I proposisjonen ber Nærings- og handelsdepartementet
om Stortingets samtykke til at departementet utnytter sin rett til
å selge statens 50 pst. aksjepost i BaneTele til Bredbåndsalliansen
AS (Bredbåndsalliansen) på de vilkår som er fastsatt i aksjeeieravtale
av 16. november 2006. Et salg av statens aksjer vil legge til rette
for etablering av en felles eierstruktur under Bredbåndsalliansen
og en samordning av virksomhetene til BaneTele og teletjenesteleverandørenVentelos norske
virksomhet.
BaneTele ble etablert som et statseid aksjeselskap
i 2001 ved utskilling fra Jernbaneverket. Selskapet er i dag eiet
av staten v/Nærings- og handelsdepartementet og Bredbåndsalliansen med
50 pst. eierandel hver.
BaneTele er en viktig aktør i det norske bredbåndsmarkedet.
Selskapet etablerer og driver infrastruktur for transport av teletjenester,
både fast og trådløs. Videre tilbyr selskapet høykapasitetstjenester
på nett på områdene transportkapasitet, internettrafikk og datakommunikasjon
til bedriftsmarkedet i Norge. En rekke bredbåndsselskaper benytter
BaneTeles stamnett. Nettet som BaneTele disponerer, eies i hovedsak
av Jernbaneverket og kraftselskaper. Gjennom avtaler har selskapet
rett til å disponere kapasiteten og står for den kommersielle utnyttelsen av
nettet.
I mars 2005 ble BaneTele tilført 120 mill. kroner i
ny aksjekapital fra staten. Nærings- og handelsdepartementet uttrykte
ved den anledning at kapital alene ikke ville være tilstrekkelig
til å sikre selskapet et tilfredsstillende grunnlag for videre utvikling.
I november 2006 ble det, etter at Stortinget
hadde gitt sitt samtykke, gjennomført en rettet emisjon mot Bredbåndsalliansen
hvor BaneTele ble tilført 625 mill. kroner i ny egenkapital. Emisjonen
innebar at Bredbåndsalliansen fikk en eierandel på 50 pst. i BaneTele
og at statens eierandel i selskapet ble redusert fra 100 pst. til 50
pst. Samtidig ble et ansvarlig lån på ca. 282 mill. kroner inkl.
påløpne renter tilbakebetalt til staten. Avtalen med Bredbåndsalliansen
ga grunnlag for å videreutvikle BaneTele som et landsdekkende og
konkurransedyktig bredbåndsselskap og sikret samtidig et sterkt
offentlig eierskap.
I februar 2007 inngikk BaneTele en avtale om kjøp
av samtlige aksjer i bredbåndselskapet Broadnet Norge AS (Broadnet).
Oppkjøpet skulle sikre BaneTeles salgskanalstrategi mot markedet
og styrke selskapets posisjon gjennom økt trafikk og økt omsetning.
I desember 2007 kjøpte Bredbåndsalliansen Ventelos
norske virksomhet for 2,33 mrd. kroner, med sikte på å styrke BaneTeles
markedsposisjon ytterligere. Det har gjennom 2008 vært arbeidet
med en samordning av BaneTeles og Ventelos virksomheter.
Regjeringen har som mål at BaneTeles virksomhet
skal videreutvikles og styrkes basert på et nett som er åpent for
alle leverandører av bredbåndstjenester på kommersielle vilkår.
Nettet BaneTele disponerer, utgjør viktig nasjonal infrastruktur
og har stor betydning for muligheten til å sikre virksom konkurranse
i bredbåndsmarkedet.
Da Bredbåndsalliansen kom inn på eiersiden i BaneTele
i november 2006 gjennom en rettet emisjon, ble det inngått en aksjeeieravtale
mellom staten v/Nærings- og handelsdepartementet, Bredbåndsalliansen
og BaneTele.
I avtalens kapittel 7 er staten gitt rett til
å selge sine aksjer i BaneTele til Bredbåndsalliansen i perioden
30. juni 2008 til 31. desember 2015. Vederlaget ved utøvelse av
salgsretten er regulert i punkt 7.3 i avtalen. Overføringen av aksjene
skal skje senest 30 dager etter at Stortingets samtykke er meddelt
Bredbåndsalliansen.
Bredbåndsalliansen har etter kjøpet av Ventelo arbeidet
med å legge til rette for en strategisk samordning av virksomhetene
til BaneTele og Ventelo i samarbeid med de to selskapene.
Nærings- og handelsdepartementet har siden våren
2008 ført forhandlinger med Bredbåndsalliansen om å etablere en
enhetlig eierstruktur for BaneTele og Ventelo. Dette kunne oppnås
ved at Bredbåndsalliansen ervervet statens aksjer i BaneTele gjennom
kjøp eller mot bytte av aksjer i eget selskap. Alternativet ville
være at staten beholdt sine aksjer i BaneTele. Det ville begrense
muligheten for samordningen av virksomhetene.
Nærings- og handelsdepartementet engasjerte
i april 2008 rådgivningsfirmaet Alpha Corporate Finance AS ("Alpha")
til å vurdere konsekvensene for staten som eier av mulige endringer
i selskaps- og eierstruktur i BaneTele i forbindelse med Bredbåndsalliansens
kjøp av Ventelos norske virksomhet. Alpha har bistått departementet
med verdivurderinger av BaneTele og Ventelo, og har gitt forhandlingsstøtte
sammen med advokatfirmaet BA-HR.
Alpha la frem sin sluttrapport for departementet 28. november
2008. En oppsummering av deres hovedpunkter finnes i proposisjonen.
Det er betydelige faste kostnader forbundet
med å drive det omfattende nettet BaneTele disponerer. Selskapet
er derfor avhengig av store trafikkvolumer for å oppnå lønnsomhet. BaneTele
har fortsatt ikke opparbeidet den markedsmessige posisjonen som
trengs for å oppnå tilstrekkelige trafikkvolumer. Det kan stilles spørsmål
om selskapets virksomhet er kommersielt bærekraftig uten et operativt
samarbeid med en partner som kan bidra til å generere en betydelig
trafikkvekst.
Bredbåndsalliansens kjøp av Ventelos norske virksomhet
i desember 2007 har skapt muligheter for en styrket industriell
utvikling i BaneTele. Det er vanskelig å se for seg at den nødvendige grad
av samspill mellom Ventelo og BaneTele kan realiseres uten en enhetlig
eierløsning for de to selskapene. Dersom staten velger å beholde sin
50 pst. eierandel i BaneTele, vil staten og de bakenforliggende
eierne i Bredbåndsalliansen kunne stå overfor mulige interessekonflikter som
følge av at deres eierskap befinner seg på ulike nivåer.
I oktober 2008 tilbød Bredbåndsalliansen staten en
eierandel i en konstellasjon bestående av Bredbåndsalliansen, Ventelo
og BaneTele, "nye Bredbåndsalliansen", i bytte mot statens eierandel
i BaneTele. Staten ville da også få opsjon på å selge seg ut av
"nye Bredbåndsalliansen" innen 2010 til en på forhånd avtalt pris.
Alternativt var Bredbåndsalliansen villig til å kjøpe statens aksjer
i BaneTele for et nærmere angitt beløp.
Bredbåndsalliansens tilbud ble ansett som for lavt
til å gi staten en rimelig andel av forventet verdiutvikling i "nye
Bredbåndsalliansen". Departementet vurderte også statens salgsopsjon
til å ha en verdi som er vesentlig høyere enn den prisen Bredbåndsalliansen
tilbød for aksjene. Bredbåndsalliansens tilbud ble derfor avvist. Staten
tilbød i stedet, med forbehold om Stortingets samtykke, å bytte
sin eierandel i BaneTele mot en vesentlig høyere eierandel i "nye
Bredbåndsalliansen". Dette tilbudet forutsatte også at salgsretten
ble videreført ut 2010. Alternativt ville staten, med forbehold
om Stortingets samtykke, benytte seg av salgsretten. Bredbåndsalliansen
avviste statens foreslåtte bytteforhold, og har konstatert at staten
nå vil utøve sin salgsrett.
Departementet har vurdert en samordning mellom
BaneTele og Ventelo som industrielt riktig, og ønsket i utgangspunktet
å ta del i den forventete verdiskapingen som vil følge av en samordning
mellom BaneTele og Ventelo. Staten og Bredbåndsalliansen har imidlertid
ikke kunnet enes om grunnlaget for et bytte. I en slik situasjon
må det søkes alternative løsninger som sikrer en god industriell
utvikling for BaneTele og som for øvrig er i tråd med de politiske
målsettingene for statens eierskap i selskapet. Departementet anser
en utøvelse av statens salgsrett overfor Bredbåndsalliansen som
den beste løsningen i den foreliggende situasjon.
Ved gjennomføring av transaksjonen som foreslått
vil statens eierandel i BaneTele AS reduseres fra 50 pst. til null.
Vederlaget ved salg av statens aksjer i BaneTele AS
er regulert i aksjeeieravtale av 16. november 2006 mellom staten
v/Nærings- og handelsdepartementet, Bredbåndsalliansen AS og BaneTele
AS. Vederlaget for statens 50 pst. eierandel skal ifølge avtalen
utgjøre 625 mill. kroner med tillegg av rente tilsvarende 6 måneders
NIBOR pluss 1 prosentpoeng. Rentebeløpet er avhengig av oppgjørstidspunktet.
Samlet vederlag er anslått til ca. 715 mill. kroner.
Departementet legger til grunn at transaksjonen er
en foretakssammenslutning i konkurranselovens forstand. Det er et
automatisk gjennomføringsforbud for meldepliktige transaksjoner etter
konkurranseloven. Det er så langt ikke kommet fram opplysninger
som tyder på annet enn at transaksjonen vil styrke Bredbåndsalliansens konkurransedyktighet,
og dermed konkurransen i markedet.
Overføring av aksjene skal skje senest 30 dager etter
at Stortingets samtykke er meddelt Bredbåndsalliansen.
Salgsinntekten vil bli inntektsført i statsbudsjettet
for 2009 over kap. 3950 Forvaltning av statlig eierskap, post 96
Salg av aksjer.