For at PST skal kunne gjennomføre pålagte oppgaver
er det nødvendig å øke de personellmessige ressursene og gjennomføre
enkelte investeringer. Behovet knytter seg i hovedsak til livvakttjenesten
og spaning, analyse og forebyggende arbeid på det prioriterte området
kontraterror. På denne bakgrunn foreslås bevilgningen økt med 25
mill. kroner.
Det vises til omtale av saken under kap. 410
post 1, kap. 445 post 1 og kap. 466 post 1.
Bevilgningen foreslås økt med 4,1 mill. kroner.
På grunn av behov for kredittopplysninger skal alle
utleggsforretninger registreres i Løsøregisteret. Statens innkrevingssentral
har utviklet en utleggsdatabase der utlegg fra både alminnelige namsmenn
og særnamsmenn blir registrert. Driftsutgifter for databasen er
beregnet til 2,7 mill. kroner pr. år, og 1,3 mill. kroner av disse
utgiftene skal dekkes av Justisdepartementet og overføres til Finansdepartementet.
Det foreslås at bevilgningen reduseres med 1,3 mill.
kroner. Det vises også til omtale under Finansdepartementets kap.
1634 Statens innkrevingssentral post 1 Driftsutgifter.
Samlet foreslås bevilgningen under kap. 440 post
1 økt med 27,8 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke at Politiet er rettsstatens fremste
redskap for lov og orden. Derfor er det både kritikkverdig og uholdbart
at regjerningen ennå ikke har fått på plass en ny arbeidstidsavtale
med politiets fagforeninger, og at politiet ikke fungerer godt nok
i kampen mot kriminalitet. Ny statistikk taler sitt tydelige språk;
oppklaringsprosenten går i gal retning, færre saker etterforskes
og overvåkingen av trafikken får mindre oppmerksomhet. Og politiet selv
uttrykker bekymring for at det forebyggende arbeidet ikke kan gis
det nødvendige fokus. Disse medlemmer ser med stor bekymring
på situasjonen, og mener dette legger Norge åpent for internasjonal
organisert kriminalitet når kriminelle kan herje og risikoen for
å bli tatt er mindre i Norge enn andre land. Disse medlemmer mener
norsk politi står overfor den kanskje mest krevende bemanningsutfordring
noen gang, uten at Regjeringen har noen konkret plan for å løse
den. Dialogen mellom myndighetene og ordensmakten har vært nærmest
fraværende og Regjeringen må ta ansvaret for bemanningskrisen i
politiet fordi man ikke i tide har evnet å sette inn tiltak for
å bøte på denne. Høyre etterlyser en klar strategi fra Regjerning for
å øke bemanningen i politiet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å komme tilbake til
Stortinget med en klar strategi for å øke bemanningen i politiet."
Disse medlemmer vil her vise
til at Høyre ved flere anledninger har foreslått en bredt anlagt politistudie
etter modell av forsvarsstudien for å få en dyptgående gjennomgang
av samfunnets utfordringer på kriminalitetsfeltet og politiets evne
til å møte disse slik også Politiets Fellesforbund har tatt til
orde for. Disse medlemmer stiller seg uforstående
til at Regjeringen ikke innser behovet for en slik studie. Bemanningsrapporten
2020 gir ikke de nødvendige svarene for at Stortinget skal kunne
ta de riktige avgjørelsene når det gjelder kompetanse og dimensjonering
av fremtidens politi. Men bakgrunn i dette fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette
for en politistudie i 2010 og komme tilbake til Stortinget med egen
sak når resultatet av studien foreligger."
Disse medlemmer er videre opptatt
av et sterkt nærpoliti og kan ikke akseptere en utvikling i retning
av et A og B-politi der distriktene avspises med stadig færre politifolk
og der publikum ikke har noe sted å henvende seg når man har bruk
for politiet. Disse medlemmerer
også uenig i en utvikling som innebærer en halvering av antall passkontorer
og at innbyggerne en rekke steder med Regjeringens opplegg vil måtte
reise mange mil for å få utstedt pass og foreslår ytterligere 12
mill. kroner til formålet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti påpeker at det er et sterkt behov
for mer ressurser til operativt politiarbeid over hele landet, og
vil styrke bevilgningen til dette formålet i 2009 med 40 mill. kroner.
Disse medlemmer vil videre påpeke
at overvåkingen av Oslo lufthavn Gardermoen er en oppgave av nasjonal
karakter som er tillagt Romerike Politidistrikt, og mener at det
er behov for å styrke bevilgningen til ivaretagelse av politifunksjonene
på Gardermoen, uten at dette i utilbørlig grad går ut over ressurssituasjonen
i resten av distriktet. Disse medlemmer vil styrke
bevilgningen med 7 mill. kroner til dette formålet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at ekstrautgiftene ved implementeringen av biometriske kjennetegn
i passene ikke er gitt noen finansiering. Disse medlemmer mener
det er feil å belaste et allerede hardt presset driftsbudsjett i
politiet med disse utgiftene.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 81 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 108,8 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet
– politi- og lensmannsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, kan
nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med | 108 800 000 |
| | fra kr 8 167 287 000 til kr
8 276 087 000" | |
Disse medlemmer vil styrke internasjonalt politisamarbeid
i kampen mot barneporno. Kripos' arbeid i denne forbindelse er svært
viktig. Disse medlemmer ser det som svært viktig
at innsatsen for å verne de minste og svakeste mot grufulle handlinger
trenger økt oppmerksomhet og innsats.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen øker PSTs budsjett med 25 mill. kroner. Denne økningen
er gledelig, men ikke nok etter disse medlemmers oppfatning. Det
er avgjørende i kampen mot internasjonal terror at PST har vide resursmessige
rammer. For å være sikker på at PST også fremover skal være i stand
til å forebygge alvorlige kriminelle handlinger, vil disse medlemmer bevilge
15 mill. kroner til PST utover Regjeringens bevilgningsforslag.
Disse medlemmer mener politiets
ordinære driftsbudsjett må styrkes for at etaten skal være i stand
til å ha forsvarlig beredskap utover året. I sommer kommer det til
å avholdes mange konserter, festivaler og andre arrangementer som krever
mye av politiet. Disse medlemmer mener derfor det
er av stor betydning at bevilgningene blir større slik at politiet
blir handlekraftig. Disse medlemmer vil derfor gi
i overkant av 3 mill. kroner til hvert politidistrikt utover det
Regjeringen har bevilget, til sammen en bevilgning på 60 mill. kroner.
Disse medlemmer er kritiske til
kvaliteten og resursutnyttelsen i PDMT. Disse medlemmer mener
man trenger en gjennomgang av denne enhetens virksomhet for å se
hvordan politiets anskaffelsessystem kan bli bedre. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en kvalitativ og
økonomisk gjennomgang av PDMT med tanke på kvalitetssikring av enhetens
virksomhet."
Komiteens medlemmer fra Høyre ser
med stor bekymring på at politisituasjonen mange steder er kritisk
og blitt forverret under den rød-grønne regjeringen. Disse
medlemmer viser til at Høyre over tid har foreslått økte
bevilgninger til politiet og fremmet ulike forslag til tiltak for
å øke politiets bemanning og kapasitet på kort og lang sikt. En
god seniorpolitikk og ansettelse av flere sivile er tiltak som relativt
raskt kan gi effekt og bidra til å gjøre politiet mer synlig. Med
bakgrunn i dette foreslås å bevilge ytterligere 60 mill. kroner
til dette formål og midlene må settes inn der de kan gi raskest
og størst effekt.
Disse medlemmer ser med stor
bekymring på at ansettelsene i de sivile stillingene mange steder
ennå ikke har gitt effekt fordi ansettelsesprosessene har tatt lang
tid. Disse medlemmer vil her vise til at Høyre allerede
i sitt alternative statsbudsjett foreslo opprettelse av 160 nye
sivile stillinger, mens Regjeringen i budsjettet hadde lagt opp
til 20 slike stillinger. Disse medlemmer konstaterer
at det måtte en finanskrise til før justisministeren delvis tok
innover seg den voksende krisen i politi-Norge. Det er et beklagelig
faktum at dersom de sivile stillingene hadde kommet på plass under
den ordinære budsjettbehandlingen, ville stillingene kunne vært besatt
langt tidligere og blant annet bidratt til en bedre bemanning i
de kritiske feriemånedene. Disse medlemmer er kjent
med at sommerengasjementer av politistudenter vil avhjelpe situasjonen
noe, men dette er på ingen måte tilstrekkelig til å unngå at innbyggeren
mange steder vil oppleve et politi på sparebluss i sommer.
Disse medlemmer viser til at
Høyre tidligere har foreslått økte bevilgninger til biometrikiosker
slik at lensmannskontorene også i mindre distriktskommuner fortsatt
skal kunne utstede pass.
Disse medlemmer mener barns rettssikkerhet må
styrkes. Etableringen av regionale barnehus er et viktig tiltak
for at barn som har vært utsatt for overgrep skal kunne henvende
seg ett sted for å få nødvendig oppfølging av politi, domstol, helsevesen,
barnevern og kommunale instanser. For å styrke driften ved barnehusene
foreslår Høyre å bevilge 3 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet
- politi- og lensmannsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes
med | 77 800 000 |
| | fra kr 8 167 287 000 til kr
8 245 087 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti foreslår å øke bevilgningen med 47 mill. kroner
i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 74,8
mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet
- politi- og lensmannsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes
med | 74 800 000 |
| | fra kr 8 167 287 000 til kr
8 242 087 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at norsk politi spiller en aktiv rolle i lokalmiljøet. Dette
medlem mener det er viktig med et større fokus på hverdagskriminaliteten
og å synliggjøre politiet ytterligere for borgerne. For å bekjempe
vold og vinningskriminalitet viser dette medlem til
viktigheten av et aktivt politi i lokalmiljøet som er lett å få
kontakt med. Kontakt mellom politi og borgere er også nødvendig for
det forebyggende arbeidet. Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag.
Dette medlem viser videre til
at politiet fra 1. september 2008 er gitt mulighet til økt bruk
av DNA under etterforskningen. Dette medlem er enig
i at DNA kan være et effektivt redskap for å oppklare forbrytelser. Dette
medlem mener imidlertid at registeret i sin nåværende form
er for vidtgående. Dette medlem er bekymret for en
utvikling hvor borgerne stadig blir registrert og overvåket og ønsker
derfor et noe mer begrenset register. På denne bakgrunn ønsker dette
medlem å kutte i bevilgningen til DNA-registeret med 20
mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet
- politi- og lensmannsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, kan
nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med | 17 800 000 |
| | fra kr 8 167 287 000 til
kr 8 185 087 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at det i dag er Utlendingsdirektoratet (UDI), Politiets Utlendingsenhet
(PU) og norske ambassader i utlandet som arbeider med å fastsette
asylsøkeres identitet. Dette medlem viser videre
til at arbeidet med å avgjøre identiteten er vanskelig og baserer
seg på mange undersøkelser, som for eksempel språktest, intervjuer,
fingeravtrykk, verifikasjon av dokumenter og opplysninger, fysiske
undersøkelser av kropp og eiendeler med mer. Kompetansen på dette
området er i dag spredt og ikke et prioritert område i utlendingsforvaltningen.
Det fører til lang saksbehandlingstid og dårlig rettssikkerhet for
den enkelte asylsøker. Med tanke på høye asylankomster mener dette
medlem det vil være hensiktsmessig å samle fagkunnskap om
identifisering av asylsøkere som ankommer uten identitetspapirer. Dette
medlem ønsker derfor å opprette en nasjonal identitets-
og dokumentasjonsenhet og bevilger 10 mill. kroner til dette.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet
- politi- og lensmannsetaten | |
| 24 | (Ny) Egen enhet for identifisering
av id-løse asylsøkere, bevilges med | 10 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet svært
opptatt av at politiet settes i stand til å foreta nødvendige investeringer
for å få skiftet ut gammelt materiell og gamle kjøretøyer. Fremskrittspartiet
har lenge tatt til ordet for at politietaten må få sine egne investeringsbudsjetter
og disse medlemmer foreslår på nytt at opprettes
et fond på 30 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
30 mill. kroner, tilsvarende en økning på 30 mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet
- politi- og lensmannsetaten | |
| 30 | (Ny) Til investeringer i materiell
– kjøretøy og sikkerhetsutstyr,
bevilges med | 30 000 000" |
Det vises til omtale under kap. 400 Justisdepartementet
post 1 Driftsutgifter. Av den samlede bevilgningen på 10 mill. kroner
til prosjektpott for støtte til prosjekter og tiltak som kan hjelpe kvinner
og menn ut av prostitusjon, foreslås 9,7 mill. kroner omdisponert
til kap. 440 post 70.
Bevilgningen foreslås økt med 9,7 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.