Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, Synnøve Brenden Klemetrud og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Ingvild
Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet,
Rune J. Skjælaaen, viser til at målet med Riksrevisjonens
undersøkelse har vært å belyse om Innovasjon Norge fungerer effektivt
som statlig næringsutviklingsaktør.
Komiteen merker seg at målsettingene
for Innovasjon Norge er å fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk
lønnsom næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters
og regioners næringsmessige muligheter gjennom å bidra til innovasjon,
internasjonalisering og profilering. Komiteen mener
Innovasjon Norge utfører et viktig samfunnsoppdrag og at Riksrevisjonens
undersøkelse får fram nyttig kunnskap om hvordan målsettingene er
fulgt opp. Samtidig påvises betydelige svakheter som bør vies oppmerksomhet
framover.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
påviser at bare om lag halvparten av Innovasjon Norges støtte går
til prosjekter som er registrert som innovative. Andelen har gått
noe opp fra 2005 til 2007. Komiteen er kjent med
at Innovasjon Norges virkemidler også skal ivareta andre mål enn
innovasjon, men deler Riksrevisjonens vurdering av at innovasjonsgraden
er for lav ut fra de mål som er satt for selskapet. Komiteen mener
derfor det er nødvendig med bedre oppfølging av målene om økt innovasjon
og nyskaping fremover.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
gjennomgang avdekker at integrasjonen mellom utenlandsvirksomheten
og den norske virksomheten er for svak. Komiteen mener
utfordringene knyttet til innovasjon og internasjonalisering bør
vies mye oppmerksomhet fremover.
Komiteen mener i likhet med Riksrevisjonen
at det bør stilles spørsmål ved om Innovasjon Norge i større grad
burde støttet mer risikoutsatte prosjekter og mener det er nødvendig
at Nærings- og handelsdepartementet foretar en gjennomgang av dette,
slik departementet har varslet.
Komiteen viser til at både kundeansvarlige
og Innovasjon Norges kunder mener det er vanskelig å få oversikt
over virkemiddelporteføljen og at det er rom for forbedringer. Det
er derfor positivt at Innovasjon Norge har igangsatt tiltak for å
forenkle virkemiddelporteføljen.
Komiteen viser til at flere samarbeidspartnere, som
fylkeskommuner og NHOs regionkontorer, fremhever at Innovasjon Norge
fremdeles i stor grad opererer som en bank, og at de i for liten grad
arbeider utadrettet, blant annet for å skape gode prosjekter og
nettverk for næringsutvikling. Komiteen mener det
er viktig at Innovasjon Norge er i stand til å prioritere den utadrettede
virksomheten knyttet til rådgiving, kompetanseoverføring og nettverksbygging
for bedrifter og etablerere.
Komiteen vil bemerke at 40 oppdragsbrev
fra fem departementer og fra fylkesmenn og fylkeskommuner, samt
en omfattende virkemiddelportefølje, kan skape krevende styringsutfordringer. Komiteen viser
til at Nærings- og handelsdepartementet uttaler at sektordepartementene
har ansvaret for egne virkemidler, og at det er krevende å få en
sammenslutning som Innovasjon Norge til å fungere optimalt. Komiteen vil
påpeke at Nærings- og handelsdepartementet som eierdepartement har ansvaret
for koordinering mellom de ulike departementer og oppdragsgivere,
og at muligheten til å utøve denne funksjonen må styrkes.
Komiteen deler Riksrevisjonens
vurdering av at det er behov for ytterligere samordning og styring
også av faglig karakter, for at Innovasjon Norge skal bli bedre
i stand til å nå målene som er satt for selskapet. Det må i større
grad foretas faglig koordinering ved opprettelsen av nye programmer
og virkemidler. Komiteen anser at det bare er Nærings-
og handelsdepartementet som kan inneha denne rollen som eierdepartement.
Komiteen viser til at Nærings-
og handelsdepartementet i 2009 vil starte arbeidet med en helhetlig
evaluering av Innovasjon Norge som da har vært i virksomhet i fem
år. En slik evaluering vil være nyttig og nødvendig for å styrke
arbeidet med nyskaping og næringsutvikling i hele landet, og komiteen imøteser
evalueringen med interesse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at støtte fra Innovasjon Norge i for
liten grad går til prosjekter som er innovative i forhold til de
mål som er satt for selskapet. Disse medlemmer mener
at Innovasjon Norges virkemidler i dag styres for mye av politiske
særhensyn som gjør at innovasjon og prosjektets nytteverdi kommer
i bakgrunnen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at virkemidlene som er tilgjengelige gjennom Innovasjon Norge i
for stor grad styres av distriktspolitiske hensyn som næringspolitisk
gir et lite effektivt virkemiddelapparat.
Disse medlemmer viser til at
dagens innretning på virkemiddelapparatet gjør at mange bedrifter
og ideer ikke får den nødvendige bistand og starthjelp fordi man
har tilhold i sentrale strøk av landet og dermed ikke kvalifiserer
for en rekke av Innovasjon Norges virkemidler.
Komiteens medlem fra Høyre mener
at det også fremover bør være rom for å ta distriktspolitiske hensyn,
fordi det er ønskelig å sikre bosetting over hele landet og for
å øke verdiskapingen ut fra regionale forutsetninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at innovasjonsordningene i større grad bør
gjøres generelle og landsdekkende slik at nye bedrifter, uavhengig av
geografisk plassering, omfattes av virkeområde.