I proposisjonen blir det gjort framlegg om bygging
og finansiering av fylkesveg 107 Jondalstunnelen i Hordaland.
Hovudmålet med prosjektet er å gi Jondal kommune
betre og kortare samband mot Kvinnherad og vidare via Folgefonntunnelen
mot Odda og E134. Jondal kommune har vel 1 000 innbyggjarar. Jondalstunnelen
blir også vurdert som viktig for den regionale utviklinga i kommunane på
og rundt Folgefonnhalvøya i Hardanger.
Finansieringa av Jondalstunnelen er basert på bompengar,
statleg tilskot (overgangsordninga for store fylkesvegprosjekt),
tilskot frå kommunane Kvam, Odda og Jondal og fylkeskommunale midlar.
Det ligg føre planar for fleire traséløysingar. Fylkesmannen
har lagt opp til at endeleg val av løysing vil bli tatt etter at
det er henta inn tilbod frå entreprenør på fleire alternativ.
Konsekvensutgreiinga med ei rekke alternative løysingar
blei godkjent i 2004. Det ligg føre godkjente reguleringsplanar
for prosjektet etter alternativ S1 + S9 i Kvinnherad kommune og alternativ
N2 i Jondal kommune. Det er i tillegg utarbeidd forslag til reguleringsplan
for alternativ S6 i Kvinnherad kommune og alternativ N6 i Jondal
kommune. Ved full utbygging inngår S1 i alle alternativa. Dette
gir følgjande kombinasjonar:
S1 + S9 + N2
S1 + S9 + N6
S1 + S6 + N2
S1 + S6 + N6
Alternativ S9 går i dag gjennom bygda ovanfor busetjinga
i Øyre og Flatabø med tunnelpåhogg på nordsida av Nordrepollen.
Alternativ S6 går opp langs Øyresdalen med tunnelpåhogg under anleggsvegen
frå kraftutbygginga.
Dei godkjente reguleringsplanane omfattar kombinasjonen
S1+S9+N2. Med denne kombinasjonen blir lengda på tunnelen 8,3 km,
og dette er den løysinga som gir den kortaste tunnelen. Kombinasjonen
S1 + S6 + N6 gir den lengste tunnelen på om lag 10 km.
Totalkostnadene ved full utbygging av kvar av dei
fire kombinasjonane varierer frå om lag 1 000 mill. kroner til om
lag 1 200 mill. kroner. Dette omfattar utbygging av tofelts veg
på heile strekninga frå rv. 551 i Kvinnherad til Belsnes i Jondal.
Reguleringsplanen i Kvinnherad kommune blei kalla
inn av Miljøverndepartementet, jf. § 27-2 nr. 3 andre ledd. Etter
ei samla vurdering kom departementet i juni 2007 til at reguleringsplanen
ikkje blir endra eller oppheva.
Til grunn for finansieringsplanen ligg m.a.
ei redusert utbygging innanfor dei godkjente reguleringsplanane
på dagstrekninga frå Øyre til tunnelpåhogget på nordsida av Nordrepollen
og sjølve Jondalstunnelen.
Fylkeskommunen legg til grunn at det skal hentast
inn tilbod for alle dei fire kombinasjonane. Dersom tilboda fører
til at andre alternativ enn S1+S9+N2 kan realiserast innanfor finansieringsopplegget
som er lagt til grunn, går fylkeskommunen inn for at trasévalet/reguleringsplanane blir
behandla på nytt.
I proposisjonen er det lagt til grunn anleggsstart hausten
2009 og trafikkopning i 2012.
Statens vegvesen har vurdert rassikringstiltak m.a.
langs eksisterande fylkesveg 51 mellom rv. 551 og tunnelpåhogget
for Jondalstunnelen.
Ved redusert utbygging legg Statens vegvesen opp
til å etablere rassikringsgjerde på to strekningar som til saman
er om lag 1,1 km.
Ved full utbygging av traseen vil delar av strekninga
ved Bergfjelltunnelen bli flytta nærare fjorden. Dette vil redusere
rasfaren. I tillegg vil den breie grøfta bli forlenga med 500 m.
Den lokalpolitiske behandlingen er nærare omtala
i kapittel 3 i proposisjonen.
Samferdselsdepartementet viser til at fylkeskommunen
gjennom vedtak i fylkestinget 4. mai 2005 har streka under at Jondalstunnelen
er eit fylkesvegprosjekt som fylkeskommunen står ansvarleg for.
Fylkeskommunen har tatt på seg å dekke eventuell kostnadsauke.
Samferdselsdepartementet legg til grunn ei styringsramme
på 730 mill. 2007-kroner og ei kostnadsramme på 810 mill. 2007-kroner.
Omrekna til 2008-prisnivå er styringsramma 760 mill. kroner og kostnadsramma
840 mill. kroner.
Basert på at prosjektet blir delvis bompengefinansiert,
er samfunnsøkonomisk netto nytte for prosjektet (NN) rekna til ‑150
mill. kroner ved redusert utbygging. Netto nytte over totale kostnader
(NN/K) er rekna til ‑0,2.
Når Jondalstunnelen står ferdig, vil det vere
fire alternative ruter frå Odda til området vest/nord for Hardangerfjorden:
1. Via ferjesambandet
Utne–Kvanndal
2. Via Hardangerbrua (ferjesambandet Brimnes–Bruravik
fram til opninga av brua)
3. Via ferjesambandet Løfallstrand–Gjermundshamn
4. Via Jondalstunnelen og ferjesambandet
Jondal–Tørvikbygd.
At trafikantane har fleire alternativ, fører
til at det er komplisert å rekne ut fordelinga på dei ulike rutene
og dermed trafikkgrunnlaget for Jondalstunnelen.
Statens vegvesen sin transportmodell for Hordaland
er nytta som grunnlag for å rekne ut trafikkgrunnlaget for Jondalstunnelen.
Fleire konsulentar har vore engasjerte for å kvalitetssikre trafikkgrunnlaget.
Statens vegvesen har tilrådd at det blir lagt
til grunn eit trafikkgrunnlag på 340 kjøretøy (ÅDT) for Jondalstunnelen
i opningsåret som her er rekna til 2010. Det er føresett at den
årlege trafikkveksten er i samsvar med dei prognosane for Hordaland
som blei utarbeidde til arbeidet med Nasjonal transportplan 2006–2015.
Finansieringsmodellen bygger på følgjande element:
Bompengar, statleg tilskot, kommunale tilskot, og fylkeskommunale
midlar.
Finansieringsplanen som er lagt til grunn, er
vist i tabellen nedenfor:
Finansieringsplan
| Mill. 2008-kr |
Bompengar – forskotsinnkrevjing
i
ferjesambandet Jondal – Tørvikbygd | 9 |
Bompengar – etterskotsbompengar på
prosjektet* | 74 |
Statleg tilskot
| 52 |
Kommunale tilskot
| 58 |
Fylkeskommunale
midlar – kompensasjon for auka arbeidsgjevaravgift | 60 |
Fylkeskommunale
midlar – konsesjonskraftmidlar ("driftsmidlar") | 19 |
Fylkeskommunale midlar – låneopptak/andre
midlar | 488 |
Sum | 760 |
* I tillegg kjem bompengar til dekking av renter på
bompengelån, innkrevjingskostnader, drift av bompengeselskapet,
etablering av automatisk innkrevjing frå 2016 og tilbakeføring av
tapte trafikkinntekter for Folgefonntunnelen.
Fylkestinget har i vedtak av 4. mai 2005 slått
fast at Jondalstunnelen er eit fylkesvegprosjekt som fylkeskommunen
står ansvarleg for. Fylkeskommunen har tatt på seg å dekke eventuell
kostnadsauke.
Samferdselsdepartementet presiserer at staten sitt
økonomiske ansvar for prosjektet er avgrensa til tilskot på 52 mill.
2008-kroner. Gjennom overgangsordninga for store fylkesvegprosjekt var
det høve til å prioritere tilskot på inntil 50 mill. kroner til
slike prosjekt innafor fylkesfordelt ramme for perioden 2002–2005.
For prosjektet Jondalstunnelen blei det opna for å utvide ordninga
til også å omfatte perioden 2006–2009. Ved behandlinga av statsbudsjettet
for 2005 løyvde Stortinget 30 mill. 2005-kroner til prosjektet Jondalstunnelen,
jf. Budsjett-innst. S. nr. 13 (2004–2005).
Det er lagt til grunn etterskotsinnkrevjing
i 15 år sjølv om bompengelånet skulle bli nedbetalt tidlegare. Bompengeinnkrevjinga
er likevel føresett avgrensa til å dekke bompengelånet med tillegg
av kommunane sine ekstratilskot (3 mill. kroner) og fylkeskommunen
sitt ekstra låneopptak (18 mill. kroner).
Eventuell redusert inntening er ikkje eksplisitt nemnt
i dei fylkeskommunale vedtaka. Statens vegvesen Vegdirektoratet
tilrår at det i tråd med vanleg praksis for bompengeprosjekt blir
gitt høve til at bompengeselskapet etter avtale med direktoratet
kan auke takstane med inntil 20 pst. utover prisstigninga og forlenge
bompengeperioden med inntil 5 år. Samferdselsdepartementet støttar
denne vurderinga.
Samferdselsdepartementet legg stor vekt på at det
er lokalpolitisk tilslutning til å delfinansiere utbygginga med
bompengar. Sidan dette er eit fylkesvegprosjekt, må det etter departementet sitt
syn leggjast spesielt stor vekt på fylkeskommunen sitt forslag til
finansieringsopplegg inklusive forskotsinnkrevjing på ferjesambandet Jondal–Tørvikbygd.
Etter ei samla vurdering tilrår derfor Samferdselsdepartementet
bompengeopplegget, inklusiv forskotsinnkrevjing i ferjesambandet.
Det er lagt til grunn at etterskotsinnkrevjinga
vil skje i ein bomstasjon ved Øyre i Kvinnherad kommune.
Odda, Kvam og Jondal kommunar har sagt seg villige
til å gå inn med tilskot på til saman 58 mill. kroner, fordelt med
ein tredel (19,35 mill. kroner) på kvar kommune.
Det er etablert ei ordning med kompensasjonsmidlar
for auka arbeidsgjevaravgift. Fylkestinget har gått inn for at til
saman 60,5 mill. kroner for åra 2004–2007 skal gå til bygging av Jondalstunnelen.
Med ei ramme på 50 mill. kr i årlege konsesjonskraftinntekter
blir det årlege tilskotet til Jondalstunnelen på 6,5 mill. kroner.
Førebels har fylkeskommunen lagt inn midlar for perioden 2007–2009
på til saman 19,5 mill. kroner. Fylkeskommunen omtalar desse midlane
som driftsmidlar.
Basert på at totale kostnader er 730 mill. 2007-kroner
har fylkeskommunen lagt til grunn at behovet for midlar ut over
bompengar, statleg tilskot, kommunale tilskot, kompensasjonsmidlar for
auka arbeidsgjevaravgift og fylkeskommunale konsesjonskraftmidlar
skal finansierast ved opptak av lån.
Andre føresetnader for finansieringsplanen går fram
av kapittel 8 i proposisjonen.