Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti,
Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, viser
til årsmeldingen for 2008 fra Stortingets ombudsmann for forvaltningen,
Dokument nr. 4 (2008–2009). Komiteen vil bemerke
at antallet klager som er innkommet ombudsmannen viser en økning
i forhold til 2006 og 2007. Antall innkomne saker i 2008 er 2 469,
og dette er et høyere antall enn tidligere. Antall realitetsbehandlede
saker har vært relativt stabilt gjennom mange år, men både i 2007
og 2008 gikk antallet noe opp og det var 1 237 saker i 2008. Av
disse ble 209 saker avsluttet med kritikk eller henstilling om ny
behandling, mens 110 saker ble avsluttet uten at det ble funnet
grunn til kritikk eller anmodning om ny behandling.
Komiteen viser til at antall
saker med kritisk utfall er stabilt og lavt. Dette tyder på at forvaltningen
generelt gjør en god jobb og behandler henvendelser fra innbyggerne
i tråd med gjeldende retningslinjer.
Komiteen har merket seg at 311
av sakene i 2008 gjaldt Arbeids- og velferdsetaten (NAV), og at
det ble funnet grunn til å realitetsbehandle 161 av disse. Andre
forvaltningsområder som peker seg ut med et relativt høyt antall
saker er skatteetaten, kriminalomsorgen, politi- og påtalemyndighet,
fylkesmenn, fylkeskommunal og kommunal forvaltning. Av de realitetsbehandlete
saker gjaldt 450 fylkesmenn og fylkeskommunal og kommunal forvaltning.
Komiteen har merket seg at ombudsmannen
i 2008 tok opp 23 saker etter eget initiativ. Dette er en sterk
reduksjon siden 2007, da ombudsmannen tok opp 41 saker på eget initiativ. Komiteen har
tillit til at ombudsmannen bevisst ivaretar sin rolle som overvåker
over norsk forvaltning og følger opp saker der det gis grunnlag for
å anta at god forvaltningspraksis ikke er blitt fulgt, uten at en
konkret klage er kommet ombudsmannen i hende.
Komiteen vil vise til at spørsmålet
om saksbehandlingstid har vært et tilbakevendende tema i de merknader
komiteen har hatt til ombudsmannens årsmelding.
Komiteen vil vise til ombudsmannens
brev av 1. april 2009 med vedlegg, hvor det ble gitt en utfyllende
oversikt over kategoriene "forelagte saker", "ikke-forelagte saker"
og "avviste saker". Av disse oversiktene fremgår det at de fleste
saker innenfor hver kategori blir avsluttet innen en periode på
ti uker, noe som må kunne sies å være akseptabelt. Komiteen har
forståelse for at behandlingen av noen spesielle saker kan ta relativt lang
tid, ikke minst fordi ombudsmannen er avhengig av responstiden hos
eksterne aktører, som forvaltningsorganer.
Komiteen vil også påpeke at interne
forhold som bemanning, samt stabens kvalifikasjoner og erfaring,
vil kunne ha innflytelse på saksbehandlingstiden. Det er en særlig
utfordring å holde saksbehandlingstiden noenlunde stabil ved økt saksmengde
og konstant bemanning.
Komiteen vil vise til ombudsmannens
spesielle stilling overfor Stortinget, og vil legge vekt på at det
skjer en løpende kontakt mellom ombudsmannen og Stortinget, og at
det rapporteres særlig om det skulle være spesielle forhold som Stortinget
bør se nærmere på.
Komiteen finner det ikke holdbart
om dokumenter som er av betydning for en konkret sak som ombudsmannen
har til behandling, ikke blir forelagt ombudsmannen etter anmodning.
Som det fremgår av lov av 22. juni 1962 nr. 8 om Stortingets ombudsmann
for forvaltningen, har ombudsmannen ifølge § 9 annet ledd taushetsplikt.
Det samme påhviler personalet ved ombudsmannens kontor. Komiteen mener
at det er av stor betydning at ombudsmannen ikke møter sperrer i
sin kontroll av forvaltningen, og vil be om å bli særskilt informert
hvis det skulle oppstå situasjoner av denne art.
Komiteen har vurdert de saker
som er særlig omtalt i ombudsmannens årsmelding for 2008, men finner
ikke grunn til å knytte særlige kommentarer til noen enkeltsaker.
Komiteen verdsetter ombudsmannens
årlige melding i den utfyllende form som den foreligger, og anser
meldingen som et viktig redskap for å følge Sivilombudsmannens virksomhet.