Eurpaparlamentet og EUs Råd vedtok 9. juli 2008
forordning (EF) nr. 767/2008 om Visa Information System (VIS) og
utveksling av opplysninger mellom medlemsstater om visum. 23. juni
2008 vedtok EUs Råd beslutning 2008/633 (JIS) om tilgang til VIS
for utpekte myndigheter og Europol med henblikk på å hindre, avdekke
og etterforske terrorhandlinger og andre alvorlige kriminelle handlinger.
Disse to rettsaktene til sammen benevnes heretter VIS.
EUs regelverk om visum er en del av Schengenregelverket,
og forutsetter at medlemsstatene skal sørge for en ensartet og forsvarlig
behandling av visumsøkere. Schengensamarbeidet og de felles reglene
på visumområdet la grunnlaget for innføringen av Schengenvisumet,
hvilket innebærer en stor forenkling for visumsøkere som skal besøke
flere medlemsland under samme opphold i Europa.
VIS tilrettelegger for at opplysninger som er nødvendige
for å behandle søknad om visum (herunder biometrisk personinformasjon
i form av ansiktsfoto og fingeravtrykk), samt opplysninger om avgjørelse,
annullering, tilbakekall og forlengelse, registreres i nasjonale
enheter og overføres til en sentral enhet for gjensidig benyttelse
av autoriserte myndigheter i alle medlemsstatene. Opplysningene
skal brukes ved behandling av visumsøknader, ved grensekontrollmyndighetenes
verifisering av identitet og kontroll av visumets gyldighet ved
passering av EU/Schengens yttergrenser, ved utlendingsmyndighetenes
identifisering av utlendinger uten lovlig opphold, og ved anvendelsen
av rådsforordning nr. 343/2003 av 18. februar 2003, om fastsettelse
av kriterier og mekanismer for å avgjøre hvilken medlemsstat som
er ansvarlig for behandlingen av en asylsøknad som fremlegges i
en medlemsstat av en borger av et tredjeland (Dublin II-forordningen).
I noen nærmere angitte situasjoner har autoriserte nasjonale myndigheter
og Europol lesetilgang til VIS for å hindre, avdekke og etterforske
terrorhandlinger og andre alvorlige, kriminelle handlinger.
Den felles europeiske visumdatabasen innebærer
at utlendingsforvaltningen i de ulike land får mer fullstendig og
oppdatert informasjon til bruk i saksbehandlingen, noe som er en
viktig forutsetning for rask behandling og korrekt beslutning. Schengenstatenes
behov for sikkerhet og kontroll skal ivaretas ved de kontrollmekanismer som
det er redegjort for i proposisjonen. Hensynet til den enkelte søkers
rettssikkerhet og personvern skal ivaretas fullt ut.
Fra norsk side planlegges det at både Kripos
og Politiets sikkerhetstjeneste (PST) skal være berettiget til å
få tilgang til VIS som ansvarlige for å forebygge, oppklare og etterforske
terrorhandlinger og annen alvorlig kriminalitet.
I norsk rett foreligger det per i dag ingen
bestemmelse om rutinemessig registrering og lagring av biometrisk
personinformasjon i forbindelse med visumsøknader. Det er nødvendig
å endre utlendingsloven av 24. juni 1988 nr. 64 som en følge av
gjennomføring av de nye rettsaktene. Arbeids- og inkluderingsdepartementet
fremmer en egen lovproposisjon med de nødvendige endringer. I Ot.prp.
nr. 36 (2008–2009) foreslås endring i form av opprettelse av syv
nye bestemmelser om VIS, §§ 25 b–25 h.
I stortingsproposisjonen er det gjort nærmere rede
for innholdet i forordningen og rådsbeslutningen og for økonomiske
og administrative konsekvenser som følger av gjennomføringen av disse
rettsaktene.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet tilrår
at Norge godtar innholdet i Europaparlaments- og rådsforordning
(EF) 767/2008 om Visa Information System (VIS) og utveksling av
opplysninger mellom medlemsstater om visum, og rådsbeslutning 2008/633
(JIS) om tilgang til VIS for utpekte myndigheter og Europol med
henblikk på å hindre, avdekke og etterforske terrorhandlinger og
andre alvorlige kriminelle handlinger, som en videreutvikling av
Schengen-regelverket. Utenriksdepartementet slutter seg til dette.