Endringer i Bestemmelser om stortingsrepresentanters
godtgjørelse mv. §§ 3 og 4 om reisedekning ble sist foretatt i 2001
under behandling av Innst. S. nr. 340 (2000–2001) om representanters arbeidsvilkår
mv. Hensikten den gang var å utvide adgangen til kostnadsdekning
av tjenestereiser i forbindelse med utøvelsen av vervet. Unntatt
herfra var dekning av utgifter knyttet til valgkamp og rene partiarrangementer
for øvrig som ble forutsatt dekket av gruppene/partiorganisasjonene.
Samtidig ble det innført en ordning der representantene
i sesjonen skulle få dekket sine utgifter til reise mellom Stortinget
og hjemstedet i forbindelse med helg.
Endringene i bestemmelsene ble den gang fulgt opp
med fastsettelse av detaljerte regler for de ulike reisetypene,
regler som Presidentskapet i årenes løp har endret flere ganger.
Etter flere runder med justeringer i reisereglene ble det etter hvert
behov for en samlet gjennomgang av regelverket. I den sammenheng
er det aktuelt å gjennomføre enkelte endringer i Bestemmelser om
stortingsrepresentanters godtgjørelse mv.
Utgangspunktet for all reisedekning er den enkelte
representant, komité eller delegasjons behov i forbindelse med utøvelse
av stortingsvervet, innenfor et regelverk hvor bruk av kollektive
transportmidler er prioritert.
Komiteenes og de faste internasjonale delegasjonenes
reisevirksomhet inngår i Stortingets budsjett og årsplaner, og med
krav om forhåndsgodkjenning for den enkelte reise. Delegasjonsleder
godkjenner reiser i tilknytning til de faste internasjonale parlamentarikerforsamlinger, Presidentskapet
alle andre utenlandsreiser.
Ut over dette kommer tjenestereiser innenlands, såkalte
oppdragsreiser for enkeltrepresentanter eller grupper av representanter.
Dekningen av slike reiser foregår i tråd med reglene om innenlands
tjenestereiser og bruk av egen bil på tjenestereiser.
Presidentskapet bemerker at siden
den siste store gjennomgangen av retningslinjene for reisedekning
for stortingsrepresentanter i 2001, har disse vært justert flere
ganger. Likeledes har Stortingets praksis vært forsøkt tilpasset
endringer i det statlige regelverket så langt det har vært mulig
uten å endre i Bestemmelser om stortingsrepresentanters godtgjørelse
mv. Presidentskapet vil med dette foreslå at enkelte ordninger
som i dag er regulert av retningslinjene for reisedekning for stortingsrepresentanter, blir
hjemlet i Bestemmelser om stortingsrepresentanters godtgjørelse
mv. På den måten vil viktige bestemmelser om reisedekning få en sterkere
forankring og bli mer synlige. Samtidig foreslås at retningslinjene
blir direkte hjemlet i et nytt tredje ledd i § 4 i Bestemmelsene.
Presidentskapets innstilling
innebærer en utvidelse og tydeliggjøring av begrepet tjenestereise.
Den tidligere begrensningen i reisereglene om at reiser i forbindelse
med valgkamp og rene partiarrangementer ikke kunne dekkes av Stortinget
er fjernet. Heretter skal alle reiser som har sammenheng med stortingsvervet
defineres som tjenestereiser med mindre de er av rent privat art.
Dermed vil forståelsen av begrepet tjenestereise bli lik den som
gjelder for politisk ledelse i departementene, jf. Håndbok for politisk
ledelse, kapittel 5.1. Videre vil deltakelse i styrer, råd og utvalg
bli betraktet som tjenestereise kun i de tilfellene det dreier seg
om verv med tilknytning til vervet som stortingsrepresentant.
I dag er det stortingsgruppene som attesterer
på at representantenes reiser innenlands er tjenestereiser og skal
dekkes av Stortinget. Presidentskapet vil etablere
en ordning der representantene selv må bekrefte om en reise er en
tjenestereise eller ikke.
Alle utenlandsreiser skal være forhåndsgodkjent.
Reiser i forbindelse med møter i regi av de faste internasjonale
parlamentarikerforsamlingene blir godkjent av delegasjonsleder.
Alle andre utenlandsreiser skal godkjennes av Presidentskapet.
Individuelle utenlandsreiser forekommer svært sjelden, og da først
og fremst i forbindelse med representasjon.
Ordningene rundt hjemling av utenlandsreiser
er viktig og Presidentskapet foreslår at disse blir
tatt inn i Bestemmelsene.
Presidentskapet finner videre
grunn til å presisere i Bestemmelsene at rene arbeidsreiser, dvs.
daglige reiser mellom Stortinget og bolig/tjenesteleilighet, som
hovedregel er å betrakte som privatreiser og skal dekkes av den
enkelte. Når Stortinget i enkelte tilfeller refunderer utgifter
til hjemreise, som for eksempel til drosje hjem etter kveldsmøter
som varer lenger enn til kl. 22.00, er dette å betrakte som unntakstilfeller.
Presidentskapet har over tid
søkt å legge forholdene bedre til rette for representanter med små
barn. I forbindelse med tjenestereiser er det av særlig betydning
at representanter med mindreårige barn får mulighet til å kombinere
foreldrerollen med utøvelsen av vervet som stortingsrepresentant.
Et nytt § 3 femte ledd åpner for dekning av merutgifter til barnetilsyn, eventuelt
reise- og oppholdsutgifter for en barnepasser. Det er en forutsetning
at reisen er nødvendig for at representanten skal kunne opprettholde
sine kjernefunksjoner som følger av stortingsvervet. Ordningen,
som er tilsvarende den som gjelder for politisk ledelse i departementene,
gjelder inntil barnet fyller ett år. Tapt arbeidsinntekt for ledsager
vil ikke bli dekket.
I dag dekker Stortinget kostnadene til én besøksreise
til hjemmet (pendling) pr. uke i forbindelse med helg. Som en ytterligere
forbedring av arbeidsvilkårene for representanter med hjemmeboende
barn foreslår Presidentskapet å utvide ordningen
slik at representanter som har barn i alderen 0–19 år boende på
hjemstedet, får dekket inntil to hjemreiser pr. uke. Politisk ledelse
i departementene har en tilsvarende ordning.
Presidentskapet viser
til ovenstående og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I Bestemmelser om stortingsrepresentanters godtgjørelse
mv., fastsatt av Stortinget 10. november 1966, gjøres følgende endringer:
§ 3 skal lyde:
Representanter som foretar reiser i sammenheng med
utøvelsen av stortingsvervet, innenlands og utenlands, får dekket
sine reiseutgifter etter reglene i statens reiseregulativer.
Alle reiser som foretas innenlands er å anse
som tjenestereiser, med mindre de er av rent privat art og ikke
har sammenheng med vervet som stortingsrepresentant.
Utenlandsreiser skal være forhåndsgodkjent.
Reiser i forbindelse med de faste parlamentarikerdelegasjoners virksomhet
skal være godkjent av delegasjonsleder, alle andre utenlandsreiser
av Presidentskapet.
Stortinget er å anse som fast arbeidssted for
representantene. Arbeidsreiser mellom Stortinget og bosted (tjenestebolig
eller privat bolig) betraktes som privatreiser og dekkes i utgangspunktet
av den enkelte.
Representanter som er på tjenestereise kan med Presidentskapets
tillatelse få dekket nødvendige merutgifter til barnetilsyn, eventuelt
reise- og oppholdsutgifter for en barnepasser, forutsatt at reisen
er nødvendig for at representanten skal kunne opprettholde sine
kjernefunksjoner som følger av stortingsvervet. Ordningen gjelder
inntil barnet fyller ett år. Tapt arbeidsinntekt for ledsager dekkes
ikke.
§ 4 skal lyde:
For reiser til og fra Stortinget ved tiltredelse
og fratredelse, sesjonsåpning og avslutning, ferie av minst 14 dagers
varighet og i forbindelse med helg, dekkes representantenes og den
innkalte vararepresentants direkte transportkostnader. Diett og
overnatting dekkes ikke. Ordningen gjelder representanter og innkalte
vararepresentanter som bor mer enn 40 km fra Stortinget.
Representanter med barn i alderen 0–19 år boende
på hjemstedet, får dekket inntil to hjemreiser pr. uke. Øvrige representanter
får dekket utgifter til én hjemreise pr. uke.
Presidentskapet kan gi nærmere retningslinjer om
utfylling og praktisering av bestemmelsene i denne og foregående
paragraf.
II
Endringene under I trer i kraft 1. oktober 2009.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 11. juni 2009
Thorbjørn Jagland |
Carl I. Hagen |
Inge Lønning |
Berit Brørby |
Ola T. Lånke |
Olav Gunnar Ballo |