Jeg viser til forslaget av 30. september 2008, som
ble oversendt mitt departement for vurdering 9. oktober 2008.
Jeg er glad for at forslagstillerne fastslår
at Norge må føre en innvandringspolitikk som bygger på våre internasjonale
avtaler og humanitære forpliktelser. Asylsøkere med et reelt beskyttelsesbehov
skal få opphold. Regjeringen vil verne om retten til asyl for mennesker
på flukt, og legge til rette for at de som får beskyttelse i Norge
raskt blir integrert og en del av det norske samfunnet. Videre vil
regjeringen iverksette nødvendige tiltak for å redusere antallet
asylsøkere som ikke har behov for beskyttelse, og legge til rette
for at personer uten lovlig opphold skal returnere til hjemlandet
så fort som mulig.
Norge har, ved siden av Nederland, hatt den største
økningen av asylankomster i Europa i 2008. Derfor var det påkrevet
med tiltak for å redusere ytterligere ankomster av asylsøkere til Norge
som ikke oppfyller vilkårene for beskyttelse. Før sommeren annonserte
regjeringen flere tiltak for å redusere asylankomstene, blant annet
skjerping av underholdskravet og større bruk av Dublin II-forordningen.
Den 3. september 2008 fremmet regjeringen ytterligere
tiltak for å redusere ankomstene gjennom følgende 13 punkter:
1. Praksis når det gjelder
opphold på humanitært grunnlag skal baseres på en individuell behandling
av den enkelte sak, og ikke en gruppevurdering i forhold til det
enkelte landområdet.
2. Manglende tilknytning til et geografisk
område i saker som omhandler internflukt, skal ikke være tilstrekkelig
alene for å få opphold på humanitært grunnlag. Det må foreligge
andre sterke menneskelige hensyn for at oppholdstillatelse kan gis.
3. Norsk flyktning- og asylpolitikk fastsettes
av norske myndigheter. Både i dag og fremover skal norsk praksis
i hovedtrekk samsvare med praksis i andre sammenlignbare land.
4. Praksis etter Dublin II-reglene tilpasses
praksis i andre land, slik at det ikke gjøres generelle unntak fra
hovedprinsippet i Dublin II-reglene med mindre det foreligger særlige
grunner. Det vil gjøres en individuell vurdering når det gjelder returer
til Hellas og returer av enslige mindreårige asylsøkere.
5. Det innføres et vilkår om at referansepersoner som
har opphold på humanitært grunnlag, må ha fire års utdanning eller
arbeidserfaring i Norge for at det skal kunne innvilges familiegjenforening
eller -etablering. Det samme vil gjelde for personer som har flyktningstatus,
men bare ved familieetablering. Vilkåret vil ikke gjelde for personer
som har fått tillatelse som arbeidsinnvandrere eller etter regelverket
for EØS-borgere. Det kan gjøres unntak fra vilkåret dersom særlige
grunner taler for det.
6. Det kan etter en individuell vurdering
gis begrensede tillatelser uten rett til fornyelse, for enslige
mindreårige søkere over 16 år som i dag får oppholdstillatelse kun
fordi norske myndigheter ikke finner omsorgspersoner.
7. Etablering av praksis i strid med UNHCRs
anbefalinger om beskyttelse skal som hovedregel prøves i stornemnd
med mindre praksis følger av instruks fra AID til UDI.
8. UD har ansvaret for å fremforhandle
og inngå en tilbaketakelsesavtale med Irak. Arbeidet forseres. Forutsetningene
for å inngå en slik avtale, herunder de budsjettmessige konsekvenser
utredes.
9. Regjeringen vil intensivere arbeidet
med å få på plass tilbaketakelsesavtaler med viktige opprinnelsesland,
for personer uten lovlig opphold i Norge.
10. Det utredes nærmere et forslag om eget
hurtig saksbehandlingsløp i de tilfellene der asylsøkeren ikke bidrar
til å avklare sin identitet.
11. Det skal tas fingeravtrykk av alle
søkere som ikke kan dokumentere sin identitet, eller som må antas
å oppgi falsk identitet.
12. Forslag til forskrift som begrenser
nemndmøtebehandlingen i UNE til de vesentlige tvilsspørsmålene i
en sak, sendes på høring.
13. Det etableres et hurtigløp som skal
gi fullført saksbehandling og vedtaksfatting for enkelte grupper
hvor det erfaringsvis er høy andel avslag. Det forutsettes at alle
berørte etater som er nødvendige for å få til hurtigløpet, inngår
i samarbeidet.
Oppfølgingen av de 13 tiltakene er en prioritert oppgave,
og de ulike tiltakene blir iverksatt fortløpende og så raskt som
mulig.
Regjeringen har foreslått å øke driftsbevilgningene
til UDI og UNE med til sammen 287 millioner kroner i 2009 i forhold
til saldert budsjett 2008. Det er først og fremst saksbehandlingskapasiteten
som foreslås styrket, slik at kapasiteten kan til passes økningen
i antall asylsaker. Selv om de høye asylankomstene er svært utfordrende
å håndtere, mener regjeringen det er viktig å holde fast kurs for
arbeidet med å utvikle en helhetlig, effektiv og brukerorientert
utlendingsforvaltning. Det er da nødvendig å se oppgaveløsning,
organisering, regelverk, systemer og ressurser i en tett sammenheng.
Det gjør regjeringen blant annet gjennom den utlendingsloven som
ble behandlet i Stortinget våren 2008, og det omfattende forskriftsarbeidet
som nå pågår i departementet. Arbeids- og inkluderingsdepartementet,
i nært samarbeid med Justisdepartementet og Utenriksdepartementet, vurderer
for tiden hvordan saksflyten i hele utlendingsforvaltningen kan
bedres, med sikte på å hindre dobbeltarbeid, øke effektiviteten
og bedre servicen i utlendingsforvaltningen. Samtidig er vi i ferd
med å utvikle og iverksette nye elektroniske løsninger, som vil
gi søkerne mulighet til å søke på internett og utlendingsforvaltningen
et felles elektronisk arkiv. Jeg viser for øvrig til nærmere omtale
i St.prp. nr. 1 (2008-2009).
Forslaget fra representantene Solberg, Sanner, Høie
og Holmberg inneholder flere punkter som tidligere er diskutert
i forbindelse med behandlingen av ny utlendingslov, jf Ot. prp.
nr. 75 (2006-2007) og Innst. O. nr. 42 (2007-2008). Andre punkter
er ivaretatt gjennom de nevnte tiltakene som departementet arbeider
med å iverksette eller utrede. Jeg mener regjeringens tiltakspakke
er den mest hensiktmessige for å møte aktuelle situasjon.
Til de enkelte punktene i forsalget vil jeg
bemerke:
1. Det rettslige grunnlaget
for DNA-tester og aldersundersøkelser var lenge utlendingens frivillige
samtykke. Gjennom Ot.prp. nr. 17 (2006-2007) Om DNA-testing og aldersundersøking mv,
foreslo imidlertid regjeringen uttrykkelige hjemler for slike undersøkelser
i utlendingsloven. Stortinget sluttet seg til lovforslagene, og disse
ble satt i kraft 1. juli 2007. Det er ingenting som tilsier at det
er behov for å skjerpe inn eller endre disse bestemmelsene.
2. Regjeringen prioriterer arbeidet med
å inngå tilbaketakelsesavtaler, slik at personer uten lovlig opphold
kan sendes tilbake til sitt hjemland så raskt som mulig dersom vedkommende
ikke reiser frivillig. Arbeids- og inkluderingsdepartementet samarbeider
tett med Justisdepartementet og Utenriksdepartementet når det gjelder
hvilke land som skal prioriteres i forhold til nye avtaler, utforming
av avtaletekster, forhandlinger og gjennomføring av avtalene etter
undertegning. Det arbeides for tiden i forhold til 20 land, med sikte
på inngå tilbaketakelsesavtaler. Arbeidet er imidlertid ofte svært
tidkrevende, slik at det er lite trolig at man vil kunne signere
mer enn 2-3 nye avtaler inneværende år.
Det arbeides herunder med en tilbaketakelsesavtale
med Irak. UD har hovedansvaret for å fremforhandle en avtale. Det
er innledet kontakt med irakiske myndigheter i saken. Arbeidet med
en tilbaketakelsesavtale med Irak blir prioritert.
3. Det utvidede flyktningbegrepet
som gjennomføres i ny utlendingslov innebærer at også personer med
rett til beskyttelse etter andre konvensjoner enn flyktningkonvensjonen,
gis status som flyktninger. Endringen har ingen betydning for hvor
mange som får opphold, men innebærer at alle som har rett til internasjonal
beskyttelse får de samme rettigheter. Dette er i samsvar med praksis
i blant annet land som Nederland, Danmark og Sverige, hvor det er
få eller ingen forskjeller i rettighetene mellom de to gruppene.
At den nye loven i tillegg benytter betegnelsen ”flyktning” om begge
grupper, bidrar bare til å tydeliggjøre at opphold er gitt på grunnlag
av internasjonale forpliktelser til å gi beskyttelse.
4. Forskriftsbestemmelsen som innebærer
at oppholdstillatelse kan gis hvis retur ikke er gjennomført innen
tre år etter saksopprettelse, har en viktig forutsetning om at dette
bare gjelder når utlendingen ikke kan uttransporteres på tross av at
vedkommende har bidratt til å muliggjøre retur, herunder medvirket
til å avklare identitet og bidratt til å skaffe hjemlandets reisedokumenter. Utlendingsmyndighetene
har ett år på å gjennomføre uttransportering hvis utlendingen ikke reiser
frivillig. Det er tilstrekkelig tid til iverksetting. Regjeringen
er opptatt av å skille mellom de som samarbeider om retur etter
endelig avslag, og de som ikke samarbeider. For den sistnevnte gruppen
er det ingen utvidet adgang til opphold. Jeg mener derfor det er
riktig å beholde bestemmelsen.
5. Gjennom instruks til Utlendingsdirektoratet økte
departementet underholdskravet fra lønnstrinn 1 (kr. 198 400 pr.
år) til lønnstrinn 8 (kr. 215 200 pr. år) med virkning fra 21. juli 2008.
Videre har departementet 17. oktober i år sendt på høring et forslag
til en rekke nye innstramninger i reglene om underholdskravet. Forslaget
går blant annet ut på at det bare er de forventede inntektene til
referansepersonen som skal kunne medregnes, at referansepersonen også
i året forut for at tillatelse gis, skal ha hatt tilstrekkelig inntekt
og ikke ha mottatt sosialhjelp.
6. Det er gjort betydelige grep for å effektivisere saksbehandlingen
i utlendingsforvaltningen, og dette gjelder både organisering, teknologi,
rutiner mv. I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2009 kommer
dette blant annet til uttrykk ved at asylsaksbehandlingen i Utlendingsdirektoratet forutsettes
effektivisert med 17 pst sett i forhold til 2008. Også fra 2007
til 2008 var det forutsatt betydelig effektivisering.
Regjeringen er, som forslagsstillerne, opptatt
av effektiv ressursbruk. Men når det settes krav til saksproduksjon,
må kravet til effektivitet avstemmes mot forhold som rettssikkerhet,
likebehandling, kvalitet og kontroll. Kravene skal være ambisiøse,
men samtidig realistisk å oppnå innenfor disse rammene. Ved å redusere
kravet til kontroll vil man eksempelvis kunne oppnådd betydelig
effektivisering gjennom å foreta prima facie-vurdering av enkelte
grupper/land. Det vil innebære at alle som kan dokumentere at de
kommer fra et område som på generelt grunnlag oppfattes som utrygt,
får en tillatelse. Erfaringer tilsier imidlertid at denne type praksis
fører til økte ankomster, og regjeringen vil ikke gå for en slik
løsning, jf. tiltak 1 i regjeringens tiltakspakke fra 3. september
i år.
7. Utlendingsloven gir
både hjemmel for å pålegge meldeplikt, og for pålegge bestemt oppholdssted
når det er nødvendig for å sikre at et avslagsvedtak skal kunne
iverksettes. Forutsetningen er at det er særlig grunn til å frykte
at utlendingen vil unndra seg iverksetting. Dersom pålegg om meldeplikt
eller bestemt oppholdssted ikke er tilstrekkelige virkemidler, er
det adgang til å foreta pågripelse og fengsling.
Jeg kan ikke se at det ville være hensiktsmessig ressursbruk
å innføre en ordning med meldeplikt også i saker hvor dette ikke
anses som nødvendig og formålstjenelig for å sikre iverksetting.
Jeg viser også til at man i så fall måtte ha en ordning for å reagere
mot manglende overholdelse av meldeplikten, og at dette også ville
være ressurskrevende og reise en rekke problemstillinger.
8. Regjeringen vil løpende
vurdere om det er aktuelt å sette inn informasjonstiltak i aktuelle
opprinnelsesland. Men i motsetning til hva som var situasjonen
i 2001, er det i dagens situasjon ikke enkeltgrupper/nasjonaliteter
med stor andel grunnløse søknader. Mange av de største opprinnelseslandene
har i dag en sikkerhetssituasjon som tilsier at relativt mange søknader
innvilges. Det må derfor vurderes hvordan informasjonstiltak eventuelt
kan iverksettes på en hensiktsmessig måte.
9. Det er de alminnelige materielle og
prosessuelle strafferegler som må anvendes for å beskytte samfunnet
mot kriminelle utlendinger. Kriminalitetsbekjempelse er en del av
politiets og påtalemyndighetenes alminnelige oppgaver. Asylsøkere
som begår straffbare handlinger vil på samme måte som andre kriminelle
bli vurdert i forhold til fengsling etter reglene i straffeloven og
straffeprosessloven. For øvrig er det gitt føringer om at saker
som gjelder kriminelle asylsøkere skal prioriteres for raskere realitetsvurdering
og vedtak. Dersom det ikke foreligger et vern mot utsendelse, vil
det også bli vurdert å treffe et vedtak om utvisning som innebærer
innreiseforbud.
11. Regjeringen har gjennom sine tiltak
for innstramming av asylpolitikken blant annet lagt opp til at opphold
på såkalt humanitært grunnlag skal baseres på en individuell behandling
av den enkelte sak, og ikke en gruppevurdering, for eksempel i forhold
til enkelte landområder. For asylsøkere uten beskyttelsesbehov vil
kriminelle forhold, sammen med andre innvandringspolitiske hensyn,
inngå i en konkret helhetsvurdering av om opphold skal gis. Asylsøkere
som er straffet og som ikke har et beskyttelsesbehov, vil som hovedregel
bli utvist dersom dette ikke er uforholdsmessig.
12. Det er svært få asylsøkere som melder
seg på Gardermoen, og det fremstår således uklart hvilken gevinst
tiltaket er ment å gi. Regjeringen har imidlertid iverksatt et lignende
tiltak i tilknytning til Torshov transittmottak, og hensikten er da
å ha et eget hurtigløp for saker som ligger an til avslag. I første
rekke vil dette såkalte Torshov-prosjektet behandle Irak-saker,
men det vil fortløpende vurderes å utvide med andre grupper hvor
det både er et visst volum og en relativt høy andel avslag. Det
vises for øvrig til punkt 13 i Regjeringens tiltaksliste for å redusere
asylankomstene.
Jeg kan forsikre representantene om at jeg vil følge
utviklingen nøye, og gjennomføre de tiltakene som er nødvendige.