Dei siste par åra har det vore ein historisk
vekst i folketalet, hovudsakleg på grunn av stor innvandring, men
òg relativt høge fødselstal. Innvandringa har ført til meir innflytting
til fleire mindre sentrale kommunar.
Likevel har det over lang tid gått føre seg
ei sentralisering i Noreg. Det vanlegaste biletet på sentraliseringa
er at folk flyttar frå mindre sentrale område til større byområde.
Etter kvart som folketalet og fødselstala i småkommunane
har vorte lågare, har òg mange små og mellomstore byregionar i distrikta
opplevd stagnerande eller fallande folketal.
SSB rekna i den seinaste folketalsframskrivinga med
at den høge veksten i folketalet ville halde seg i åra framover,
men minke gradvis over tid. Det inneber i så fall at talet på distriktskommunar
med vekst i folketalet vil halde seg på eit relativt høgt nivå,
men overslaga er svært usikre.
NIBR si flyttemotivundersøkinga har synt at
individuelle preferansar er viktigare ved val av bustad no enn tidlegare.
Dei aller fleste flyttingane skjer i åra mellom
18–35 år. I byrjinga av denne aldersperioden flyttar mange unge
til storbyar for å ta utdanning eller arbeid. Mange vert buande,
men over halvdelen av dei som flyttar til storbyane, flyttar før
eller seinare ut igjen og då gjerne til omlandet til storbyane.
Denne flyttinga skjer gjerne i samband med familieetablering.
Det viktigaste bidraget for å sikre likeverdige levekår
er tilgang til arbeid med god lønn. Ein del stader har tilgang på
industriarbeidarkompetanse kombinert med aktiv offentleg tilrettelegging
vore viktig for lokaliseringa av nye verksemder, som i Glomfjord
og Årdal.
Skeivfordeling av inntekter skaper utfordringar
i høve til likeverdige levekår i heile landet. Data frå prosjektet
Sentraliseringas pris (NIBR, 2009) syner at personar som flyttar,
har høgare inntekter enn dei som vert buande. Sjølv om det har vore
ei sterk rasjonalisering og positiv inntektsutvikling i næringar
som er viktige for distrikta, ligg inntektene i til dømes landbruket
godt under det nasjonale inntektsnivået. Det er ei utfordring å
auke inntektene i primærnæringane for å sikre framtidig rekruttering.
Samstundes er primærnæringar og industri som utnyttar lokale ressursar,
heilt setrale for å oppretthalde busetjing og lokal verdiskaping
mange stader.
Noreg har stor grad av regional arbeidsdeling
der næringslivet i ulike delar av landet er avhengige av kvarandre.
Mykje av vareproduksjonen skjer i små og mellomstore byregionar
og småstader, medan hovudkontora og finansnæringane i stor grad
er lokaliserte i dei store byane.
I 2006 og 2007 auka sysselsetjinga med til saman
200 000 personar. Denne veksten reduserte arbeidsløysa i heile landet.
Utfordringa vart i større grad mangel på arbeidskraft. Sjølv om
sysselsetjinga har gått opp i heile landet, er veksten i sysselsetjinga
skeivt fordelt geografisk.
Finansuroa som fekk stor effekt i Noreg frå hausten
2008, har på kort tid endra vekstutsiktene for næringslivet kraftig.
Den økonomiske situasjonen har fått tydelege følgjer i fleire sektorar.
Nedleggingar og nedbemanningar kan få stor innverknad i mange mindre
byar og tettstader med einsidig næringsverksemd. Det er likevel grunn
til å tru at verknadene på økonomien i den komande tida vil vere
størst i dei områda som har hatt størst auke i sysselsetjing dei
seinare åra. Den sterke konsentrasjonen av private tenester og tenester
til næringslivet i dei store byane talar også for ein sterkare nedgang
her. Kor lenge finansuroa held fram, vil ha mykje å seie for verknadene
for den økonomiske utviklinga framover.
Nyskaping og utvikling i næringslivet er ein viktig
føresetnad både for å vere konkurransedyktige i den globale marknaden
og for å auke inntektene. Det finst i dag mange sterke næringsmiljø
i heile landet som inngår i både regionale, nasjonale og globale
innovasjonssystem. Innovasjonsundersøkinga til SSB syner at omlag
like mange føretak i mindre sentrale område som i byområde rapporterer
om innovasjonar. Eksportindustrien og konkurranseutsett næringsliv
er også godt spreidd utover i landet. Samstundes er det klart at
dei store FoU-institusjonane, både private og offentlege, er lokaliserte i
sentrale område. Mestedelen av forskinga og innovasjonen frå forsking
går føre seg her. Likevel samarbeider fleire næringsmiljø på mindre
stader godt med FoU-miljø regionalt og nasjonalt.
Prosentdelen personar med høgare utdanning er òg
klart høgare i storbyområde enn i mindre sentrale strok.
Regjeringa meiner at:
å sikre reell fridom
til busetjing i alle delar av landet både er ein verdi i seg sjølv
og ein hovudstrategi for å halde oppe hovudtrekka i busetnadsmønsteret
arbeid til alle og kreativ utnytting av
ressursane der folk bur er ein nøkkel til å sikre fridom til busetjing,
auka verdiskaping og likeverdige levekår
attraktive lokalsamfunn vert stadig viktigare som
busetjingsgrunn
område og kommunar med små arbeidsmarknader,
nedgang i folketalet og einsidig næringsstruktur har særlege utfordringar
små og store byar har viktige roller som
sentra for tenester, varierte arbeidsmarknader og kompetanse- og
kunnskapsmiljø som må vidareutviklast.
Regjeringa vil:
føre ein offensiv
og regionalt differensiert politikk på mange område for å nå distrikts-
og regionalpolitiske mål, og for å gje rom for fylkeskommunane til
å utvikle ein politikk tilpassa lokale føresetnader
styrkje vekstkrafta nedanfrå gjennom kommunane
si evne til å mobilisere lokale krefter for brei lokal samfunnsutvikling
vidareføre innsatsen for nærings- og bedriftsutvikling
ut frå regionale føresetnader med vekt på det distriktspolitiske
virkeområdet
vidareutvikle sektorsamordninga og medverke til
at desentraliseringa av oppgåver til fylkeskommunane etter 2010
vert følgd opp med god dialog mellom forvaltningsnivåa
leggje til rette for at byar av ulik storleik
fungerer som gode buområde og tenestesentra og for utnytting av
potensiala i verdiskapings- og kunnskapsmiljøa i byområda.
Komiteen merker seg
at det de siste årene har vært en historisk vekst i folketallet
og at dette hovedsakelig skyldes innvandring. Komiteen merker
seg også at det over lang til har foregått en sentralisering i Norge,
og at NIBRs flytteundersøkelse viser at individuelle preferanser
er viktigere ved valg av bosted nå enn tidligere.
Komiteen vil understreke at en
offensiv regional- og distriktspolitikk må føres på mange områder
for å sikre bosetting i hele landet. Det er positivt at det legges
vekt på å utvikle kommunene som samfunnsutviklere. Komiteen vil påpeke
at alle kommuner trenger innsats for samfunnsutvikling, ikke kun
de næringssvake. Komiteen ser imidlertid at næringssvake
kommuner trenger en ekstra innsats. Komiteen mener
det er viktig at byene fungerer som gode tjenestesenter for omliggende
distrikter. Dette er viktig for at småsamfunn skal fungere på en
best mulig måte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, slutter seg til Regjeringens konkretisering
av mål og innretning på distriktspolitikken, og ser at områder og
kommuner med små arbeidsmarkeder, nedgang i folketallet og ensidig
næringsstruktur har særlige utfordringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener:
Bosetning i hele
landet er avhengig av mulighet for å videreutvikle og bruke de lokale
ressursene, et variert arbeidsliv og gode kommunikasjoner.
Eiendomsretten og lokalt selvstyre er en
forutsetning for å skape gode lokalsamfunn og muligheter i hele
landet. Derfor må lovverket forenkles, byråkratiet slankes, fylkeskommunen legges
ned og fylkesmannens mulighet til å overprøve lovlige lokale vedtak
fjernes. Planloven må endres slik at kommunene igjen får råderett over
eget planarbeid.
En større del av verdiskapingen må bli
igjen i lokalsamfunnet, derfor må kommunene få beholde en andel
av selskapsskatten.
Store deler av Distrikts-Norge opplever
nå verning og vernepress. Skal verningen fungere positivt og sikre
vårt kulturlandskap må det skje i samarbeid med grunneiere og lokale
interesser. Det er behov for en nasjonal politikk for å gi større
mulighet for næringsvirksomhet knyttet til verneområder.
Lokalt eierskap er en forutsetning for
arbeidsplasser i hele landet. Derfor må formuesskatten som er en
særskatt på norsk lokalt eierskap, avvikles.
Tilgang på miljøvennlig, rimelig og sikker
kraft er grunnlaget for mange industriområder i Distrikts-Norge.
Det må føres en energipolitikk som gir lokal verdiskaping basert
på norsk energi.
Byområdene fungerer som regionale lokomotiv, og
staten må bygge opp om at de ulike byområdene får videreutvikle
sine konkurransefortrinn. Ved hjelp av gode kommunikasjoner vil vekstkraften
øke og arbeidsmarkedet utvides i hele landet.