Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne
til at det er godt dokumentert at Norge trenger mer utenlandsk arbeidskraft
innen de fleste samfunnsområder, særlig innenfor forskning og utvikling.
Forslagsstillerne er kjent med at dagens regelverk gjør det vanskelig
for utenlandske forskere og spesialister å arbeide ved norske universiteter
og forskningsinstitusjoner, blant annet fordi inn- og utreise av
Norge medfører nye søknadsprosesser og papirarbeid. Forslagsstillerne
er videre kjent med at flere universiteter og forskningsmiljøer
i Norge står i reell fare for å miste forskerressurser fordi prosessene
blir for langvarige og arbeidsforholdene for kompliserte.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen sørge for at offentlig godkjente universiteter og
forskningsinstitusjoner forhåndsgodkjennes, slik at forskerne/spesialistene
kan påbegynne arbeidet sitt mens Utlendingsdirektoratet (UDI) saksbehandler
søknaden.
2. Stortinget ber Regjeringen innføre et
hurtigsporsystem for forhåndsgodkjente forskningsinstitusjoner,
og at dette kan gjøres som et prøveprosjekt gjeldende fra og med
2009.
3. Stortinget ber Regjeringen innføre et
elektronisk søknadssystem som gjør det mulig å søke om fornyet opphold
over Internett.
4. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
til en nasjonal strategi for å rekruttere personer fra utlandet
med svært høy kompetanse og studenter på doktorgradsnivå."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Silvia K. Kosmo, Inger Løite og
Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge
Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Bent Høie og Torbjørn Røe Isaksen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre,
Vera Lysklætt, viser til Innst. S. nr. 292 (2007–2008) om
arbeidsinnvandring. I innstillingen uttalte komiteens flertall blant
annet:
"Flertallet mener det er viktig at arbeidskraft med
høyere utdanning lettere kan få tilgang til det norske arbeidsmarkedet."
Representantforslaget tar opp situasjonen for
en gruppe arbeidstakere, forskere og spesialister ved utdannings-
og forskningsinstitusjoner. Dette er en type arbeidskraft som kommer
inn under betegnelsen arbeidskraft med høyere utdanning som komiteen mener
det er viktig lettere får tilgang til det norske arbeidsmarked.
I representantforslaget foreslås det at institusjoner på forhånd
godkjennes slik at forskere og spesialister kan begynne i arbeidsforholdet
før saken er ferdigbehandlet i UDI, at det etableres et prøveprosjekt
for forhåndsgodkjenning av forskningsinstitusjoner fra 2009.
Komiteen viser til at Arbeids-
og inkluderingsdepartementet i brev (vedlagt) av 24. november 2008
uttrykker en positiv innstilling til representantforslaget og sier
at det er i tråd med Regjeringens forslag i St.meld. nr. 18 (2007–2008). Departementet
presiserer at det må gjøres endringer i utlendingsregelverket og
i hele utlendingsforvaltningen. Det understrekes i brevet at departementet
vil foreslå forskrifter til utlendingsloven som vil omfatte en bredere
gruppe arbeidstakere enn det som tas opp i representantforslaget.
Komiteen er enig med intensjonene
i forslaget. Komiteen er også enig i at det er behov
for fortgang i saken. Komiteen tar til etterretning
at departementet arbeider med forslag til forskrifter til utlendingsloven
som vil fange opp intensjonen i representantforslaget og at utkast
til forskrifter vil bli sendt på høring i begynnelsen av 2009.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, forventer at nye forskrifter
til utlendingsloven som er tråd med merknaden i Innst. S. nr. 292
(2007–2008) og med intensjonen i representantforslaget vil kunne
iverksettes så snart som mulig.
Flertallet vil på denne bakgrunn
foreslå at saken vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at det er usikkert hvor raskt den generelle
endringen i utlendingsloven og forskriftene vil komme på plass. Disse
medlemmer mener derfor at det vil være en fordel å få iverksatt
en enkel ordning for godkjente utdannings- og forskningsinstitusjoner
allerede fra og med 1. juli 2009.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn ta opp forslag 1, 2 og 4 i Dokument nr. 8:1 (2008–2009).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at offentlig godkjente
universiteter og forskningsinstitusjoner forhåndsgodkjennes, slik
at forskerne/spesialistene kan påbegynne arbeidet sitt mens Utlendingsdirektoratet
(UDI) saksbehandler søknaden."
"Stortinget ber Regjeringen innføre et hurtigsporsystem
for forhåndsgodkjente forskningsinstitusjoner, og at dette kan gjøres
som et prøveprosjekt gjeldende fra og med 2009."
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til en
nasjonal strategi for å rekruttere personer fra utlandet med svært
høy kompetanse og studenter på doktorgradsnivå."
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen sørge for at offentlig godkjente
universiteter og forskningsinstitusjoner forhåndsgodkjennes, slik
at forskerne/spesialistene kan påbegynne arbeidet sitt mens Utlendingsdirektoratet
(UDI) saksbehandler søknaden.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen innføre et hurtigsporsystem
for forhåndsgodkjente forskningsinstitusjoner, og at dette kan gjøres
som et prøveprosjekt gjeldende fra og med 2009.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til
en nasjonal strategi for å rekruttere personer fra utlandet med
svært høy kompetanse og studenter på doktorgradsnivå.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:1 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ine Marie Eriksen Søreide, Bent Høie,
Kari Lise Holmberg og Gunnar Gundersen om å gjøre det enklere for forskere
og spesialister å arbeide ved godkjente utdannings- og forskningsinstitusjoner
i Norge – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 4. november 2008 hvor
Kommunal- og forvaltningskomiteen ber departementet vurdere forslaget
i dokument nr. 8:1 (2008-2009).
I dokument nr. 8:1 (2008-2009) foreslås det
at det som et prøveprosjekt innføres en adgang for arbeidstakere
til å begynne å arbeide før de har fått tillatelse for forhåndsgodkjente
universiteter og forskningsinstitusjoner, og at dette prøveprosjektet
gjøres gjeldende fra og med 2009. Regjeringen bes videre om å innføre
et elektronisk søknadssystem som gjør det mulig å søke om fornyet
opphold over internett.
Utlendingsdirektoratet arbeider for tiden med
å utvikle et nytt elektronisk saksbehandlingssystem i utlendingsforvaltningen,
hvor det bl.a. skal legges opp til at det skal kunne fremmes elektroniske
søknader om arbeidstillatelse. I og med at dette arbeidet allerede
er godt i gang, og vil kunne framstå som en betydelig forenkling
og forbedring av flere sider av den samlede utlendingsforvaltnings
arbeid, vil det ikke være hensiktsmessig å skille ut arbeidet med
å utvikle elektroniske søknader. Men jeg kan forsikre at arbeidet
har høy prioritet og at målet med dette arbeidet ligger nært intensjonene
i forslaget.
Når det gjelder forskere, forelesere o.l. som
er invitert av utdannings- eller forskningsinstitusjon eller forening
med faglig eller ideelt formål, er disse i dag unntatt fra kravet
om arbeidstillatelse for arbeidsforhold av inntil tre måneders varighet.
I min vurdering av forslaget i dokument nr. 8:1 (2008-2009) har
jeg derfor lagt til grunn at forslaget er ment å omfatte forskere
mv. som skal ha et arbeidsforhold som er av lengre varighet enn
tre måneder.
Jeg har en positiv innstilling til forslaget
i dokument nr. 8:1 (2008-2009). Forslaget er i tråd med regjeringens
forslag i St.meld. nr. 18 (2007-2008) Arbeidsinnvandring om at arbeidsgivere som
oppfyller visse vilkår, skal kunne rekruttere direkte og la høyt,
kvalifiserte spesialister, nøkkelpersonell og faglærte arbeidstakerne starte
i arbeidet før tillatelse foreligger. Regjeringens hovedmål for
arbeidsinnvandringspolitikken er å legge til rette for at bedrifter
og virksomheter ved behov skal kunne rekruttere arbeidskraft fra
utlandet på en enkel og effektiv måte.
De endringene som regjeringen har foreslått, krever
at det må gjøres endringer i utlendingsregelverket, og at det etableres
en rekke nye rutiner i hele utlendingsforvaltningen. Det vil bla. være
nødvendig å lage nye rutiner for hvor søknaden fremmes (i hjemlandet
eller i Norge), ulike rutiner for hhv. visumfrie og visumpliktige søkere,
nye rutiner for meldeplikt, og innføre en helt ny ordning for utstedelse
av bekreftelse på at utlendingen har lov til å starte i arbeid før
tillatelse er gitt. I det pågående arbeidet med å utforme forskrifter
til den nye utlendingsloven vil departementet foreslå konkrete bestemmelser som
sikrer at arbeidstakere på gitte vilkår skal kunne starte arbeidet
før de har fått tillatelse. Etter planen skal forslaget til nye
forskriftsbestemmelser om arbeidsinnvandring sendes på alminnelig
høring i begynnelsen av 2009. Departementets forslag vil omfatte
en bredere gruppe arbeidstakere og arbeidsgivere enn det som foreslås
i prøveprosjektet i dokument 8:1 (2008-2009). Dersom det samtidig
sendes ut et forslag om å innføre en prøveordning for en mindre
del av denne gruppen, vil dette trolig føre til et press om at denne
prøveordningen må gjelde for alle arbeidsgivere. I tillegg krever
også en prøveordning et legalt grunnlag, og med utarbeidelse av nødvendige
regelverksendring, høring, og rimelig etableringstid for prosjektet,
ville vi raskt nærmere oss implementeringstidspunktet for det nye
arbeidsinnvandringsregimet. Selv om jeg deler intensjonene bak dette
forslaget, kan jeg altså ikke se at et prøveprosjekt for en gruppe,
totalt sett, tjener sakens hensikt.
Inntil vi får innført en adgang for arbeidstakere til
å begynne å arbeide før de har fått tillatelse, vil jeg imidlertid
pålegge Utlendingsdirektoratet å prioritere denne type arbeidstillatelser.
Jeg kan også opplyse at Utlendingsdirektoratet nylig har kontaktet
NTNU og innledet et samarbeid vedrørende arbeidstillatelser til
forskere og spesialister.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 10. februar 2009
Tore Hagebakken |
Rolf Reikvam |
leder |
ordfører |