Ved en avtale inngått 22. juni 2007 kjøpte staten 30
prosent av aksjene i Aker Holding AS. Selger var Aker ASA. Stortinget
godkjente avtalen ved vedtak av 11. desember 2007. Nærings- og handelsdepartementet
fikk dermed fullmakt til å gjennomføre kjøpet, jf. St.prp. nr. 88
(2006–2007) Statens eierskap i Aker Holding AS og Innst. S. nr.
54 (2007–2008). Staten investerte i alt 4 926 917 001 kroner.
I henhold til vedtektene for Aker Holding AS
er det eneste formålet med selskapet å eie aksjer i Aker Kværner
ASA. Aker Kværner skiftet den 3. april 2008 navn til Aker Solutions
ASA.
Aker ASA eier 60 prosent av aksjene i Aker Holding,
staten v/Nærings- og handelsdepartementet eier 30 prosent, SAAB
AB (publ) eier 7,5 prosent og Investor AB (publ) 2,5 prosent. Aker Holding
eier 41 prosent av stemmeberettigede aksjer i Aker Solutions. Statens
eierskap i Aker Solutions ASA er dermed indirekte; gjennom Aker
Holding. Statens indirekte eierskap utgjør dermed 12 prosent av
aksjene i Aker Solutions.
Regjeringens formål med å kjøpe seg inn i daværende
Aker Kværner var å trygge den norske eierforankringen, sikre at
hovedkontorfunksjonen ble værende i Norge, samt bidra til opprettholdelse
av norske arbeidsplasser. Dette fremkommer på følgende måte i St.prp.
nr. 88 (2006–2007):
Aker Kværner ASA forvalter viktig fremtidsrettet
kompetanse og er en sentral del av petroleumsnæringen. Det er få
eiermiljøer i Norge utenom staten som alene kan bidra til å sikre
langsiktig eierskap og norsk forankring av Aker Kværner ASA. Gjennom
avtaler sikrer staten i samarbeid med private industrielle eiere
langsiktighet og stabilitet på eiersiden i minst ti år. Dette gir
et godt fundament for en fortsatt utvikling og industriell utnyttelse
av selskapets kunnskapsbase med utgangspunkt i Norge.
Avtalene legger grunnlag for at Aker Kværner ASA
utvikles og ledes fra Norge minst ti år fremover.
Av proposisjonen kommer det også frem at Kjell Inge
Røkke, som hovedeier i Aker ASA har avgitt en erklæring om å opprettholde
majoritetseierskap i Aker ASA for en periode på ti år.
Eierskapet i Aker Holding reguleres av en aksjonæravtale
mellom de fire eierne. Avtalen fulgte som vedlegg til St.prp. nr.
88 (2006–2007).
I henhold til avtalen skal selskapets styre
bestå av fem medlemmer. Aker ASA skal utpeke tre styremedlemmer,
herunder styreleder, staten utpeker ett medlem, og SAAB og Investor
utpeker i fellesskap ett medlem.
Avtalen inneholder særskilte bestemmelser som krever
at styremedlemmene i Aker Holding AS må være enige i forhold til
enkelte typer beslutninger. Aksjeeierne i Aker Holding er på denne måten
hver for seg sikret negativ kontroll, eller vetorett, over visse
avgjørelser i Aker Solutions ASA. Følgende framgår av St.prp. nr.
88 (2006–2007):
Forslag som krever to tredelers flertall (eller mer)
på Aker Kværner ASAs generalforsamling skal behandles i styret til
Aker Holding AS. I aksjonæravtalene er det avtalt at det i slike
saker kreves enighet mellom styrets leder og de styremedlemmene
som henholdsvis staten og den svenske eiergrupperingen har utpekt.
Dersom dette ikke oppnås skal Aker Holding AS stemme i mot det aktuelle
forslaget på generalforsamlingen i Aker Kværner ASA. Dette sikrer
at alle aksjonærene i Aker Holding, herunder staten, hver for seg
har negativ kontroll med Aker Kværners vedtekter. Tilsvarende er
det avtalt at transaksjoner mellom nærstående parter til Aker Kværner
ASA i henhold til aksjeloven § 3-8, samt pantsettelse og salg av
aksjene i Aker Kværner ASA krever tilslutning fra både styrets leder
og styremedlemmene fra henholdsvis staten og den svenske eiergrupperingen.
For øvrig treffes styrets beslutninger med alminnelig flertall.
I St.prp. nr. 88 (2006–2007) slås det videre
fast at Aker ASA vil ha en ledende rolle og den industrielle føring
og kontroll i Aker Holding AS. Videre at Aker ASA skal legge til
rette for at Aker Holding AS styres i henhold til Aker ASAs styringsmodell.
Det presiseres at det ikke vil være noen direkte aksjonærrelasjon
mellom staten og (daværende) Aker Kværner ASA, og at staten ikke
vil påvirke den daglige driften. Det sies også at departementets
økonomiske oppfølging må ta utgangspunkt i offentlig tilgjengelig
informasjon fra Aker Kværner ASA.
I en børsmelding fra Aker Solutions ASA ble
det den 2. april 2009 informert om at Aker Solutions AS (et datterselskap
i Aker Solutions-konsernet) den 1. april 2009 hadde gjennomført
kjøp av aksjeposter fra selskaper innen Aker ASA-konsernet. Transaksjonene
omfattet
Aker Oilfield Services
– kjøp av aksjer ikke allerede eid av Aker Solutions. Selger var,
i tillegg til Aker-konsernet, DOF Oilfield Services AS. Pris for
aksjene utgjorde 878 millioner kroner. I tillegg beløp tilbakebetaling
av aksjonærlån seg til 154 millioner kroner.
Aker DOF Deepwater – kjøp av Akers 50 prosent
andel av aksjene. Pris for aksjene utgjorde 189 mill kroner. Tilbakebetaling
av aksjonærlån beløp seg til 76 millioner kroner.
ODIM – kjøp av 33 prosent av aksjene i
fra Aker. Pris for aksjene utgjorde 513 millioner kroner.
Midsund Bruk – kjøp av 100 prosent av aksjene i
fra Aker. Pris utgjorde 88 millioner kroner.
Aker Clean Carbon – økning av eierandelen
fra 30 til 50 prosent ved en rettet emisjon. Pris utgjorde 42 millioner
kroner.
Aker Solutions ASA begrunnet oppkjøpene på følgende
måte i børsmeldingen av 2. april 2009:
Gjennom det siste året har Aker Solutions restrukturert
virksomheten for å styrke potensialet for fortsatt lønnsom vekst.
Oppkjøpene til en verdi av rundt 2 milliarder kroner understøtter denne
industrielle utviklingen. Satsningen forsterker selskapets posisjon
innen brønnintervensjon, utvider offshore marine operasjoner og videreutvikler
teknologiporteføljen.
Samlet hadde oppkjøpene en verdi på i underkant
av 2 milliarder kroner. Det fremgikk videre av børsmeldingen at
de aktuelle selskapene hadde et investeringsprogram de nærmeste
årene på vel 2,5 milliarder kroner. I en senere børsmelding fra
Aker Solutions av14. april 2009 ble det opplyst at den forventede
størrelsen på investeringsprogrammet ville være på om lag 3 milliarder
kroner.
I børsmeldingen av 2. april ble det opplyst
at finansieringen av transaksjonene og de fremtidige investeringene
skulle skje gjennom et nytt obligasjonslån på ca. 2 milliarder kroner.
Videre fremgikk følgende:
Aker og Aker Solutions har utvist ekstra aktsomhet
i forhandlingene om de involverte selskapene i transaksjonene. Dette
har skjedd i tråd med god praksis når det gjelder transaksjoner
mellom nærstående parter. Et tredje selskap, DOF Subsea ASA, er
også part i transaksjonene.
De fremforhandlede avtalene har vært gjenstand for
behandling i de respektive selskapenes styrende organer, inkludert
Akers revisjonsutvalg, og eksterne rådgivere har avgitt fairness
opinions. Avtalene har også vært presentert for styret i Aker Holding.
Raskt etter at transaksjonene ble kjent, ble
det reagert fra flere hold. Kritikken som ble reist gikk på fremgangsmåten
og saksbehandlingen ved gjennomføringen av salget og på verdivurderingen.
Det ble fremført argumenter for at informasjonsprosessen i forkant
av transaksjonene hadde vært mangelfull. Videre at salget burde vært
gjenstand for behandling på generalforsamlingen i Aker Solutions
ASA. På Oslo Børs sank verdien på Aker Solutions ASA-aksjene og
flere store meglerfirmaer og analytikere hevdet i media at prisen
var for høy.
Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad har i
brev til kontroll- og konstitusjonskomiteen av 27. april 2009 gjort
rede for transaksjonene og den kritikken de avstedkom. Det presiseres
at Regjeringens syn er at avgjørelsen om gjennomføringen av transaksjonene
må behandles på generalforsamlingen i Aker Solutions ASA.
Brevet gjør rede for de møter og den kontakt
som vært forut for gjennomføringen av transaksjonene 1. april 2009,
herunder rollen til statens styremedlem i Aker Holding AS.
Statsråden viser til at ett av oppkjøpene, det
som gjaldt Aker Oilfield Services AS, var kjent i forkant. På Aker
Solutions ASAs fjerdekvartalspresentasjon 24. februar 2009 uttalte konsernledelsen
at selskapet hadde planer om å kjøpe seg opp i Aker Oilfield Services
AS. Denne informasjonen ble således kjent i aksjemarkedet. Fra før
eide Aker Solutions 32 prosent i dette selskapet.
Den 13. mars 2009 ble det på initiativ fra konsernsjefen
i Aker ASA avholdt et møte mellom eierne i Aker Holding. Også på
dette møtet ble det orientert om Aker Solutions ASAs planer om å
kjøpe seg opp i Aker Oilfield Services. Ifølge Nærings- og handelsdepartementets
brev av 27. april 2009 ble det ikke nevnt noe om andre planlagte
transaksjoner på dette møtet. Departementets representanter på møtet
understreket at selskapet ved daglig leder og styret måtte sørge for
en forsvarlig behandling. Det ble ikke fra departementets side reist
innvendinger mot den orienteringen som ble gitt. Departementet understreket
at det er selskapets ansvar å informere og involvere eierne om nødvendig.
Departementet har gjort tilgjengelig sitt referat fra
dette eiermøtet. I referatet kommer det frem at departementsråden
tok opp behovet for ryddige interntransaksjonsforhold både i forhold
til Aker Solutions varslede oppkjøp av Aker Oilfield Services og
generelt. Videre at det er styret i Aker Holding sin hovedoppgave
å følge opp aksjonæravtalen generelt og spesielt rette fokus på
interntransaksjoner mellom Aker Solutions og øvrige Aker-selskap.
Departementet sier videre i sitt brev følgende
om hvem de oppfattet som ansvarlig for den videre oppfølingen:
"… det er selskapet ved daglig leder som og styret
som skal sørge for en forsvarlig behandling, og at det er selskapets
ansvar å informere og eventuelt involvere eierne slik at eierne
kan ivareta sine eierinteresser."
Komiteen ba i brev av 5. mai 2009 styreleder Øyvind
Eriksen i Aker Holding AS kommentere departementets referat fra
eiermøtet 13. mars 2009.
I svarbrev av 15. mai 2009 presiserer Øyvind Eriksen
at han tolket departementets påpekning av behovet for ryddige transaksjoner
dithen at det var styret – og ikke eierene – i Aker Holding de skulle
forholde seg. Det påpekes at dette var i samsvar med Akers egen
forståelse av aksjonæravtalen og at de innrettet den etterfølgende informasjonsutvekslingen
og saksbehandlingen etter dette. I brevet vises det også til følgende
"For å tilrettelegge for en sømløs dialog mellom styremedlem
og eier er det bl a i Aker Holdings styreinstruks (punkt 8.1) (vedlagt)
lagt opp til at den taushetsplikten som ellers påhviler et styremedlem
ved behandling av sensitiv informasjon ikke skal være til hinder
for rapportering og konsultasjon med eierne. Gjennom denne mekanismen
blir det opp til eieren – og ikke styremedlemmet – om eieren selv
ønsker å motta slik informasjon."
I brev fra komiteen av 5. mai 2009 til Nærings- og
handelsdepartementet stilles det følgende spørsmål om hvilken informasjon
departementets representanter mottok under møtet:
"Det er kommet frem i ettertid at de statlige representantene
som deltok på møtet den 13. mars ikke ville bli inngående informert
om den forestående Aker-handelen, med begrunnelse at de ikke ville
komme i en innside-posisjon.
Også i forbindelse med
Akers Revisjonsutvalgs redegjørelse om møtet 13. mars 2009, er det kommet
frem at representantene fra Nærings- og handelsdepartementet ga
uttrykk for at de ikke ville motta konfidensiell informasjon om
transaksjonene.
Hvorfor ville ikke staten ha informasjon
i dette tilfellet?"
Nærings- og handelsdepartementet besvarte spørsmålet
på følgende måte i brev av 14. mai 2009:
"Nærings- og handelsdepartementet har ikke avvist
å få informasjon. Jeg viser i denne sammenheng til beskrivelsen
av møtet mellom eierne i Aker Holding AS den 13. mars 2009 i mitt
brev datert 27. april 2009 til kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Det fremgår her at: "på møtet den 13. mars ble det ikke informert
om de fire andre transaksjonene eller obligasjonslånet på 2 mrd. kroner
som ble omtalt i Aker Solutions ASAs børsmelding 2. april. Departementet
mottok heller ingen tilbud om innsideinformasjon, og avviste derved
heller ikke å motta innsideinformasjon."
Møte mellom Nærings- og handelsdepartementet
og styremedlemmet i Aker Holding oppnevnt av staten, 25. mars 2009
Brevet fra Nærings- og handelsdepartementet
av 27. april 2009 gjør rede for møtet som fant sted møte mellom
departementet og styremedlemmet i Aker Holding oppnevnt av staten
den 25. mars 2009, i forkant av generalforsamlingen i Aker Holding
som skulle avholdes 30. mars 2009. Departementet betegner møtet
som et ordinært møte som avholdes hvert år i forkant av generalforsamling.
Styremedlemmet gjorde rede for den varslede transaksjonen
mellom Aker Solutions-konsernet og Aker ASA om Aker Oilfield Services,
og signaliserte at behandlingen virket forsvarlig. Transaksjonen
fremstod også ifølge styremedlemmet som industrielt riktig for Aker
Solutions.
I ovennevnte brev vises det til at styremedlemmet
i etterkant av møtet 25. mars 2009 orienterte departementet om at
hun hadde mottatt en e-post fra daglig leder i Aker Holding AS om
morgenen den 25. mars. E-posten inneholdt en presentasjon av ytterligere
fire transaksjoner; informasjon som på dette tidspunktet var ny
for dette styremedlemmet. I e-posten ble det fra Aker Holdings side
påpekt at styremedlemmet som følge av å ha mottatt informasjonen
var å regne som innsider. På dette grunnlaget fant styremedlemmet
det ikke riktig å informere departementet.
I etterkant av generalforsamlingen i Aker Holding
30. mars 2009 ble det holdt et kort møte med representanter fra
departementet, styremedlem oppnevnt av staten, og ledelsen i Aker
Holding AS.
Departementet opplyser i sitt brev av 27. april 2009
at transaksjonene som gjaldt Aker Clean Carbon og ODIM ASA ble omtalt
på dette møtet. Nyvalgt styreleder Øyvind Eriksen orienterte om
transaksjonene, som skulle behandles på styremøte i Aker Holding
senere samme dag.
Videre kommer det frem av departementets brev at:
"Nærings- og handelsdepartementets representanter
formidlet at departementet normalt ikke mottar innsideinformasjon
løpende, men at det forventes at selskapet informerer departementet når
det forekommer saker som er relevante for eierne (jf. ovenfor om
departementets praksis vedrørende innsideinformasjon). Det ble presisert
at Nærings- og handelsdepartementet er vant til å håndtere innsideinformasjon
og føre innsidelister, slik at behovet for konfidensialitet og korrekt
håndtering ikke er noe hinder for å informere departementet. Departementet
understreket til slutt at det er selskapet som skal informere eierne,
og at selskapet selv må vurdere når eierens behov for informasjon
oppstår. Departementet ga ikke uttrykk for aksept for transaksjonene
eller selskapenes håndtering av prosessen."
Det opplyses i Nærings- og handelsdepartementets
brev av 27. april 2009 at transaksjonene mellom Aker og Aker Solutions-konsernet
var en orienteringssak på styremøtet i Aker Holding AS den 30. mars
2009.
I etterkant av styremøtet tok styremedlemmet oppnevnt
av staten kontakt med departementet og informerte om at Aker Solutions
neste dag ville offentliggjøre opplysninger om fem transaksjoner.
Det kom også frem at de svenske eierne i Aker Holding i etterkant
av styremøtet hadde bedt daglig leder om å få en nærmere orientering
om transaksjonene. Styremedlemmet ba også om å bli varslet for å
kunne delta dersom en slik orientering skulle gis. I følge styremedlemmet
ble hun ikke kontaktet av daglig leder, selv om de svenske eierne
ble gitt en orientering den 31. mars.
Nærings- og handelsdepartementet skriver i sitt brev
til komiteen av 27. april 2009 at de gjennom børsmeldingen fra Aker
Solutions ASA 2. april 2009 ble kjent med det totale omfanget av
transaksjonene. Det presiseres at det var først på dette tidspunktet
det ble klart for departementet at det dreide seg om i alt seks
transaksjoner mellom nærstående i Aker-gruppen, herunder et obligasjonslån
med Aker ASA som långiver.
På departementets initiativ ble det den 3. april holdt
et møte der statsråden og ledelsen i Aker, Aker Holding og Aker
Solutions deltok, samt statens styremedlem. Statsråden ba om at
det ble igangsatt en uavhengig gjennomgang av transaksjonene.
Videre ble det kjent at styret i Aker Holding hadde
besluttet å be Aker Solutions ASA gjennomføre en ny uavhengig gjennomgang
av transaksjonsverdiene.
Advokatfirmaet Selmer DA og Simonsen Advokatfirma
DA ble av Nærings- og handelsdepartementet bedt om å vurdere om
inngåelse av avtaler mellom selskaper i Aker ASA og Aker Solutions
ASA vedrørende obligasjonslånet, herunder eventuell avtale om garanti
for tegning av lånet, omfattes av allmennaksjeloven § 3-8, og således
krever godkjennelse fra generalforsamlingen i Aker Solutions ASA
for å være rettslig bindende.
Advokatfirmaene ble videre bedt om å vurdere om
avtaler mellom selskaper i Aker ASA konsernet og Aker Solutions
AS om kjøp av aksjepostene utløser krav om generalforsamlingsbehandling
i Aker Solutions ASA i henhold til allmennaksjeloven § 3-8.
Advokatfirmaet Selmer DA konkluderte i sitt notat
av 7. april 2009 som følger:
"Etter vårt syn vil inngåelse av avtale mellom Aker
ASA og Aker Solutions ASA vedrørende Lånet kreve godkjennelse fra
generalforsamlingen i Aker Solutions ASA for å være rettslig bindende.
Etter
vårt syn vil inngåelse av avtaler mellom selskaper i Aker ASA-konsernet
og Aker Solutions AS om kjøp av Aksjepostene kreve godkjennelse
fra generalforsamlingen i Aker Solutions ASA for å være rettslig
bindende."
Simonsen Advokatfirma DA konkluderte i sitt notat
av 12. april 2009 som følger:
"Det er vår oppfatning at de beste grunner taler for
at avtalen om opptak av Obligasjonslånet er av en slik art at den
må behandles i Aker Solutions’ generalforsamling etter reglene i
allmennaksjelovens § 3-8. Konsekvensen av at behandling og beslutning
ikke gjøres i selskapets generalforsamling er at avtalen ikke er
rettslig bindende for Aker Solutions. Videre er det vår oppfatning
at de beste grunner taler for at Transaksjonene skulle vært godkjent
av generalforsamlingen i Aker Solutions for å være rettslig bindende,
jfr. pkt. 5 nedenfor"
Spørsmålet om lånet og/eller aksjekjøpet skulle ha
vært godkjent på generalforsamlingen i Aker Solutions ASA i henhold
til allmennaksjeloven § 3-8 har vært sakens rettslige hovedspørsmål. Allmennaksjeloven
§ 3-8 er i hovedsak likelydende med aksjeloven § 3-8. Bestemmelsene sier
at en avtale mellom et aksje- eller et allmennaksjeselskap og en
aksjeeier eller visse nærstående av aksjeeiere m.fl. på visse vilkår
må godkjennes av selskapets generalforsamling.
I en pressemelding fra Nærings- og handelsdepartementet
8. april ble det gjort kjent at departementet mente at transaksjonene
ikke var behandlet korrekt. Statsråden uttalte at det var departementets
oppfatning at transaksjonene skulle vært forelagt generalforsamlingen
i Aker Solutions ASA. Videre at konsekvensen av mangelfull behandling
kunne være at de inngåtte transaksjonsavtalene kunne være ugyldige.
I en børsmelding fra Aker Solutions ASA av samme
dato ble det gjort rede for selskapets syn på saksbehandlingen av
transaksjonene.
"Overtagende selskap i de aktuelle transaksjoner er
Aker Solutions AS, noe som er i tråd med tidligere fremgangsmåte
ved oppkjøp. Aker Solutions ASA er morselskap og konsernspiss i Aker
Solutions-konsernet. Morselskapet driver ingen egen operativ virksomhet
utover forvaltning av eierskapet til en rekke datterselskaper samt
håndteringen av konsernets finansieringsbehov. All operativ virksomhet finner
sted i konsernets mange datterselskap, og det er derfor datterselskapene
som er part i avtaler om kjøp av virksomhet.
Normalt
vil oppkjøp være en styrebeslutning i Aker Solutions AS. Fra hovedregelen
om styrets beslutningskompetanse, gjør aksjeloven § 3-8 unntak for
visse avtaler som inngås med selskapets aksjonærer og visse andre
nærstående parter. For avtaler som omfattes av unntaket, er kompetansen
til å binde et selskap lagt til selskapets generalforsamling. Selskapet
har, med støtte i uavhengige juridiske råd fra advokatfirmaene Thommessen
og BAHR, konkludert med at det ikke var påkrevd med generalforsamling
i Aker Solutions AS, slik at man, som normalt ved oppkjøp, kunne
beslutte transaksjonene ved styrebeslutning i Aker Solutions AS.
Fordi Aker ASAs juridiske rådgiver (Wikborg Rein) var i tvil om
dette spørsmålet, valgte man av forsiktighetsgrunner å gjennomføre
en generalforsamling i Aker Solutions AS i tråd med prosedyrene i
aksjelovens paragraf 3-8."
Advokatfirmaet Wikborg Rein ble engasjert som juridisk
rådgiver for Aker ASA i forbindelse med salget av eierandeler til
Aker Solutions AS i mars/april 2009. Oppdraget var å kvalitetssikre de
juridiske sidene ved transaksjonen og bistå ved gjennomføringen.
Det fremgår av advokatfirmaets notat av 6. april 2009:
"Vår overbyggende konklusjon er at transaksjonene
er gjennomført i henhold til relevante forpliktelser, herunder at
transaksjonene ikke krevet generalforsamlingsbehandling i Aker Solutions
ASA."
I tillegg til uenighet om saksbehandlingen og
de rettslige sidene ved saken, var det uenighet om de verdivurderinger
som var gjort i forkant av salget. I løpet av 2. og 3. april 2009
falt kursen på Aker Solutions ASA-aksjene med ca. 15 prosent (justert
for utbytte). Børsen ellers viste en stigende tendens.
Nærings- og handelsdepartementet engasjerte den
8. april selskapet Pareto Securities som finansiell rådgiver for
å gå gjennom de finansielle sidene ved transaksjonene.
I en børsmelding av 14. april 2009 uttalte Aker Solutions
ASA at det mente prisingen av transaksjonene var riktig. Det ble
vist til at det i forkant av gjennomføringen av transaksjonene var innhentet
en såkalt "fairness opinion" fra DnBNOR Markets som hadde gått god
for de avtalte transaksjonsprisene.
Nærings- og handelsdepartementet bekjentgjorde
i en pressemelding den 18. april 2009 at det ville bli foretatt
en fornyet gjennomgang av transaksjonene. Det kom frem at det var
enighet mellom Aker Solutions og eierne i Aker Holding om den videre
fremgangsmåten, herunder valg av rådgiver, hva rådgiveren skulle
gjennomgå og hvordan gjennomgangen skulle foretas. Gjennom pressemeldingen
uttalte statsråd Brustad også at:
"(…) Aker Solutions ved å opprettholde virksomhetene
som selvstendige enheter og ikke nå foretar oppgjør, har lagt til
rette for at transaksjonene stilles i bero (…)".
Aker Solutions engasjerte som en følge av dette den
internasjonale investeringsbanken UBS Investment Bank.
Rapporten fra UBS Investment Bank forelå 8. mai
2009. Konklusjonen i rapporten var at samtlige transaksjoner som
var gjennomført hadde vært "fair" fra et finansielt ståsted.
Den 11. mai ble det kjent at det var oppnådd enighet
om transaksjonene og at partene var kommet frem til en felles forståelse.
I en pressemeldinge fra nærings- og handelsministeren het det følgende:
"Jeg er fornøyd med at vi har kommet fram til en felles
forståelse. Vi har hele tiden ment at transaksjonene hører hjemme
på generalforsamling. Alle er tjent med at selskapene nå kan konsentrere
seg om å skape verdier og arbeidsplasser, sier Brustad.
Transaksjonene
skal presenteres på generalforsamlingen i Aker Solutions ASA. I
tilknytning til dette presenteres også strategi som selskapet har
redegjort for i tilknytning til transaksjonene. Dette vil bli behandlet
samlet som en vedtakssak på den generalforsamlingen i Aker Solutions ASA
som skal behandle obligasjonslånet.
Eierne i Aker
Holding er enige om at Aker Holding i generalforsamlingen skal støtte
transaksjonene og denne strategien.
Hvis det likevel
ikke oppnås tilslutning til transaksjonene og strategien, skal styret
i Aker Solutions ASA gjennomføre de tiltak som styret finner nødvendige
for å følge opp generalforsamlingens vedtak."