8.8.1 Post 1 Driftsutgifter

Samandrag

Politiets sikkerhetstjeneste (PST)

For at PST skal kunne gjennomføre pålagte oppgaver er det nødvendig å øke de personellmessige ressursene og gjennomføre enkelte investeringer. Behovet knytter seg i hovedsak til livvakttjenesten og spaning, analyse og forebyggende arbeid på det prioriterte området kontraterror. På denne bakgrunn foreslås bevilgningen økt med 25 mill. kroner.

Konsekvenser av Høyesteretts kjennelser om ankesiling

Det vises til omtale av saken under kap. 410 post 1, kap. 445 post 1 og kap. 466 post 1.

Bevilgningen foreslås økt med 4,1 mill. kroner.

Rammeoverføring til Finansdepartementet

På grunn av behov for kredittopplysninger skal alle utleggsforretninger registreres i Løsøregisteret. Statens innkrevingssentral har utviklet en utleggsdatabase der utlegg fra både alminnelige namsmenn og særnamsmenn blir registrert. Driftsutgifter for databasen er beregnet til 2,7 mill. kroner pr. år, og 1,3 mill. kroner av disse utgiftene skal dekkes av Justisdepartementet og overføres til Finansdepartementet.

Det foreslås at bevilgningen reduseres med 1,3 mill. kroner. Det vises også til omtale under Finansdepartementets kap. 1634 Statens innkrevingssentral post 1 Driftsutgifter.

Samlet foreslås bevilgningen under kap. 440 post 1 økt med 27,8 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre vil understreke at Politiet er rettsstatens fremste redskap for lov og orden. Derfor er det både kritikkverdig og uholdbart at regjerningen ennå ikke har fått på plass en ny arbeidstidsavtale med politiets fagforeninger, og at politiet ikke fungerer godt nok i kampen mot kriminalitet. Ny statistikk taler sitt tydelige språk; oppklaringsprosenten går i gal retning, færre saker etterforskes og overvåkingen av trafikken får mindre oppmerksomhet. Og politiet selv uttrykker bekymring for at det forebyggende arbeidet ikke kan gis det nødvendige fokus. Disse medlemmer ser med stor bekymring på situasjonen, og mener dette legger Norge åpent for internasjonal organisert kriminalitet når kriminelle kan herje og risikoen for å bli tatt er mindre i Norge enn andre land. Disse medlemmer mener norsk politi står overfor den kanskje mest krevende bemanningsutfordring noen gang, uten at Regjeringen har noen konkret plan for å løse den. Dialogen mellom myndighetene og ordensmakten har vært nærmest fraværende og Regjeringen må ta ansvaret for bemanningskrisen i politiet fordi man ikke i tide har evnet å sette inn tiltak for å bøte på denne. Høyre etterlyser en klar strategi fra Regjerning for å øke bemanningen i politiet.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om å komme tilbake til Stortinget med en klar strategi for å øke bemanningen i politiet."

Disse medlemmer vil her vise til at Høyre ved flere anledninger har foreslått en bredt anlagt politistudie etter modell av forsvarsstudien for å få en dyptgående gjennomgang av samfunnets utfordringer på kriminalitetsfeltet og politiets evne til å møte disse slik også Politiets Fellesforbund har tatt til orde for. Disse medlemmer stiller seg uforstående til at Regjeringen ikke innser behovet for en slik studie. Bemanningsrapporten 2020 gir ikke de nødvendige svarene for at Stortinget skal kunne ta de riktige avgjørelsene når det gjelder kompetanse og dimensjonering av fremtidens politi. Men bakgrunn i dette fremmes følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen legge til rette for en politistudie i 2010 og komme tilbake til Stortinget med egen sak når resultatet av studien foreligger."

Disse medlemmer er videre opptatt av et sterkt nærpoliti og kan ikke akseptere en utvikling i retning av et A og B-politi der distriktene avspises med stadig færre politifolk og der publikum ikke har noe sted å henvende seg når man har bruk for politiet. Disse medlemmerer også uenig i en utvikling som innebærer en halvering av antall passkontorer og at innbyggerne en rekke steder med Regjeringens opplegg vil måtte reise mange mil for å få utstedt pass og foreslår ytterligere 12 mill. kroner til formålet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti påpeker at det er et sterkt behov for mer ressurser til operativt politiarbeid over hele landet, og vil styrke bevilgningen til dette formålet i 2009 med 40 mill. kroner.

Disse medlemmer vil videre påpeke at overvåkingen av Oslo lufthavn Gardermoen er en oppgave av nasjonal karakter som er tillagt Romerike Politidistrikt, og mener at det er behov for å styrke bevilgningen til ivaretagelse av politifunksjonene på Gardermoen, uten at dette i utilbørlig grad går ut over ressurssituasjonen i resten av distriktet. Disse medlemmer vil styrke bevilgningen med 7 mill. kroner til dette formålet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at ekstrautgiftene ved implementeringen av biometriske kjennetegn i passene ikke er gitt noen finansiering. Disse medlemmer mener det er feil å belaste et allerede hardt presset driftsbudsjett i politiet med disse utgiftene.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 81 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 108,8 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

108 800 000

fra kr 8 167 287 000 til kr 8 276 087 000"

Disse medlemmer vil styrke internasjonalt politisamarbeid i kampen mot barneporno. Kripos' arbeid i denne forbindelse er svært viktig. Disse medlemmer ser det som svært viktig at innsatsen for å verne de minste og svakeste mot grufulle handlinger trenger økt oppmerksomhet og innsats.

Disse medlemmer registrerer at Regjeringen øker PSTs budsjett med 25 mill. kroner. Denne økningen er gledelig, men ikke nok etter disse medlemmers oppfatning. Det er avgjørende i kampen mot internasjonal terror at PST har vide resursmessige rammer. For å være sikker på at PST også fremover skal være i stand til å forebygge alvorlige kriminelle handlinger, vil disse medlemmer bevilge 15 mill. kroner til PST utover Regjeringens bevilgningsforslag.

Disse medlemmer mener politiets ordinære driftsbudsjett må styrkes for at etaten skal være i stand til å ha forsvarlig beredskap utover året. I sommer kommer det til å avholdes mange konserter, festivaler og andre arrangementer som krever mye av politiet. Disse medlemmer mener derfor det er av stor betydning at bevilgningene blir større slik at politiet blir handlekraftig. Disse medlemmer vil derfor gi i overkant av 3 mill. kroner til hvert politidistrikt utover det Regjeringen har bevilget, til sammen en bevilgning på 60 mill. kroner.

Disse medlemmer er kritiske til kvaliteten og resursutnyttelsen i PDMT. Disse medlemmer mener man trenger en gjennomgang av denne enhetens virksomhet for å se hvordan politiets anskaffelsessystem kan bli bedre. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen foreta en kvalitativ og økonomisk gjennomgang av PDMT med tanke på kvalitetssikring av enhetens virksomhet."

Komiteens medlemmer fra Høyre ser med stor bekymring på at politisituasjonen mange steder er kritisk og blitt forverret under den rød-grønne regjeringen. Disse medlemmer viser til at Høyre over tid har foreslått økte bevilgninger til politiet og fremmet ulike forslag til tiltak for å øke politiets bemanning og kapasitet på kort og lang sikt. En god seniorpolitikk og ansettelse av flere sivile er tiltak som relativt raskt kan gi effekt og bidra til å gjøre politiet mer synlig. Med bakgrunn i dette foreslås å bevilge ytterligere 60 mill. kroner til dette formål og midlene må settes inn der de kan gi raskest og størst effekt.

Disse medlemmer ser med stor bekymring på at ansettelsene i de sivile stillingene mange steder ennå ikke har gitt effekt fordi ansettelsesprosessene har tatt lang tid. Disse medlemmer vil her vise til at Høyre allerede i sitt alternative statsbudsjett foreslo opprettelse av 160 nye sivile stillinger, mens Regjeringen i budsjettet hadde lagt opp til 20 slike stillinger. Disse medlemmer konstaterer at det måtte en finanskrise til før justisministeren delvis tok innover seg den voksende krisen i politi-Norge. Det er et beklagelig faktum at dersom de sivile stillingene hadde kommet på plass under den ordinære budsjettbehandlingen, ville stillingene kunne vært besatt langt tidligere og blant annet bidratt til en bedre bemanning i de kritiske feriemånedene. Disse medlemmer er kjent med at sommerengasjementer av politistudenter vil avhjelpe situasjonen noe, men dette er på ingen måte tilstrekkelig til å unngå at innbyggeren mange steder vil oppleve et politi på sparebluss i sommer.

Disse medlemmer viser til at Høyre tidligere har foreslått økte bevilgninger til biometrikiosker slik at lensmannskontorene også i mindre distriktskommuner fortsatt skal kunne utstede pass.

Disse medlemmer mener barns rettssikkerhet må styrkes. Etableringen av regionale barnehus er et viktig tiltak for at barn som har vært utsatt for overgrep skal kunne henvende seg ett sted for å få nødvendig oppfølging av politi, domstol, helsevesen, barnevern og kommunale instanser. For å styrke driften ved barnehusene foreslår Høyre å bevilge 3 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

77 800 000

fra kr 8 167 287 000 til kr 8 245 087 000"

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti foreslår å øke bevilgningen med 47 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 74,8 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

74 800 000

fra kr 8 167 287 000 til kr 8 242 087 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til at norsk politi spiller en aktiv rolle i lokalmiljøet. Dette medlem mener det er viktig med et større fokus på hverdagskriminaliteten og å synliggjøre politiet ytterligere for borgerne. For å bekjempe vold og vinningskriminalitet viser dette medlem til viktigheten av et aktivt politi i lokalmiljøet som er lett å få kontakt med. Kontakt mellom politi og borgere er også nødvendig for det forebyggende arbeidet. Dette medlem foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Dette medlem viser videre til at politiet fra 1. september 2008 er gitt mulighet til økt bruk av DNA under etterforskningen. Dette medlem er enig i at DNA kan være et effektivt redskap for å oppklare forbrytelser. Dette medlem mener imidlertid at registeret i sin nåværende form er for vidtgående. Dette medlem er bekymret for en utvikling hvor borgerne stadig blir registrert og overvåket og ønsker derfor et noe mer begrenset register. På denne bakgrunn ønsker dette medlem å kutte i bevilgningen til DNA-registeret med 20 mill. kroner.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

17 800 000

fra kr 8 167 287 000 til kr 8 185 087 000"

8.8.2 Post 24 (Ny) Eiga eining for identifisering av id-lause asylsøkjarar

Komiteens medlem fra Venstre viser til at det i dag er Utlendingsdirektoratet (UDI), Politiets Utlendingsenhet (PU) og norske ambassader i utlandet som arbeider med å fastsette asylsøkeres identitet. Dette medlem viser videre til at arbeidet med å avgjøre identiteten er vanskelig og baserer seg på mange undersøkelser, som for eksempel språktest, intervjuer, fingeravtrykk, verifikasjon av dokumenter og opplysninger, fysiske undersøkelser av kropp og eiendeler med mer. Kompetansen på dette området er i dag spredt og ikke et prioritert område i utlendingsforvaltningen. Det fører til lang saksbehandlingstid og dårlig rettssikkerhet for den enkelte asylsøker. Med tanke på høye asylankomster mener dette medlem det vil være hensiktsmessig å samle fagkunnskap om identifisering av asylsøkere som ankommer uten identitetspapirer. Dette medlem ønsker derfor å opprette en nasjonal identitets- og dokumentasjonsenhet og bevilger 10 mill. kroner til dette.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten

24

(Ny) Egen enhet for identifisering av id-løse asylsøkere, bevilges med

10 000 000"

8.8.3 Post 30 (Ny) Til investeringar i materiell – køyretøy og tryggingsutstyr

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet svært opptatt av at politiet settes i stand til å foreta nødvendige investeringer for å få skiftet ut gammelt materiell og gamle kjøretøyer. Fremskrittspartiet har lenge tatt til ordet for at politietaten må få sine egne investeringsbudsjetter og disse medlemmer foreslår på nytt at opprettes et fond på 30 mill. kroner.

Disse medlemmer foreslår å bevilge 30 mill. kroner, tilsvarende en økning på 30 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten

30

(Ny) Til investeringer i materiell – kjøretøy og sikkerhetsutstyr, bevilges med

30 000 000"

8.8.4 Post 70 Tilskot

Samandrag

Det vises til omtale under kap. 400 Justisdepartementet post 1 Driftsutgifter. Av den samlede bevilgningen på 10 mill. kroner til prosjektpott for støtte til prosjekter og tiltak som kan hjelpe kvinner og menn ut av prostitusjon, foreslås 9,7 mill. kroner omdisponert til kap. 440 post 70.

Bevilgningen foreslås økt med 9,7 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.