Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen,
frå Fremskrittspartiet, Georg Indrevik og Ulf Erik Knudsen, frå
Høgre, Olemic Thommessen, frå Sosialistisk Venstreparti, May Hansen,
frå Kristeleg Folkeparti, leiaren May-Helen Molvær Grimstad, frå
Senterpartiet, Magnhild Eia, og frå Venstre, Trine Skei Grande,
meiner Noreg på mange område har kome langt i likestillingsarbeidet.
Likevel står det framleis att viktig arbeid for å skape eit endå
meir likestilt samfunn. Likestilling har fyrst og framst handla
om kvinner og deira kamp for økonomisk sjølvstende, lik løn, makt,
og mot undertrykking og vald. Dette har vore, og er framleis viktige
område å jobbe vidare med, men det er ikkje tilstrekkeleg. Likestilling
handlar om begge kjønn, og både menn og kvinner er gjensidig avhengig
av kvarandre for å kome vidare i likestillingsarbeidet. Det krev
både endra haldningar og å sikre formelle rettar og plikter på individ-
og gruppenivå.
Komiteen viser til at menn mellom
anna har mindre tid saman med eigne barn, er meir utsette for ulykker,
er overrepresentert på kriminalstatistikken og fell oftare frå vidaregåande
utdanning. Dette er eksempel på at likestilling også omhandlar menn,
og det vil betre tilhøva både for kvinner og menn om ein får eit
meir likestilt samfunn òg på dei områda der menn i dag ikkje er
reelt likestilt med kvinner.
Komiteen er difor nøgd med at
Regjeringa har lagt fram ei eiga stortingsmelding om menn, mannsroller
og likestilling. Meldinga tek for seg eit breitt spekter av område
som ein framover må vie ekstra merksemd. Meldinga fremjar særskilte
tiltak og verkemiddel for betre likestilling, og samlar kunnskapsbasert
materiale og data om menn og mannsroller.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
lenge hevdet at det offentlige arbeid mot diskriminering og for
likestilling, som har vært ført siden 70-tallet, har vært ført på
feil grunnlag – og at virksomhetene innen dette felt derfor mål
legges om. Disse medlemmer mener den fremlagte stortingsmeldingen
i stor grad dokumenterer at disse medlemmer har hatt rett. Det kan
konstateres at politikken som har vært ført i liten grad har påvirket
utviklingen positivt, og i noen grad faktisk har skapt en ny "tapergruppe"
– mennene.
Disse medlemmer har i en rekke
saker tatt til orde for at man ikke finner det rimelig at noen skal
ha krav på spesielle tiltak og særlig beskyttelse av lov og/eller
ombud kun basert på kjønn, rase eller seksuelle preferanser. Fremskrittspartiet
tar altså avstand fra at det offentlige skal bruke store ressurser
på å ivareta friske, voksne, intelligente, og i mange tilfeller
velutdannede menneskers rettigheter. Disse medlemmer har
full tiltro til menneskenes egen evne til å klare dette, tiltro
til at kvinner og menn kjenner sine behov og rettigheter, og tiltro
til at de selv kan ivareta disse gjennom det generelle lovverk som
gjelder for alle i landet. All annen tankegang er etter disse
medlemmers syn en krenkelse av det enkelte individs integritet
og evne til å ta egne beslutninger. Disse medlemmer mener
at den beste likestillingspolitikken et samfunn kan føre, er en
politikk som baserer seg på at mennesker er ulike, men at de gjennom
et kjønnsnøytralt lovverk skal gis like muligheter og rettigheter med
hensyn til livsførsel, familie og jobb.
At det er betydelige krefter i det norske samfunn som
ønsker å videreføre gårsdagens likestillingspolitikk, bekreftes
ikke minst ved at mange fortsatt har en ufravikelig tro på kjønnskvotering. Disse
medlemmer mener et individ som har fått et arbeid eller
en posisjon pga. sitt kjønn og ikke pga. sine kvalifikasjoner, nedvurderes
både av samfunnet og seg selv. Disse medlemmer mener
at likestillingsarbeid i offentlig regi bør avvikles. Det forutsettes
selvfølgelig at avviklingen skjer i tråd med arbeidsmiljølovens
og tjenestemannslovens regler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at ethvert barn har rett til
å vite med sikkerhet hvem deres biologiske foreldre er. Dette betyr
at disse medlemmer vil gå imot enhver innskrenking
i eksisterende rett til DNA-test for å konstatere rett farskap. Disse
medlemmer mener de omfattende rettigheter man i dagens Norge
har til DNA-testing er med på å sikre trygghet rundt identitet,
tilknytning, arv, organdonasjon eller arvelige sykdommer.
Komiteens medlem fra Høyre mener
det er viktig å sette grenser for politikkens virkefelt. I spørsmål
som likestilling betyr dette at man fortløpende må avveie hvilke
føringer staten skal legge og hvilken valgfrihet som skal tilligge
den enkelte. Dette medlem vil også peke på den samfunnsutvikling
som ligger i det sivile samfunn der organisasjoner og interessegrupper
vil gjøre seg gjeldende. Dette medlem vil her vise til
hvordan kvinnebevegelsen har kjempet frem holdningsendringer og
politiske grep med hensyn til velferdsordninger, og gjennom dette
ryddet grunnen for større likestilling. I spørsmålet om likestilling
mener dette medlem at de virkemidler staten skal
ta i bruk ikke bør legge sterke politiske føringer på hvordan folk
velger å leve sine liv, men snarere gjennom eksempler og egen praksis
vise vei. Når det gjelder statens lovgiveroppgave, er det selvsagt
et overordnet mål å skape forutsetninger for at likestilling faktisk kan
skje. Høyres utgangspunkt er at slik lovgivning i minst mulig grad
bør gjøre forskjell på kjønnene og at familienes valgfrihet til
selv å innrette seg i størst mulig grad må være intakte. Flere av
de tiltak som foreslås i meldingen, bærer preg av et ønske om å
regulere menneskers valg og tilrettelegge for en ønsket utvikling
i et likhetsperspektiv. Forslagene tar ikke tilstrekkelig hensyn
til at familieliv og sivilt samfunn i størst mulig grad må utvikles
uavhengig av politisk styring og kontroll for å sikre folket mot statlige
overgrep og overstyring.
Dette medlem vil derfor avvise
flere av de forslag til tiltak som meldingen fremmer med begrunnelse
i den ideologiske og prinsipielle tilnærming partiet Høyre har når
det gjelder å sette grenser for politikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at i meldingen foreslås at staten skal
innlede et samarbeid med LNU for å vurdere tiltak med sikte på å
utjevne kjønnsforskjeller i frivillig sektor. Disse medlemmer mener
frivillig sektor er en del av det sivile samfunn som ikke skal brukes
som politikernes instrument til å nå overordnede politiske målsettinger
for den til enhver tid sittende regjering. Det er derfor ikke en
god løsning å politisk fastsette et slikt samarbeid i en stortingsmelding. Videre
foreslås å bruke Den kulturelle skolesekken for å fokusere på hvordan
gutter og jenter bruker kulturelle uttrykk. Disse medlemmer mener
Regjeringen her pålegger de som ivaretar arbeidet med å gi barn
og unge kulturelle opplevelser gjennom Den kulturelle skolesekken
et formål som ikke kan forsvares. Formålet med den kulturelle skolesekken
er å sette elever i stand til å oppleve, tolke, forstå og bruke
kulturelle uttrykk på fritt grunnlag, ikke å analysere kjønnsperspektivet
i bruken av kulturelle uttrykk.
Komiteen viser til
den grundige gjennomgangen som meldinga inneheld om korleis oppveksten
for gutar og jenter er ulik og har endra seg over tid. Komiteen merker
seg at det er sentralt for Regjeringa at den enkelte, gut som jente, gjennom
oppveksten får velje og må innrette seg på grunnlag av eigne evner
og ressursar, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, etnisk opphav og andre
bakgrunnsfaktorar. Komiteen merker seg òg at dei
aller fleste gutar og jenter opplever oppveksten i Noreg som god
og harmonisk. Meldinga viser samstundes at mykje av kjønnssosialiseringa
i oppveksten i dag skjer gjennom media og den generelle underhaldningskulturen, og
at det framleis er sterke kjønnsstereotypiar innan mellom anna reklame,
film, musikk og spel. Mediebruk er ein viktig del av oppveksten
for gutar og jenter.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Fremskrittspartiet, støtter Regjeringa
sitt arbeid med likestilling i barnehagen og grunnopplæringa. Det
er viktig med ein betre kjønnsbalanse både i utdanningsval og blant
tilsette innan sektoren. Fleirtalet meiner det er
behov for meir kunnskap om situasjonen for gutar både i barnehagen
og i skulen, og støttar at det blir forska meir på dette, slik Regjeringa
legg opp til.
Komiteen ser et stort
behov for flere mannlige ansatte i skole og barnehager. Komiteen mener den
enkelte virksomhet må ha dette som fokusområde i sitt arbeid med
rekruttering. Samtidig er det også viktig at de høyere utdanningsinstitusjonene
som utdanner til disse feltene, har et fokus på å markedsføre seg
overfor mannlige søkere.
Komiteen viser til at gutar gjennomgåande
har lågare karakterar enn jenter i grunnopplæringa, og at dette
påverkar gutar sine moglegheiter seinare i livet. Komiteen understrekar
i den samanhengen kor viktig det er med tidleg intervensjon for
å bøte på lærevanskar, og at fleire gutar med lærevanskar i større
grad enn i dag må få tidleg oppfølging og eventuelt spesialundervisning.
Komiteen støtter også det arbeidet
Regjeringa gjer med å bringe fram meir kunnskap om årsakene til
kjønnsforskjellar i læringsutbyte og viser i den samanhengen til
den varsla stortingsmeldinga frå Kunnskapsdepartementet om kompetanse
for framtida.
Komiteen sluttar seg
til målet om eit meir kjønnsblanda arbeidsliv. Eit kjønnsdelt arbeidsliv
bidreg til å reprodusere tradisjonelle kjønnsroller og bremser arbeidet
for likestilling mellom kvinner og menn.
Komiteen viser til at fordommer
om typiske mannsyrker og kvinneyrker kan føre til at unge velger
bort yrker de kunne vært veldig godt egnet for. Det kjønnsdelte
arbeidslivet gir et stivt og lite fleksibelt arbeidsmarked der samfunnet ikke
får utnyttet de menneskelige ressursene fullt ut. Komiteen vil
peke på at den økende arbeidsledigheten og det endrede arbeidsmarkedet skaper
behov for ytterligere fleksibilitet og overgang mellom yrker, noe
det kjønnsdelte arbeidsmarkedet og fordommer rundt utdannings- og yrkesvalg
kan være en kraftig hindring for.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at den alvorligste konsekvensen av det kjønnsdelte arbeidsmarkedet
er store lønnsforskjeller mellom menn og kvinner. Ifølge Likelønnskommisjonen
er det ikke forskjeller i utdanningslengde eller alder som forklarer lønnsgapet,
og kvinner har om lag lik lønn i samme stilling i samme virksomhet.
Det er dokumentert at lønnsgapet følger det kjønnsdelte arbeidsmarkedet,
i tillegg til at forhandlingsmodellen opprettholder stabile lønnsrelasjoner og
at lønnsforskjellene vokser i foreldrefasen. Det faktum at kvinner
og menn arbeider innen hver sine sektorer, bedrifter, yrker og stillinger, er
altså en hovedårsak til at kvinner og menn har gjennomgående ulik
lønn i Norge. Når man ser hele arbeidsmarkedet under ett, er den
generelle lønnsforskjellen mellom menn og kvinner på 15 pst. Inntektsforskjellen
er på hele 35 pst. Flertallet vil videre påpeke at
lønnsforskjellen har vært den samme de siste tiårene. I 1985 tjente gjennomsnittskvinnen
om lag 85 pst. av en manns lønn pr. time. I 2007 tjente hun 84,7
kroner for hver hundrelapp mannen tjente.
Flertallet mener det er viktig
å gjøre noe med det kjønnsdelte arbeidsmarkedet og med likelønnsutfordringene.
Likelønn er etter flertallets mening først og fremst
et spørsmål om rettferdighet. Likelønn er viktig for at kvinner skal
få uttelling for den utdanningen de har tatt, for å kunne forsørge
seg selv og sikre økonomisk trygghet for alderdommen. Flertallet mener også
at med likere lønn mellom kjønnene vil permisjonsdelingen bli jevnere,
og familien kan ta friere valg når det gjelder arbeidsdeling, kontantstøtte
osv.
Flertallet viser til at Likelønnskommisjonen dokumenterer
at likelønnsutfordringen er særlig uttalt for de kvinnedominerte
utdanningsgruppene i offentlig sektor. Lønnsgapet er på 20,5 pst.
for denne gruppen, og det er økende. Flertallet understreker
at dette er særlig synlig for kvinnedominerte utdanningsgrupper
i offentlig sektor i forhold til mannsdominerte yrkesgrupper i privat
sektor med tilsvarende utdanning, men at også innenfor de ulike
tariffområdene i offentlig sektor har vi likelønnsutfordringer. Flertallet vil
påpeke at partene i arbeidslivet har et betydelig ansvar for å rette
opp lønnsdiskrimineringen mellom kvinner og menn.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti anbefaler partene i arbeidslivet å sette av midler
til kombinerte lavtlønns- og kvinnepotter i lønnsforhandlingene.
Dette medlem viser til Budsjett-innst.
S. nr. 2 (2008–2009) der komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti
fremmet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme en forpliktende
plan for likelønn."
og
"Stortinget ber Regjeringen bidra med tiltak for kvinnedominerte
utdanningsgrupper i offentlig sektor, i tråd med Likelønnskommisjonens
anbefalinger".
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Fremskrittspartiet, viser til at likestillingslova
i dag gjev heimel til positiv særbehandling av menn ved tilsetjing
i stillingar der hovudoppgåva er å undervise eller yte omsorg for
barn. Stortinget har tidlegare gått mot ein allmenn rett til positiv
særbehandling av menn.
Fleirtalet sluttar seg til at
Regjeringa set i gang arbeid med å utvide heimelen i likestillingslova om
særbehandling av menn, slik at den òg skal gjelde andre sektorar
der menn er underrepresentert, til dømes i pleie- og omsorgssektoren. Fleirtalet meiner
ei slik utviding er naudsynt som eitt insitament for menn til å
bryte det kjønnsdelte mønsteret på arbeidsmarknaden.
Fleirtalet meiner i tillegg det
er naudsynt med ein bevisst rekrutterings- og personalpolitikk for å
rekruttere menn til bransjar som i dag er kvinnedominert for å jamne
ut dei kjønnsforskjellane som eksisterer i dagens arbeidsmarknad. Fleirtalet viser
i den samanheng til meldinga og sluttar seg til denne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader og sine merknader under 2.2.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at Likelønnskommisjonen konkluderte med at det finnes for lite forskning
på dette temaet i Norge. Vi trenger mer kunnskap om temaet fordi
vi ikke vet nok om hvilke mekanismer som ligger bak det kjønnsdelte
arbeidsmarkedet.
Komiteen er glad for
at ein dei siste åra har hatt ei utvikling der fedrane både tek
og har fått meir ansvar for omsorga for eigne barn. Det er viktig at
både far og mor får høve til å delta på lik line både i familielivet
og i arbeids- og organisasjonslivet.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Fremskrittspartiet og Kristeleg Folkeparti,
sluttar seg til Regjeringa sitt arbeid for at alle fedrar som har
opptent rett, skal ha rett til fedrekvote.
Komiteen er samd i
at dagens foreldrepengeordning er kompleks og har gjennomgripande
svakheiter når det gjeld forskjellsbehandling av mødrer og fedrar.
Det må difor vera ei prioritert oppgåve å greie ut og leggje fram
ei forenkla og likestilt ordning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er sterkt kritisk
til Regjeringens manglende arbeid med å sikre fedre en selvstendig rett
til opptjening av rett til permisjon. Her forskjellsbehandler man
den enkelte mann ut fra hvilken situasjon kvinnen var i da hun ble
gravid. Denne forskjellsbehandlingen gjør barnet til taper ved at
barnet mister tid med sin far i barnets første leveår.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil også påpeke at man ikke deler Regjeringens
syn med hensyn til fordeling av permisjonstiden. Disse medlemmer mener det
må være opp til det enkelte par hvordan man ønsker å fordele tiden
med barnet mellom seg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at 35–40
pst. av dagens fedre ikke tar ut lønnet pappaperm, og at ca. 1 av
5 av dagens fedre ikke har rett til permisjon fordi mor ikke har
jobbet over 50 pst. Disse medlemmer mener det er
svært uheldig at ikke alle fedre har rett til pappaperm og vil gi
alle fedre selvstendige permisjonsrettigheter.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at disse partier gjentatte ganger har
fremmet forslag og bedt Regjeringen legge fram sak om at far på
selvstendig grunnlag opparbeider seg rett til pappapermisjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, ønsker
å legge til rette for aktive fedre. Det er svært positivt at fedre
tar og får mer ansvar for egne barn. Fedrekvoten er i den sammenheng
spesielt viktig, fordi kjønnsfordelingen i foreldrepermisjonen ofte
setter standard for arbeidsfordelingen mellom foreldrene senere
i samlivet. Selvstendige rettigheter for alle fedre er avgjørende
for å endre tradisjonelle rollemønstre i familien. Samtidig viser
det seg at det er færrest samlivsbrudd blant par som deler på omsorgsoppgavene.
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Fremskrittspartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti
er også samd i ei utviding av fedrekvoten med ytterlegare 4 veker
til 14 veker, der 2 veker kjem ved utviding av dagens ordning. Når
dette er nådd, må målet vera ei endå jamnare fordeling av omsorgsansvaret
for barna mellom fedrar og mødrer. Øyremerking er det som må til
for å endre kjønnstradisjonelle val.
Eit tredje fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Fremskrittspartiet og Kristeleg Folkeparti, støttar
ei utgreiing av korleis ordninga med den to veker lange omsorgspermisjonen
ved fødsel eller omsorgsovertaking kan gjerast betre. Ei slik utgreiing
bør vurdere om tilbodet skal lovfestast.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil understreke betydningen av likestilling og
like muligheter for foreldre i omsorgen for barna og rett til arbeidsdeltakelse.
Som utgangspunkt mener disse partier at enhver familie skal ha frihet
til å innrette sine liv etter hva som passer den enkelte familie
best. Disse partier mener det har vært et riktig grep i en periode
å tildele far en bestemt andel av permisjonstiden gjennom en fedrekvote.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre støtter også en fortsatt
utvidelse av fedrekvoten, men mener det er et brudd på regjeringserklæringen
når to av ukene i utvidelsen tas fra den perioden som i dag tilfaller
begge foreldre og overføres til far alene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener alle fedre bør ha anledning til å være
hjemme de to første ukene med lønn etter at barnet er født og viser
til Budsjett-innst. S. nr. 2 (2008–2009) der komiteens medlem fra
Kristelig Folkeparti fremmet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen på egnet måte legge frem
en sak om rett for alle fedre til to uker lønnet permisjon i forbindelse
med fødsel."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil understreke
arbeidslivets nøkkelrolle når det gjelder fedres – og mødres – mulighet
til å tilpasse arbeidet til familielivet. Flertallet mener det
er helt avgjørende at arbeidslivet tilpasses familielivet og ikke
omvendt. Det er blant annet viktig for at både far og mor skal ha
mulighet til å beholde sin tilknytning til arbeidslivet også etter
at de har blitt foreldre, for at permisjonsdeling og fravær fra
arbeidslivet skal kunne fordeles likere, for at deltidsarbeid skal
fordeles likere mellom kjønnene og for at hverdagen skal gå i hop
for familiene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at arbeidsmiljøloven gir viktige
rettigheter til permisjon, regulering av arbeidstid, korttidsfravær
og fleksibel arbeidstid. Dette flertallet vil imidlertid
peke på at også forhold på arbeidsplassen er avgjørende for fedres
uttak av foreldrepermisjon, fordeling av korttidsfravær og arbeidstid.
Arbeidsgivers og kollegers holdninger til permisjoner og tilpasninger
har stor betydning for den enkeltes valg. Det vises i meldingen
til at det kjønnsdelte arbeidsmarkedet og overrepresentasjonen av
menn i privat sektor tyder på at fedre oftere arbeider i virksomheter
og bransjer der redusert arbeidstid er diskreditert. Dette
flertallet vil peke på at det er stor variasjon i aksepten
for å ta ut permisjon utover fedrekvoten, redusere arbeidstiden, nekte
overtid eller tilpasse arbeidstiden for å kunne følge og hente barn
i barnehagen eller på skolen/SFO. Det er derfor positivt at Regjeringen
i samarbeid med partene i arbeidslivet vil utforme tiltak for å
stimulere arbeidsgivere til å ha en personalpolitikk med bevisste
strategier for permisjonstakere og arbeidstakere med barn. Dette
flertallet vil også peke på at det er viktig at rettighetene
i folketrygdloven, arbeidsmiljøloven og likestillingsloven som på
ulike måter sikrer retten til å tilpasse arbeid og familieliv, faktisk
er kjent og brukes i alle bransjer. Det er fornuftig at Regjeringen
i samarbeid med partene i arbeidslivet utarbeider informasjonstiltak
rundt dette.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at småbarnsforeldre ønsker mer tid
sammen med barna sine, og barna ønsker mer tid sammen med foreldrene
sine. Dette medlem ønsker å gi familiene mer tid
sammen slik at de ikke bare må stresse mellom jobb, barnehage, skole,
middagslaging og husarbeid. En utvidet og mer fleksibel fødselspermisjon
bidrar også til at foreldre kan beholde tilknytningen til arbeidslivet. Dette
medlem mener at alle foreldre i tillegg til dagens foreldrepermisjon skal
få tre og en halv måned (14 uker) ekstra som de kan ta ut når som
helst fram til barnet er ti år. Ti uker av den totale foreldrepermisjonen
skal være forebeholdt pappa og ti forbeholdt mamma. Dette
medlem mener en slik utvidet og mer fleksibel permisjonsordning
vil gi mer tid mellom foreldre og barn – også når man er over småbarnsfasen,
og at det er en ordning som møter barnefamilienes hverdagsbehov.
Med en slik fleksibel permisjon kan hver enkelt familie løse sine
hverdagsproblemer, enten det for eksempel gjøres ved å redusere
arbeidstiden i hverdagen eller ved å ta ut sommer-, høst- og vinterferier
sammen. Dagens ordning med fleksibelt uttak av foreldrepenger gir
mulighet til at foreldrene selv kan kombinere arbeidsdeltakelse og
uttak av foreldrepenger etter eget ønske. Det innebærer at man kan
jobbe så mye eller lite man vil, med unntak av tre uker før og seks
uker etter fødsel. Perioden med foreldrepenger kan utsettes, men
uttaket kan maksimalt løpe i tre år etter fødsel eller adopsjon. Dette
medlem mener dette er en god og fleksibel ordning, men at
en ytterligere utvidet permisjonstid bør kunne tas ut når som helst
fram til barnet er ti år.
Komiteens medlem fra Venstre synes
det er positivt at mannens rolle med denne meldingen har fått mer
fokus, men savner en større oppmerksomhet og tiltak rundt mannen
som omsorgsperson. Dette medlem mener innføring av
en mer fleksibel foreldrepermisjon vil kunne øke fedres deltakelse
i sine barns oppvekst. Dette medlem viser til at
det i perioder kan være en utfordring for enkelte foreldre å få tatt
ut permisjonen i barnets første leveår. Dette medlem ønsker
å legge til rette for at foreldrene selv skal kunne velge når og
hvordan de vil ta ut sin foreldrepermisjon. For noen vil det være naturlig
å ta hele permisjonen i barnets første leveår. For andre passer
det bedre å gå tilbake i jobb, men ha en ekstra ferieuke i flere
år framover. Andre foretrekker en fridag i uken mens barna er små,
mens enkelte vil gå litt tidligere fra jobb et par ganger i uka.
Dette medlem mener en slik fleksibel ordning vil
være til gunst for både barnet og foreldrene og tror særlig at far/barn-relasjonen
vil ha utbytte av en mer fleksibel foreldrepermisjonsordning.
Dette medlem mener også at en
tredeling av foreldrepermisjonen vil kunne styrke forholdet mellom
far og barn. Dette medlem vil derfor at permisjonsandelen
forbeholdt henholdsvis mor og far skal være minst 5 måneder hver,
av totalt 15 måneder.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med et forslag om å innføre en fleksibel foreldrepermisjon på 15
måneder som gjelder fram til barnet fyller 12 år, der permisjonsandelen
forbeholdt henholdsvis mor og far skal være 5 måneder hver."
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til meldinga som gjer greie for kor viktig det er med tidleg kontakt
mellom far og barn. Fleirtalet meiner at jo tidlegare
kontakt, desto betre er det. Det er difor viktig med ein tidleg
og så lang samanhengande permisjon som mogleg for å oppnå god kontakt
mellom far og barn. Fleirtalet meiner ei permisjonsordning
som gjeld fram til barnet fyller 12 år, vil vera i strid med dette
målet.
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Fremskrittspartiet, viser til dei andre
tiltaka som er skissert i meldinga og sluttar seg til desse.
Komiteen er opptatt
av at eit likestilt foreldreskap føreset ei styrking av mennenes
rolle og funksjon i samliv og omsorg for barn. Yngre menn og fedrar
viser i dag ei merkbart større interesse for farsrolla enn tidlegare.
Det er viktig å leggje til rette for at fedrar tidleg kan ta del
i omsorga for barna.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Fremskrittspartiet, meiner at innføringa
av fedrekvota var viktig for å styrkje farsrolla. I tillegg meiner fleirtalet ein
bør leggje betre til rette både i fødselsførebuingane og barseltida. Fleirtalet støttar
etablering av pappagrupper i regi av helsestasjonane, familiesenter
og frivillige organisasjonar. Fleire stader har ein slike tilbod
i dag, og fleirtalet støttar at Regjeringa legg til
rette for at dette kan bli eit landsdekkjande tilbod.
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Fremskrittspartiet, Høgre og Venstre,
meiner at eit anna viktig tiltak vil vera at fedrar, der dei biologiske
foreldra bur saman, blir innkalla til kontroll på helsestasjonen
når barnet er 8 månader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
intet ønske om å detaljregulere foreldreskap og kjønnsforskjeller
på den måte flertallet her legger opp til med egne pappagrupper,
egne pappainnkallinger etc. Disse medlemmer gjør
oppmerksom på at det er fullt tillatt for pappaer å kontakte helsestasjoner,
å ha med barna på kontroller, og sågar delta i barselgrupper (selv
om dette kanskje ikke er det mest vanlige).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener det ikke er en statlig oppgave å
bestemme hvem av foreldrene som skal gå til de ulike kontrollene
ved helsestasjonene og at dette fritt må bestemmes av foreldrene
seg imellom. Innkalling til kontrollene skal skje til barnets foreldre.
Komiteen viser til
gjennomgangen i meldinga av Barnelovutvalet sine forslag til tiltak
for å styrkje fedrerolla etter samlivsbrot. Komiteen vil
understreke at alle endringar i barnelova skal ha som utgangspunkt
kva som er til beste for barnet. Komiteen meiner
dei endringane Regjeringa legg opp til, vil styrkje fedrerolla og samstundes
vera til beste for barnet. Komiteen sluttar seg til
vurderingane frå Regjeringa når det gjeld automatisk felles foreldreansvar
uavhengig av foreldra si tilknyting til kvarandre på fødselstidspunktet,
flytting innanlands, utviding av samværsnormen, samt tvangsfullføring
av samvær, slik det går fram av meldinga.
Komiteen viser til at selv om
samlivsbrudd noen ganger er en nødvendig løsning, er samlivsbrudd
uansett en stor utfordring for de som er involvert, ikke minst for
barn. Derfor er det viktig å forebygge konflikter.
Forebyggende familiearbeid kan gjøre at færre barn
opplever samlivsbrudd. Komiteen vil peke på at familievernet
er grunnstammen i hjelpetilbudet til familier i forbindelse med
samlivsproblemer og konflikter i parforhold. Komiteen mener
familievernets arbeid er uvurderlig. Familievernet gjør en viktig
jobb, både forebyggende og i forbindelse med mekling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil videre peke
på at samlivskurs og foreldreveiledning er viktige forebyggende
tiltak. Det er mange gode samlivskurs rundt omkring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener familievernet
må styrkes slik at de får kapasitet til mer forebyggende arbeid. Familievernet
bør ha mulighet til å drive mer forebyggende arbeid, ikke bare mekling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin merknad til statsbudsjettet for 2009, kapittel 842 Familievern:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
er av den oppfatning at en rekke oppgaver løses best av private,
frivillige organisasjoner. Mange slike organisasjoner har et verdigrunnlag som
er et godt fundament for å løse nettopp de oppgaver de tar sikte
på. Disse medlemmer mener at enhver økning på dette kapittel må
gå til Kirkens familievern, ikke til et tungrodd og byråkratisk
offentlig apparat."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil ha økt satsing på samlivstiltak og foreldreveiledning
og mener at alle nygifte, samt førstegangsforeldre, skal få tilbud
om gratis samlivskurs.
Disse medlemmer vil også peke
på at likestilling er viktig for å forebygge og unngå store samlivskonflikter
og samlivsbrudd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er helt sentralt at barn vokser opp med god og regelmessig kontakt
med begge foreldre. Det finnes selvfølgelig unntakstilfeller – der
den ene part sliter med store problemer med for eksempel rus, vold
eller andre forhold. Men det kan ikke være tvil om hovedregelen: Barn
har behov for begge foreldre. I undersøkelsen "Likestilling og livskvalitet
2007" mente et overveldende flertall av både kvinner og menn (hhv.
65 pst. og 84 pst.) at dersom det skulle bli samlivsbrudd, burde
egne barn bo omtrent like mye hos hver. Dette er en kraftig økning
i forhold til tilsvarende undersøkelse for 13 år siden, da tallene
var henholdsvis 37 pst. blant kvinnene og 65 pst. blant mennene ("Likeverd
1994"). Disse medlemmer ser denne utviklingen som
klart positiv – og den viser at det er bred oppslutning om det syn
som Fremskrittspartiet i mange år har tatt til orde for, altså at
hovedregelen ved samlivsbrudd må være delt omsorg/bosted.
Disse medlemmer viser også til
at dette syn underbygges av forskning. I februar i år la Statens
Folkhelseinstitutt i Sverige frem en svært omfattende analyse av
24 internasjonale forskningsrapporter på området. Forskerne konkluderer
som følger:
"Vår utförliga undersökning av 20 års forskning visar
att barn totalt sett gagnas av att ha aktiv och regelbunden kontakt
med en fadersfigur. Vi fann till exempel olika studier som visade
att barn som haft engagerade fadersfigurer rökte mer sällan, kom
längre i sin utbildning, mer sällan råkade i klammeri med polisen
och fick goda vänner bland barn av båda könen."
Disse medlemmer har merket seg
anslag på at rundt 10 pst. av alle skilsmissesaker blir avgjort av
domstolene. Det tilsier rundt 1 700 saker i året. Dette er saker
hvor domstolene er tvunget til å velge mellom far og mor, jf. regelen
om at de ikke kan dømme "delt bosted". Med høye "gevinster" for
den av foreldrene som vinner frem i form av aktiv deltakelse i barnas
oppvekst, mulighet for nesten daglig kjærlighet barn/foreldre, og
en rekke økonomiske fordeler, bør det ikke være noen overraskelse
at kampen i rettssalene blir svært hard – med barna som de største
taperne.
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at tiden er overmoden for en lovrevisjon som tar utgangspunkt
i at hovedreglen skal være delt omsorg.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem sak
om lovrevisjon av de aktuelle lover slik at delt omsorg og bosted
for barn blir hovedregel ved samlivsbrudd."
Disse medlemmer mener at man
i forbindelse med ovenstående må se på de negative sider for barnet
ved at en av foreldrene flytter etter samlivsbrudd. Disse
medlemmer merker seg at Regjeringen vurderer flere alternativer
i denne sammenheng. Det sentrale ved ordningene må være hensynet
til barnets rett til å ha samvær med begge foreldre.
Disse medlemmer viser til at
når en av foreldrene velger å flytte over store avstander etter samlivsbrudd,
gjør det samvær med begge foreldrene vanskelig for barna. Disse
medlemmer merker seg at Regjeringen ønsker å innføre en varslingsplikt
før flytting innenlands som vil gi foreldrene anledning til å drøfte
spørsmålet nærmere, og eventuelt reise sak for retten om hvor barnet
skal bo fast, om de ikke makter å bli enige. Disse medlemmer mener
varslingsplikten bør omfatte både bosteds- og samværsforeldre.
Disse medlemmer ser svært alvorlig
på at den av foreldrene som barnet bor hos, gjør samvær vanskelig
eller umulig for den av foreldrene som barna har rett til samvær
med. Disse medlemmer er opptatt av at samværsretten
skal bli respektert, og mener det haster med at loven styrkes på
dette punktet.
Disse medlemmer vil vise til
Reform – ressurssenter for menns brev til familie- og kulturkomiteen
der det blant annet heter:
"Delt foreldreskap er et av de viktigste premissene
for et likestilt samfunn. En endring av Barneloven mot et mer likestilt
foreldreskap vil være et avgjørende bidrag til å synliggjøre at
far er en like viktig ansvars- og omsorgsperson for barn som mor.
Som meldingen beskriver henger likestilling og livskvalitet sammen.
Menn frykter i større grad enn kvinner å miste kontakten med barn
etter samlivsbrudd, og de fleste barn har bostedsadresse hos mor
etter brudd. Dette faktum alene tyder på at vi fortsatt innretter
oss etter en betydelig morspresumpsjon. Denne morspresumpsjonen
er etter Reforms mening et av de virkelig store likestillingshinder
på strukturnivå, noe som ikke er til barnets beste. Barnets beste
avhenger av foreldrenes opplevde livskvalitet."
Videre heter det:
"Reform mener videre det er svært uheldig dersom
man i 2009, etter en grundig gjennomgang av barnelovens regler om
foreldreansvar, bosted og samvær, ender opp med et lovverk som ikke fullt
og helt støtter opp under et likestilt og likeverdig foreldreskap."
Komiteens medlem fra Venstre mener lovverket
for barnefordeling må være nøytralt med hensyn til hvor barnet skal
bo ved samlivsbrudd. Avtalefrihet er viktig for Venstre, og det leves
ulike liv. Dette medlem mener derfor ikke loven skal
angi en norm for samvær. Det bærende prinsipp må alltid være barnets
beste. Målet må være å ha så gode familieverns- og meklingsordninger
at færrest mulig må ta i bruk domstolene i barnefordelingssaker.
Dersom konflikter om barnefordeling likevel ender i retten, må dommeren
med dagens system bestemme at barnet skal bo fast hos en av foreldrene. Dette medlem mener
det oftest vil være den mest hensiktsmessige løsningen, men mener
likevel at det ikke kan utelukkes situasjoner der delt bosted vil være
best for barnet og at slike løsninger vil føre til bedre kontakt
mellom far og barn. Domstolene bør derfor stå fritt til å velge
den samværsløsningen som dommeren mener er til barnets beste.
Komiteen viser til
omtala av kjønnsspesifikke forskjellar innan helse i meldinga. Det
er naudsynt med meir kunnskap om årsakene til forskjellane. Helsevesenet
må bli betre på formidling av helseinformasjon som når begge kjønn. Ein
må etablere ei skulehelseteneste og helsestasjonar for ungdom som
er like attraktive for gutar som for jenter. Det må innarbeidast
eit kjønnsperspektiv i helse- og omsorgstenestene og i forskinga
om helse. Ein treng auka kunnskap om kjønnsforskjellar i bruken
av helsetenester.
Komiteen viser til
at meldinga har ein grundig gjennomgang av problemstillingar knytt
til gutar og menn som er sosialt utsette. Komiteen er
tilfreds med at Regjeringa vier stor merksemd til desse spørsmåla.
Komiteen meiner kunnskapsgrunnlaget
i meldinga må leggjast til grunn for tiltaka ein set i verk overfor
sosialt utsette gutar og menn.
Komiteen vil understreke at alle
har rett til ein stad å bu, og at bustadløyse er ein særs viktig faktor
for å forklare kvifor nokre gutar og menn er sosialt utsette. Det
er naudsynt med eit breitt spekter av tiltak for å hjelpe bustadlause
med eit tilbod om ein stad å bu.
Arbeidsløyse er ein anna viktig faktor som forklarer
kvifor nokon blir sosialt utsette. Komiteen meiner
at tiltak for å sikre folk arbeid, gjennom utdanning, skolering
og andre former for arbeidsmarknadstiltak er særs viktig. I ei
tid då arbeidsløysa er stigande, er det viktig med målretta og kraftige
tiltak.
Komiteen vil i den samanhengen
mellom anna vise til dei ulike tiltakspakkane og verkemidla Regjeringa
så langt har lagt fram for å møte utfordringane i samband med den
internasjonale finanskrisa, og legg til grunn at Regjeringa vil fremje
fleire saker for Stortinget om det skulle vera behov for det.
Komiteen mener at antall elever
som ikke fullfører videregående skole, er bekymringsfullt. En av
tre fullfører ikke videregående opplæring, mens tallene er enda
høyere for innvandrerungdom, og særlig gutter. Komiteen mener
at dette innebærer at samfunnet svikter i å gi alle unge en mulighet
til utdannelse og arbeid. Komiteen viser til at årsakene
til frafall er mange. Komiteen viser imidlertid til
at vi dessverre finner mange av de menneskene som er en del av denne statistikken,
igjen i andre statistikker senere knyttet til sosialhjelp og arbeidsledighet.
Derfor er det for komiteen avgjørende at det raskt
settes i gang tiltak for å bidra til at flere fullfører videregående. Komiteen har
merket seg at det finnes mange gode lokale tiltak på skolene for
å snu denne utviklingen. Komiteen mener vi i langt
større grad må nyttiggjøre oss gode erfaringer og følge de gode
eksemplene.
Komiteen viser til at det er
i de yrkesfaglige studieretningene at vi ser størst frafall, og
at de som ikke får lærlingeplass, er i enda større risiko for ikke
å fullføre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener derfor at lærlingetilskuddet
som bedriftene får for å ta inn lærlinger, er for lavt og bør økes. Disse
medlemmer mener det er viktig at elever med spesielle behov
også får bedre tilgang på lærlingplass.
Komiteens medlem fra Høyre mener
det er viktig med avgiftslettelser for bedrifter som velger å ta
inn lærlinger i en tid med stigende arbeidsledighet og viser til
Høyres forslag om å fjerne arbeidsgiveravgiften for lærlinger i Høyres
alternativ til Regjeringens krisepakke.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen
har valgt å sette fokuset på behovet for tidlig innsats. Disse
medlemmer er ikke uenig i dette, men mener at Regjeringen
glemmer ungdomsskolen. Det foreligger lite eller ingen forskning
på ungdomsskolens store utfordringer som resulterer i frafall i den
videregående skole. Undervisningen er for teoritung, det er store
utfordringer knyttet til bråk og uro, og mange lærere gruer seg
for å jobbe på dette trinnet. Det er grunn til å tro at dette forplanter
seg videre og fører til at vi har en dramatisk høy frafallsprosent
i videregående. Disse medlemmer mener det ikke hjelper med
tidlig innsats, hvor alle skal med i de første årene, når tiltakene
avsluttes og elevene glemmes så snart de kommer til ungdomsskolen. Ungdomsskolen
må bli en mestringsarena for barn og unge. Når elever ikke henger
med i det teoretiske, må de tilbys en mer praktisk skolehverdag.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
meiner rådgjevingstenesta er av stor verdi med omsyn til fråfall
i vidaregåande opplæring. Fleirtalet viser difor til
at mellom anna nye forskrifter for rådgjeving i skulen vart innført
pr. 1. januar 2009, der den einskilde elev etter forskrifta har
rett til to ulike former for rådgjeving, sosialpedagogisk rådgjeving
og utdannings- og yrkesrådgjeving.
Fleirtalet viser også til den
komande stortingsmeldinga om kompetanse for framtida, som er varsla
denne vårsesjonen. Fleirtalet viser til at meldinga
mellom anna vil omhandle ungdomstrinnet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at det ikke står bra til med integreringen her i landet. Dette kommer
blant annet til uttrykk ved at IMDIs integreringsbarometer viser
at nordmenns holdninger overfor innvandrere generelt, og muslimer
spesielt, i økende grad er negative. Noe av dette skyldes at for få
flyktninger og innvandrere har etablert seg med jobb – men lever
på sosialhjelp/trygd – og mange er dårlig i norsk. Men det skyldes
også i stor grad holdninger som eksisterer i en del miljøer – som
i et moderne vestlig demokrati anses som svært kvinnediskriminerende.
Når disse holdinger overføres til barn og unge, vil problemene vedvare.
Tall fra SSB og forskning gjort ved NOVA viser at
gutter og menn med flyktning- og innvandrerbakgrunn i gjennomsnitt
er mer utsatt for å utvikle problemadferd og etablere seg i negative ungdomsmiljøer
enn etniske norske ungdommer. Barn med flyktningbakgrunn har åtte
ganger så stor fare som etniske norske barn for å vokse opp i fattigdom.
De har langt lavere deltakelse i idrett og fritidsaktiviteter og
har vanskeligere for å etablere nettverk i nærmiljøet. Dette er
avgjørende risikofaktorer som kan føre til problemadferd. Enkelte
familier etablerer seg raskt og tilpasser seg godt det norske samfunnet, men
for de aller fleste er denne integreringen en tung og tidkrevende
prosess. Disse medlemmer mener at meldingen i for
liten grad tar opp problemene vedrørende negative sider ved mannskulturen
i innvandrermiljøene.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Fremskrittspartiet, viser til at for å
redusere valdsbruken er det heilt naudsynt med tiltak som er retta
særskilt mot menn. Det gjeld både førebyggjande arbeid i grunn-
og vidaregåande skule, haldningsskapande arbeid blant menn og i
mannsdominerte miljø, samt utgreiing av samanhengen mellom den kommersielle valden
og valdelege haldningar og handlingar, særleg hos gutar og menn.
Komiteen viser til
at Regjeringa har lagt fram ein eigen handlingsplan mot vald i nære
relasjonar, som inneheld 50 konkrete tiltak. Det er viktig å få
på plass eit landsdekkjande hjelpe- og behandlingstilbod for menn
som er valdsutøvarar.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Fremskrittspartiet, sluttar seg til det
arbeidet Regjeringa gjer for å etablere eit slikt tilbod.
Fleirtalet viser elles til meldinga
og sluttar seg til strategiane og tiltaka som blir lagt fram.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet kan
ikke se det er forskningsmessig bevist at kommersiell vold i for
eksempel dataspill, film eller fjernsyn har direkte relasjoner til voldelig
adferd.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at ein i dag nærmar seg eit landsdekkjande tilbod for
menn som utøver vald. Fleirtalet meiner det er feil bruk
av ressursar å etablere eit samla behandlingstilbod i alle fylke.
Til det er talet på voldsutøvarar for lite, og variasjonen i behandlingsbehovet
er for stort. Fleirtalet meiner det må etablerast
eit landsdekkjande tilbod som ivaretek heile spekteret av behandlingsbehov,
og er nøgd med at Regjeringa prioriterer dette arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke at det er
viktig å etablere et behandlingstilbud for menn som utøver vold,
overfor kvinner og barn. Menn som tyr til vold, må få et behandlingstilbud
slik at de kan lære seg å mestre trangen til å utøve vold. Det er
viktig å få tilgjengelig et behandlingstilbud i alle fylker.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at et
behandlingstilbud for menn som utøver vold overfor kvinner og barn,
gjøres tilgjengelig i alle fylker."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
Mannsmeldingen på enkelte punkt tenderer til å fremstille vold som
et problem som særlig knytter seg til menn. Disse medlemmer mener
dette bildet bør nyanseres. Det er selvfølgelig slik at menn og
kvinner fra naturens side er skapt forskjellige, og det er helt urealistisk
å tro at vi en dag vil få overrepresentasjon av kvinner som utøvere
av grov fysisk vold mot medmennesker.
Disse medlemmer viser til at
det finnes en del undersøkelser vedrørende vold generelt og vold i
nære relasjoner. Felles for de fleste er at menn begår flest drap
og grove legemsfornærmelser av voksne mennesker (hovedsakelig andre
menn), mens kvinner er overrepresentert når det gjelder barnebortføring,
samt drap eller grov mishandling av barn og psykisk vold.
Disse medlemmer merker seg også
at meldingen fremstiller menns egenskaper helt ulikt, avhengig av
om de befinner seg på jobb eller i hjemmet. I kapittelet: "Den kjønnsdelte
arbeidsmarknaden – effektar på arbeidskvalitet og -trivsel" får
vi vite at menn har en konfliktdempende effekt i arbeidslivet. Undersøkelser
viser nemlig at typiske kvinneyrker har spesielt dårlig arbeidsmiljø;
med konflikter og mye baksnakking. Egenrapportert trivsel er således
lavere på kvinnearbeidsplasser. Menn fører til mindre krangling
kvinner imellom. Flere mannfolk er derfor ønsket på disse arbeidsplassene
og skal kvoteres inn – for å gjøre hverdagen lettere for kvinnene.
Man har altså konkludert med at: Menn skaper vold
og uhygge i familierelasjoner. I arbeidslivet, derimot, bringer
menn med seg trivsel, harmoni og har en konfliktdempende effekt
på kvinner. Her er det vel noe som ikke stemmer?
Komiteen viser til
oversikta i meldinga om kvar kjønnsforskinga står når det gjeld
visse sider ved det å vera mann i Noreg i dag. Oversikta er eit
viktig grunnlag og bakteppe for dei tiltaka som blir foreslått i
meldinga. Komiteen har elles ingen merknader.
Komiteen har ingen merknader.