Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet,
Tord Lien, Ketil Solvik-Olsen og Ingrid Skårmo, fra Høyre, Peter
Skovholt Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre,
lederen Gunnar Kvassheim, peker på at bruk av energi til
transport, varme og elektriske apparater er svært viktig både for
folk flest og for næringslivet og industrien. Et moderne samfunn
kan ikke fungere stabilt uten bruk av – og sikker tilgang til –
store mengder energi. Vannkraften har vært et viktig grunnlag for velferd
og verdiskaping i over hundre år.
Utvikling av vannkraftressursene har gitt oss
en energiforsyning som i all hovedsak er basert på utslippsfri,
fornybar energi. Komiteen viser til at reguleringsmagasinene
våre gir vannkraften vår en verdifull fleksibilitet, samtidig som
den høye andelen av vannkraft gjør oss sårbare i tørrår.
Komiteen vil videre vise til
at produksjonen av vannkraft i Norge er blant de viktigste bidragene for
å redusere klimautslippene, og legger samtidig til grunn at Norge
har et internasjonalt ansvar for å verne om og forvalte den unike
vassdragsnaturen vi besitter.
Komiteen viser til at en stor
del av de norske vassdragene allerede er utbygd. Samtidig mener komiteen at
det fremdeles ligger et stort potensial innen vannkraft, spesielt
i tilknytning til opprustning og utbygging av eksisterende vannkraftverk
og utbygging av mikro-, mini- og småkraftverk.
Komiteen er kjent med at manglende
kapasitet innen saksbehandling de siste årene har vært en flaskehals
i arbeidet med å få realisert nye vannkraftprosjekter.
Komiteen viser til at det fra
2005 er satt i drift økt vannkraftproduksjon tilsvarende om lag
2,4 TWh. Av dette utgjør småkraftverk om lag 1 TWh, resterende er
knyttet til opprustning og utvidelse av eksisterende anlegg (O/U)
og nye anlegg over 10 MW.
Komiteen vil også peke på at
det i 2007 ble gitt tillatelser til vannkraftprosjekter tilsvarende
en årlig produksjon på om lag 1,2 TWh. Av dette er knapt 0,8 TWh
småkraft, resten er O/U og nye anlegg over 10 MW. Videre er det
meldt og omsøkt vannkraftprosjekter med en total årlig produksjon
på om lag 7,5 TWh. Av dette utgjør O/U og nye anlegg over 10 MW
drøyt 2,5 TWh, resten er småkraftprosjekter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det ved revidert nasjonalbudsjett ble lagt inn en betydelig kapasitetsøkning
på konsesjonsbehandling hos NVE, nettopp for å få fortgang i prosjekter
innen småkraftverk, vindkraft og fjernvarmeanlegg.
Flertallet vil også peke på at
det i Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2009 er lagt inn ytterligere
35 millioner kroner til styrking av kapasiteten på saksbehandling
hos NVE. Totalt vil NVEs konsesjonskapasitet være doblet siden 2005.
Flertallet vil understreke at
Regjeringen arbeider kontinuerlig med både generelle rammebetingelser
og med enkeltsaker innen vannkraftpolitikk. Det er stor aktivitet
innen planlegging og utbygging av ulike typer vannkraftprosjekter,
og en styrket og effektiv håndtering av enkeltsakene prioriteres
derfor høyt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er behov for en omfattende og grundig
stortingsmelding om en satsing på vannkraften i Norge. En slik melding bør
inneholde vurderinger av potensialet for ny vannkraftutbygging samt
opprustning og utvidelse av eksisterende anlegg. Det bør blant annet
være en gjennomgang av konsesjonsbehandlingen av store og små vannkraftprosjekt, med
sikte på forenklinger og økt lokal saksbehandling av små-/mini-/mikrokraftverk.
Disse medlemmer beklager at komiteens flertall
avviser forslaget om å utarbeide en stortingsmelding om vannkraftpolitikk. Disse medlemmer er
skuffet, dog ikke overrasket. Disse medlemmer konstaterer
at dagens regjering kun har fremmet en eneste stortingsmelding,
på fire sider, fra Olje- og energidepartementet i løpet av sin regjeringstid.
Innholdet i den er i all hovedsak skrinlagt. Disse medlemmer konstaterer
at den politiske uenigheten innen Regjeringen vedrørende vannkraft
er for stor til å forsøke å enes om en politisk retning.
Disse medlemmer mener behovet
for en slik helhetlig politisk drøfting av norsk vannkraftpolitikk
er høyst nødvendig. Norge har gode erfaringer innen vannkraft, men
vår vannkraftbaserte leverandørindustri forvitrer gradvis. I en
tid hvor man ønsker seg mer CO2-fri kraft, så fremstår vannkraft
som et av de beste og billigste alternativ. Mye har skjedd innen denne
energisektoren de siste tiårene. Gjennom teknologiutvikling, mer
kunnskap og erfaring rundt drift av vannkraftverk, samt bedre innsikt og
omsyn til miljøet, står en nå bedre rustet til både å kunne utnytte
mer av vannenergien og samtidig ivareta ønskede og nødvendige miljøhensyn.
Disse medlemmer viser til at
til tross for gode festtaler fra dagens regjering, så blir altfor mange
gode vannkraftprosjekter stående urealisert. Både bygging av små
vannkraftverk, opprustning og oppgradering av eksisterende anlegg,
og prosjekter for ny, stor, miljøtilpasset vannkraft blir urealisert
grunnet treg konsesjonsbehandling og manglende politisk vilje.
Disse medlemmer viser også til
at politisk ledelse i Miljøverndepartementet sommeren 2008 var kraftig
ute og advarte mot å satse på vannkraft. I tillegg manglet Regjeringens
behandling av Hjemfallssaken noen visjoner og perspektiver for norsk
vannkraft i seg selv, ved ensidig å fokusere på eierskapet av kraftverkene.
Disse medlemmer viser også til
at Soria Moria-erklæringen reflekterer en manglende vilje til virkelig
å satse på småkraft, når man bevisst unnlater å inkludere småkraftverk
i en potensiell ordning med grønne sertifikater.
Disse medlemmer tar opp dette
i representantforslaget fremsatt i Dokument nr. 8:134 (2007–2008).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
blant annet til Sauda-utbyggingen som ble halvert, Vefsna-vassdraget
som foreslås vernet, pumpekraftverk på Ulla-Førre som lider under
lang saksbehandlingstid, søknader om oppgraderinger av Rauma kraftverk
som treneres i det uendelige, det politiske korstoget fra Miljøverndepartementet
mot Kvinnherad energi i Muradalen, samt en endeløs konsesjonskø
for småkraft.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at under regjeringen
Bondevik II i perioden 2001–2005 ble det gitt tillatelser til vannkraftprosjekter
tilsvarende en årlig produksjon på om lag 2,3 TWh. Til sammenligning
ble det på hele 1990-tallet til sammen gitt tillatelser tilsvarende
en årlig produksjon på 2,1 TWh.
Disse medlemmer viser til at
vannkraft er en fornybar energikilde uten utslipp av klimagasser.
Utnyttelse av denne ressursen er viktig for å redusere klimagassutslippene
fra fossile energikilder som olje, gass og kull. Disse medlemmer viser
til at det fortsatt er potensial for økt utnyttelse av vannkraft,
både i form av skånsom utbygging av nye vannkraftprosjekter og ikke
minst gjennom opprustning og utvidelser av eksisterende vannkraftprosjekter.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser her
til Dokument nr. 8:99 (2007–2008) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Øyvind
Halleraker, Ivar Kristiansen og Jan Tore Sanner om en strategi for
økt opprustning og utvidelse av eksisterende vannkraftverk, og disse
medlemmers merknader i Innst. S. nr. 314 (2007–2008).