Fond for Nordvest-Russland, Øst-Europa og Innovasjon (IN RØED: Innovasjon Norge, Russland og Øst-Europadivisjonen) ble etablert i 1997. Formålet med fondene var å styrke samarbeidet mellom bedrifter i området. Fondene for Nordvest-Russland omfatter fylkene Murmansk, Arkhangelsk, området Nenets og republikken Karelen. Fondene prioriterer prosjekter som skal gi næringsvirksomhet i Sør-Varanger kommune. Denne prioriteringen ble foretatt med bakgrunn i omstillingsarbeidet i Sør-Varanger og stedets dreining mot nye markeder i Nordvest-Russland. Prioriteringen er sammenfallende med opprettelsen av Murmansk-korridoren, for å gjøre Sør-Varanger til et brohode i den norske satsingen mot Nordvest-Russland, og ikke minst nordområdesatsingen. IN RØED består av følgende fond: Investeringsfondet for Nordvest-Russland, tilskuddsfondet for Nordvest-Russland og investeringsfondet for Øst-Europa.

1.1 Status investeringsfondet for Nordvest-Russland

Investeringsfondet for Nordvest-Russland ble bevilget med 150 mill. kroner i 1997. Fondet drives på forretningsmessig bakgrunn, og kan knyttes til egenkapitalinnskudd i næringsvirksomhet i disse regionene. Det forutsettes like stor deltagelse fra norsk næringslivs side.

Investeringsfondet for Nordvest-Russland har som formål å gå inn som langsiktig og profesjonell investor. Når tiden er moden, ønsker investeringsfondet for Nordvest-Russland å selge seg ut.

Investeringsfondet for Nordvest-Russlands avkastninger og lave investeringsvirksomhet gjør at fondets saldo i dag er betydelig høyere enn grunnkapitalen på 150 mill. kroner.

1.2 Tilskuddsfondet for Nordvest-Russland

Tilskuddsfondet fikk en engangsbevilgning på 30 mill. kroner. Formålet med fondet var å styrke samarbeidet mellom norske og russiske bedrifter. Fondet kan gi tilskudd til utredninger rettet mot kommersielle prosjekter, samt prosjektplanlegging og tilrettelegging.

1.3 Investeringsfondet for Russland, SUS-landene og Balkan (ØSE)

Fondet kan delta med aksjekapital eller ansvarlige lån til norske etableringer i virkeområdet og ble etablert i 1997 med en kapitalbase på 70 mill. kroner. Fondet ble tilført ytterligere 50 mill. kroner i 2000.

Som følge av geografisk virkeområde har søknadsmengden naturlig nok falt betydelig. Den økonomiske situasjonen for mange av landene som kommer innenfor rammen av tildeling, er i dag en helt annen enn den var for 5 og 10 år siden.

Forslagsstillerne mener at konsekvensen av at investeringsfondet for Nordvest-Russland ikke når målsettingene, gjør at det kan oppfattes som at det ikke er behov for øremerkede midler overfor Nordvest-Russland. Forslagsstillerne mener det er ønskelig å benytte disse virkemidlene til å styrke innholdet i nordområdesatsingen. Disse virkemidlene kan på en enkel og rasjonell måte stimulere til sterke grenseoverskridende næringslivssatsinger og clustre med en reell forankring i Sør-Varanger. Det er også behov for en prioritering av Sør-Varangers posisjon i en geopolitisk sammenheng. Sør-Varanger er for norske geopolitiske interesser selve knutepunktet med sin beliggenhet og grensetilknytning overfor Russland. Å flytte større deler av forvaltningen av et slikt fond til Sør-Varanger vil, i tillegg til å styrke ringvirkninger til eget næringsliv, styrke både demokratisering, utvikling av rettssystem og det gjensidige avhengighetsforhold mellom Norge og øvrige land. Den sikkerhets- og utenrikspolitiske begrunnelse for en slik plassering av fondet er etter forslagsstillernes mening åpenbar. Forslagsstillerne vil særlig vise til at strategien for nordområdene vektlegger økonomisk integrasjon som et element i en bredere norsk politikk overfor Russland.

Etter forslagsstillernes mening er Arktis, Barentshavet og Nordvest-Russland et viktig satsingsområde for Norge i dag og i fremtiden. Det å bruke ulike deler av forvaltningssystemet aktivt for å hevde norsk tilstedeværelse og suverenitet bør inngå som en naturlig del av denne satsing.

Forslagsstillerne mener det nå er riktig å flytte større deler av forvaltningen til Sør-Varanger og Kirkenes, da det ikke er Oslo som er fokus hva angår verken næringsetableringer eller olje- og gassinteresser i regionen. Tvert imot er det Murmansk og Kirkenes-regionen samt Arkangelsk-Nenets-Komi-regionen som i dag er sentrum for et stort internasjonalt fokus på energiressurser og fremtidige investeringer.

Regionen har gjennom flere år opparbeidet stor kompetanse overfor Nordvest-Russland på utveksling og samarbeid innen næringsliv og forståelse av de spesielle utfordringer som Norge står overfor.