Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen,
Ingrid Heggø og leiaren Terje Aasland, frå Høgre, Svein Flåtten,
Frank Bakke Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, frå Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, frå Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og frå
Kristeleg Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til at
hovudavtalen for jordbruket regulerer prosessen med forhandlingar
om næringsavtale mellom staten og fagorganisasjonane i jordbruket,
Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag. Hovudavtalen regulerer
organisasjonane sin rett til å forhandle om rammevilkåra for næringa,
og den regulerer korleis forhandlingane skal gjennomførast.
Fleirtalet legg vekt på verdien
av eit forpliktande samarbeid mellom staten og næringa. Gjennom
hovudavtalen tar organisasjonane i jordbruket på seg eit ansvar
for å setje i verk tiltak i samsvar med jordbruksavtalen. Hovudavtalen
legg opp til at det skal vere samsvar mellom dei rettane jordbruket
får, og dei pliktane og det ansvaret næringa tar på seg.
Fleirtalet konstaterer at avtaleverket
inneber både rettar og plikter for næringa. Gjennom hovudavtalen
og dei årlege avtalene er det lagt grunnlag for å føre ein langsiktig
og stabil landbrukspolitikk som både tar omsyn til næringsinteressene
og samfunnsinteressene. Jordbruket skaper kollektive samfunnsgoder
som mattryggleik, miljøkvalitetar og levande bygder. Landbruket
er også med på å legge grunnlag for anna næringsverksemd som næringsmiddelindustri, reiseliv
og opplevingsbasert turisme. Det er viktig å ha eit avtaleverk som
legg til rette for samarbeid mellom staten og jordbruksnæringa slik at
vi kan ivareta desse samfunnsinteressene samtidig som vi bidar til
å vidareutvikle næringa.
Fleirtalet vil peike på at jordbruket
er ei ressursbasert næring der dei naturgitte føresetnadene for
produksjon er sterkt varierande. Det medfører at marknadsmekanismane
åleine ikkje kan ivareta dei landbrukspolitiske og dei samfunnsmessige
målsettingane som Stortinget har lagt til grunn for dagens landbrukspolitikk.
Fleirtalet konstaterer at hovudavtalen
regulerer eit gjensidig forpliktande samarbeid mellom staten og
næringsutøvarane i jordbruket om den næringspolitikken Stortinget
fastlegg. Dette er ein samhandlingsmodell som det er viktig å vidareføre
for å ivareta næringa og andre samfunnsmessige interesser.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
konstaterer at Noreg har hatt ei stabil økonomisk utvikling, og
at vi har klart oss betre gjennom finanskrisa enn dei fleste andre land.
Trepartssamarbeidet mellom staten, næringslivet og arbeidstakarane
er ei viktig årsak til dette. Avtaleverket i jordbruket er ein naturleg
del av den norske samarbeidsmodellen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, og Høyre regner
selvstendig næringsdrivende bønder som en bærebjelke for verdiskaping
og næringsutøvelse mange steder i landet. Disse medlemmer vil
arbeide for at bonden skal få utviklingsmuligheter fremover. En
robust landbruksnæring bidrar til å nå viktige mål om en fortsatt betydelig
norsk matvareproduksjon, en differensiert bosetting og vakkert kulturlandskap. Disse medlemmer mener
at landbruket, i likhet med for eksempel reiselivs- eller fiskerinæringene, har
stor betydning for å sikre en positiv utvikling i mange lokalsamfunn. Disse
medlemmer mener derfor at det er viktig å opprettholde grunnlaget
for et aktivt jordbruk over hele landet.
Disse medlemmer mener det er
prinsipielt betenkelig at enkeltnæringer forhandler egne rammevilkår
direkte med staten og inngår avtaler med store økonomiske konsekvenser
utenom den ordinære budsjettbehandlingen. Disse medlemmer mener
at de årlige vedtak om jordbrukets rammebetingelser ikke er et lønnsoppgjør,
men en fastsettelse av muligheter for å skape inntekter. De betydelige
avvik mellom lovet og forventet inntektsutvikling i jordbruket i
de enkelte oppgjør og oppnådd utvikling viser at beregningsgrunnlaget
som legges til grunn for oppgjørene, er heller tynt. Disse
medlemmer mener at bøndene, som andre næringsdrivende, har
ansvar for egen verdiskaping ut fra de rammebetingelser samfunnet
og markedet setter. Disse medlemmer mener det er
viktig å gi landbruket nye muligheter til å etablere og utvikle
seg og redusere avhengigheten av offentlig støtte. For at behandlingen
av oppgjøret skal kunne ses i sammenheng med andre politiske prioriteringer,
er det ryddig at oppgjøret behandles i forbindelse med statsbudsjettet
og følger kalenderåret. Disse medlemmer mener at staten
fortsatt skal gi økonomisk tilskudd til landbruket, men at slike
tilskudd må være mer målrettede og mindre byråkratiske enn i dag.
Disse medlemmer vil fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen justere periodiseringen
av jordbruksoppgjøret til å følge kalenderåret, og at forhandlingene
kommer inn som en del av budsjettprosessen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om oppsigelse
av hovedavtalen for jordbruket.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at dagens støttesystem for norsk jordbruk over tid har vist
seg å gi nedgang i bruk, lav lønnsomhet for bøndene og en stadig
økende kostnad over statsbudsjettet. Disse medlemmer viser til
at mange av aktørene i jordbruket oppfatter sin egen næring som
overregulert og utilgjengelig og med et for stort byråkrati. Selv
Bondelagets leder uttaler våren 2010 i Nationen at «avgangen fra
landbruksbyråkratiet bør være større enn avgangen fra landbruket».
Det er derfor nødvendig med en større grad av frihet fra reguleringer
og byråkrati for den norske bonden og flere egne muligheter. Disse
medlemmer mener bonden må få en større frihet til å øke
sine inntekter og bedre kapitalsituasjonen også utenom de statlige
overføringene. Det vil kunne medføre at næringen holder på sine
utøvere og tiltrekker seg nye. Disse medlemmer ønsker
å fjerne reguleringer som boplikt og priskontroll og oppmyke delingsforbud
og odelsbestemmelser. Konkurranse må sikres, effektivisering må oppmuntres
og landbruket må forberedes på mer frie internasjonale handelsvilkår. Disse
medlemmer mener at disse strukturendringer i jordbruket
må gå hånd i hånd med en gradvis reduksjon i overføringsnivået til
jordbruk og jordbruksbyråkratiet. Det første skritt på veien bør
være en periodisering av jordbruksoppgjøret til å følge ordinært
budsjettår og at overføringene til jordbruket blir en del av ordinære
bevilgninger over statsbudsjettet. Disse medlemmer mener
at ved et slikt alternativ vil kostnadene og behovene bli synliggjort
i budsjettsammenheng slik de blir for alle andre poster på statsbudsjettet.