EØS-komiteen vedtok 7. november 2008 å endre vedlegg
IX til EØS-avtalen ved å innlemme europaparlaments- og rådsdirektiv
2007/64/EF om betalingstjenester i det indre marked, samt å endre
direktivene 97/7/EF, 2002/65/EF, 2005/60/EF og 2006/48/EF og oppheve
direktiv 97/5/EF. Ettersom gjennomføringen i norsk rett krever lovendring,
ble beslutningen i EØS-komiteen tatt med forbehold om Stortingets
samtykke til godkjenning i samsvar med Grunnloven § 26 annet ledd.
Beslutningen i EØS-komiteen og direktivet i uoffisiell
norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen.
Direktivet om betalingstjenester i det indre marked
regulerer betalingstjenestevirksomhet i EU, og har som formål å
skape et enhetlig rettslig rammeverk for betalingstjenester i EU-området.
Direktivets kapittel I legger for det første
til rette for en harmonisering av markedsadgangen i EU-området for
betalingsformidlere som ikke er kredittinstitusjoner. Direktivet
har også regler om åpenhet om vilkår ved inngåelse av avtaler om
betalingsformidling, regler for betalingsformidlingen og om informasjonskrav
til tilbyderne av tjenestene. Videre har direktivet regler om rettigheter
og forpliktelser for brukere og tilbydere av betalingstjenester.
Direktivets kapittel II fastsetter krav om konsesjon
for, og krav til, foretak som skal tilby betalingstjenester og som
ikke er kredittinstitusjoner, e-pengeinstitusjoner eller postgiroinstitusjoner, såkalte
betalingsinstitusjoner. Det er krav om at betalingsinstitusjonene
skal være underlagt tilsyn. Det stilles videre krav til foretakenes
likviditet og soliditet. Foretak som oppfyller nasjonale vilkår
som er i overensstemmelse med direktivet, har rett til å etablere
virksomhet i andre EU-stater og å drive grenseoverskridende virksomhet
basert på tillatelse og tilsyn i hjemlandet. Betalingsinstitusjonene
vil også få mulighet til å yte en begrenset kreditt i inntil tolv
måneder, så lenge kreditten kun ytes i tilknytning til et betalingsformidlingsoppdrag.
Kapittel III i direktivet fastsetter bl.a. bestemmelser
om tjenesteyterens opplysningsplikt, og om hvordan informasjon skal
gis til betaleren og betalingsmottakeren.
Direktivets kapittel IV fastsetter bl.a. regler
om autorisasjon og utførelse av betalingsoppdrag, maksimal tid for
gjennomføring av betalingsoppdrag, renteberegning ved betalingsoverføringer,
tjenesteyterens ansvar for transaksjonen og midlene, tjenestetilbyders
og betalers ansvar for tap ved uautoriserte betalingstransaksjoner,
og om sanksjoner og utenomrettslige klageordninger.
Direktivet vil kreve endringer i norsk regelverk, herunder
i finansieringsvirksomhetsloven, finansavtaleloven og i lov 17. desember
1999 nr. 95 om betalingssystemer m.v.
Direktivet innebærer at en ny gruppe foretak
vil være underlagt tilsynsmyndighetenes tilsyn og kontroll. Dette
vil kunne medføre noe økte tilsynsoppgaver for Kredittilsynet. Direktivet
vil videre medføre enkelte administrative konsekvenser for private,
ved at de institusjoner som i dag tilbyr betalingstjenester blant
annet vil måtte legge om og endre sine standard kundeavtaler og
enkelte interne rutiner.
Regjeringen tilrår at Norge godkjenner beslutningen
i EØS-komiteen om å innlemme i EØS-avtalen europaparlaments- og
rådsdirektiv 2007/64/EF om betalingstjenester i det indre marked, og
om endring av direktiv 97/7/EF, 2002/65/EF, 2005/60/EF og 2006/48/EF
samt oppheving av direktiv 97/5/EF.