange
helseforetak er for lite opptatt av å legge til rette for en god
utnyttelse av EPJ, og at arbeidet med å planlegge og realisere gevinster
hittil ikke har fått nok oppmerksomhet i helseforetakene. Samtidig
mener komiteen at både helseforetakene og de regionale
helseforetakene har et ansvar for å sikre at EPJ-systemene som er
innført, bidrar til at sykehusene kan løse sine oppgaver på en bedre
måte. Komiteen mener Helse- og omsorgsdepartementet
må forvisse seg om at dette blir høyere prioritert også hos de regionale
helseforetakene.
Komiteen viser videre til at
Riksrevisjonens funn avdekker at målene for elektronisk meldingsutveksling
ikke er nådd. Henvisning og epikrise er de viktigste meldingstypene
i samhandlingen mellom primær- og spesialisthelsetjenesten. Komiteen mener
det er viktig at pasientinformasjonen utveksles på en rask og sikker
måte – både for å sikre god oppfølging av pasientene og for å sikre
en effektiv ressursutnyttelse i helsetjenesten – og viser til at
det siden 1997 har vært et mål at henvisninger og epikriser skal
utveksles elektronisk. Videre viser komiteen til
at det i forbindelse med innføringen av sykehusreformen ble forutsatt
at helseforetakene innen 2003 skulle sette i gang nødvendige forberedelser
for å tilby elektroniske epikriser og motta elektroniske henvisninger.
Riksrevisjonens undersøkelse viser at rundt halvparten av epikrisene
fortsatt sendes bare på papir, og bare 8 prosent av henvisningene
sendes elektronisk. Komiteen mener dette er kritikkverdig.
Komiteen viser videre til at
Riksrevisjonens funn avdekker at det er behov for sterkere nasjonal
styring. Organiseringen av helsetjenesten er kompleks med mange
enheter og beslutningsnivåer, og nasjonal styring og koordinering
er nødvendig for å sikre at IKT blir tatt i bruk som et effektivt
virkemiddel til å realisere helsepolitiske mål. Undersøkelsen viser
at det er bred enighet blant aktørene om behovet for sterkere og
mer tydelig nasjonal styring dersom målene for elektronisk samhandling
skal nås.
Riksrevisjonens undersøkelse viser at mange
av målene i disse satsingene ikke er nådd, og at helsetjenesten
ikke godt nok utnytter de mulighetene IKT gir, noe komiteen er
bekymret over. Etter Riksrevisjonens vurdering har Helse- og omsorgsdepartementet
ikke i tilstrekkelig grad ivaretatt sitt ansvar for å følge opp
de nasjonale IKT-satsingene. Det samme gjelder å sikre at IKT utnyttes
som et virkemiddel til å oppnå en bedre helsetjeneste og en mer effektiv
utnyttelse av ressursene, noe komiteen mener må følges
opp snarest på hensiktsmessig måte av Helse- og omsorgsdepartementet.
Helsedirektoratet har hatt ansvaret for gjennomføringen
av den nasjonale strategiplanen S@mspill 2007. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen har reist spørsmål om manglende samsvar mellom
ansvar og virkemidler har bidratt til svak måloppnåelse, og videre
om Helse- og omsorgsdepartementet har stilt tydelige nok krav om
hvordan de regionale helseforetakene skal bidra til å realisere
målene i S@mspill 2007. Komiteen vil understreke
at de regionale helseforetakene har en viktig rolle i arbeidet med
den videre IKT-utviklingen i helsetjenesten. Det er Helse- og omsorgsdepartementets
ansvar å følge opp de regionale helseforetakene, for å sikre at målene
i S@mspill 2007 realiseres.
Et godt samarbeid mellom de ulike delene av helsetjenesten
er viktig for å sikre pasientene god behandling, pleie og oppfølging. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen mener IKT i for liten grad er tatt i bruk
som et virkemiddel for å bedre samhandlingen mellom sykehus og kommunale
pleie- og omsorgstjenester, og mellom sykehusene og allmennlegene. Komiteen er
kjent med at pleie- og omsorgssektoren står for hoveddelen av kommunikasjonen
med sykehusene ved inn- og utskriving av pasienter, og at Riksrevisjonen
har reist spørsmål ved om virkemidler som kan fremme elektronisk
samhandling mellom kommuner og sykehus, i tilstrekkelig grad er
tatt i bruk. Komiteen mener det er helt nødvendig
å ta i bruk flere virkemidler slik at målene om elektronisk samhandling
mellom sykehus, kommuner og allmennleger kan realiseres. Komiteen mener
Helse- og omsorgsdepartementet må ta et aktivt ansvar også gjennom
finansieringssystemet, for å sikre dette arbeidets framdrift og
standardiserte løsninger.
Komiteen er opptatt av at Helse-
og omsorgsdepartementet har et særskilt ansvar for å sørge for bedre
samhandling mellom kommuner og sykehus, noe som må bety tydeligere
føringer om at sykehusene tar i bruk mer IKT og legger til rette
for enda mer bruk av elektronisk samhandling med kommunene.
Komiteen understreker at satsingen
på bedre informasjonsteknologi i helsetjenenesten er svært viktig
for å sikre et bedre helsetilbud til pasientene og en bedre utnyttelse
av ressursene i sektoren. Samtidig vil komiteen fremheve
at hensynet til personvernet må ivaretas når nye IKT-baserte løsninger
tas i bruk. Helseopplysninger er i sin natur av svært sensitiv og
privat karakter, noe som tilsier at hensynet til personvernet må
veie tungt i sammenheng med formidling av slik informasjon. Utvikling
av elektroniske pasientjournaler vil både gi muligheter for bedre
beskyttelse av taushetsbelagt informasjon, og samtidig reise nye
problemstillinger eksempelvis knyttet til hvem som skal få tilgang
til EPJ. Komiteen mener at Regjeringen må påse at
personvernet blir ivaretatt på en best mulig måte i forbindelse
med implementeringen av ny informasjonsteknologi.