Kommunal- og regionaldepartementet gjev i meldinga
dels eit bilete av utviklingstrekk og stoda til lokaldemokratiet,
dels peikepinnar om korleis og i kva retning innbyggjarane, folkevalde
og kommunane i stort kan utvikla lokaldemokratiet vidare og gjera
det endå betre, meir legitimt og framtidsretta.
I meldinga vert det vist til at eit levande
og desentralisert demokrati med brei deltaking er grunnleggjande
for å kunna møta samfunnsutfordringane på ein god måte. For å leggja
til rette for dette skal det vera tre folkevalde forvaltningsnivå
i Noreg.
Lokaldemokratiet er ein fundamental del av eit godt
fungerande demokrati. Eit sterkt lokaldemokrati er både grunnsteinen
i folkestyret og ein føresetnad for tillit og legitimitet til det
nasjonale folkestyret. Med kommunar og fylkeskommunar som ramme
gjev lokaldemokratiet innbyggjarane gode høve til deltaking og engasjement
i det offentlege livet.
Det lokale folkestyret syter for maktspreiing
ved at politisk avgjerdsmakt vert desentralisert til lokale organ
utover landet. Kommunar og fylkeskommunar er viktige distrikts-
og regionalpolitiske aktørar i kraft av den velferdspolitiske rolla
deira og funksjonen som utviklingsaktør. Slik pregar og formar dei
mykje av arbeidet med å skapa trygge og framtidsretta lokalmiljø
i alle delar av landet. Regjeringa går inn for å styrkja fylkeskommunen
som utviklingsaktør endå meir, mellom anna gjennom forvaltningsreforma.
Meldinga peikar på at vi står overfor store
samfunnsutfordringar, og det er trong for ein aktiv innsats for
å tryggja og vidareutvikla det norske velferdssamfunnet. Regjeringa
ønskjer eit samfunn bygt på demokratiske verdiar som legg til rette
for brei deltaking, rettvis fordeling, tryggleik gjennom fellesskapsløysningar
og medverknad for den einskilde. Regjeringa ønskjer å satsa vidare
på dei kvalitetane som heng saman med spreidd busetnad. Ein sterk
og effektiv offentleg sektor er òg viktig for å auka verdiskapinga
i næringslivet. Desse utfordringane kan etter Regjeringa sitt syn
best løysast gjennom å vidareføra dagens kommunesystem med ein kommunesektor
som har ei brei samfunnsmessig tyding i alle delar av landet.
Meldinga slår fast at vi treng kommunar til
å gjera demokratisk grunnfesta prioriteringar av offentlege ressursar.
Vi treng kommunar til å prioritera på tvers av sektorar og slik
sikra heilskapen i styringa av lokalsamfunn. Vi treng kommunar som
kan tilpassa tenestene til innbyggjarane sine behov, og ikkje minst
vega desse opp mot einannan på eit samanhengande vis.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Silvia K. Kosmo, Inger Løite og
Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge
Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Bent Høie og Torbjørn Røe Isaksen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre,
Vera Lysklætt, viser til at St.meld. nr. 33 (2007–2008)
Eit sterkt lokaldemokrati omhandler en gjennomgang av utviklingstrekkene og
tilstanden i lokaldemokratiet, samt forslag til tiltak for styrking
av lokaldemokratiet. Komiteen viser til at komiteen
avholdt åpen høring om meldingen den 27. november 2008.
Komiteen mener at i et demokratisk
samfunn må beslutningene tas nærmest mulig dem de gjelder. En god
dialog med innbyggerne og best mulig lokal kunnskap er av avgjørende
betydning for et godt beslutningsgrunnlag. Et velfungerende lokaldemokrati
er derfor svært viktig. For å sikre demokratiet er vi avhengig av
bred deltakelse både i valg og gjennom aktiviseringer, involvering
og representasjon i politiske organer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener derfor at staten skal
styre mest mulig gjennom rammer slik at kommunenes handlefrihet
øker og lokaldemokratiet styrkes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener lokaldemokratiet har tapt under denne regjeringen,
blant annet på grunn av ny planlov, regionreformen og nytt inntektssystem. Disse
medlemmer mener plandelen av plan- og bygningsloven, som
ble vedtatt i 2008, begrenser lokaldemokratiets innflytelse på en
rekke områder. Reglene om byggeforbud i 100-metersbeltet langs sjøen
strammes for eksempel inn på en svært upraktisk måte for kystkommuner
med mange små øyer. Kommunenes innflytelse svekkes av at regionale
planer gjøres juridisk bindende, ved såkalte hensynssoner som begrenser
arealbruk, og forbud mot kjøpesentre over 3 000 kvadratmeter. Disse medlemmer vil
videre vise til at den rød-grønne regjeringen har stanset arbeidet daværende
kommunalminister Erna Solberg igangsatte, med å gi kommunene økt
økonomisk og politisk selvstyre, som for eksempel Bergens ansvar
for kollektivtransport og Trondheims ansvar for barnevernet.
Disse medlemmer konstaterer at
veksten i kommuneøkonomien, ifølge Teknisk beregningsutvalg (TBU)
er omtrent den samme som under den forrige regjeringen. De siste
tallene fra KS viser også at kommunene er langt unna målet om netto
driftsresultat på 3 pst., som er den tydeligste indikatoren på kommunenes
handlingsrom.
Disse medlemmer mener lokalt
selvstyre er en forutsetning for et levende demokrati. Lokalt selvstyre
gir også bedre løsninger som er tilpasset det enkelte lokalmiljø.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker å
verne om det lokale selvstyret ved at kommunene i størst mulig grad
får råde over egne inntekter, og at kun strengt nødvendige velferdsoppgaver
er lovpålagte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener fylkeskommunen mangler tilstrekkelig folkelig
oppslutning til å kunne bidra til et mer utviklet lokaldemokrati, noe
som blant annet vises ved at valgdeltagelsen er lavere ved fylkestingsvalg
enn ved lokalvalg. Disse medlemmer mener tre forvaltningsnivåer
bidrar til et dårligere tjenestetilbud for innbyggerne fordi unødig
store ressurser går med til administrasjon og byråkrati samtidig
som mange kommuner mangler tilstrekkelige tyngde til å bygge kompetansemiljøer.
Disse medlemmer ønsker færre
og mer robuste kommuner og å nedlegge fylkeskommunen som selvstendig
forvaltningsnivå.
Disse medlemmer vil understreke
at hvor folk ønsker å bosette seg, er et privat valg som ikke bør
styres politisk. Målet om spredt bosetting kan kun gjennomføres
ved at det legges til rette for god samferdsel, arbeidsplasser og velferd
over hele landet. Disse medlemmer mener ethvert statlig
mål om å opprettholde bosettingsmønsteret i bestemte kommuner både
er urealistisk og vil representere et grovt inngrep i den enkeltes
frihet dersom det skulle praktiseres.
Disse medlemmer er tilhenger
av en sterk og effektiv offentlig sektor, men mener at offentlig sektors
størrelse ikke må innebære en urimelig høy belastning for enkeltpersoner
og bedrifter i form av skatter og avgifter, da dette i sum vil bety
et velferdstap for samfunnet.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at det er et styrende prinsipp for Venstre at avgjørelser skal
tas, og oppgaver løses, nærmest mulig den som avgjørelsen gjelder. Dette medlem mener
derfor at det må foretas en gjennomgang av statens oppgaver med
det for øye at oppgaver som i dag ligger til sentrale myndigheter,
desentraliseres. Venstre har sans for den avgrensning som Folketinget
i Danmark gjorde ved å avgrense statens andel av offentlig sektor
til maksimalt 30 pst. I lys av dette vil Venstre ha tre folkevalgte
nivåer og bruke folkevalgte til å prioritere ressursbruken og være
ombud for innbyggerne. Venstre vil grunnlovsfeste det lokale selvstyret.