Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, frå Framstegspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, frå Høgre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, frå Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
frå Kristeleg Folkeparti, Knut Arild Hareide, frå Senterpartiet,
leiaren Ola Borten Moe, og frå Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til forslag frå stortingsrepresentantane Jan-Henrik Fredriksen
og Øyvind Korsberg om at Investeringsfondet for Nordvest-Russland
og investeringsfondet for Aust-Europa blir slått saman og at forvaltninga
av fonda blir lagt til Kirkenes.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser også til Dokument
nr. 8:8 (2005–2006) frå dei same representantane, om å flytte Investeringsfondet
for Nordvest-Russland til Kirkenes, som vart avvist av eit fleirtal
i Stortinget då Innst. S. nr. 80 (2005–2006) vart handsama den 14. mars
2006. Fleirtalet viser til at eit fleirtal i komiteen,
beståande av medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, i Innst. S. nr. 80 (2005–2006) rådde til at framlegget
vart avvist, og begrunna dette med at ei flytting av forvaltninga
av Investeringsfondet for Nordvest-Russland til Kirkenes vil gje
eit meir uoversiktleg verkemiddelapparat og dermed eit dårlegare tilbod
til næringslivet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at komiteens medlemmer
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i Innst. S. nr. 80 (2005–2006)
fremmet forslag om at representantforslaget ble lagt ved protokollen,
samt at "Stortinget ber Regjeringa kome tilbake til Stortinget våren
2006 med ei vurdering av administrasjon og lokalisering av fonda
som i dag blir administrerte av Innovasjon Norge".
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser òg til at det
i 2006 vart oppretta eit kontor i Kirkenes, for å få større grad
av nærleik til det geografiske dekningsområdet for NVR, og at kontoret
i Kirkenes tilbyr dei same tenestene som kontoret i Oslo.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at hovudadministrasjonen av Investeringsfondet for Nordvest-Russland
(NVR), Tilskotsfondet for næringssamarbeid med Nordvest-Russland (TNR)
og Investeringsfond for Øst-Euopa (ØSE) framleis er ved Fondsavdelinga
hos Innovasjon Noreg sitt hovudkontor i Oslo, noko dette
fleirtalet stør, og viser til at slik kan fondsleiinga trekkje
vekslar på kompetansen i Innovasjon Norge. Dette fleirtalet har
elles merka seg at Innovasjon Norge har ein utstrakt kontakt med
sine distriktskontor i Nord-Noreg.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser til statsråden
sitt brev til komiteen datert 5. desember 2008 (lagt ved innstillinga),
der det går fram at dei fleste av verksemdene som viser interesse
for disse fonda, hovudsakeleg er lokalisert i Sør-Noreg, og at
ei lokalisering i Oslo slik sett er betre for dei fleste verksemder
enn Kirkenes. I statsråden sitt svarbrev går det òg fram at NVR
og ØSE har ulike dekningsområder, og at etterspurnaden etter middel
frå ØSE er større enn etter middel frå NVR. Eit resultat av ei samanslåing
kan difor bli at fleire middel blir brukte i andre områder enn i
Nordvest-Russland, noko fleirtalet ikkje ønskjer.
Representantane foreslår også å fjerne grensa
for kor store beløp fondet kan investera i kvart enkelt prosjekt,
og samstundes opne for at fondet skal kunne gje ordinære lån. Fleirtalet stør ikkje
dette, og er samd med Regjeringa i at det ikkje vil vere hensiktsmessig
at fondet blir for mykje eksponert i enkeltsaker, men heller ha
ei god risikospreiing i høve til prosjekta dei går inn i. Fleirtalet vil
at fondet også i framtida skal styrkje bedriftene gjennom eigenkapital
i samband med investeringar, og ikkje gjennom lån, som foreslått
i representantforslaget.
Fleirtalet stør heller ikkje
forslaget om å samlokalisere og fusjonere forvaltningsorganisasjonane
i Innovasjon Noreg og Norfund, og ser ingen gode grunner til at
dette skal gjerast. Fleirtalet har merka seg at målgruppene
for desse fonda er svært ulike, og at dei òg rettar seg mot ulike
geografiske områder.
Når det gjeld forslaget om å vidareutvikle Tilskotsfondet
for næringssamarbeid med Nordvest-Russland (TNR), og om at det geografiske virkeområdet
for fonda skal vurderast på nytt, viser fleirtalet til
statsråden sitt brev til komiteen der det blir gjort greie for status
når det gjeld tilgjengelege midlar i fondet pr. desember 2009. Fleirtalet har
merka seg at det etter departementet si vurdering er nok midlar
tilgjengeleg i fondet no, og viser elles til at ei eventuell styrking
av fondet vil bli vurdert i samband med arbeidet med statsbudsjettet
for 2010, dersom det vert naudsynt.
Fleirtalet rår til at framlegget
blir avvist.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
nordområdene som Norges viktigste strategiske satsingsområde i årene
som kommer. Nordområdene har gått fra å være et sikkerhetspolitisk
område til et energipolitisk kraftsentrum og område for store miljøpolitiske utfordringer,
noe som har endret fokuset hos andre stater i regionen. Disse
medlemmer viser til at det er viktig å legge forholdene
til rette for økt samarbeid innenfor handel samt ivaretakelse av
norske økonomiske interesser. Disse medlemmer mener
at konsekvensen av at investeringsfondet for Nordvest-Russland ikke
når målsettingene, er at det kan oppfattes som at det ikke er behov
for øremerkede midler overfor Nordvest-Russland. Disse medlemmer mener det
er ønskelig å benytte disse virkemidlene til å styrke innholdet
i nordområdesatsingen. Disse virkemidlene kan på en enkel og rasjonell
måte stimulere til sterke grenseoverskridende næringslivssatsinger
og clustre med en reell forankring i Sør-Varanger. Disse
medlemmer mener det også er behov for en prioritering av Sør-Varangers
posisjon i en geopolitisk sammenheng. Sør-Varanger er for norske
geopolitiske interesser selve knutepunktet med sin beliggenhet og
grensetilknytning overfor Russland. Å flytte større deler av forvaltningen
av et slikt fond til Sør-Varanger vil, i tillegg til å styrke ringvirkninger
til eget næringsliv, styrke både demokratisering, utvikling av rettssystem og
det gjensidige avhengighetsforholdet mellom Norge og øvrige land. Disse
medlemmer mener at den sikkerhets- og utenrikspolitiske
begrunnelse for en slik plassering av fondet er åpenbar. Disse
medlemmer vil særlig vise til at strategien for nordområdene
vektlegger økonomisk integrasjon med Russland som et element i en
bredere norsk politikk overfor Russland.
Disse medlemmer mener at Arktis,
Barentshavet og Nordvest-Russland er et viktig satsingsområde for
Norge i dag og i fremtiden. Det å bruke ulike deler av forvaltningssystemet aktivt
for å hevde norsk tilstedeværelse og suverenitet, bør inngå som
en naturlig del av denne satsing.
Disse medlemmer mener det nå
er riktig å flytte større deler av forvaltningen til Sør-Varanger
og Kirkenes, da det ikke er Oslo som er fokus hva angår verken næringsetableringer eller
olje- og gassinteresser i regionen. Tvert imot er det Murmansk og
Kirkenes-regionen samt Arkangels-Nenets-Komi-regionen som i dag
er sentrum for et stort internasjonalt fokus på energiressurser
og fremtidige investeringer.
Disse medlemmer minner om at
regionen gjennom flere år har opparbeidet stor kompetanse overfor
Nordvest-Russland på utveksling og samarbeid innen næringsliv og
forståelse av de spesielle utfordringer som Norge står overfor. Nordområdene
antas å ha 1/4 av jordas uutnyttede olje- og gassressurser.
Disse medlemmer viser til at
StatoilHydro i dag er deltagere i utviklingen av Sjtokman-feltet, og
også er deltagere i andre olje- og gassfelt i Barentsregionen. Selskapet
har iverksatt prosesser som trekker leverandørindustrien fra hele landet
til olje- og gassprosjekter i Finnmark og Nordvest-Russland. Det
pågår nå et leverandørutviklingsprosjekt med muligheter og utfordringer
for norske bedrifter som vil kunne generere arbeidsplasser og fremtidige
inntekter i regionen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen slå sammen Investeringsfondet
for Russland, SUS-landene og Balkan (ØSE), og Investeringsfondet
for Nordvest-Russland (NVR) slik at sannsynligheten for å få aktivert
kapital øker, og flytte hovedforvaltningen av fondet til Kirkenes."
"Stortinget ber Regjeringen vurdere å fjerne
begrensninger på maksimal engasjementsstørrelse samt åpne for at
fondene kan yte ordinære lån, gitt at det ikke finnes nesten like
gode private tilbud."
"Stortinget ber Regjeringen videreutvikle Tilskuddsfondet
for Nordvest-Russland (TNR) samt vurdere det geografiske virkeområdet
for fondene på nytt."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er enige i at Arktis, Barentshavet
og Nordvest-Russland er et viktig satsingsområde for Norge i dag
og i fremtiden. Disse medlemmer har merket seg at
en konsekvens av at investeringsfondet for Nordvest-Russland ikke
når målsettingene, er at det kan oppfattes som at det ikke er behov
for øremerkede midler overfor Nordvest-Russland. Disse medlemmer mener
det er gode grunner til at administrasjonen av et slikt fond bør
ha nærhet til dekningsområdet. Disse medlemmer viser
til at kontoret i Kirkenes ble opprettet for to år siden for å oppnå
nettopp slik nærhet, og at kontoret i Kirkenes skal tilby de samme tjenestene
som kontoret i Oslo. Disse medlemmer mener en sammenslåing
og flytting av hovedadministrasjonen til Kirkenes bør foretas dersom
det kan dokumenteres at det er den beste løsningen.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede om opprettelsen
av kontoret i Kirkenes i tilstrekkelig grad har bidratt til at fondene
for Nordvest-Russland når sitt formål, og fremme en egen sak for
Stortinget om hvordan fondene for Nordvest-Russland i større grad
kan nå sitt formål og i større grad bidra til resultater i nordområdesatsingen."
"Dokument nr. 8:14 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jan-Henrik Fredriksen og Øyvind Korsberg
om at investeringsfondene for Nordvest-Russland og investeringsfondet
for Øst-Europa blir slått sammen og forvaltningen av fondene legges
til Kirkenes – vedlegges protokollen."