Regjeringen tar i meldingen opp tiltak for å
bedre kvaliteten i skolen og elevenes utbytte av opplæringen. Forslagene
fremmes på bakgrunn av en grundig gjennomgang av de reformene som
er gjennomført i skolen de siste årene. Meldingen følger også opp
behandlingen av St.meld. nr. 16 (2006–2007) om tidlig innsats for
barn i skolen og gjennomgående forbedringer av kvalitet i utdanningssystemet.
Det presiseres at nye reformer ikke er aktuelt, men at Regjeringen
vil ha et skjerpet fokus på kvalitet og resultater innenfor de reformene
Stortinget har vedtatt.
Målene for grunnopplæringen er ifølge meldingen
at alle som går ut av grunnskolen, skal mestre grunnleggende ferdigheter
som gjør dem i stand til å delta i videre utdanning og arbeidsliv. Alle
elever og lærlinger som er i stand til det, skal gjennomføre videregående
opplæring med et kompetansebevis som anerkjennes for videre studier
eller i arbeidslivet. Endelig skal alle elever og lærlinger bli
inkludert og oppleve mestring. Med dette menes å trives og ikke
bli mobbet, få nok utfordringer, få en opplæring som er tilpasset
den enkeltes nivå og få faglige tilbakemeldinger. I meldingen oppfordres skoleeiere
og skole til å sette konkrete mål for hva de skal oppnå innenfor
disse målområdene. Samtidig varsler Regjeringen i meldingen en klarere
nasjonal styring av retningen på skolepolitikken.
Departementet drøfter skolens samfunnsmandat i
meldingen, jf. også Ot.prp. nr. 46 (2007–2008) om ny formålsparagraf
for skolen. Departementet vil på bakgrunn av Stortingets behandling
av formålsparagrafen vurdere om det er behov for en revisjon av
den generelle delen av læreplanen.
Meldingen gjelder i særlig grad grunnopplæringen,
men mange av tiltakene vil ha virkninger også for kvaliteten i videregående
opplæring. Et offentlig utvalg vurderer fag- og yrkesopplæringen.
Departementet vil komme tilbake til innstillingen fra dette utvalget
og andre forhold som berører videregående opplæring.
Departementet mener lærernes kompetanse er den
aller viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring, når en ser bort
fra elevenes bakgrunn. Departementet vil gi lærere og skoleledere
gode muligheter for å utvikle sin kompetanse gjennom å etablere
et varig system for etterutdanning. Departementet legger fram en
egen melding om lærerutdanning ved årsskiftet 2008–2009.
Meldingen avgrenses videre ved at det er lagt fram
en egen melding om samepolitikk som omfatter tiltak spesielt rettet
mot grunnopplæringen. Spørsmål knyttet til samiske elever drøftes derfor
ikke særskilt i den foreliggende meldingen. Videre er det opprettet
et offentlig utvalg som skal se på organiseringen av spesialundervisning
og forholdet mellom spesialundervisning og opplæringen generelt.
Grunnopplæring for voksne er ikke behandlet i meldingen.
Departementet viser til at innføringen av Kunnskapsløftet
startet i 2006. De siste læreplanene ble tatt i bruk høsten 2008.
Det har vært forholdsvis hyppige læreplanreformer i Norge. Departementet
mener hyppige reformer kan føre til at man ikke får en reell vurdering
av effekten av reformen, og at det brukes mye tid og ressurser på
omstilling som ikke får tid til å virke. Departementet viser til
at mange lærere og rektorer har vært opptatt av at tiden på skolen
ikke utnyttes godt nok, og at arbeidet ikke er organisert godt nok
for å oppnå best mulig læring. Observasjoner i klasserom viser også
at mye av undervisningstiden går med til aktiviteter som ikke er knyttet
til læring. Det er derfor nødvendig å se nærmere på bruken av tid
og organisering av opplæringen. Meldingen omtaler videre norske elevers
urovekkende svake resultater i internasjonale undersøkelser. Departementet
mener at denne utviklingen må snus og vil prioritere tiltak som
settes inn så tidlig som mulig i opplæringsløpet.
Regjeringen vil bidra til at de viktigste oppgavene
i skolen blir prioritert høyere både av nasjonale myndigheter, av
kommunene og ved den enkelte skole. Meldingen legger derfor vekt på
tiltak som kan være med på å gi bedre styring av grunnopplæringen.
De viktigste tiltaksområdene i meldingen er knyttet til tidlig innsats
i skolen, kompetanse i opplæringssektoren, bedre informasjon og
veiledende læreplaner i fag for å støtte arbeidet med å gjennomføre Kunnskapsløftet,
støtte til bedre praksis og et godt læringsmiljø, kvalitetsutvikling
og styrket tilsyn med opplæringen.
Meldingen viser at det er store variasjoner
i hvordan kommunene følger opp kvaliteten i egne skoler. Departementet
legger opp til tettere oppfølging og styring av sektoren gjennom
å utvide og forbedre kvalitetsvurderingssystemet og støtte skoler
med spesielle utfordringer. Departementet vil også pålegge kommunene
å utarbeide en årlig rapport om tilstanden i skolene og forbedre
tilsynet.
Regjeringen vil innføre en forsterket plikt
for kommunene til tilpasset opplæring i tidlige skoleår, finansiert
gjennom rammetilskuddet til kommunene. Kommunene skal sikres ressurser
til forsterket opplæring i norsk/samisk og matematikk på 1.–4. trinn
for elever som trenger det. Lovforslag om kommunal plikt til dette
varsles i meldingen.
Departementet vil innføre obligatoriske opplegg for
kartlegging av lesing gjennom prøver på 1. til 3. trinn i grunnskolen.
Et tilsvarende opplegg for regning skal vurderes. I videregående
opplæring skal det innføres obligatoriske kartleggingsprøver i lesing
og regning. Når det gjelder retten til utvidet tid til videregående
opplæring for minoritetsspråklige, jf. Ot.prp. nr. 40 (2007–2008), forbereder
departementet et lovforslag om rett til to ekstra år til å gjennomføre
videregående opplæring for dem som får særskilt språkopplæring.
For å ansvarliggjøre elever på ungdomstrinnet foreslås fraværet
påført avsluttende vitnemål. Det bør skilles mellom ulike former
for fravær.
Departementet vil etablere et varig system for videreutdanning
av lærere, i første rekke målrettet mot fagområder og tema der det
nasjonalt er særlig lav kompetanse. Det er også aktuelt å prioritere
videreutdanning i spesialkompetanse, slik som leseopplæring. Satsingen
vil bli utformet i samarbeid med KS og arbeidstakerorganisasjonene.
Veiledningsmateriell skal utformes og etterutdanning fortsatt støttes
på noen prioriterte områder.
Departementet mener skoleledelse er viktig for kvaliteten
i opplæringen. Departementet viser til en OECD-rapport fra 2008
om dette og drøfter status og behov på området, jf. Innst. S. nr.
29 (2007–2008). Departementet vil opprette skolelederutdanning for
nytilsatte og andre rektorer som mangler slik utdanning, noe som
kan være med på å tydeliggjøre forventninger og krav til oppgaven
som rektor.
Departementet understreker betydningen av at lærere
har tilgang på kunnskap om hva som gir god læring, og om virksomme
metoder og måter å møte utfordringer i klasserommet på. Programstyre
for det nye programmet for utdanningsforskning, jf. St.prp. nr.
1 (2007–2008), blir utnevnt høsten 2008. Programmet skal vektlegge
fag- og yrkesdidaktikk, ledelse, styring og organisering av utdannings-
og forskningsinstitusjoner, samt læringsfremmende vurderingsformer
og kvalitetsutvikling. Departementet vil videre styrke den vitenskapelige
kompetansen om pedagogiske målinger, som er forholdsvis svak i Norge.
Departementet vurderer å etablere et kunnskapssenter
for utdanning som skal gi systematisk informasjon om forskning og
tilgang til forskningsresultater på utdanningsområdet.
Departementet viser til at Kunnskapsløftet gir
få anvisninger om innholdet i det fagstoffet som skal formidles
og om metoder for å nå målene, selv om læreplanene legger et godt
grunnlag for å vektlegge de grunnleggende ferdighetene og kompetansemålene
for opplæringen. Departementet ser behov for støtte til både lærere,
skoler og kommuner for å få fullt lokalt utbytte av de nye læreplanene
i Kunnskapsløftet. Departementet vil derfor vurdere behovet for
læreplanjusteringer de nærmeste årene.
Departementet vil videre styrke Utdanningsdirektoratets
nettsted for veiledning om implementering av Kunnskapsløftet og
få utarbeidet veiledning i lokalt arbeid med læreplaner. Det skal
videre utarbeides veiledende læreplaner i fag og utvikles felles
kvalitetskriterier for digitale læremidler. Erfaringene fra programmet "Kunnskapsløftet
– fra ord til handling" som avsluttes i 2009, vil bl.a. bli brukt
i departementets videre arbeid med elevvurdering.
Departementet vil styrke støtten til skoleeiere
og skoler innenfor områdene tilpasset opplæring, læringsmiljø og
foreldreinvolvering. Samtidig skal nasjonale sentre utnyttes bedre
som kilde til veiledning. Veiledningsmateriell skal utformes og
erfaring spres om tilpasset opplæring. Departementet vil foreslå
en justering av opplæringsloven § 8-2 om organisering av elevene, slik
at kontaktlæreren knyttes til gruppen og ikke bare til den enkelte
elev. Departementet legger vekt på at opplæringen skal skje innenfor
rammen av et sosialt fellesskap. Departementet vil gjennomføre et
felles nasjonalt tilsyn med regelverket om pedagogisk og trygghetsmessig forsvarlig
gruppestørrelse mv. som tema.
Departementet understreker betydningen av et godt
læringsmiljø og vil ta initiativ til å utarbeide en intensjonsavtale
om inkluderende læringsmiljø. Departementet vil også etablere et
program for inkluderende skolemiljø. Dette skal omfatte rammetiltak
og programmer med dokumentert effekt for bedre læringsmiljø og sosial
kompetanse. Når det gjelder samarbeidet mellom skole og hjem, vil
departementet få utarbeidet veiledning og mål for en samarbeidsavtale
og oppfordre kommuner og skoler til å starte foreldreskoler. Det
skal videre prøves ut ulike former for foreldreinvolvering på skoler
med mange minoritetsspråklige elever.
Departementet ser behov for tettere oppfølging av
hvordan ansvaret for kvaliteten i opplæringen følges opp. Systemet
for kvalitetsvurdering skal bli bedre og departementet vil innføre
en kommunal plikt til å utarbeide en rapport om tilstanden i sektoren.
Departementet vil oppnevne et utvalg som skal gi råd om hvordan
man kan bekjempe mulige tidstyver i skolen, begrense unødig byråkratisering
og frigjøre tid til læringsarbeid av høy kvalitet. Utvalget skal
ta for seg både lærernes individuelle arbeid, bruk av fellestid
på skolen og oppgavedelegering fra skoleeier. Et forskningsprosjekt
om tidsbruk og organisering skal gi underlag for utvalgets arbeid.
Departementet vil videre bedre informasjonen om
elevenes utvikling og utbytte av opplæringen. Det skal innføres
et system med utvalgsprøver for å se på nivået i fag og ferdigheter
på ungdomstrinnet, samt nasjonale prøver i lesing og regning på
9. trinn fra 2010. Flere indikatorer skal utvikles på området fag-
og yrkesopplæring. Prøver i digitale ferdigheter vurderes innført.
Departementet vil bedre informasjonen til kommunene
om tolkning og bruk av prøveresultater, samt sørge for støtte til
lokal kvalitetsvurdering ved skolene. Departementet vil gi Utdanningsdirektoratet
ansvar for å etablere veiledningskorps som skal bidra til at skoler
og skoleeiere med spesielle utfordringer kan utvikle seg.
Departementet viser til at det i dag er åtte
nasjonale sentre med spisskompetanse på ulike områder. Mange av
dem retter seg både mot barnehager, grunnopplæringen og lærerutdanningene.
Departementet vil gjennomgå sentrenes mandater, gi dem et sett av
kjerneoppgaver og knytte dem tettere til det å gi støtte og veiledning om
innføring av Kunnskapsløftet. Et skrivesenter som varslet i St.meld.
nr. 23 (2008–2009) blir en del av dette. Departementet vil samle
oppgaver innenfor IKT-feltet i et nasjonalt senter for IKT i utdanningen
fra 2009.
Når det gjelder økonomiske og administrative konsekvenser
av forslagene i meldingen, vil omfang og gjennomføring bli tilpasset
de årlige budsjettforslagene og Stortingets behandling av disse.
Meldingen angir beregninger knyttet til tidlig innsats, jf. St.meld.
nr. 16 (2006–2007), og for kompetanseutvikling. Departementet kommer
tilbake til kostnadene ved en eventuell etablering og drift av et
Kunnskapssenter etter å ha utredet senterets funksjoner og sett
på eventuell flytting av oppgaver fra eksisterende enheter. Veiledning
i lokalt læreplanarbeid og utarbeidelse av veiledende læreplaner
i gjennomgående fag vil bli dekket innenfor budsjettkapitlene for
Utdanningsdirektoratet (kap. 220) og Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen
(kap. 226). Når det gjelder forslaget om å endre opplæringsloven
med hensyn til organisering i grupper, vil departementet avvente høringsrunden.
Den foreløpige vurdering er at forslaget ikke vil ha vesentlige
økonomiske konsekvenser. For hver av de foreslåtte prøvene som skal
bidra til å bedre mulighetene for kvalitetsvurdering, er utviklingskostnadene
anslått til 1,5 mill. kroner.
Riksrevisjonen har påpekt at tilsynet med grunnopplæringen
burde vært mer omfattende, og departementet vil komme tilbake til
omfang og innfasing av tiltakene for forbedret tilsyn med grunnopplæringen
i de årlige forslagene til statsbudsjett.