Forslagsstillerne viser til at mange offentlige
regler, skjemaer og påbud fører til unødige rapporteringskrav og
kompliserte regelverk. Småbedrifter og gründere rammes ekstra hardt av
"skjemaveldet". Over 99 pst. av bedriftene er nettopp små eller
mellomstore.
Forslagsstillerne mener at det er nødvendig
å styrke regelforenklingsarbeidet. Som et ledd i dette foreslår
forslagsstillerne å samle ansvaret for regnskapsretten og selskapsretten,
som i dag ligger i henholdsvis Finansdepartementet og Justisdepartementet,
i ett departement. Forslagsstillerne mener at disse områdene er
helt sentrale for norsk næringsliv og verdiskaping. Forslagsstillerne
mener at det er naturlig at ansvaret for dette regelverket legges
under det departementet som har ansvaret for regelforenklingsarbeidet
og har som overordnet målsetting å legge til rette for størst mulig
verdiskaping. Forslagsstillerne understreker at Regjeringen har
det konstitusjonelle ansvaret for organisering og fordeling av saksområder
mellom departementene.
Følgende forslag er fremmet i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at ansvaret for
regnskapsretten, herunder revisorloven, regnskapsloven og bokføringsloven,
samt selskapsretten, herunder aksjeloven, allmennaksjeloven og selskapsloven,
samles i ett departement for å styrke hensynet til verdiskaping
og regelforenkling."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
deler forslagsstillernes syn på at det er en hovedoppgave i næringspolitikken
å forenkle hverdagen til små og mellomstore bedrifter gjennom å
avskaffe unødvendige lover og forskrifter, samt å forenkle innrapportering
gjennom økt bruk av internettbaserte løsninger.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
legg avgjerande vekt på at dei næringslivsrelaterte lovene skal
vera i samsvar med tida og tilhøva, som det heiter i fjellova: Lovverket
skal vera føreseieleg, klårt og konsist. Det skal òg aktivt medverka
til å leggja vilkåra til rette for nyskaping, omstilling og framtidsretta
næringsverksemd i Noreg. Fleirtalet viser til at
ansvaret for berebjelkane til dette lovverket, rekneskapsretten
og selskapsretten, i dag er lagt til høvesvis Finansdepartementet
og Justisdepartementet. Fleirtalet har òg registrert
at nærings- og handelsministeren i brev til komiteen, dagsett den
20. april 2009, ikkje meiner det vil vera føremålstenleg å endra denne
organiseringa slik at ansvaret vert samla i eitt departement. Fleirtalet stør
denne vurderinga, men meiner dette djupast sett handlar om rollefordelinga
mellom statsmaktene: Normalt bør ikkje Stortinget leggja føringar
på korleis regjeringa vel å organisera forvaltninga. Historisk sett
finst det rett nok døme på slike initiativ frå Stortinget si side.
Reint teoretisk kan det òg tenkjast at radikale endringar av organiseringa av
forvaltninga – etter initiativ frå regjeringa – ville kunna verta
ei sak for Stortinget. I konstitusjonell jamvekt bør det like fullt
vera regjeringa sitt bord, ansvar og fullmakt å syta for ei føremålstenleg
organisering av forvaltninga. Motstykket til dette er Stortinget
si plikt til å organisera sitt arbeid og sine rutinar for sakshandsaming
på eit vis som er rasjonelt, effektivt og i samsvar med departementsstrukturen.
Eitt stikkord i så måte er komitéstrukturen på Stortinget.
Fleirtalet viser elles til at
organiseringa av forvaltninga varier på tvers av landegrensene –
i samsvar med nett tida og tilhøva. I til dømes Sverige er det Justisdepartementet
– ved Enheten för fastighetsrätt og associationsrätt – som har det
samla og overordna ansvaret for lover som gjeld næringslivet. Ein
liknande skipnad finn vi i Danmark i og med Økonomi- og erhvervsministeriet;
eit nytt departement som vart skipa ved kongeleg resolusjon av 27. november 2001.
I Finland er derimot ansvaret for næringslivsrelaterte lover fordelte
på fleire departement, til liks med den norske ordninga. Fleirtalet meiner
det kan vera mykje å læra av det A. O. Vinje kalla "Verdsens det
store Vit"; av andre lands røynsler – også på dette avgrensa, organisatoriske
feltet. Fleirtalet held samstundes fast på at det
ligg til den utøvande makta å vurdera i kva grad organiseringa av
norsk forvaltning skal reformerast, òg i ljos av lærdomar og praksis
i nærskylde land. Dette er i så fall eitt av fleire uttrykk for
grensedragningar mellom den lovgjevande og utøvande makt som Stortinget
pliktar å lysa opp og ikkje gjera til noka gråsone. Såleis fylgjer
det logisk at fleirtalet går mot framlegg til vedtak
om å påleggja regjeringa å samla ansvaret for det aktuelle lovverket
i eitt departement.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre finner det urimelig
at små bedrifter må rapportere i like stort omfang som store bedrifter,
da rapporteringen legger beslag på uforholdsmessig mye administrativ
kapasitet i tillegg til å være en direkte økonomisk belastning. Disse medlemmer deler
derfor forslagsstillernes syn på at det er nødvendig å styrke regelforenklingsarbeidet.
Disse medlemmer viser til brev
av 20. april 2009 fra nærings- og handelsminister Sylvia Brustad
(vedlagt), hvor det fremgår at statsråden ikke ser det som hensiktsmessig
å vurdere å samle de foreslåtte lovene fra forslagsstillerne i ett departement.
Etter disse medlemmers oppfatning er det hensiktsmessig
å samle ansvaret for regnskapsretten og selskapsretten i ett departement
slik at næringslivets behov står i fokus når regler skal utformes. Disse
medlemmer vil også vise til at regnskapsretten og selskapsretten
overlapper hverandre på betydelige områder, og det er et stort behov
for langt bedre samordning både av utformingen og forvaltningen
av regelverket, slik NHO påpeker i sitt brev til næringskomiteen
datert 28. april 2009 (vedlagt).
Disse medlemmer mener offentlige
regler, skjemaer og påbud ofte har en velment hensikt, men fører
til unødige rapporteringskrav og kompliserte regelverk som er til
hinder for både mennesker og bedrifter. Arbeidet med å gjøre statlig forvaltning
i Norge enklere må intensiveres, derfor mener disse medlemmer at
forslaget om å samle næringsrelatert lovgivning i ett departement
er et fornuftig forenklingsgrep overfor små- og mellomstore bedrifter.
Disse medlemmer støtter forslagsstillernes beskrivelse,
men ønsker i tillegg å påpeke at norsk næringsliv i 2006 hadde 57 mrd.
kroner i administrative kostnader knyttet til etterlevelse av informasjonskrav
i offentlig regelverk. Dette tilsvarer i overkant av 2,6 pst. av
brutto nasjonalprodukt (BNP). Det er liten tvil om at utgifter i denne
størrelsesorden har stor effekt på bedriftenes rammebetingelser
i Norge, og dermed også på arbeidsplasser og verdiskaping. Forslagsstillerne
ser at en del av disse utgiftene er nødvendige, men mener at staten
i langt større grad enn i dag bør jobbe aktivt med tiltak som kan redusere
utgiftene, samt hindre at nye byrder blir lagt på uten at dette
er grundig konsekvensutredet i forkant. Disse medlemmer ønsker
på bakgrunn av dette å vise til representantforslag fra Høyre, Dokument
nr. 8:7 (2008–2009) om reduksjon av bedriftenes administrative kostnader,
hvor en samlet opposisjon stilte seg bak forslaget om å fremme en
stortingsmelding om hvordan næringslivets administrative kostnader knyttet
til etterlevelse av informasjonskrav i offentlig regelverk kan reduseres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er et viktig prinsipp at Regjeringen
har ansvaret for hvordan arbeidet organiseres, og resultatet av
dette. Disse medlemmer støtter derfor ikke forslaget
om å samle ansvaret for næringslivsrelaterte lover i ett departement.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at ansvaret for
regnskapsretten, herunder revisorloven, regnskapsloven og bokføringsloven,
samt selskapsretten, herunder aksjeloven, allmennaksjeloven og selskapsloven,
samles i ett departement for å styrke hensynet til verdiskaping
og regelforenkling."
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen sørge for at ansvaret for
regnskapsretten, herunder revisorloven, regnskapsloven og bokføringsloven,
samt selskapsretten, herunder aksjeloven, allmennaksjeloven og selskapsloven,
samles i ett departement for å styrke hensynet til verdiskaping
og regelforenkling.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å fatte følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:67 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ingebrigt S. Sørfonn og Hans Olav Syversen
om å styrke hensynet til verdiskaping og regelforenkling ved å samle
ansvaret for næringslivsrelaterte lover i ett departement – bifalles
ikke.
Jeg viser til brev av 1. april fra Næringskomiteen angående
representantforslag 8:67 (2008-2009). Stortingsrepresentantene Ingebrigt
S. Sørfonn og Hans Olav Syversen ber regjeringen "sørge for at ansvaret
for regnskapsretten, herunder revisorloven, regnskapsloven og bokføringsloven, samt
selskapsretten, herunder aksjeloven, allmennaksjeloven og selskapsloven
samles i ett departement for å styrke hensynet til verdiskaping
og regelforenkling".
Et næringsvennlig regelverk er i dag en grunnleggende
målsetning for alle departementer som forvalter næringsrelevant
regelverk, uavhengig av hvilken statsråd som har ansvaret. Uansett
hvordan ansvar fordeles mellom departementene vil det oppstå spørsmål
om hvorvidt viktige hensyn og mål kunne løses enda bedre med en
annen ansvarsfordeling.
Jeg ser det ikke som hensiktsmessig å vurdere
å samle de foreslåtte lovene i ett departement. Jeg mener at en
slik samling ikke er en vesentlig forutsetning for å oppnå et næringsvennlig regelverk.
Hensynet til et godt og næringsvennlig regelverk kan best ivaretas
i det departement som er nærmest til å foreta en helhetlig vurdering
av regelverket. For eksempel er krav til regnskapsføring, bokføring
og revisjon viktige forutsetninger for effektiv skatte- og avgiftskontroll
og for et velfungerende kreditt- og kapitalmarked. Dette tilsier
at ansvaret for regnskap, revisjon og bokføring ikke bør flyttes fra
det departementet som har ansvaret for skattereguleringen og for
reguleringen av finansmarkedene.
Det regjeringen gjør for å sikre et næringsvennlig
regelverk tar utgangspunkt i andre og etter min oppfatning mer effektive
virkemidler enn å endre organiseringen i departementene. Regjeringen
har ambisiøse mål i arbeidet med å frigjøre tid til bedriftene slik
at de kan bruke tiden til produksjon og verdiskaping.
Vi satser tungt og langsiktig på at Norge skal
bli verdensledende i elektronisk forvaltning, som er et svært effektivt
verktøy i arbeidet med å legge til rette for arbeidsprosesser i
offentlig sektor til beste for næringslivet. Som representantene også
nevner, er nettportalen Altinn et av de viktigste verktøyene for
å nå målet. Næringslivet har i høy grad tatt i bruk Altinn i kommunikasjonen
med det offentlige, etter hvert som flere og flere tjenester er
blitt tilgjengelige gjennom portalen. Undersøkelser viser også at
bedriftene er fornøyde med Altinn, og at antall årsverk brukt på
utfylling og innsending av statlige skjemaer går ned.
Stortingets bevilgning på vel 200 millioner
kroner i høst var avgjørende for at Altinn kan videreutvikles for
å bli enda mer brukervennlig. Nye Altinn vil blant annet føre til
at etater kan utveksle mer av den nødvendige informasjonen seg imellom,
slik at bedriftene kan rapportere mindre.
Vi skal redusere de administrative kostnadene for
næringslivet betydelig. Dette målet er forankret i en regjeringsbeslutning
som forplikter departementene til å prioritere forenkling for næringslivet
høyt for å nå målet om betydelig reduksjon i næringslivets administrative
kostnader. Det arbeides godt i departementene med ulike prosjekter
som vil føre til forenklinger for næringslivet.
Jeg vil til sommeren rapportere om framdriften
i de tiltakene som er omtalt i handlingsplanen jeg la fram i august
i fjor, samt presentere enkelte nye initiativer som er satt i gang
etter at handlingsplanen ble lagt fram.
Vi har kartlagt de administrative kostnadene
for alt næringsrettet regelverk gjeldende per 1. september 2006.
Til sommeren vil vi legge fram en rapport som viser hvordan næringslivets
administrative kostnader har utviklet seg mellom målepunktene 1.
september 2006 og 1. september 2009.
Vi arbeider med en næringspolitisk strategi
for små og mellomstore bedrifter. Strategien skal fremme innovasjon
og forskning, blant annet med sikte på å styrke små og mellomstore
bedrifters posisjon i utlandet. Forenkling og reduksjon i administrative
kostnader vil bli et sentralt element i denne strategien. I dette
ligger også å vurdere effektiviteten til sentralt regelverk for små
og mellomstore bedrifter, slik som lovene representantene nevner.
Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) er enig
i at det kan være hensiktsmessig å samle generell rammelovgivning
for næringslivet i ett departement. Det sentrale med dette må i
tilfelle være at dette departementet særlig har næringslivets behov
i fokus når regler skal utformes.
Selskapsretten, regnskapsretten/revisjonsregelverket
samt regelverket for foretaksregistrering mv. er alle helt sentrale
regelverk for næringslivet. Kost – nytte hensyn og forutsigbarhet
er avgjørende hensyn å ivareta. Regelverket har i tillegg betydelige
grenseflater mot hverandre, og behovet for langt bedre samordning
både av utformingen og forvaltningen av regelverket er åpenbart.
NHO mener det vil være riktig og formålstjenlig å samle forvaltningen
av disse regelverkene i et departement. NHO er enig med forslagsstillerne
i at det departementet som har ansvaret for næringslivets interesser
og for forenkling og verdiskaping vil være det naturlige sted å
plassere dette samlede ansvaret. For bedriftene har regelarbeidet
to sider som er særlig viktige: Reglene må være enklest mulig å
forstå og etterleve og de må ikke inneholde mer omfattende forpliktelser
enn det som er nødvendig.
Regulering av næringslivet må utformes slik
at det er ivaretar både det formål reguleringen har og avveier næringslivets
evt. kryssende behov på en kostnadseffektiv måte. Reguleringen må
være treffsikker, enkel og minst mulig kostnadskrevende å forstå
og etterleve. Rapporteringsforpliktelser (som inkluderer "skjemaveldet)
og andre pålegg må samordnes med bedriftenes egne behov for informasjonsinnhenting,
tilsyn og kontroll. Regler som har naturlige berøringspunkter må
samordnes og behov endringer vurderes samlet.
Næringslivets rapporteringsforpliktelser ble
i januar 2008 kartlagt av Næringsdepartementet til å være rundt
57 milliarder kroner, eller ca 2,6 prosent av BNP. 40 av de 57 milliardene
gjelder Finansdepartementets regelverk.
Tid til nyskaping og produksjon, side 21. 2
, hvoretter bokføring etter bokføringsloven beløper seg til over
28 milliarder kroner.
Kartlegging av administrative kostnader ved etterlevelse avfinansmarkedsregelverket,
januar 2008, side 203.
Forpliktelsene etter regnskapsloven beløper
seg over 5 milliarder kroner, som også omfatter revisjonsplikten
etter revisorloven. Over 1 milliard kroner gjaldt oppfyllelse av
aksjeloven og allmennaksjeloven
Kartlegging av administrative kostnader – Justis- og politidepartementet,
januar 2008, side 83.
og over 800 kroner millioner gjaldt registreringer i Brønnøysund
Karlegging av administrative kostnader – Nærings- og handelsdepartementet,
januar 2008, side 76.
. For ordens skyld legger vi til at antall aksjeselskaper har
økt med over 34 prosent siden tallet 57 milliarder ble estimert
aksjeselskaper j Norge.
Denne andelen er – som forslagsstillerne angir det
er nå over 200 000 omtrent lik det den var for ti år siden. I tillegg
til disse rapporteringskostnadene, har bedriftene ytterligere store
kostnader ved etterlevelse av regler som ikke gjelder rapportering.
Disse kostnadene er ikke målt.
Vi viser også til Horisont nr, 1/2009 – NHOs tidsskrift
for økonomi og næringspolitikk, med tema Norge 2.0 – der artikkelen
Statsforvaltningen må styres bedre gjelder lignende spørsmål som
i representantforslaget. Artikkelen kan lastes ned fra NHO.no. Vi
sender gjerne eksemplarer på forespørsel.
Oslo, i næringskomiteen, den 29. mai 2009
Ola Borten Moe |
Leif Helge Kongshaug |
leder |
ordfører |