Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til St.prp. nr. 73 (2007–2008), der Stortinget blir bedt om
å gjøre vedtak om at staten skal samtykke til ratifikasjon av ILO-konvensjon
nr. 186 av 23. februar 2006 om sjøfolks arbeids- og levevilkår.
Komiteen er på det rene med at
Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (Internasjonal Labour Organization,
ILO) 23. februar 2006 vedtok en ny konvensjon om sjøfolks arbeids-
og levekår. Konvensjonen reviderer og innarbeider 68 tidligere ILO-konvensjoner
og rekommandasjoner. Mange av de tidligere konvensjonene var foreldet,
og uten relevans for forholdene til sjøs. I tillegg var det behov
for å utvikle mer effektive tilsynssystemer for å motarbeide lavstandard
skipsfart.
Komiteen viser til at konvensjonenes
tilsynssystemer også er tilpasset de nyere internasjonale systemer
for kontroll og tilsyn med internasjonale standarder for sikkerhet
til sjøs og beskyttelse av det marine miljø, vedtatt av FNs sjøsikkerhetsorgan
IMO.
Komiteen har videre merket seg
at konvensjonen omfatter alle som har sitt arbeid om bord på skip,
men at fiske- og fangstfartøy er unntatt, og at den dekker alle
vesentlige sider ved arbeids- og levekår på skip.
Komiteen konstaterer at den aller
viktigste nyskapningen i konvensjonen er tilsynssystemet, som krever
at alle skip over 500 bruttotonn i internasjonal fart eller mellom
to utenlandske havner skal ha et sertifikat som beviser at flaggstaten
har kontrollert og godkjent arbeids- og levekårene om bord. Flaggstatene
skal ha hovedansvaret for å gjennomføre bestemmelsene i konvensjonen,
samt at havnestatene vil utøve en kontroll av at dette er ivaretatt.
Kontrollen ved anløp er en viktig del av konvensjonens gjennomføring.
Skip som fører flagget til en stat som ikke har ratifisert konvensjonen,
skal ikke behandles mer fordelsaktig, heter det i en av konvensjonens
bestemmelser.
Komiteen har også merket seg
at konvensjonen er ment å virke som et instrument til å konsolidere
så mange av de tidligere ILO-instrumentene som mulig, og at det
i forhandlingene var store utfordringer knyttet til trygdebestemmelsene
og tilsynsregimet. Norge fikk i forhandlingene gjennomslag for at
konvensjonen ikke trenger å anvendes på flyttbare fartøy i petroleumsvirksomhet,
og et hovedprinsipp om pensjon knyttet til bostedsland ble akseptert.
Norge gikk imot sjøfolks adgang til å reise sak mot arbeidsgiver
i tilfeldig havnestat. Konvensjonen inneholder ikke bestemmelser
om verneting eller lovvalg, da det ikke viste seg mulig å komme frem
til enighet om slike bestemmelser.
Komiteen registrerer at det er
anslått å være 1 458 konsesjonspliktige norske skip, og at førstegangsutstedelse
av Maritime Labour Certificate, sertifikatet for at skipet overholder
konvensjonens krav til arbeids- og levekår, trolig vil pådra om
lag 25 mill. kroner i utgifter for Sjøfartsdirektoratet. En nødvendig
omlegging av folketrygdlovens medlemskapsbestemmelser tar sikte
på å være kostnadsnøytral, og vil bare medføre en beskjeden administrativ
merbelastning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
konvensjonen har blitt utarbeidet i et nært samarbeid med næringen,
og at den vil etablere et nytt globalt bindende regelverk som vil
være et viktig bidrag til å begrense sosial dumping. Konvensjonen
forventes å bli ratifisert av de fleste EU-statene.
Flertallet støtter forslaget
om at konvensjonen ratifiseres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det foreløpig er et fåtall stater som har ratifisert konvensjonen
og at man innenfor EU arbeider med en felles strategi i forbindelse
med gjennomføring av et slikt regelverk. Disse medlemmer mener
det er viktig at den norske skipsfartsnæringen ikke får dårligere konkurransevilkår
enn de viktigste europeiske konkurrentlandene ved at Norge allerede
nå ratifiserer konvensjonen. Disse medlemmer mener
det er uheldig dersom det nå gjennomføres særnorske bestemmelser
som følge av ratifikasjonen, noe som kan ramme næringens konkurransedyktighet. Disse
medlemmer mener at ratifikasjon bør utsettes til flere europeiske
land ratifiserer slik at man unngår konkurransevridning i forhold
til land Norge konkurrerer med.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget utsetter ratifikasjon av konvensjonen.
Det tas kontakt med andre europeiske skipsfartsnasjoner for å søke
å få til et samordnet arbeid med tanke på gjennomføring av et nytt regelverk."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at Norge er en stor sjøfartsnasjon,
og at det derfor ikke er unaturlig at Norge er raskt ute med å ratifisere
denne konvensjonen. Disse medlemmer viser til at
konvensjonen har støtte blant organisasjonene, og at den er omtalt
som en milepæl for internasjonal skipsfart og arbeidet med å sikre
en tilfredsstillende minstestandard for alle sjøfolk verden over. Disse
medlemmer mener derfor det ville være uheldig å utsette
ratifikasjonen av konvensjonen.