2.1 Statens eierskap

Ved en avtale inngått 22. juni 2007 kjøpte staten 30 prosent av aksjene i Aker Holding AS. Selger var Aker ASA. Stortinget godkjente avtalen ved vedtak av 11. desember 2007. Nærings- og handelsdepartementet fikk dermed fullmakt til å gjennomføre kjøpet, jf. St.prp. nr. 88 (2006–2007) Statens eierskap i Aker Holding AS og Innst. S. nr. 54 (2007–2008). Staten investerte i alt 4 926 917 001 kroner.

I henhold til vedtektene for Aker Holding AS er det eneste formålet med selskapet å eie aksjer i Aker Kværner ASA. Aker Kværner skiftet den 3. april 2008 navn til Aker Solutions ASA.

Aker ASA eier 60 prosent av aksjene i Aker Holding, staten v/Nærings- og handelsdepartementet eier 30 prosent, SAAB AB (publ) eier 7,5 prosent og Investor AB (publ) 2,5 prosent. Aker Holding eier 41 prosent av stemmeberettigede aksjer i Aker Solutions. Statens eierskap i Aker Solutions ASA er dermed indirekte; gjennom Aker Holding. Statens indirekte eierskap utgjør dermed 12 prosent av aksjene i Aker Solutions.

Regjeringens formål med å kjøpe seg inn i daværende Aker Kværner var å trygge den norske eierforankringen, sikre at hovedkontorfunksjonen ble værende i Norge, samt bidra til opprettholdelse av norske arbeidsplasser. Dette fremkommer på følgende måte i St.prp. nr. 88 (2006–2007):

Aker Kværner ASA forvalter viktig fremtidsrettet kompetanse og er en sentral del av petroleumsnæringen. Det er få eiermiljøer i Norge utenom staten som alene kan bidra til å sikre langsiktig eierskap og norsk forankring av Aker Kværner ASA. Gjennom avtaler sikrer staten i samarbeid med private industrielle eiere langsiktighet og stabilitet på eiersiden i minst ti år. Dette gir et godt fundament for en fortsatt utvikling og industriell utnyttelse av selskapets kunnskapsbase med utgangspunkt i Norge.

Avtalene legger grunnlag for at Aker Kværner ASA utvikles og ledes fra Norge minst ti år fremover.

Av proposisjonen kommer det også frem at Kjell Inge Røkke, som hovedeier i Aker ASA har avgitt en erklæring om å opprettholde majoritetseierskap i Aker ASA for en periode på ti år.

Eierskapet i Aker Holding reguleres av en aksjonæravtale mellom de fire eierne. Avtalen fulgte som vedlegg til St.prp. nr. 88 (2006–2007).

I henhold til avtalen skal selskapets styre bestå av fem medlemmer. Aker ASA skal utpeke tre styremedlemmer, herunder styreleder, staten utpeker ett medlem, og SAAB og Investor utpeker i fellesskap ett medlem.

Avtalen inneholder særskilte bestemmelser som krever at styremedlemmene i Aker Holding AS må være enige i forhold til enkelte typer beslutninger. Aksjeeierne i Aker Holding er på denne måten hver for seg sikret negativ kontroll, eller vetorett, over visse avgjørelser i Aker Solutions ASA. Følgende framgår av St.prp. nr. 88 (2006–2007):

Forslag som krever to tredelers flertall (eller mer) på Aker Kværner ASAs generalforsamling skal behandles i styret til Aker Holding AS. I aksjonæravtalene er det avtalt at det i slike saker kreves enighet mellom styrets leder og de styremedlemmene som henholdsvis staten og den svenske eiergrupperingen har utpekt. Dersom dette ikke oppnås skal Aker Holding AS stemme i mot det aktuelle forslaget på generalforsamlingen i Aker Kværner ASA. Dette sikrer at alle aksjonærene i Aker Holding, herunder staten, hver for seg har negativ kontroll med Aker Kværners vedtekter. Tilsvarende er det avtalt at transaksjoner mellom nærstående parter til Aker Kværner ASA i henhold til aksjeloven § 3-8, samt pantsettelse og salg av aksjene i Aker Kværner ASA krever tilslutning fra både styrets leder og styremedlemmene fra henholdsvis staten og den svenske eiergrupperingen. For øvrig treffes styrets beslutninger med alminnelig flertall.

I St.prp. nr. 88 (2006–2007) slås det videre fast at Aker ASA vil ha en ledende rolle og den industrielle føring og kontroll i Aker Holding AS. Videre at Aker ASA skal legge til rette for at Aker Holding AS styres i henhold til Aker ASAs styringsmodell. Det presiseres at det ikke vil være noen direkte aksjonærrelasjon mellom staten og (daværende) Aker Kværner ASA, og at staten ikke vil påvirke den daglige driften. Det sies også at departementets økonomiske oppfølging må ta utgangspunkt i offentlig tilgjengelig informasjon fra Aker Kværner ASA.

2.2 Transaksjonene

I en børsmelding fra Aker Solutions ASA ble det den 2. april 2009 informert om at Aker Solutions AS (et datterselskap i Aker Solutions-konsernet) den 1. april 2009 hadde gjennomført kjøp av aksjeposter fra selskaper innen Aker ASA-konsernet. Transaksjonene omfattet

  • Aker Oilfield Services – kjøp av aksjer ikke allerede eid av Aker Solutions. Selger var, i tillegg til Aker-konsernet, DOF Oilfield Services AS. Pris for aksjene utgjorde 878 millioner kroner. I tillegg beløp tilbakebetaling av aksjonærlån seg til 154 millioner kroner.

  • Aker DOF Deepwater – kjøp av Akers 50 prosent andel av aksjene. Pris for aksjene utgjorde 189 mill kroner. Tilbakebetaling av aksjonærlån beløp seg til 76 millioner kroner.

  • ODIM – kjøp av 33 prosent av aksjene i fra Aker. Pris for aksjene utgjorde 513 millioner kroner.

  • Midsund Bruk – kjøp av 100 prosent av aksjene i fra Aker. Pris utgjorde 88 millioner kroner.

  • Aker Clean Carbon – økning av eierandelen fra 30 til 50 prosent ved en rettet emisjon. Pris utgjorde 42 millioner kroner.

Aker Solutions ASA begrunnet oppkjøpene på følgende måte i børsmeldingen av 2. april 2009:

Gjennom det siste året har Aker Solutions restrukturert virksomheten for å styrke potensialet for fortsatt lønnsom vekst. Oppkjøpene til en verdi av rundt 2 milliarder kroner understøtter denne industrielle utviklingen. Satsningen forsterker selskapets posisjon innen brønnintervensjon, utvider offshore marine operasjoner og videreutvikler teknologiporteføljen.

Samlet hadde oppkjøpene en verdi på i underkant av 2 milliarder kroner. Det fremgikk videre av børsmeldingen at de aktuelle selskapene hadde et investeringsprogram de nærmeste årene på vel 2,5 milliarder kroner. I en senere børsmelding fra Aker Solutions av14. april 2009 ble det opplyst at den forventede størrelsen på investeringsprogrammet ville være på om lag 3 milliarder kroner.

I børsmeldingen av 2. april ble det opplyst at finansieringen av transaksjonene og de fremtidige investeringene skulle skje gjennom et nytt obligasjonslån på ca. 2 milliarder kroner.

Videre fremgikk følgende:

Aker og Aker Solutions har utvist ekstra aktsomhet i forhandlingene om de involverte selskapene i transaksjonene. Dette har skjedd i tråd med god praksis når det gjelder transaksjoner mellom nærstående parter. Et tredje selskap, DOF Subsea ASA, er også part i transaksjonene.

De fremforhandlede avtalene har vært gjenstand for behandling i de respektive selskapenes styrende organer, inkludert Akers revisjonsutvalg, og eksterne rådgivere har avgitt fairness opinions. Avtalene har også vært presentert for styret i Aker Holding.

Raskt etter at transaksjonene ble kjent, ble det reagert fra flere hold. Kritikken som ble reist gikk på fremgangsmåten og saksbehandlingen ved gjennomføringen av salget og på verdivurderingen. Det ble fremført argumenter for at informasjonsprosessen i forkant av transaksjonene hadde vært mangelfull. Videre at salget burde vært gjenstand for behandling på generalforsamlingen i Aker Solutions ASA. På Oslo Børs sank verdien på Aker Solutions ASA-aksjene og flere store meglerfirmaer og analytikere hevdet i media at prisen var for høy.

2.3 Beslutningsprosessen

Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad har i brev til kontroll- og konstitusjonskomiteen av 27. april 2009 gjort rede for transaksjonene og den kritikken de avstedkom. Det presiseres at Regjeringens syn er at avgjørelsen om gjennomføringen av transaksjonene må behandles på generalforsamlingen i Aker Solutions ASA.

Brevet gjør rede for de møter og den kontakt som vært forut for gjennomføringen av transaksjonene 1. april 2009, herunder rollen til statens styremedlem i Aker Holding AS.

Statsråden viser til at ett av oppkjøpene, det som gjaldt Aker Oilfield Services AS, var kjent i forkant. På Aker Solutions ASAs fjerdekvartalspresentasjon 24. februar 2009 uttalte konsernledelsen at selskapet hadde planer om å kjøpe seg opp i Aker Oilfield Services AS. Denne informasjonen ble således kjent i aksjemarkedet. Fra før eide Aker Solutions 32 prosent i dette selskapet.

Eiermøte i Aker Holding 13. mars 2009

Den 13. mars 2009 ble det på initiativ fra konsernsjefen i Aker ASA avholdt et møte mellom eierne i Aker Holding. Også på dette møtet ble det orientert om Aker Solutions ASAs planer om å kjøpe seg opp i Aker Oilfield Services. Ifølge Nærings- og handelsdepartementets brev av 27. april 2009 ble det ikke nevnt noe om andre planlagte transaksjoner på dette møtet. Departementets representanter på møtet understreket at selskapet ved daglig leder og styret måtte sørge for en forsvarlig behandling. Det ble ikke fra departementets side reist innvendinger mot den orienteringen som ble gitt. Departementet understreket at det er selskapets ansvar å informere og involvere eierne om nødvendig.

Departementet har gjort tilgjengelig sitt referat fra dette eiermøtet. I referatet kommer det frem at departementsråden tok opp behovet for ryddige interntransaksjonsforhold både i forhold til Aker Solutions varslede oppkjøp av Aker Oilfield Services og generelt. Videre at det er styret i Aker Holding sin hovedoppgave å følge opp aksjonæravtalen generelt og spesielt rette fokus på interntransaksjoner mellom Aker Solutions og øvrige Aker-selskap.

Departementet sier videre i sitt brev følgende om hvem de oppfattet som ansvarlig for den videre oppfølingen:

"… det er selskapet ved daglig leder som og styret som skal sørge for en forsvarlig behandling, og at det er selskapets ansvar å informere og eventuelt involvere eierne slik at eierne kan ivareta sine eierinteresser."

Komiteen ba i brev av 5. mai 2009 styreleder Øyvind Eriksen i Aker Holding AS kommentere departementets referat fra eiermøtet 13. mars 2009.

I svarbrev av 15. mai 2009 presiserer Øyvind Eriksen at han tolket departementets påpekning av behovet for ryddige transaksjoner dithen at det var styret – og ikke eierene – i Aker Holding de skulle forholde seg. Det påpekes at dette var i samsvar med Akers egen forståelse av aksjonæravtalen og at de innrettet den etterfølgende informasjonsutvekslingen og saksbehandlingen etter dette. I brevet vises det også til følgende

"For å tilrettelegge for en sømløs dialog mellom styremedlem og eier er det bl a i Aker Holdings styreinstruks (punkt 8.1) (vedlagt) lagt opp til at den taushetsplikten som ellers påhviler et styremedlem ved behandling av sensitiv informasjon ikke skal være til hinder for rapportering og konsultasjon med eierne. Gjennom denne mekanismen blir det opp til eieren – og ikke styremedlemmet – om eieren selv ønsker å motta slik informasjon."

I brev fra komiteen av 5. mai 2009 til Nærings- og handelsdepartementet stilles det følgende spørsmål om hvilken informasjon departementets representanter mottok under møtet:

"Det er kommet frem i ettertid at de statlige representantene som deltok på møtet den 13. mars ikke ville bli inngående informert om den forestående Aker-handelen, med begrunnelse at de ikke ville komme i en innside-posisjon.

Også i forbindelse med Akers Revisjonsutvalgs redegjørelse om møtet 13. mars 2009, er det kommet frem at representantene fra Nærings- og handelsdepartementet ga uttrykk for at de ikke ville motta konfidensiell informasjon om transaksjonene.

Hvorfor ville ikke staten ha informasjon i dette tilfellet?"

Nærings- og handelsdepartementet besvarte spørsmålet på følgende måte i brev av 14. mai 2009:

"Nærings- og handelsdepartementet har ikke avvist å få informasjon. Jeg viser i denne sammenheng til beskrivelsen av møtet mellom eierne i Aker Holding AS den 13. mars 2009 i mitt brev datert 27. april 2009 til kontroll- og konstitusjonskomiteen. Det fremgår her at: "på møtet den 13. mars ble det ikke informert om de fire andre transaksjonene eller obligasjonslånet på 2 mrd. kroner som ble omtalt i Aker Solutions ASAs børsmelding 2. april. Departementet mottok heller ingen tilbud om innsideinformasjon, og avviste derved heller ikke å motta innsideinformasjon."

Møte mellom Nærings- og handelsdepartementet og styremedlemmet i Aker Holding oppnevnt av staten, 25. mars 2009

Brevet fra Nærings- og handelsdepartementet av 27. april 2009 gjør rede for møtet som fant sted møte mellom departementet og styremedlemmet i Aker Holding oppnevnt av staten den 25. mars 2009, i forkant av generalforsamlingen i Aker Holding som skulle avholdes 30. mars 2009. Departementet betegner møtet som et ordinært møte som avholdes hvert år i forkant av generalforsamling.

Styremedlemmet gjorde rede for den varslede transaksjonen mellom Aker Solutions-konsernet og Aker ASA om Aker Oilfield Services, og signaliserte at behandlingen virket forsvarlig. Transaksjonen fremstod også ifølge styremedlemmet som industrielt riktig for Aker Solutions.

I ovennevnte brev vises det til at styremedlemmet i etterkant av møtet 25. mars 2009 orienterte departementet om at hun hadde mottatt en e-post fra daglig leder i Aker Holding AS om morgenen den 25. mars. E-posten inneholdt en presentasjon av ytterligere fire transaksjoner; informasjon som på dette tidspunktet var ny for dette styremedlemmet. I e-posten ble det fra Aker Holdings side påpekt at styremedlemmet som følge av å ha mottatt informasjonen var å regne som innsider. På dette grunnlaget fant styremedlemmet det ikke riktig å informere departementet.

Møte mellom Aker Holding og Nærings- og handelsdepartementet 30. mars 2009

I etterkant av generalforsamlingen i Aker Holding 30. mars 2009 ble det holdt et kort møte med representanter fra departementet, styremedlem oppnevnt av staten, og ledelsen i Aker Holding AS.

Departementet opplyser i sitt brev av 27. april 2009 at transaksjonene som gjaldt Aker Clean Carbon og ODIM ASA ble omtalt på dette møtet. Nyvalgt styreleder Øyvind Eriksen orienterte om transaksjonene, som skulle behandles på styremøte i Aker Holding senere samme dag.

Videre kommer det frem av departementets brev at:

"Nærings- og handelsdepartementets representanter formidlet at departementet normalt ikke mottar innsideinformasjon løpende, men at det forventes at selskapet informerer departementet når det forekommer saker som er relevante for eierne (jf. ovenfor om departementets praksis vedrørende innsideinformasjon). Det ble presisert at Nærings- og handelsdepartementet er vant til å håndtere innsideinformasjon og føre innsidelister, slik at behovet for konfidensialitet og korrekt håndtering ikke er noe hinder for å informere departementet. Departementet understreket til slutt at det er selskapet som skal informere eierne, og at selskapet selv må vurdere når eierens behov for informasjon oppstår. Departementet ga ikke uttrykk for aksept for transaksjonene eller selskapenes håndtering av prosessen."

Informasjon fra styremøtet i Aker Holding AS 30. mars 2009

Det opplyses i Nærings- og handelsdepartementets brev av 27. april 2009 at transaksjonene mellom Aker og Aker Solutions-konsernet var en orienteringssak på styremøtet i Aker Holding AS den 30. mars 2009.

I etterkant av styremøtet tok styremedlemmet oppnevnt av staten kontakt med departementet og informerte om at Aker Solutions neste dag ville offentliggjøre opplysninger om fem transaksjoner. Det kom også frem at de svenske eierne i Aker Holding i etterkant av styremøtet hadde bedt daglig leder om å få en nærmere orientering om transaksjonene. Styremedlemmet ba også om å bli varslet for å kunne delta dersom en slik orientering skulle gis. I følge styremedlemmet ble hun ikke kontaktet av daglig leder, selv om de svenske eierne ble gitt en orientering den 31. mars.

2. april 2009 – offentliggjøring av transaksjonene

Nærings- og handelsdepartementet skriver i sitt brev til komiteen av 27. april 2009 at de gjennom børsmeldingen fra Aker Solutions ASA 2. april 2009 ble kjent med det totale omfanget av transaksjonene. Det presiseres at det var først på dette tidspunktet det ble klart for departementet at det dreide seg om i alt seks transaksjoner mellom nærstående i Aker-gruppen, herunder et obligasjonslån med Aker ASA som långiver.

På departementets initiativ ble det den 3. april holdt et møte der statsråden og ledelsen i Aker, Aker Holding og Aker Solutions deltok, samt statens styremedlem. Statsråden ba om at det ble igangsatt en uavhengig gjennomgang av transaksjonene.

Videre ble det kjent at styret i Aker Holding hadde besluttet å be Aker Solutions ASA gjennomføre en ny uavhengig gjennomgang av transaksjonsverdiene.

Advokatfirmaet Selmer DA og Simonsen Advokatfirma DA ble av Nærings- og handelsdepartementet bedt om å vurdere om inngåelse av avtaler mellom selskaper i Aker ASA og Aker Solutions ASA vedrørende obligasjonslånet, herunder eventuell avtale om garanti for tegning av lånet, omfattes av allmennaksjeloven § 3-8, og således krever godkjennelse fra generalforsamlingen i Aker Solutions ASA for å være rettslig bindende.

Advokatfirmaene ble videre bedt om å vurdere om avtaler mellom selskaper i Aker ASA konsernet og Aker Solutions AS om kjøp av aksjepostene utløser krav om generalforsamlingsbehandling i Aker Solutions ASA i henhold til allmennaksjeloven § 3-8.

Advokatfirmaet Selmer DA konkluderte i sitt notat av 7. april 2009 som følger:

"Etter vårt syn vil inngåelse av avtale mellom Aker ASA og Aker Solutions ASA vedrørende Lånet kreve godkjennelse fra generalforsamlingen i Aker Solutions ASA for å være rettslig bindende.

Etter vårt syn vil inngåelse av avtaler mellom selskaper i Aker ASA-konsernet og Aker Solutions AS om kjøp av Aksjepostene kreve godkjennelse fra generalforsamlingen i Aker Solutions ASA for å være rettslig bindende."

Simonsen Advokatfirma DA konkluderte i sitt notat av 12. april 2009 som følger:

"Det er vår oppfatning at de beste grunner taler for at avtalen om opptak av Obligasjonslånet er av en slik art at den må behandles i Aker Solutions’ generalforsamling etter reglene i allmennaksjelovens § 3-8. Konsekvensen av at behandling og beslutning ikke gjøres i selskapets generalforsamling er at avtalen ikke er rettslig bindende for Aker Solutions. Videre er det vår oppfatning at de beste grunner taler for at Transaksjonene skulle vært godkjent av generalforsamlingen i Aker Solutions for å være rettslig bindende, jfr. pkt. 5 nedenfor"

Spørsmålet om lånet og/eller aksjekjøpet skulle ha vært godkjent på generalforsamlingen i Aker Solutions ASA i henhold til allmennaksjeloven § 3-8 har vært sakens rettslige hovedspørsmål. Allmennaksjeloven § 3-8 er i hovedsak likelydende med aksjeloven § 3-8. Bestemmelsene sier at en avtale mellom et aksje- eller et allmennaksjeselskap og en aksjeeier eller visse nærstående av aksjeeiere m.fl. på visse vilkår må godkjennes av selskapets generalforsamling.

I en pressemelding fra Nærings- og handelsdepartementet 8. april ble det gjort kjent at departementet mente at transaksjonene ikke var behandlet korrekt. Statsråden uttalte at det var departementets oppfatning at transaksjonene skulle vært forelagt generalforsamlingen i Aker Solutions ASA. Videre at konsekvensen av mangelfull behandling kunne være at de inngåtte transaksjonsavtalene kunne være ugyldige.

I en børsmelding fra Aker Solutions ASA av samme dato ble det gjort rede for selskapets syn på saksbehandlingen av transaksjonene.

"Overtagende selskap i de aktuelle transaksjoner er Aker Solutions AS, noe som er i tråd med tidligere fremgangsmåte ved oppkjøp. Aker Solutions ASA er morselskap og konsernspiss i Aker Solutions-konsernet. Morselskapet driver ingen egen operativ virksomhet utover forvaltning av eierskapet til en rekke datterselskaper samt håndteringen av konsernets finansieringsbehov. All operativ virksomhet finner sted i konsernets mange datterselskap, og det er derfor datterselskapene som er part i avtaler om kjøp av virksomhet.

Normalt vil oppkjøp være en styrebeslutning i Aker Solutions AS. Fra hovedregelen om styrets beslutningskompetanse, gjør aksjeloven § 3-8 unntak for visse avtaler som inngås med selskapets aksjonærer og visse andre nærstående parter. For avtaler som omfattes av unntaket, er kompetansen til å binde et selskap lagt til selskapets generalforsamling. Selskapet har, med støtte i uavhengige juridiske råd fra advokatfirmaene Thommessen og BAHR, konkludert med at det ikke var påkrevd med generalforsamling i Aker Solutions AS, slik at man, som normalt ved oppkjøp, kunne beslutte transaksjonene ved styrebeslutning i Aker Solutions AS. Fordi Aker ASAs juridiske rådgiver (Wikborg Rein) var i tvil om dette spørsmålet, valgte man av forsiktighetsgrunner å gjennomføre en generalforsamling i Aker Solutions AS i tråd med prosedyrene i aksjelovens paragraf 3-8."

Advokatfirmaet Wikborg Rein ble engasjert som juridisk rådgiver for Aker ASA i forbindelse med salget av eierandeler til Aker Solutions AS i mars/april 2009. Oppdraget var å kvalitetssikre de juridiske sidene ved transaksjonen og bistå ved gjennomføringen. Det fremgår av advokatfirmaets notat av 6. april 2009:

"Vår overbyggende konklusjon er at transaksjonene er gjennomført i henhold til relevante forpliktelser, herunder at transaksjonene ikke krevet generalforsamlingsbehandling i Aker Solutions ASA."

I tillegg til uenighet om saksbehandlingen og de rettslige sidene ved saken, var det uenighet om de verdivurderinger som var gjort i forkant av salget. I løpet av 2. og 3. april 2009 falt kursen på Aker Solutions ASA-aksjene med ca. 15 prosent (justert for utbytte). Børsen ellers viste en stigende tendens.

Nærings- og handelsdepartementet engasjerte den 8. april selskapet Pareto Securities som finansiell rådgiver for å gå gjennom de finansielle sidene ved transaksjonene.

I en børsmelding av 14. april 2009 uttalte Aker Solutions ASA at det mente prisingen av transaksjonene var riktig. Det ble vist til at det i forkant av gjennomføringen av transaksjonene var innhentet en såkalt "fairness opinion" fra DnBNOR Markets som hadde gått god for de avtalte transaksjonsprisene.

Fornyet gjennomgang av saken

Nærings- og handelsdepartementet bekjentgjorde i en pressemelding den 18. april 2009 at det ville bli foretatt en fornyet gjennomgang av transaksjonene. Det kom frem at det var enighet mellom Aker Solutions og eierne i Aker Holding om den videre fremgangsmåten, herunder valg av rådgiver, hva rådgiveren skulle gjennomgå og hvordan gjennomgangen skulle foretas. Gjennom pressemeldingen uttalte statsråd Brustad også at:

"(…) Aker Solutions ved å opprettholde virksomhetene som selvstendige enheter og ikke nå foretar oppgjør, har lagt til rette for at transaksjonene stilles i bero (…)".

Aker Solutions engasjerte som en følge av dette den internasjonale investeringsbanken UBS Investment Bank.

Avtalen 11. mai 2009

Rapporten fra UBS Investment Bank forelå 8. mai 2009. Konklusjonen i rapporten var at samtlige transaksjoner som var gjennomført hadde vært "fair" fra et finansielt ståsted.

Den 11. mai ble det kjent at det var oppnådd enighet om transaksjonene og at partene var kommet frem til en felles forståelse. I en pressemeldinge fra nærings- og handelsministeren het det følgende:

"Jeg er fornøyd med at vi har kommet fram til en felles forståelse. Vi har hele tiden ment at transaksjonene hører hjemme på generalforsamling. Alle er tjent med at selskapene nå kan konsentrere seg om å skape verdier og arbeidsplasser, sier Brustad.

Transaksjonene skal presenteres på generalforsamlingen i Aker Solutions ASA. I tilknytning til dette presenteres også strategi som selskapet har redegjort for i tilknytning til transaksjonene. Dette vil bli behandlet samlet som en vedtakssak på den generalforsamlingen i Aker Solutions ASA som skal behandle obligasjonslånet.

Eierne i Aker Holding er enige om at Aker Holding i generalforsamlingen skal støtte transaksjonene og denne strategien.

Hvis det likevel ikke oppnås tilslutning til transaksjonene og strategien, skal styret i Aker Solutions ASA gjennomføre de tiltak som styret finner nødvendige for å følge opp generalforsamlingens vedtak."