Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Are Helseth, Espen Granberg Johnsen, Tove
Karoline Knutsen, Stein Erik Lauvås, Sonja Mandt, og fra Fremskrittspartiet,
Jon Jæger Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre,
lederen Bent Høie, Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk
Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
og fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, viser til at Kløverhagen
i Ringebu kommune har et tilbud til eldre med demens og psykiske
tilleggsproblemer. Institusjonen har vært drevet av Norske Kvinners Sanitetsforening
i mer enn 30 år. Kløverhagen har både tilbud om døgnbehandling og
et ambulant team. Helse Sør-Øst har gradvis avviklet sitt samarbeid
med Kløverhagen, og avtalen om kjøp av døgnplasser ved institusjonen
opphører fra 1. juni 2010. I henhold til helse- og omsorgsministerens
brev til komiteen av 23. april 2010 skal tilbudet erstattes av ambulante tjenester
og kommunale tiltak, samt at DPS og psykiatriske avdelinger skal
ha et tilbud til disse pasientene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til regjeringens satsing både gjennom opptrappingsplanen for psykisk
helse og Demensplan 2015. Her er virkemidlene i særlig grad innrettet
på å styrke tilbudet i kommunene, understøttet av både distriktspsykiatriske
sentre (DPS) og spesialisthelsetjenesten for øvrig. I Samhandlingsmeldingen, som
nylig er vedtatt i Stortinget, understrekes ytterligere behovet
for mer koordinerte helse- og omsorgstjenester og bedre samhandling
internt og mellom nivåene i helsetjenesten. Flertallet vil
peke på at de regionale helseforetakene har som oppgave å vurdere
oppgave- og ressursfordelingen mellom DPS og de alderspsykiatriske
spesialavdelingene, og at dette nå følges opp med egne regionale
planer.
Flertallet viser til at Helse
Sør-Øst RHF i brev til Helse- og omsorgsdepartementet av 19. februar
2010 sier følgende om sin beslutning vedrørende Kløverhagen:
«Ingen pasienter vil bli skrevet ut uten et adekvat tilbud
i kommunehelsetjenesten, alternativt gitt videre behandling ved
Alderspsykiatrisk avdeling i Sykehuset Innlandet. Avdelingen har
enheter lokalisert til SI Reinsvoll og SI Sanderud.»
Flertallet merker seg videre
informasjon fra Sykehuset Innlandet som opplyser følgende:
«Sykehuset Innlandet HF har bygd ut DPS i alle regionene
med både døgntilbud, ambulante funksjoner og poliklinikk, og åpnet
senest døgnavdelingen på DPS Hamar i 2010. Helseforetaket er imidlertid
fortsatt i en omstillingsfase og jobber med hvor raskt og hvor mye
DPS-ene skal overta av sykehusfunksjoner. Dette har ført til noen
endringer i tidsplanen for utviklingen av enkelte funksjoner på
noen av DPS-ene.»
Flertallet forutsetter at de
omlegginger man nå gjør med det opplegget som skisseres fra Helse Sør-Øst
RHF, vil gi eldre med psykiske lidelser og demens minst like gode
og tilpassede helse- og omsorgstjenester som tidligere, og at ingen skal
miste et godt tilbud uten at et reelt alternativ finnes.
Flertallet anerkjenner fullt
ut det arbeidet som Kløverhagen utfører for en sårbar pasientgruppe. Flertallet merker
seg imidlertid argumentene om at man har behov for en spesialisttjeneste
på dette feltet som kan arbeide utadrettet i forhold til sykehjem,
omsorgsboliger og hjemmetjeneste, blant annet gjennom alderspsykiatrisk
avdelings ambulante team som sikrer at pasienter med alvorlig demens
og utfordrende adferdssymptomer kan få behandling i sitt kjente miljø. Flertallet noterer
seg også argumentene om at nærhet til somatikk er viktig for eldre pasienter
med psykiske lidelser.
Flertallet vil for øvrig understreke
at ideelle organisasjoner er viktige og kompetente samarbeidspartnere
for det offentlige helsevesenet, og at disse også vil spille en
viktig rolle i en framtidig, annerledes organisering av helsetjenestene
– i tråd med intensjonene i Samhandlingsmeldingen. Flertallet vil
i den forbindelse peke på et eget forskningsprosjekt som våren 2010
startes opp i regionen i regi av Alderspsykiatrisk forskningssenter.
Prosjektet skal gi tilbud til sykehjemmene i Lillehammer/Gudbrandsdalen
for å styrke kartlegging, diagnostikk og behandling av pasienter
med demens, og tar sikte på å heve kompetansen innen kommunehelsetjenesten, samt
bidra til utarbeidelse av undervisningsmateriell for høyskolene.
Her benyttes kompetanse fra Kløverhagen, i tillegg til at Norske
Kvinners Sanitetsforening bidrar med forskningsmidler. Flertallet ser
positivt på slikt samarbeid, og mener det er et godt eksempel på
fruktbart samspill mellom offentlige og ideelle aktører.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at divisjonsdirektør
for psykisk helse uttaler til Oppland Arbeiderblad 18. februar 2010 at
det skal kuttes 21 mill. kroner i driftsbudsjettet for divisjonen,
noe som blant annet innebærer at nye døgnplasser i DPS ikke tas
i bruk.
Disse medlemmer viser til at
om lag 66 000 er rammet av demens, og at flere vil rammes i fremtiden
som følge av den demografiske utviklingen med et økende antall eldre. Disse medlemmer understreker
at tilbudet til mennesker med demenslidelser skal styrkes, i tråd med
komiteens enstemmige merknader i Innst. S. nr. 260 (2006–2007). Disse
medlemmer understreket særlig betydningen av å etablere flere
tilpassede sykehjemstilbud, som det allerede er mangel på. Disse
medlemmer mener det er behov for å utvikle flere tilbud
om ambulante tjenester i tråd med samhandlingsreformen, men påpeker
at dette ikke må fortrenge et nødvendig institusjonstilbud for dem
som har behov for dette. Omlegging av helsetilbudet fra døgnbaserte
tiltak til polikliniske og ambulante tjenester krever at nye tilbud
bygges opp før eksisterende tilbud avvikles. Disse medlemmer mener
det er bekymringsfullt at Sykehuset Innlandet avvikler døgntilbudet
ved Kløverhagen, samtidig som døgntilbudet ved DPS ikke styrkes
som forutsatt. Disse medlemmer presiserer at helse-
og omsorgsministeren som helseforetakenes eier er ansvarlig for
at spesialisthelsetjenestens tilbud utvikles i tråd med helsepolitiske
føringer. Slik disse medlemmer ser det, må statsråden
i kraft av sin eierrolle forhindre at pasienter med demens får et
dårligere tilbud om døgnbehandling som følge av de planlagte endringene
i Helse Innlandet.
Disse medlemmer vil også understreke
at tilbud i regi av frivillige organisasjoner som Norske Kvinners
Sanitetsforening har en viktig verdi som et supplement og korrektiv
til den offentlige helsetjenesten. Sanitetskvinnene og andre private
organisasjoner har tradisjon for å vise vei i utviklingen av helsetjenesten.
Slik disse medlemmer ser det, er det uheldig at slik
virksomhet overtas av den offentlige helsetjenesten, uten at dette
er godt begrunnet av hensynet til pasientene. Dette fører etter disse
medlemmers mening til at mangfoldet i helsetjenesten svekkes,
noe som også forringer tilbudet til pasientene.
Disse medlemmer viser til at
Norske Kvinners Sanitetsforening har tatt kontakt med kommunene
i Gudbrandsdalen, med sikte på å samarbeide om utvikling av et forsterket
sykehjemstilbud for demente. Slik disse medlemmer ser
det, fremstår dette som et fremtidsrettet prosjekt i tråd med samhandlingsreformens
mål om å etablere bedre tilbud på kommunalt nivå som et alternativ
til spesialisthelsetjenestens tilbud. De aktuelle kommunene har
imidlertid avslått dette med henvisning til manglende forutsigbarhet
når det gjelder organisering og finansiering av samhandlingstiltakene.
Dette illustrerer etter disse medlemmers vurdering
at regjeringen Stoltenberg ikke har sørget for tilstrekkelig forutsigbarhet
i implementeringen av samhandlingsreformen, noe som rammer pasientene.
Norske Kvinners Sanitetsforening opplyste under
høringen at man i møte med helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon
Hanssen 24. september 2009 ble forespeilet en mulighet for prosjektstøtte
for utvikling av en forsterket sykehjemsavdeling, som en oppfølging
av samhandlingsreformen. Disse medlemmer mener dette
var et godt initiativ fra statsrådens side, og ser det som svært
uheldig at den samme regjeringen Stoltenberg ikke har fulgt opp
dette. Disse medlemmer har imidlertid merket seg
at statsråd Anne-Grete Strøm-Erichsen i pressemelding av 30. april
2010 uttaler at hun vil støtte Livsmestringssenteret i Bergen med
2,5 mill. kroner, som et ledd i oppfølgingen av samhandlingsreformen. Disse
medlemmer er positive til dette og imøteser en tilsvarende
støtte til pasienter med demens ved Kløverhagens tilbud i Ringebu.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at Kløverhagen får
støtte til samhandlingstiltak slik det, som det kom frem i høringen,
ble forespeilet i et møte med Helse- og omsorgsdepartementet 24. september
2009, dersom det er mulig å sikre videre drift av tilbudet.»
Disse medlemmer viser til at
det under komiteens åpne høring på denne saken fremkom klare signaler
fra faglig hold om at ikke alle pasientene ved Kløverhagen ville
bli like godt ivaretatt som i dag etter at avtalen med sykehuset Innlandet
opphører. Disse medlemmer er av den oppfatning at
det ikke er akseptabelt at syke mennesker skal få et dårligere behandlingstilbud som
følge av regjeringens stemoderlige behandling av private helsetilbydere
ut fra ren ideologi.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at NKS Kløverhagen
og tilbudet og kompetansen ved institusjonen opprettholdes inntil
det foreligger et faglig minst like godt alternativt tilbud til pasientgruppen.»
Disse medlemmer viser videre
til at det under samme høring ble fremholdt at det ville være mulig
å beholde vesentlige deler av det gode fagmiljøet som er bygget
opp ved Kløverhagen, og at denne kompetansen kunne komme flere kommuner
i regionen til nytte, særlig når det gjelder svært syke demente. Disse
medlemmer viser til at mange svært syke demente i dag har
et altfor dårlig faglig tilbud i kommunene. Mange av disse pasientene
blir derfor «svingdørspasienter» mellom kommune og psykiatrisk spesialisthelsetjeneste,
ofte med bistand fra politiet med hensyn til transporten. Disse
medlemmer vil understreke behovet for gode fag- og behandlingsmiljø
for i størst mulig grad å sikre disse pasientenes verdighet, og
best mulig behandling.