Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen
og Sverre Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas
Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti,
Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Alf Ivar Samuelsen, og
fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til at forslagsstillerne
ønsker å lovfeste retten til at alle mottakere av økonomisk sosialhjelp
garanteres en individuell plan for oppfølging, og at denne oppfølgingen
skal gis innen tre måneder. I tillegg fremmer forslagsstillerne
forslag om at det skal innføres en generell plikt til aktivitet
og oppfølging av mennesker som mottar økonomisk sosialhjelp.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, deler forslagsstillernes bekymring over at en relativt stor
gruppe mennesker er avhengig av sosialhjelp på permanent basis.
Det er en sentral politisk målsetting at økonomisk sosialhjelp blir
det den opprinnelig er ment som, en akutt hjelp i en overgangsperiode
for personer som av ulike grunner får behov for bistand fra det
offentlige. Først og fremst handler dette om å bekjempe fattigdom
og sikre alle innbyggere et verdig liv med en forutsigbar inntekt.
Flertallet viser til siste tilgjengelige
statistikk fra Statistisk sentralbyrå med tall for 2007 (også gjengitt
i statsrådens svarbrev til Høyres stortingsgruppe), som viser at
70 pst. av mottakerne av økonomisk sosialhjelp er såkalte gjengangere.
Det er bekymringsfullt. Samtidig viser statistikken at 21 pst. får
sosialhjelp i kun én måned, at gjennomsnittlig stønadstid er på
5,3 måneder og at nesten 60 pst. av mottakerne mottar sosialhjelp
under et halvt år. Antall sosialhjelpsmottakere ble dessuten redusert
med 10 pst. fra året før, til 109 600 personer, eller 2,3 pst. av
befolkningen.
Flertallet viser videre til statsrådens
svarbrev til komiteen der hensiktsmessigheten av de to forslagene
i Representantforslag nr. 6 (2008–2009) er vurdert. Statsråden viser
til at retten til individuell plan allerede er lovfestet for de
med behov for langvarige og koordinerte tjenester (sosialtjenesteloven
§ 4-3 og arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 15). På samme måte framgår
det av sosialtjenesteloven § 5-3 at det allerede er adgang til å
stille vilkår ved tildeling av økonomisk sosialhjelp.
Flertallet minner om at økonomisk
sosialhjelp inngår som en del av virkemidlene i de nye NAV-kontorene.
Som et ledd i det omfattende reformarbeidet etter St.meld. nr. 9
(2006–2007) Arbeid, velferd og inkludering, er lov om sosiale tjenester
supplert med det nye kvalifiseringsprogrammet for personer som er
eller kunne stått i fare for å bli avhengige av langtids sosialhjelp. Gjennom
NAV-reformen og oppfølgingen av St.meld. nr. 9 (2006–2007) er adgangen
til de statlige arbeidsmarkedstiltakene vesentlig forenklet for
de personene som er uten rettigheter i trygdesystemet. Samtidig
gjennomføres viktige reformer i de statlige stønadsordningene og
tiltakssystemene, der siktemålet er forenkling og målretting i forhold
til brukernes ønsker og behov.
Flertallet mener det er å gå
i feil retning dersom Stortinget skal detaljstyre hvordan kommunene
i de nye NAV-kontorene skal saksbehandle søknader om økonomisk sosialhjelp. Flertallet mener
også at det blir for snevert å behandle den kommunale sosialhjelpen
for seg. De allerede gjennomførte reformene i statlige og kommunale
stønadssystemer må tvert imot sees i sammenheng, slik Stortinget
hittil har forutsatt. Flertallet understreker at
skal disse reformene lykkes, er forutsetningen om en ny forvaltningskultur,
fra regelstyring og detaljert sentral styring til økt bruk av skjønn
og beslutningskraft nær brukeren, helt sentral. Representantforslag nr.
6 (2008–2009) går i motsatt retning. Flertallet mener
vilkår ved økonomisk sosialhjelp kan være viktig og riktig for mange,
og at tett individuell oppfølging er vesentlig for gjennomføringen
av individuelle planer. Flertallet viser til statsrådens
svarbrev til Høyres stortingsgruppe, der det framgår at forskning
og statistikk viser at sosialhjelpsmottakerne ikke er ei homogen
gruppe. Noen har behov for omfattende bistand, andre er selvhjulpne
etter kort tid. Flertallet mener at virkemidlene
som settes inn overfor brukerne av både statlige og kommunale ordninger,
må utformes i nært samarbeid med brukerne selv, basert på og dimensjonert
ut fra brukernes behov. Flertallet mener at det er
de ansatte i NAV-kontorenes førstelinje, sammen med brukerne, som
har de beste forutsetningene for å vurdere om det er behov for å
utarbeide en individuell plan i det enkelte tilfelle, og at den muligheten
allerede er godt nok ivaretatt i de reformene som nylig er vedtatt
av Stortinget og redegjort for i statsrådens svarbrev i saken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at retten til individuell
plan i sosialtjenesteloven som ble vedtatt 1. januar 2004, ikke
fanger opp de forhold som forslagsstillerne ønsker. Gjeldende lovverk
har et bestemt innhold som skal sikre samarbeid, samhandling og koordinering
av ulike tjenester. Det er med andre ord ikke en plan for individuell
oppfølging. Dagens lovverk stiller heller ikke krav til når en individuell
plan skal foreligge. Disse medlemmer mener at en
samhandling hvor en gir individuell oppfølging raskt, samt et krav
til deltakelse, vil føre til at flere får sin situasjon avklart.
I svarbrev fra arbeids- og inkluderingsminister Dag
Terje Andersen til arbeids- og sosialkomiteen skriver statsråden:
"Telemarkforskning-Bø gjennomførte i 2005-2006 en
undersøkelse av praksis ved bruk av økonomisk stønad og vilkår i
sosialtjenesten, rapport nr. 232 2006. Rapporten viser at sosialtjenesten
bruker vilkår i utstrakt grad. Rapporten viser videre at vilkår
benyttes overfor alle typer av stønadsmottakere. Unge stønadsmottakere
er den gruppen det hyppigst stilles vilkår til, dernest følger innvandrere
og langtidsledige. Bruken av vilkår ser ut til å øke i følge rapporten."
Disse medlemmer viser til at
nevnte rapport fra Telemarksforskning-Bø lister opp ti ulike vilkår
som benyttes av sosialtjenesten i forbindelse med stønad til livsopphold:
1. Pålegg om å registrere
seg som arbeidssøker
2. Vilkår knyttet til dokumentasjon
3. Vilkår knyttet til kvalifiserings- eller
kompetansehevende tiltak
4. Pålegg om å møte til veiledningssamtale
5. Vilkår om å la seg utrede av helsevesen
6. Pålegg om å disponere stønaden på bestemte måter
7. Vilkår om arbeid for sosialhjelp
8. Vilkår om å la seg utrede av yrkesveileder
9. Pålegg om å bytte til rimeligere bolig
10. Andre former for vilkår.
Det hyppigst brukte vilkår er å melde seg som
arbeidssøker (95 pst.), mens vilkår om arbeid for sosialhjelp kun
benyttes i 18 pst. av tilfellene. Etter disse medlemmers oppfatning
er det vesentlig forskjell mellom disse vilkårene, hvor det å registrere
seg som arbeidssøker bør være en forutsetning for å få en søknad
om økonomisk sosialhjelp vurdert. Arbeid for sosialhjelp, vurdering
av henholdsvis helsevesen eller yrkesveileder er på den annen side
aktiviserende og arbeidsavklarende vilkår, og etter disse
medlemmers oppfatning er dette vilkår som kan bidra til
å gi sosialhjelpsmottakere en ny sjanse og en vei ut av stønadssituasjonen.
Når det fra statsrådens side vektlegges at bruken av
vilkår ser ut til å øke, er dette riktig om man studerer rapporten
fra Telemarksforskning-Bø rent kvantitativt. Om en derimot vurderer
tiltakene kvalitativt, er det tydelig at de vilkårene som brukes
hyppigst, ikke bidrar til å øke jobbsannsynligheten i nevneverdig
grad, noe som også fremkommer i Telemarksforskning-Bøs konklusjon
i rapporten:
"Vi ser med andre ord at sosialtjenesten har utstrakt
bruk av vilkår, men dette er hovedsakelig vilkår som krever relativt
lite av klientene."
Dette viser at mange kommuner stiller krav,
og at bruken er økende. Disse medlemmer legger til
grunn at siden flere og flere kommuner stiller slike krav gir dette
gode resultater, både for samfunnet og for den enkelte bruker.
Innføringen av kvalifiseringsprogrammet har ført
til lovfestet plikt for alle kommuner å tilby programmet, men dette
er ikke fulgt opp med noen lovfestet plikt for den enkelte til å
delta i programmet. Disse medlemmer viser til at statsråden
i samme svarbrev skriver:
"Jeg er enig med forslagsstillerne i at det er ønskelig
og viktig å stille krav til mottakerne av økonomisk sosialhjelp
og at de skal få nødvendig oppfølging. Det kan bidra til å beholde oppslutning
om ordningen i befolkningen, men ikke minst kan det være viktig
for stønadsmottakeren ved at vilkårene kan virke kvalifiserende og
bidra til at den enkelte kommer ut av stønadssituasjonen."
Disse medlemmer er enig med statsråden
i denne konklusjonen. Disse medlemmer viser til at
statsråden likevel konkluderer med at det ikke er hensiktsmessig
å lovfeste kravet til aktivitet, noe disse medlemmer ikke
støtter.
Disse medlemmer viser til statsrådens svarbrev
på spørsmål fra stortingsrepresentant Martin Engeset, hvor det blant
annet står:
"(…) en stor del av sosialhjelpsmottakerne i praksis
bare har behov for relativt kortvarig bistand og at ikke alle dermed
vil ha behov for et tilpasset kvalifiseringsprogram."
Disse medlemmer presiserer at
hensikten med representantforslaget ikke er at alle skal ha kvalifiseringsprogram
med egen stønad, men at alle skal ha en lovfestet rett til individuell
plan for oppfølging og en generell aktivitetsplikt. Dette understøttes
også av det faktum at det er et meget høyt antall mennesker som
mottar økonomisk sosialhjelp som hovedinntektskilde, eller som eneste
inntektskilde. For disse gruppene vil en lovfestet rett til individuell
plan etter tre måneder, i kombinasjon med en generell aktivitetsplikt,
bidra til å korte ned stønadsavhengigheten og øke jobbsannsynligheten. Disse medlemmer mener
lovverket bør signalisere grensesetting, og at det heller kan utformes
rutiner som kan avvike fra regelen i åpenbare tilfeller hvor verken
individuell plan for oppfølging eller aktivitetsplikt, etter en
skjønnsmessig vurdering, oppfattes å være nødvendig. Det registreres
at statsrådens syn på lovmessighet ikke er den samme og ikke tilpasses
langtidsmottakerne på ideell måte.
Disse medlemmer viser til at
ordningen med krav til aktivitet er frivillig, dette fører til at
ordningen varierer fra kommune til kommune, og fra kontor til kontor,
noe som disse medlemmer mener er uheldig.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme forslag til
endringer i lov om sosiale tjenester, hvor:
1. Alle mottakere av
økonomisk sosialhjelp garanteres en individuell plan for oppfølging
innen tre måneder.
2. Det innføres en generell plikt til aktivitet
og oppfølging av mennesker som mottar økonomisk sosialhjelp."