Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
til at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev
av 29. januar 2010. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at finansministeren i sitt svar til komiteen påpeker at
det i statsbudsjettet for 2007, med gjentagelser i statsbudsjettene
for 2008, 2009 og 2010, har blitt slått fast følgende fra regjeringen:
«På prinsipielt grunnlag bør alle trafikanter betale
avgift som tilsvarer de kostnadene de påfører samfunnet i form av
ulykker, kø, støy, utslipp til luft og veislitasje. Det meste av
kostnadene ved bruk av personbil er knyttet til ulykker, kø og støy.
Dette er kostnader som i liten grad varierer med valg av drivstoff.
Dette taler for at det over tid vil være nødvendig å ilegge alternative drivstoff
drivstoffavgifter på linje med bensinavgiften og dieselavgiften.»
Flertallet deler synspunktet
om at alle trafikanter skal være med å betale kostnader knyttet til
bruken av vei, og at avgiftsbelegginga skal sørge for dette. Samtidig
er avgiftene et virkemiddel for å oppnå miljømålsettingene blant
annet fra Klimaforliket om å stimulere til mer miljøvennlig atferd
og reduserte klimagassutslipp. Det vil bety at man vil redusere
biltransporten samtidig som man ønsker økt overgang til mer miljøvennlige
drivstoffer. Flertallet vil peke på at det er behov
for langsiktighet i virkemiddelbruken slik at aktørene har forutsigbare
rammevilkår.
Flertallet viser til at regjeringens
skatte- og avgiftsopplegg vedtas i de årlige budsjettprosessene.
Det er derfor naturlig at mer prinsipielle vurderinger av avgiftssystemet
blir gjort i forbindelse med stats- og nasjonalbudsjettet. Flertallet gir
sin tilslutning til dette, og imøteser en gjennomgang av avgiftene
for drivstoff i forbindelse med neste statsbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at det de
siste årene er lansert en rekke nye miljøvennlige drivstoff i transportsektoren,
slik som biodiesel, biogass, bioetanol, elektrisitet og hydrogen.
Her vil fritaket for CO2-avgift med dagens
nivå på avgiften ikke være nok til at disse klimanøytrale eller
utslippsreduserende drivstoffene vil være konkurransedyktige med
tradisjonell fossil bensin og diesel. Det kan derfor være nødvendig
med fritak fra andre avgifter i en introduksjonsfase.
Disse medlemmer peker på at for
at nye klimavennlige produkter skal kunne realiseres, er det viktig
å ha stabile og forutsigbare rammebetingelser fra myndighetenes
side. Fjerningen av fritaket fra autodieselavgift for biodiesel
er et eksempel på det motsatte. Over natten ble avgiftsfritaket
fjernet, noe som har skapt store problemer for produsenter av biodiesel
i Norge.
Disse medlemmer peker på at transportsektoren
i 2008 var den sektoren som sto for den største andel av de norske
klimagassutslippene med 32 prosent av de totale utslippene. Samtidig utgjør
transportsektoren den klart største andel av de sektorer som vil
stå utenfor det europeiske kvotehandelssystemet for klimagasser
fra 2013, og dermed kun underlagt nasjonale virkemidler og nasjonalt
ansvar for utslippsreduksjoner.
Disse medlemmer viser til at
Klimakur 2020 slår fast at det kan være mulig å oppnå en utslippsreduksjon
innen transportsektoren i størrelsesorden 3–4,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2020 sammenlignet med referansebanen. Disse
medlemmer har merket seg at innfasing av biodrivstoff er
det tiltaket som vil kunne stå for mesteparten av utslippsreduksjonen
i transportsektoren, med et potensial på 1,7–1,9 millioner tonn
CO2-ekvivalenter innen 2020 og 3,8–7,7
millioner tonn i 2030. Det er i basisalternativet for denne utslippsreduksjonen
forutsatt 10 prosent innblanding av biodrivstoff i alle transportformer
i 2020 og 20 prosent i 2030. Dette forutsetter en vesentlig andel
høyinnblandet biodrivstoff, slik som høyinnblandet biodiesel. Disse
medlemmer peker på at vedtaket om fjerning av fritaket for
autodieselavgift for biodiesel under behandlingen av statsbudsjettet
for 2010 derfor vil gjøre det betydelig vanskeligere å nå potensialet for
utslippsreduksjon i transportsektoren, og gjøre det betydelig vanskeligere
å nå målsettingen i klimaforliket om reduksjon på 15–17 millioner
tonn CO2-utslipp i 2020 i forhold til referansebanen
når opptak i skog er inkludert. Fjerningen av avgiftsfritaket er
derfor et skritt i feil retning med hensyn til klimaforliket.
Disse medlemmer viser til at
biodieselsaken skaper usikkerhet rundt rammebetingelsene også for
andre former for klimanøytrale eller utslippsreduserende drivstoff.
Det er derfor behov for en gjennomgang av avgiftssystemet for drivstoff
for å skape forutsigbare og stabile rammebetingelser som kan sikre
fremtiden for klimavennlige drivstoff. Dette behovet blir særlig tydeliggjort
gjennom den betydningen beregningene i Klimakur 2020 slår fast at
økt bruk av biodrivstoff vil ha for å nå utslippsmålene i klimaforliket.
Denne gjennomgangen bør iverksettes så raskt som mulig, og ikke
vente på regjeringens varslede stortingsmelding om klimapolitikken
i 2011. Disse medlemmer er imidlertid enig i at en
slik gjennomgang godt kan skje sammen med det øvrige stats- og nasjonalbudsjettet,
og mener det bør skje i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2010.
Disse medlemmer peker på at dersom
det er innført midlertidige fritak for ikke-klimarelaterte avgifter
for nye drivstoff i en introduksjonsfase, må det tidlig tilkjennegis
for hvor lang tid avgiftsfritaket vil gjelde slik at produsenter
og forbrukere kan tilpasse seg dette. Det må etableres forutsigbare
kriterier for hvilke avgifter man vil innføre og hvilke avgifter
man vil unnta for nye klimavennlige drivstoff, og hvor lenge eventuelle
midlertidige avgiftsfritak vil vare.
Disse medlemmer fremmer forslaget
i Dokument 8:31 S (2009–2010):
«Stortinget ber regjeringen, senest i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2010, legge frem for Stortinget en
gjennomgang av prinsipper for avgifter på drivstoff med tanke på
forutsigbarhet for produsenter og forbrukere av klimanøytrale eller
utslippsreduserende drivstoff.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at de samlede inntekter fra avgifter til statskassen fra bil
og bilbruk langt overstiger de faktiske kostnader forbundet med bilbruk,
som veivedlikehold, sikringstiltak etc. Det vil etter disse
medlemmers syn være feil å bare fokusere på en av avgiftene.
Det er derfor behov for en samlet gjennomgang av avgiftssystemet
på bil og bilbruk. I den forbindelse vil disse medlemmer vise
til at en stadig større del av veibyggingen foregår ved egenfinansiering
fra billistene i form av bompenger. Disse medlemmer er
enige i at de samlede avgiftene på bil og bilbruk skal dekke de
faktiske kostnadene for samfunnet.
Disse medlemmer vil vise til
at Norge er et langstrakt og spredt bebygd land med store avstander.
I mange områder vil det ikke være mulig med et akseptabelt kollektivtilbud,
i tillegg vil opprettelse av et slikt tilbud kunne føre til større utslipp
enn det privatbilen gjør. En ser allerede i dag en stor flyttestrøm
fra distriktene og inn til større tettsteder. Det er mange grunner
til dette, men en av grunnene er de skyhøye særnorske drivstoffavgiftene.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen i revidert nasjonalbudsjett
for 2010 gjennomgå det totale avgiftsnivået på bil og bilbruk med
sikte på å redusere disse.»