Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite, Tom Strømstad Olsen
og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen,
Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre,
Vera Lysklætt, viser til at Dokument nr. 8:57 (2008–2009)
ble sendt til arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen
til uttalelse 24. mars 2009. Svaret fra arbeids- og inkluderingsministeren
28. april 2009 er vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at forslagsstillerne
har foreslått 23 tiltak som skal tydeliggjøre krav og øke toleranse
i integreringspolitikken. Flertallet er enig med
forslagsstillerne i at toleranse og like rettigheter er viktige
verdier i Norge og at disse verdiene er desto viktigere når mangfoldet
av nordmenn øker. Flertallet viser til at norsk integreringspolitikk
i stor grad har vært vellykket, men vil understreke at vi også har
utfordringer med å integrere innvandrere og minoriteter. Flertallet mener
det er avgjørende for en vellykket integrering at innvandrere lærer
seg godt norsk og får opplæring i det norske samfunnssystemet. Flertallet er
derfor glad for at et utvalg nå skal se på opplæringstilbudet til
minoritetsspråklige barn, unge og voksne. Å beherske norsk språk
er helt avgjørende for å kunne delta i samfunnet på en aktiv og
positiv måte.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til sine merknader i innstillingen og foreslår at representantforslaget vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
fornøyd med at flere partier i det politiske Norge begynner å se
behovet for å ta i bruk flere virkemidler for å skape en god integreringspolitikk. Disse
medlemmer viser til de 23 forslagene som fremkommer i dokumentet
og er i stor grad fornøyd med mange av tiltakene og intensjonene
bak forslagene, nemlig å sette klarere krav og fremme økt toleranse. Disse medlemmer er
derimot særdeles uenig i at norsk integrering har vært vellykket
og ønsker å rette fokus på de store utfordringene med segregerte
innvandringsmiljøer, stadige tilfeller av tvangsekteskap og brutal,
kvinnelig omskjæring samt en overrepresentasjon i statistikken rundt manglende
arbeidsdeltakelse og mottak av sosiale stønader.
Komiteen viser til
at introduksjonsloven fra 2003 har vært et viktig integreringspolitisk
verktøy. Lovens formål er å styrke nyankomne innvandreres mulighet
for deltakelse i det norske samfunnet. Komiteen viser
videre til at introduksjonsloven gir personer mellom 16 og 55 år
som fikk førstegangstillatelse som danner grunnlag for bosettingstillatelse
etter 1. september 2005, en rett og/eller plikt til 300 timer opplæring
i norsk og samfunnskunnskap, og at de som har rett til gratis opplæring
kan få inntil 2700 timer utover de første 300 timene. Komiteen er
enig med forslagsstillerne, jf. forslag 1, i at denne retten og
plikten bør utvides og viser til at arbeids- og inkluderingsministeren
i sitt svar til komiteen 28. april 2009 varsler at Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget med en odelstingsproposisjon med forslag
til endringer i introduksjonsloven som øker timetallet til 600.
Dokumentets forslag 2 gjelder tilbud om gratis barnehageplass
mens foreldrene er på introduksjonskurs.
Komiteen vil understreke at introduksjonsprogrammet
som ble innført i 2003 var en viktig integreringspolitisk satsing
som bør benyttes av flest mulig. Komiteen har registrert
at implementeringen av ordningen ble evaluert i 2007 og det i denne
evalueringen ikke kommer fram opplysninger om at mangel på barnehageplass
er et hinder for oppstart i introduksjonsprogrammet for den enkelte
deltaker.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener likevel at det ikke
er grunn til å se bort fra at tilbud om gratis barnehageplass ville
kunne føre til at flere, særlig kvinner, deltar på introduksjonskurs.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, er glad for at arbeids- og inkluderingsministeren
vil følge utviklingen på dette området nøye, og mener det er nødvendig
med mer kunnskap om et tilbud om gratis barnehageplass eller plass
til redusert pris ville kunne bety at flere deltar i ordningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
imot all forskjellsbehandling på bakgrunn av kjønn, alder, religion
eller etnisk bakgrunn og derfor sterkt kritiske til dokumentets
forslag nr. 2. Forslaget skiller mellom etniske nordmenn og mennesker
med innvandringsbakgrunn når foreldre på introduksjonskurs gis rett
til gratis barnehageplass.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil understreke behovet for å gi tilbud om gratis
plass i barnehage eller annen type barnepass i kombinasjon med introduksjonskurset
eller andre typer språkopplæringstiltak. Dersom tilbudet skal benyttes
vil det imidlertid være viktig at det ikke medfølger at kontantstøtten
faller bort.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å gi tilbud om gratis
barnehageplass mens foreldre er på introduksjonskurs."
Videre i dokumentet foreslås det
i forslag 4 å utvikle ordningen med Migranorsk. Ikke alle faller inn
under introduksjonsloven og komiteen mener det er
viktig også å styrke andre norskopplæringstiltak og at det utvikles
relevante undervisnings- og læringsmateriell for opplæring i norsk
og samfunnskunnskap.
Forslagsstillerne foreslår videre å utvikle
et kompetansedokument som viser den formal- og realkompetanse vedkommende
har. Komiteen ser at det er en utfordring å godkjenne
utdanningen til søkere som har mangelfull dokumentasjon. Komiteen viser
for øvrig til brevet til komiteen fra arbeids- og inkluderingsminister Dag
Terje Andersen av 28. april 2009 på dette punktet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utvikle ordningen
med Migranorsk (internettbasert opplæring)."
Å beherske norsk ved skolestart er
avgjørende for å integreres i den norske skolen. Kartlegging av
språkkompetanse til førskolebarn er derfor viktig. Komiteen mener
helsestasjonene gjør en viktig jobb i arbeidet med å kartlegge 4-åringers
språkkunnskaper og viser til at 96 pst. av de som blir innkalt møter
til 4-årskontroll.
Komiteen er glad for at det store
flertallet benytter seg av dette tilbudet, men mener det er viktig
å følge opp den gruppen som ikke møter til 4-årskontroll.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, kan imidlertid ikke se at obligatorisk
oppmøte med påfølgende sanksjoner, slik forslagsstillerne ønsker,
vil være den rette måten å oppnå kontakt med foreldrene til disse
4-åringene. Flertallet mener innføring av tvang og
sanksjoner vil kunne skade samspillet og tilliten mellom helsestasjonene
og foreldrene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å innføre obligatorisk
oppmøte til 4-års kontroll. Manglende oppmøte bør sanksjoneres med
trekk i stønader."
Komiteen viser til
at språkkartlegging er en del av 4-årskontrollen på alle landets
helsestasjoner og at det i stor grad gjennomføres tiltak i kommunene/bydelene
for å kartlegge barns språklige utvikling. Komiteen er
tilfreds med at Arbeids- og inkluderingsdepartementene har gjennomført en
forsøksordning med bruk av verktøyet Språk4 og har registrert at
evalueringene er positive.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser for øvrig til brevet til komiteen fra arbeids- og inkluderingsminister
Dag Terje Andersen av 28. april 2009.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
dokumentets forslag nr. 4 om å utvide tilbudet om språkkartlegging
og gi foreldre et tilbud om oppfølging på et tidlig stadium dersom
dette er nødvendig. Disse medlemmer mener også at
dersom foreldre takker nei til om språkoppfølging og barnet ved
skolestart ikke har egnede norskkunnskaper skal dette regnes som
omsorgssvikt og barnevernet skal kobles inn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre forventer at verktøyet
Språk 4 nå vil tas i bruk ved alle landets helsestasjoner.
Disse medlemmer mener tiden er
overmoden for å ta i bruk dette verktøyet og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utvide tilbudet om
språkkartlegging til alle 4-åringer og gi barn/foreldre tilbud om
oppfølging på et tidlig stadium dersom språkkartleggingen viser
at det er nødvendig."
Komiteen mener alle
barn må sikres tilfredsstillende opplæring i norsk språk, uansett etnisk
bakgrunn. Det er derfor viktig at barn som ikke kan kommunisere
på norsk ved 4 års alder, må få språkopplæring for å sikre en skolestart med
like muligheter. Komiteen viser til at svært mange
kommuner/bydeler har tiltak for språkstimulering av barn i førskolealder
og at Oslo kommune fra høsten 2005 til sommeren 2007 gjennomførte
et prosjekt med ambulerende pedagoger som ga tilbud om språkstimulering
til 4- og 5-åringer som ikke hadde barnehageplass. Komiteen registrerer
at Fafos evaluering av prosjektet viser at de barna som deltok i
prosjektet hadde et språklig utbytte av tilbudet, og at det for
mange familier var et godt tilpasset tilbud ut fra deres livssituasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å styrke arbeidet med
språkopplæring av førskolebarn ved å innføre en ordning med omreisende
språkpedagoger som iverksetter språkstimulerende tiltak."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at for mange innvandrere er de første
årene i Norge tøffe. Det er mye å sette seg inn i, og uten å ha
lært seg helt hvordan det norske systemet fungerer kan det være
vanskelig å finne fram. Det å møtes ansikt til ansikt skaper større
tillit til kommunens representant enn et brev i postkassa. Dette
medlem ønsker seg derfor en noe bredere ordning enn omreisende språkpedagoger
og mener at oppsøkende integreringskonsulenter i kommunene vil kunne hjelpe
til å opplyse om hvem, hva og hvor når det gjelder språkopplæring,
helsekontroller og barnehage. Møtet med det ukjente er alltid lettere dersom
du har følge på veien og personlig kontakt kan bidra til gjensidig
tillitt og respekt mellom majoritet og minoritet.
Komiteen mener det
er viktig at foreldre som oppdrar sine barn i Norge sørger for at
barna lærer norsk. Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at manglende norskopplæring er alvorlig og at offentlige myndigheter
må komme i dialog med foreldrene til disse barna. Komiteen viser til
at lov om barneverntjenester pålegger offentlige myndigheter av
eget tiltak å gi opplysninger til kommunens barneverntjenesten når
det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller
det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, eller når
et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker.
Komiteen viser til at å holde
et barn utenfor det norske samfunnet for eksempel i forhold til språkopplæring,
vil være ett moment som kan inngå i den konkrete og helhetlige vurderingen av
om barnet er i en slik situasjon at opplysningsplikten inntrer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det bør utformes
retningslinjer som klargjør at manglende språkopplæring er et slikt
moment som offentlige myndigheter må vurdere i forhold til bekymringsmelding
til barnevernet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen åpne for at det
blir gitt bekymringsmelding til barnevernet dersom foreldre med
varig opphold ikke sørger for at barn lærer norsk."
Komiteen er enig med
forslagsstillerne i at en god skole er den beste veien til et mer
likestilt samfunn, jf. forslag 5. Den som får med seg en god utdanning,
har alle muligheter til å klare seg i arbeidsmarkedet. Komiteen mener
derfor at en god skole med kunnskap og kvalitet er det mest effektive
virkemiddelet i arbeidet mot segregering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge økt vekt på
en skole med kunnskap og kvalitet, og som stiller høye krav til
alle elever, uavhengig av bakgrunn."
Komiteen mener skolen
er samfunnets viktigste fellesarena for læring av kunnskaper, grunnleggende
ferdigheter og holdninger. Den gode skole vektlegger lærelyst og
mestring, og arbeider ut fra et bredt kompetansesyn og danningsmandat.
Skolens viktigste oppgave er læring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil derfor styrke
skolens fokus på kunnskap og grunnleggende ferdigheter som er viktige
for å gi barn og unge bærekraftig ballast for å mestre utfordringer
i samfunnet og i sitt eget liv. Samtidig er det avgjørende at skolen
i tillegg til å utdanne også skal danne elevene til gangs mennesker.
Skolens arbeid står i et livslangt læringsperspektiv, hvor også
skapende aktivitet, kreativ utfoldelse og sosial, kulturell og etisk
kompetanse er avgjørende elementer.
Forslagsstillerne foreslår i forslag
8 å avvikle ordningen med læreplan i norsk som andrespråk. Komiteen viser
til at ordningen med læreplan i norsk som andrespråk i hovedsak
er avviklet i grunnskolen og at den vil bli avviklet i videregående
skole i løpet av 2 år. Komiteen viser videre til
behandlingen av Ot.prp. nr. 55 (2008–2009) hvor det foreslås å gi
kommunene og fylkeskommunene plikt til å kartlegge minoritetsspråklige
elevers norskferdigheter.
Komiteen er enig i at norsk er
en viktig nøkkel til integrering og mener at norskopplæring må prioriteres
i skolen, blant annet for å gi økt innsikt om det norske samfunnet.
Komiteen mener at det må satses
på intensiv norskopplæring i skolen og at de frivillige tilbudene
for gratis leksehjelp må styrkes slik at det legges til rette for
at flere får tilbud om leksehjelp.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser i den forbindelse til prosjekter som er igangsatt ved 34 skoler hvor
utvidet timetall i blant annet norsk og leksehjelp inngikk. Flertallet er
tilfreds med at Regjeringen vil fortsette arbeidet med helhetlig skoledag
hvor elementet leksehjelp er inkludert.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker ikke å pålegge alle skoler å innføre gratis
leksehjelp slik dagens finansieringssystem er utformet. Disse
medlemmer mener at leksehjelp er nyttig og fremmer kunnskap
hos elevene og vil på den bakgrunn oppfordre kommunene til å legge
til rette for leksehjelp der det er forsvarlig og hensiktsmessig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener det vil være
en fordel om det ble undervist i morsmål som andre fremmedspråk
av morsmållærere med pedagogisk kompetanse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å avvikle ordningen
med læreplan i norsk som andrespråk. Det bør settes de samme mål
for alle barns norskferdigheter uansett bakgrunn."
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å innføre gratis leksehjelp
for alle barn."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er enig med forslagsstillerne
i at det må innføres tiltak for å få flere med minoritetsbakgrunn
til å velge pedagogyrker.
Flertallet merker seg at Kunnskapsdepartementet
har satt i verk flere tiltak for å øke oppslutningen om pedagogiske
yrker blant minoritetsbefolkningen blant annet i Strategi for rekruttering
av førskolelærere til barnehage (2007–2008) og gjennom stipendordninger
til tospråklige lærere.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen iverksette tiltak
for å få flere med minoritetsbakgrunn til å velge pedagogyrker."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å legge til rette for at flere mennesker skal velge pedagogyrker
og andre yrker som krever høyere utdanning. Disse medlemmer vil
likevel ikke gi særbehandling til en eller flere etniske grupper
da dette er forskjellsbehandling som disse medlemmer på
et prinsipielt grunnlag er imot. Det er disse medlemmers oppfatning
at alle lærere med tospråklig kompetanse må belønnes gjennom Kunnskapsdepartementets
stipendordning og tar et forbehold om at stipendordningene ikke
er særlig rettet mot tospråklige minoritetsgrupper.
Forslag 10 gjelder tilbud om sommerskole. Komiteen har
registrert at et tilbud om sommerskole har vært vellykket i Oslo,
men stiller seg tvilende til om det er behov for å pålegge alle kommuner
i landet å tilby sommerskole.
Komiteen ønsker ikke å pålegge
alle kommuner å innføre sommerskole. Komiteen mener
imidlertid at sommerskole kan være et nyttig virkemiddel for å styrke
elevers ferdigheter, og vil på den bakgrunn oppfordre kommunene
til å legge til rette for det der det kan være hensiktsmessig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil derfor fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen bidra til at flere kommuner
gir et tilbud om sommerskole."
Forslag 11 gjelder pålegg om samtaler
mellom videregående skoler og elever og foreldre før skolestart. Komiteen mener
det er viktig å gjennomføre tiltak som kan forhindre frafall i den
videregående skolen og viser til at overgangen mellom de ulike utdanningstrinnene
er for mange unødvendig stor, og valgene hver enkelt elev gjør er
ofte for lite gjennomtenkte. Avbrutte utdanningsløp koster hvert
år samfunnet store summer, og innebærer vesentlige menneskelige omkostninger.
Komiteen vil videre peke på at
FUG (Foreldreutvalget for Grunnskolen) fra 1. januar 2009, har fått
utvidet sitt mandat til også å gjelde for 1. klasse i videregående
skole. Målet er å gjøre foreldrene bedre rustet til å være gode
samarbeidspartnere for ungdommene i en periode da de skal ta mange
valg. FUG har også utarbeidet veiledningsmateriell for samtaler
med foreldre og elever.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ i fylkene slik
at alle videregående skoler har samtaler med elever og foreldre
før skolestart. I samtalen fastsettes elevens ambisjoner og målsettinger,
og det avtales i hvilken grad foreldrene kan bidra for å nå målene."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre mener det er svært viktig med et godt
samarbeid mellom hjem og videregående skole. Dette samarbeidet kan
med fordel forsterkes. Flertallet mener imidlertid
at det foreslåtte tiltaket i forslag 11 ikke er praktisk mulig å
gjennomføre før skolestart. Flertallet viser til
den korte tiden mellom at opptaket er klart, og skolestart.
Komiteen vil også
påpeke at rådgivningstjenesten på ungdomskolen må ha et sterkt fokus
på utfordringer og problematikken rundt grupper som er høyt representert
på dropout-statistikken.
Komiteen mener også det vil være
viktig å øke bruken av tolketjenester, slik forslagsstillerne foreslår
i forslag 12. Utfordringene i dag er å sikre at vi har tilstrekkelig
kvalifiserte tolker til å dekke behovet i offentlig sektor. Komiteen understreker
at barn ikke må brukes som tolk i de tilfellene hvor det offentlige
har et ansvar for at det må brukes tolk.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen øke bruken av tolketjenester.
Barna skal ikke være foreldrenes tolker."
Forslag 23 gjelder opplæringsprogram
i forlengelse av introduksjonsordningen. Komiteen viser
til at rett og plikt til norsk- og samfunnsopplæring har vært effektivt
og at evalueringer av ordningen viser at 6 av 10 deltakere i introduksjonsprogrammet
går ut i arbeid eller utdanning.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener tallene viser at integreringen
er på rett vei, men at det må gjøres mer for de som verken går ut
i jobb eller utdanning etter endt program.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre opplæringsprogram
for innvandrere i forlengelsen av introduksjonsordningen, der disse
etter norsk-, samfunns- og arbeidslivsopplæring kan fortsette direkte
inn i opplæring som for eksempel helsefagarbeidere."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
sterkt kritisk til dagens innvandrings- og integreringspolitikk
og må slå fast at det dessverre ikke har vist den fremgang man hadde
ønsket og håpet. Disse medlemmer mener det må gjøres
mye mer med den hensikt å skape en bærekraftig og god integreringspolitikk
som kan få flere av deltakerne i introduksjonsprogrammet ut i jobb
eller utdanning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er viktig at realkompetanse og yrkesprøving
videreutvikles. Disse medlemmer mener det bør vurderes
om myndighetene kan utarbeide en form for "kompetansedokument" som
kan gi et generelt bilde av hva vedkommende besitter av kompetanse,
både formalkompetanse og realkompetanse.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å vurdere å utvikle
et kompetansedokument som viser den formal- og realkompetanse vedkommende
har."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener gode ferdigheter i norsk er en viktig forutsetning for en bred
deltakelse i samfunnet, og ikke minst i arbeidslivet. En rettighets-
og pliktfesting av opplæringen i norsk og samfunnskunnskap understreker
på den ene siden myndighetens ansvar for å tilby slik opplæring,
og på den andre siden den enkeltes ansvar for å lære seg norsk og sette
seg inn i norske samfunnsforhold. Den individuelle rettighetsfestingen
styrker den enkeltes rettsstilling og sikrer likebehandling og forutberegnelighet. Flertallet viser
til at Regjeringen signaliserer at den vil sende et forslag på høring
hvor målsettingen er å innføre et krav om bestått Statsborgerprøve
før innvilgelse av statsborgerskap gis.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener vellykket integrering bygger på gjensidighet
i plikter og rettigheter, kommunikasjon, anerkjennelse og respekt
for hverandre som mennesker. Det å bli fullverdig medlem av det
norske samfunnet som statsborger innbærer både rettigheter og plikter.
Det stiller krav til den enkelte, men det krever også at samfunnet
godtar nye statsborgere.
De som får norsk statsborgerskap har bodd i Norge
i flere år. Da må samfunnet forvente at de i løpet av denne perioden
har tilegnet seg et kunnskapsnivå om både språk, verdier og samfunnsforhold.
For å understreke forventningen om dette ønsker disse medlemmer å
innføre en obligatorisk språk- og kunnskapstest for alle som søker
statsborgerskap, men med unntaksordninger for personer med spesielle
behov. Statsborgerskapet overleveres ved en seremoni når testen
er bestått.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
berømme partiet Høyre og støtter forslaget om å innføre obligatorisk
språk- og kunnskapstest for alle som søker statsborgerskap, samt
etablere en obligatorisk seremoni når testen er bestått. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets forslag til ny utlendingslov hvor
dette er tidligere foreslått. Disse medlemmer vil
også bemerke at Fremskrittspartiets representanter sto alene om
å støtte disse forslagene den gang.
Disse medlemmer er særdeles tilfreds
med at de rød-grønne partiene snur helt om og nå står inne for en
politikk Fremskrittspartiet lenge har ønsket. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til Innst. O. nr. 86 (2004–2005) og Innst. O. nr.
42 (2006–2007) Disse medlemmer tok her til orde,
ikke bare for en statsborgerskapsprøve, men selvfølgelig også for
en bestått statsborgerskapsprøve.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å innføre obligatorisk
språk – og kunnskapstest for alle som søker statsborgerskap, og
at det etableres en obligatorisk seremoni når testen er bestått."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre er enig i at gode ferdigheter i norsk er en viktig
forutsetning for bred deltakelse i samfunn og arbeidsliv. Klart
definerte rettigheter og plikter er viktig for å få til god integrering. Dette
medlem registrerer Regjeringens signal om å sende et forslag
på høring hvor målsettingen er å innføre et krav om bestått statsborgerskapsprøve
før innvilgelse av statsborgerskap, og vil ta stilling til saken
når den blir forelagt Stortinget. Målet med en eventuell statsborgerskapsprøve
må være å få til bedre integrering og et positivt samfunnsengasjement.
Da må en slik prøve være utformet på en måte som bidrar til at disse
målene oppnås.
Når det gjelder forslag 16 og 21
om å innføre en aktivitetsplikt for de som mottar stønad og som er
i stand til å være i aktivitet og trygdeordninger som stimulerer
til arbeid, vil komiteen vise til Stortingets behandling
av Ot.prp. nr. 4 (2008–2009) om arbeidsavklaringspenger, arbeidsevnevurderinger
og aktivitetsplaner og Dokument nr. 8:6 (2008–2009) om å innføre aktivitetsplikt
for mennesker som mottar økonomisk sosialhjelp. Komiteen viser
også til innføring av kvalifiseringsprogrammet og bakgrunnen for
dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre aktivitetsplikt
for de som mottar stønad og som er i stand til å være i aktivitet."
"Stortinget ber Regjeringen innføre trygdeordninger
som stimulerer til arbeid."
Komiteen viser videre
til forslag 17 om at Nav lokalt sammen med arbeidsgiverne skal sette
inn tiltak for å heve kompetanse til de som nå er i arbeid, og understreker
at Nav i dag kan tilby ulike former for opplæring til ansatte som
er i en utsatt arbeidssituasjon. Komiteen er enig
med forslagsstillerne i at det er viktig at slike tiltak settes i
verk, særlig i forbindelse med at ledigheten øker.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at Arbeids- og velferdsetaten i dag kan tilby ulike former
for opplæring til ansatte som er i en utsatt arbeidssituasjon slik
at de kan bli i stand til å beholde arbeidet. Flertallet viser
også til styrkingen som er foretatt av arbeidsmarkedstiltak gjennom
både Nasjonalbudsjettet for 2009, tiltakspakken i januar 2009, samt
Revidert nasjonalbudsjett for 2009. Dette vil bringe tiltaksnivået
opp mot 75 000 plasser i 2009.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om at Nav lokalt sammen
med arbeidsgivere skal sette inn tiltak for å heve kompetanse til
de som nå er i arbeidslivet, slik at de ikke blir taperne når arbeidsmarkedet
snur."
Forslag 19 gjelder utvidelse av "Ny-sjanse"-programmet. Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre er enig med forslagsstillerne i at dette har vært
et vellykket program og at det bør utvides fram til alle kommuner
har fått etablert et Nav-kontor som gir tilbud til deltakelse i
kvalifiseringsprogrammet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er enig i at dette har vært et vellykket program og viser til at
kvalifiseringsprogrammet, som når de samme målgruppene, vil være
tilgjengelig i alle kommuner i løpet av 2010. Flertallet vil
peke på at kvalifiseringsprogrammet er bygget på grunnprinsippene
fra introduksjonsordningen for nyankomne innvandrere, og således
vil treffe målgruppene for "Ny Sjanse" på en god måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre støtter dokumentets forslag nr. 19 om å utvide
"Ny-sjanse"-programmet. Disse medlemmer vil vise
til Oslos bystyremelding nr. 1/2007 – Aktiviseringsmeldingen og
ønsker å trekke frem de gode resultatene ved å kreve oppmøteplikt
og aktiviseringsplikt ved mottak av sosiale ytelser.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utvide "Ny-sjanse"-programmet
til å gjelde hele landet."
Forslagsstillerne foreslår i forslag
18 å stimulere gründerlysten og skreddersy opplæring og tiltak spesielt
mot innvandrere. Komiteen viser til at enkelte grupper
av innvandrere kan ha særlige utfordringer når de skal etablere
egen bedrift og at det i dag finnes målrettede tilbud som tar hensyn
til denne gruppens behov.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til den forsøksvirksomheten som nå foregår for å få mer kunnskap
om tilrettelegging for etablering og vil avvente resultatet av dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er en positiv tanke å iverksette tiltak som kan stimulere gründerlysten. Disse
medlemmer vil likevel ikke støtte et forslag som innebærer
forskjellsbehandling etter etnisk bakgrunn som forslaget tar til
orde for ved å bare støtte gründerlyst hos innvandrere.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er enig med forslagsstillerne
i at det må settes i verk tiltak som kan stimulere gründerlyst hos
innvandrere.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å etablere ordninger
som stimulerer gründerlysten og skreddersyr opplæring og tiltak
spesielt mot innvandrere."
I forslag 20 tar forslagsstillerne
til orde for en debatt i næringslivet om holdninger til arbeidstakere
med minoritetsbakgrunn. Komiteen viser til at integrering
ikke bare er et offentlig ansvar, men at integrering også handler om
at frivillige organisasjoner, arbeidsgiverorganisasjoner, fagforeninger
og tillitsvalgte engasjerer seg. Komiteen viser til
svarbrevet fra arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen
der det redegjøres for tiltak og initiativ for å inkludere personer
med innvandrerbakgrunn i arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen samarbeide med arbeidslivets
organisasjoner for at lokale tillitsvalgte skal ta initiativ til
en debatt i næringslivet om holdninger til arbeidstakere med minoritetsbakgrunn."
Komiteen viser også
til svarbrevet når det gjelder forslag 22 om frivillige organisasjoner som
jobber med integrering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at integreringsarbeidet hadde vært tjent
med at den offentlige støtten over kap. 651 post 71 hadde blitt
dreid fra støtte til innvandrerorganisasjoner basert på opprinnelsesland,
til støtte til hele spekteret av frivillige organisasjoner som ønsker
å jobbe med integreringsarbeid i lokalmiljøene. Siden representantforslaget
ble fremmet har det også igjen fremkommet uryddighet i forhold til
hvordan innvandrerorganisasjoner har forvaltet offentlige midler. Disse
medlemmer mener det også er behov for en god kontroll med
hvordan pengene brukes av organisasjonene.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag som alternativ til det opprinnelige forslag nummer 22 i representantforslaget:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere å dreie
støtten over kap. 651 post 71 fra innvandrerorganisasjoner basert
på opprinnelsesland, til frivillige organisasjoner som jobber med
integreringsarbeid i lokalmiljøene. Det må også igangsettes et nytt
kontrollarbeid med bruken av pengene som er gitt over posten."